2019-06-02, 17:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Män hade juridiska rättigheter. Kvinnor hade det inte, oavsett samhällsklass. Så ingen kvinna kunde studera eller ägna sig åt uppfinningar.
Som tillägg blev kvinnor gravida och det fanns inte preventivmedel.

Diskussionen handlade om varför det inte finns kvinnliga uppfinnare från 17-1800talet som omnämns så som de manliga gör. Du kanske missade det.

Nej, diskussionen handlar om varför ni kvinnor klär så bra i offerkoftan ni själva stickat.
Citera
2019-06-02, 17:57
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så är det. Kvinnor fick inte ens läsa på universitet i Sverige på 1800-talet.

Men å andra sidan är orsaken att det var män uppfunnit universiteten, satte reglerna, skapade kunskapen som de studerade osv. Kvinnor hade kunnat skapa sina egna universitet med egen kunskap när som helst. Men det gjorde de inte. Så 1800-talets brist på kvinnliga genier faller iallafall tillbaka enbart på kvinnorna. Att skylla på männen är att erkänna att kvinnorna frivilligt gav männen alla makt.

Det var en kvinna som grundade världens första universitet (ännu i drift). Hon hette Fatima al Fihri.

Egentligen fanns ingen brist på kvinnliga genier under 1800-1900 talet. Istället var de flesta av dem förpassade till hemmet som hårt arbetande hemmafruar med ansvar för både barn och hushåll. De fick aldrig chans att skaffa sig högre utbildning, utveckla sina talanger och därmed nå sin fulla potential i intellektuell bemärkelse.

Ett exempel på ett kvinnligt underbarn i musik var Nannerl, Mozarts syster.
Citera
2019-06-02, 17:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vem anser att kvinnor inte är intelligenta? Du? Mig veterligen är det nämligen ingenting som anses i allmänhet. Vi vet dessutom att kvinnor och män ligger väldigt nära varandra i genomsnittligt uppmätt intelligens (hur nu det är uppmätt), och att en liten del män ligger i toppen och botten.
Hur får du detta till att kvinnor inte anses intelligenta?
Var står det att jag inte tycker att kvinnor är intelligenta?

Att du alltid i mina texter kan läsa in "kvinnor är inte intelligenta", säger inte det en del om hur du antingen värderar vad just jag skriver, eller hur du värderar kvinnor?

I inlägget precis innan, som du kanske såg men det gick in genom ena örat och ut genom andra, så skrev jag just att kvinnor och män har samma mätbara IQ, men männen har större spridning. För mig betyder det att man kan säga att "män är intelligentare än kvinnor", topp-männen är det. Medans du som ser till medel-människan, som inte finns annat än i statistiken, kan säga att män och kvinnor har samma IQ.

Analogt med mitt tänkande skulle man nog kunna säga att "män är dummare än kvinnor". Det finns betydligt fler män än kvinnor med låg IQ. Fast de dumma syns inte i samhället som de kloka, så jag tänker aldrig på dem.
Citera
2019-06-02, 18:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Min fråga gällde 1800 talet och fram till kvinnor fick rösträtt. Det var det som diskuterades, inte dagens universitet. Det är en annan diskussion som jag vet var du står i redan.
Jag frågar dig igen, tror du inte kvinnors samhälleliga rättigheter påverkade att de inte studerade?

Vad du tror pågick i samhället för 200 år sedan är inte vad jag bygger mitt samtal på, utan jag håller mig till det vi känner till om historien. De bevis man kunnat hitta genom böcker, brev o.s.v, och därigenom vet man att kvinnor alltså inte hade samma rättigheter som män hade.
Du verkar faktiskt vara så pass verklighetsfrånvänd som jag visserligen hoppades att du inte var. Det är tråkigt att man inte kan diskutera någonting seriöst med dig. Du kan ta Pansar och andra historieförnekare i hand, så kan ni ju diskutera historien utifrån era påhittade premisser.

Sedan kvinnor fick rättigheter har de brett ut sig mer och mer inom alla möjliga områden i samhället, så din tes att kvinnor under 1800-talet inte ville någonting annat än att ägas av en man rent juridiskt och vistas i hemmet är inte särskilt troligt.
Skulle kvinnor vaknat upp från en dag till en annan och kommit på att de ville ha rättigheter menar du? Detta är något som pågått många år och det började i senare halvan av 1800-talet.

Att du dessutom har mage att kalla dessa kvinnor som levde då för patetiska är fruktansvärt illa. Samhället var styrt av män, män som är fysiskt starkare än kvinnor. Och vi vet alla hur män kan uppföra sig mot kvinnor när de inte får sin vilja genom. För vissa räcker det med att kvinnan gör ett försök att säga emot. Det går inte att bara "göra uppror" eller dundra in och bestämma massa saker när meningsmotståndaren är dubbelt så stark. Det säger väl sig självt och gäller än idag.
Jag skulle till exempel inte starta ett slagsmål med en man som är 190 lång med den dubbla fysiska styrkan mot vad jag har. Även om han hade förorättat mig eller kallade mig allsköns skällsord. Patetiskt? Nä, inte särskilt. Snarare smart. Kallas att anpassa sig efter situationen och inte vara dumdristig.
Du ser hur det går för de kvinnor i Iran som drar av sig slöjan offentligt. De blir nedklubbade omgående, och något rättssystem att lita på är det inte tal om.
Om man läser din text, det är inte något särskilt fel i den, så får man tanken att hela samhället, alla institutioner, är gjorda av och för män. Kvinnor hade som sin lott att göra mindre intellektuellt arbete. Ja, det håller jag med om. Nu har kvinnor rätten att göra allt som män får. Ge ett exempel på något i vårt samhälle som kvinnor med sin av män nyligen tilldelade makt konstruerat, uppfunnit, skapat, som inte fanns redan på 1800-talet när allt var gjort av män.

