2019-06-03, 11:22
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ta gärna ett steg tillbaka och lyssna på vad du själv säger. Jag tror inte att du vill tillhöra ligan som skadar och trycker ner andra "för ditt eget bästa", "jag vill bara att du/ni ska bli lyckliga". Sjuka människor talar/tänker så, alltifrån kommunistiska/nazistiska ledare till religiösa fanatiker/idealister till tyranniska föräldrar.
Jag anser att det är tvärtom. Man växer inte av ansvarsfrihet och kravlöshet. Man förminskas till att till slut bli en statist som sitter och gråtrunkar i duschen för att dölja tårarna som aldrig tycks sluta rulla nerför hennes trinda kinder.

Googla på Hamid Zafar och Sjumilaskolan.
Vad var skolan före och efter honom och vilka var framgångsfaktorerna som vände allting?

Ingen växer av låga förväntningar och särbehandling. Det är det värsta du kan göra en människa att ta ifrån denne hennes egen "makt att påverka sitt eget liv".
Citera
2019-06-03, 12:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Varför skulle det ena könet vara bättre läkare än det andra? Jag förstår inte att du hänger upp dig så på det.

Det mesta är ju konstruerat av män, det är ingenting konstigt med det. Så har arbetsfördelningen varit genom århundradena, men är inte nödvändigtvis det längre. Vi kan räkna med att kvinnor på allvar trädde in i arbetslivet och på universitet runt 1930. Fortfarande var många hemmafruar på den tiden dock.
Jag är förbluffad över hur fort du tror att det går att ändra på saker och ting. Det vi pratar om är alltså 100 år. Det räcker att gå tillbaka till min farmor så har vi ett patriarkalt Sverige där kvinnor var hemmafruar. Och nu sitter du och drar slutsatser, efter 100 år? Strukturer tar tid att ändra på.

Jag är dock inte säker på att det kommer att bli "jämvikt" inom olika områden eftersom jag tror att män och kvinnor intresserar sig för olika saker och att detta hänger ihop med biologiska aspekter. Helt enkelt. Det har inte att göra med att någon är bättre än någon annan som grupp eller kön.
Det handlar om olika intressen eftersom hjärnorna är lite olika "utformade", vilket ger olika utfall i form av hobbys och arbete.
Däremot tror jag att andelen kvinnliga forskare och ingenjörer kommer att fortsätta öka, samt att kvinnor kommer starta fler och fler bolag.
50/50 tror jag inte att det kommer bli inom de närmsta århundradena (om utvecklingen ens fortsätter åt ett jämställt håll, man vet aldrig när vinden vänder).
Konstigt, du är jag är egentligen 100% överens.

Förväntar mig nu en attack på din text från jenny merapi lupac m.fl. För du tycker ju verkligen inte som dem, att "män och kvinnor är likadana och kan lika mycket och samma saker. Bara det att kvinnor är förtryckta".
Citera
2019-06-03, 15:02
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Återigen kom jag bara till första, där det avslutas med:
Goleman provided a fun quiz on emotional intelligence which is available from the Utne Reader web site. The purpose of this quiz is to promote discussion on the topic as it is not a validated test.

Du är sannerligen ett riktigt klappmongo!
Varför postar du bara skit, när du fått chansen att visa att du har rätt?

Jag kommer inte ha tid att avslöja dina inlägg varje gång och jag vet att de flesta redan är ganska trötta på ditt konstanta ljugande, men eftersom du är en av de få som ännu inte förstått att slaget är över, så låter vi dig hållas.

Du är lite som den där japanen på en ö i stilla havet fortfarande efter trettio år inte ville erkänna att kriget är slut.

Är det så svårt för dig att bemöta de tre länkade studierna med sakliga argument istället för att komma med grova personangrepp och rena lögner om innehållet i mina inlägg?

Varför är du inte lika källkritisk till alla fake news, fabricerade fakta och konspirationsteorier på Infowars, Sargon of Akkad, Black Pigeon Speaks, MRA- och MGTOW-sidor och andra ljusskygga sajter som du sväljer utan urskillning. Du blev ju tillintetgjord av alla oslagbara bevis som krossade ditt påstående att Justin Trudeau var son till Fidel Castro. Minns du?

Den första länken kommer från Toronto Univeristy, Avdelningen för psykologi och alltså ingen skitstudie. Även om jag skulle posta länkar till flera hundra studier till, så hade du ändå viftat bort dem som flum. För du har redan bestämt dig på förhand att emotionell intelligens inte existerar. Om män däremot generellt hade högre emotionell intelligens än kvinnor, då skulle du naturligtvis hävda att den finns.

