Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Om man läser din text, det är inte något särskilt fel i den, så får man tanken att hela samhället, alla institutioner, är gjorda av och för män. Kvinnor hade som sin lott att göra mindre intellektuellt arbete. Ja, det håller jag med om. Nu har kvinnor rätten att göra allt som män får. Ge ett exempel på något i vårt samhälle som kvinnor med sin av män nyligen tilldelade makt konstruerat, uppfunnit, skapat, som inte fanns redan på 1800-talet när allt var gjort av män.
När du funderar ut det svaret så tror jag du kommer att inse varför den här tråden kommit fram till ganska klent resultat. Jag påstår att man inte någonstans i samhället kan se att kvinnor får studera fritt, att ingenting blivit bättre, utom naturligtvis att kvinnor får bli läkare osv. Men de blev inte bättre läkare.
Varför skulle det ena könet vara bättre läkare än det andra? Jag förstår inte att du hänger upp dig så på det.
Det mesta är ju konstruerat av män, det är ingenting konstigt med det. Så har arbetsfördelningen varit genom århundradena, men är inte nödvändigtvis det längre. Vi kan räkna med att kvinnor på allvar trädde in i arbetslivet och på universitet runt 1930. Fortfarande var många hemmafruar på den tiden dock.
Jag är förbluffad över hur fort du tror att det går att ändra på saker och ting. Det vi pratar om är alltså 100 år. Det räcker att gå tillbaka till min farmor så har vi ett patriarkalt Sverige där kvinnor var hemmafruar. Och nu sitter du och drar slutsatser, efter 100 år? Strukturer tar tid att ändra på.
Jag är dock inte säker på att det kommer att bli "jämvikt" inom olika områden eftersom jag tror att män och kvinnor intresserar sig för olika saker och att detta hänger ihop med biologiska aspekter. Helt enkelt. Det har inte att göra med att någon är bättre än någon annan som grupp eller kön.
Det handlar om olika intressen eftersom hjärnorna är lite olika "utformade", vilket ger olika utfall i form av hobbys och arbete.
Däremot tror jag att andelen kvinnliga forskare och ingenjörer kommer att fortsätta öka, samt att kvinnor kommer starta fler och fler bolag.
50/50 tror jag inte att det kommer bli inom de närmsta århundradena (om utvecklingen ens fortsätter åt ett jämställt håll, man vet aldrig när vinden vänder).