När du funderar ut det svaret så tror jag du kommer att inse varför den här tråden kommit fram till ganska klent resultat. Jag påstår att man inte någonstans i samhället kan se att kvinnor får studera fritt, att ingenting blivit bättre, utom naturligtvis att kvinnor får bli läkare osv. Men de blev inte bättre läkare.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-02 kl. 18:06.
Citera
2019-06-02, 18:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det var en kvinna som grundade världens första universitet (ännu i drift). Hon hette Fatima al Fihri.

Ett exempel på ett kvinnligt underbarn i musik var Nannerl, Mozarts syster.
Vad hände sedan undrar man.
Citera
2019-06-02, 18:20
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vad hände sedan undrar man.

Nannerl blev tvångsgift vilket var vanligt på den tiden: (FB) Är kvinnor bättre än män på något? (sista stycket).

Varför tar du själv inte reda på fakta istället för att låtsas vara ännu mer korkad än vad du redan är?
Citera
2019-06-02, 18:49
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Använd begreppet ”emotionell förmåga” istället om det får dig att må bättre.

Edit: ”emotionell kompetens” eller ”emotionell färdighet” går också bra att använda.
Det spelar ingen roll vad du kallar det, så länge du inte definierar mer exakt vad det är du försöker beskriva.
När du är klar med det, behöver du beskriva hur och när begreppet ska användas för i sin nuvarande form är det förvisso välvilligt, men det är bara flum.
Okej?
Citera
2019-06-02, 18:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nannerl blev tvångsgift vilket var vanligt på den tiden: (FB) Är kvinnor bättre än män på något? (sista stycket).

Varför tar du själv inte reda på fakta istället för att låtsas vara ännu mer korkad än vad du redan är?
Varför skulle jag ta reda på något om en okänd kvinna på 1700-talet som bara födde barn? Jag har ju tillgång till dig, experten på meningslöst vetande.

För att förtydliga, min kommentar gällde "om en kvinna kunde starta ett universitet på 900-talet, varför fortsatte inte kvinnorna att göra det"? Kom ihåg definitionen på cherrypicking.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-02 kl. 18:57.
Citera
2019-06-02, 19:04
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
https://www.xn--framgngsfaktorer-hob.com/emotionell-intelligens

https://www.motivation.se/innehall/trana-upp-din-emotionella-intelligens/

Jo, det finns någonting som heter så och det har en allmän betydelse. Mer än så lägger jag inte här, för jag vet ändå att du i vanlig ordning kommer att förneka forskning och fakta.
Forskning och fakta säger du?
Det enda jag sett är en teori och hur den "kan tänkas fungera".
Är den prövad nånstans? Då har man inte forskat på den. Är den testad för falsifierbarhet? Nej. Är den reproducerad och har man kommit fram till samma resultat? Nej.

Jag är inte fullt lika slarvig som du med begrepp som forskning och fakta.
Det här är en flumteori på lika goda grunder som ett påstående om en antiåldringskräm och jag köper den inte.

Skärp dig lite.
Flummet är bara ett påstående och är aldrig testat nånstans.
Citera
2019-06-02, 19:07
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Då kan du väl peka ut det ställe där Social Sciences är en genusavdelning och bevisa att du har rätt. Tala gärna om för mig om du anser kriminologer, nationalekonomer, arkeologer, jurister och antropologer vara marxistiska genusflummare. De fick ju sin utbildning i Social Sciences.
Nej, det gjorde de inte.
Behåll ditt maskhål inuti ett maskhål.
Jag är inte intresserad av dina fantasier.
Citera
2019-06-02, 19:10
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Så är det. Kvinnor fick inte ens läsa på universitet i Sverige på 1800-talet.

Men å andra sidan är orsaken att det var män uppfunnit universiteten, satte reglerna, skapade kunskapen som de studerade osv. Kvinnor hade kunnat skapa sina egna universitet med egen kunskap när som helst. Men det gjorde de inte. Så 1800-talets brist på kvinnliga genier faller iallafall tillbaka enbart på kvinnorna. Att skylla på männen är att erkänna att kvinnorna frivilligt gav männen alla makt.
Kvinnor medgavs universitetsutbildning 1873. Ellen Fries blev den första doktorn. (Historia, år 1883)
Citera
2019-06-02, 19:12
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja ok, jag håller inte med dig. "Ditt sätt" verkar alldeles för omfattande, ineffektivt och orättvist.

Men visst skulle man kunna kampanja för äktenskapet och barnskaffande.

Det syftar ju till att göra kvinnor, män och barn lyckligare. Ser inte på vilket sätt detta skulle vara orättvist. Man måste förstås vara medveten om kvinnors hypergama natur för att kunna förstå det.

Men visst skulle det vara en omfattande förändring som i alla fall just nu inte är särskilt realistisk. Feminismen genomsyrar precis hela samhället och att återställa den skada som den skapat kommer ta lång tid, eller mer troligt, kräva någon form av revolution eller samhällskollaps, och det kommer ju ske förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in