Egentligen rör det sig om en färdighet (eng ”skill”), dvs förmågan att uppfatta, förstå och hantera sina egna känslor, lyckas med mellanmänskliga relationer, hantera stressiga och jobbiga situationer, lyssna på andra, vara empatisk och ha en hög grad av självkontroll.

Flera studier har visat att en hög emotionell intelligens är förknippat med goda ledaregenskaper, god hälsa och stora möjligheter att lyckas i karriären. Människor av din sort har däremot låg emotionell intelligens, de är buttra, sura och osäkra samt har lätt för att brusa upp. Men var lugn, forskning visar att denna färdighet går att träna upp.

Logga ut nu och anmäl dig till en minst två terminer lång heltidskurs i hur man förbättrar sina emotionella färdigheter.
Citera
2019-06-03, 15:24
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Är det så svårt för dig att bemöta de tre länkade studierna med sakliga argument istället för att komma med grova personangrepp och rena lögner om innehållet i mina inlägg?
Jag gjorde ju precis det!
"The purpose of this quiz is to promote discussion on the topic as it is not a validated test. "

Jag har inte tid med dina quizzar, okej?
Fuck off, sopa!
Citera
2019-06-03, 15:29
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Nej, det gjorde de inte.
Behåll ditt maskhål inuti ett maskhål.
Jag är inte intresserad av dina fantasier.

Jo, det gjorde de. Läs igenom alla akademiska discipliner i kategorin Social Sciences:

Jordan B. Peterson, alla antifeministiska och högervridna FB-snubbars youtube-idol, är ju en psykolog. Leif GW Persson är en kriminolog (inom akademiska disciplinen sociologi). Men då så! Då är båda herrarna marxistiska genusflummare.

Kryp ner tillbaka i maskhålet dit du kom ifrån. Sen avslutar vi den här diskussionen här.
Citera
2019-06-03, 15:35
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jo, det gjorde de. Läs igenom alla akademiska discipliner i kategorin Social Sciences:
.
herpdiderrrp!
.
Jordan B. Peterson, alla antifeministiska och högervridna FB-snubbars youtube-idol, är ju en psykolog. Leif GW Persson är en kriminolog (inom akademiska disciplinen sociologi). Men då så! Då är båda herrarna marxistiska genusflummare.

Kryp ner tillbaka i maskhålet dit du kom ifrån. Sen avslutar vi den här diskussionen här.
Härligt att se att dig smälta!
Citera
2019-06-03, 15:38
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du förutsätter att kvinnor på 1800-talet var våp som inte kunde eller fattade något. Män sa till dem att de inte fick rösta och då gjorde de så, mot sin vilja. Jag tror inte på det. Jag tror 1800-talets kvinnor i allmänhet var fullt nöjda med sina liv, att skapa ett parallellt kvinno-universitet var inte intressant, de flesta ville inte rösta eller studera eller forska. För i så fall måste man anse att de var ganska patetiska som inte försökte ändra på det.

Fundera om dagens värld där kvinnor måste konkurrera med större starkare mer motiverade män verkligen är ett ideal.

Kvinnor har numera fullständiga rättigheter att studera på universitet, åtminstone sedan 1940-talet. Det är tom så att majoriteten numera är kvinnor. Återkom med vad du tycker kvinnor har tillfört universiteten. Själv tycker jag universitet har lägre status än någonsin, och släpper ut personer med lägre kompetens än tidigare, gärna i ämnen som är helt obehövliga i samhället.

Långtifrån alla 1800-talets kvinnor var nöjda med sina liv. De kämpade för att få samma rättigheter och möjligheter som män att rösta, studera och forska. Som t ex kvinnorna i Uppsala som mötte hårt motstånd från män i universitetsvärlden: https://gustavianum.uu.se/gustavianum/utstallningar/tillfalliga-utstallningar/dr-mmen-om-det-exakta/utst-llningen/den-hoga-troskeln/

Om kvinnor som ville studera och forska: https://www.blogg.umu.se/forskarbloggen/2012/11/sonja-kovalevsky-och-andra-kvinnor-i-vetenskapens-historia/

Utan dessa kvinnors osynliggjorda insatser hade vetenskapen inte utvecklats som den har gjort, och den skulle ha varit betydligt mindre känd utanför experternas skara. Vetenskapen som vi känner den idag skulle helt enkelt inte ha existerat.

Varför tror du inte att kvinnor är lika motiverade som män och kan konkurrera på lika villkor på universiteten, arbetsmarknaden, politiken, näringslivet och forskningsvärlden? De har bevisligen minst lika stor kompetens som män.

Vilka är de personer med lägre kompetens som universiteten släpper ut? Utveckla gärna och styrk ditt påstående med fakta och statistik från seriösa studier. Det kan väl inte vara så svårt, du som anser dig vara så faktabaserad.
Citera
2019-06-03, 15:55
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Varför skulle jag ta reda på något om en okänd kvinna på 1700-talet som bara födde barn? Jag har ju tillgång till dig, experten på meningslöst vetande.

För att förtydliga, min kommentar gällde "om en kvinna kunde starta ett universitet på 900-talet, varför fortsatte inte kvinnorna att göra det"? Kom ihåg definitionen på cherrypicking.

Av samma orsak som att kvinnor inte fick tillgång till universitetsstudier. De fick heller inte äga och köpa mark och fastigheter, skriva avtal och förvalta sin egen privatekonomi.

I USA finns flera universitet och colleges som grundats av kvinnor. T ex Saint Mary's College (Indiana), grundat 1844 av Sisters of the Holy Cross. Om du vill ha reda på fler så kan du googla. Även på andra språk som franska, spanska, tyska, italienska, arabiska m m.

Cherrypickar är det du som sysslar med när du plockar fram listor från 1500 talet till första hälften av 1900-talet i dina barnsliga försök att ”bevisa” att endast män uppfann, konstruerade, skapade och var stora tänkare.

Nannerl Mozart var knappast okänd, annars hade jag inte känt till henne. Du läser bara om geniala män och hoppar över alla avsnitt i historieböckerna som handlar om geniala kvinnor. En person som aldrig har hört talas om Émilie du Châtelet, Hypatia, Ada Lovelace, Grace Hopper, Jane Austen m fl är synnerligen både obildad och infantil.
Citera
2019-06-03, 16:19
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Konstigt, du är jag är egentligen 100% överens.

Förväntar mig nu en attack på din text från jenny merapi lupac m.fl. För du tycker ju verkligen inte som dem, att "män och kvinnor är likadana och kan lika mycket och samma saker. Bara det att kvinnor är förtryckta".

Det är ju helt fantastiskt att du kommit överens med Moment22x22 i allt hon skrivit i sitt svar till dig. Då kan jag lugnt konstatera att du nu tar avstånd från alla dina misogyna åsikter som till exempel de här i nedanstående lista:

Det finns nog hopp om dig trots allt.
Citera
2019-06-03, 16:38
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag gjorde ju precis det!
"The purpose of this quiz is to promote discussion on the topic as it is not a validated test. "

Jag har inte tid med dina quizzar, okej?
Fuck off, sopa!

Du har förstås all tid i världen att läsa Baron-Cohens självrapporterings-tester om systematisering (S) och empatisering (E) och njuta i fulla drag av mäns självskattade högre S. De är inte särskilt högt validerade. ”Quizzarna” alltså. De testar också för empatisering (E), vilken som du vet är en emotionell färdighet. Den som kvinnor i genomsnitt är lite bättre på än män.

Schh! Dämpa ner dina känslostormar. Glöm nu inte att anmäla dig till kursen i hur man förbättrar sina emotionella färdigheter.
Citera
2019-06-03, 16:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nannerl Mozart var knappast okänd, annars hade jag inte känt till henne. Du läser bara om geniala män och hoppar över alla avsnitt i historieböckerna som handlar om geniala kvinnor. En person som aldrig har hört talas om Émilie du Châtelet, Hypatia, Ada Lovelace, Grace Hopper, Jane Austen m fl är synnerligen både obildad och infantil.
Alla dessa är numera väl kända för mig, bara att läsa på wikin och se att deras insatser var minimala, feminister har skrivit artiklarna och ändå är de totalt tomma på insatser. Finns ingen som rankar någon av dem på topp 1000 uppfinnare och upptäckare. Att mozart hade en genialisk syster som inte gjort något så man vet inget om henne är symptomatiskt.

Du använder inte ens cherrypicking. Ett plockat körsbär innebär att man hittar någon som verkligen tillförde något. Men dina namn är alla tomma ballonger.

Man borde hitta på ett eget ord för lupacs variant av picking av personer utan cherry-värde. En slags låtsas-cherrypicking som förutsätter att läsaren inte orkar kolla upp något.
Citera
2019-06-03, 17:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Utan dessa kvinnors osynliggjorda insatser hade vetenskapen inte utvecklats som den har gjort, och den skulle ha varit betydligt mindre känd utanför experternas skara. Vetenskapen som vi känner den idag skulle helt enkelt inte ha existerat.
Dagens garv, "vetenskapen som vi känner den" hade varit identisk helt utan kvinnor också.

Du har aldrig kommit på tanken att personer som låter sig osynliggöras faktiskt är mesiga töntar. "Einstein osynliggjordes" funkar liksom inte. För det är ingen som vill osynliggöra bra insatser, bara medelmåttiga. Utom kvinnorna i den här tråden naturligtvis. T.o.m Mozarts okända syster är lika mycket värd som WA Mozart för vissa här. Det är själva definitionen på Osynliggöra.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-03 kl. 17:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in