Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Står i artikeln i Sydsvenskan att föräldrarna hävdade att barnens dåliga resultat på kunskapsprov berodde på att de hade engelska som hemspråk.

Tack, finns en länk/inläggsnr till artikeln?

18-åringen fick stanna, vad fan är det här, blir inte föräldrarna gripna direkt?

Vem/vad avslöjade dom?
Citera
2019-06-02, 12:56
En skånsk Fritzl?
Citera
2019-06-02, 12:59
Medlem
SurTrollets avatar
Har detta varit nedtystat fram tills nu?

...om nu soc var där 2018 varför har man/vi inte läst något om detta fören nu?
Citera
2019-06-02, 12:59
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Tack, finns en länk/inläggsnr till artikeln?

18-åringen fick stanna, vad fan är det här, blir inte föräldrarna gripna direkt?

Vem/vad avslöjade dom?

Här är en ann annan artikel där det står också. Mycket konstigt att detta publicerades för så längesedan utan att någon annan tidning i Sverige skrivit om det.
https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyheter4/lvu-vard-for-fyra-syskon-som-isolerats-och-fatt-hemundervisning/

Oklart vad som avslöjade dem. Skatteverket "skrev ut" barnen 2018 för att det knappt förekom någon som helst "rörelse" hos Skatteverket kring barnen om jag förstår det rätt. Socialen var med vid tillslaget, och så kan man anta att någon gjort en orosanmälan hos dem. Kan ju vara någon granne t.ex.
Citera
2019-06-02, 13:01
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Kanske har föräldrarna angett att de flyttat från Sverige. Kommunen hävdade ju t.ex. att barnen inte ansågs skolpliktiga i Sverige p.g.a. att bodde och undervisades i annat land. Dock känner jag inte till juridiken kring vad som krävs för att ses som utflyttad hos t.ex. Skatteverket.
Det är exakt vad de rapporterade i radions Lunchekot nyss.

För att förtydliga: Föräldrarna hade uppgett att barnen vistades utomlands.
Senast redigerad av Annaconda 2019-06-02 kl. 13:05.
Citera
2019-06-02, 13:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Bra poäng, dock skriver Sydsvenskan att det är en" svenskfödd familj, utan utländsk bakgrund".

Fast det betyder ingenting längre vad tidningarna skriver. De skrev ju att gruppvåldtäkten på småbarnsmamman på Finlandsfärjan utfördes av 8 svenskar. Alla visade sig vara invandrare, ingen med svenskt medborgarskap och de flesta utan UT.

MSM trovärdighet i GM profil är 100% opålitligt.

Citat:
Ursprungligen postat av jamenduja
Jo, samtidigt så står det i artikeln från jpinfonet:
"Kammarrätten konstaterar att barnen aldrig har gått i svensk skola utan att de har undervisats i hemmet med hjälp av läromedel från en amerikansk skola. Kommunen har känt till hemundervisningen, men har utgått från att barnen har vistats utomlands i så stor utsträckning att de inte har varit skolpliktiga i Sverige."

Jag undrar i vilka fall kommunen gör sådana antaganden...

Aldrig med etniskt svenska barn i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Mata inte trollet. Rotebro-conny är ledsen för att han misslyckades i skolan och skriver i vartenda inlägg hatiskt om akademiker.

Självklart handlar det antingen om flummare, psyksjuka, eller en kombination (dvs religiösa).

Instämmer. Jag har också noterat det maniska hatet. Han känner sig sannolikt underlägsen.

Även om vissa saker talar ett det så är min gissning ändå tattare, kringresande, zigenare.

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det var ett helt rimligt inlägg i min mening och rotebro-conny är en god skribent.
Det som är underligt här är att det inte rapporteras mer idag. Det var inte länge sedan Fritzl i Österrike. Det här låter som liknande dignitet men med fler barn. Har läst tråden men inte kunnat läsa mer information i övrig media.

Fritzl var väl en på 100 miljoner. En riktig sjuk jävla galning. Låsa in dottern i källaren och sedan våldta henne tusentals gånger. Hur fungerar en sådan hjärna när han går upp till sin fru, går och lägger sig, är på arbetet, talar med sina andra barn? Inget straff Fritzl skulle få vore för grovt. Är Fritzl klassad som sociopat eller psykopat eller liknande? Till den typen av brottslingar tycker jag man kan återinföra dödsstraff på. Det vore bäst för alla.
Citera
2019-06-02, 13:06
Medlem
Drozds avatar
Webbaserad skola i Kalifornien!?

Jag misstänker att det rör sig om religiösa dårar och kanske Quiverfull-rörelsen, som predikar home schooling, som avses.

Minns ni charmtrollen i familjen Turpin som kedjade fast, misshandlade, svälte och begick övergrepp på sina 13 barn? De var anhängare av Quiverfulls idéer. https://en.wikipedia.org/wiki/Turpin_case
Citera
2019-06-02, 13:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Här är en ann annan artikel där det står också. Mycket konstigt att detta publicerades för så längesedan utan att någon annan tidning i Sverige skrivit om det.
https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyheter4/lvu-vard-for-fyra-syskon-som-isolerats-och-fatt-hemundervisning/

Oklart vad som avslöjade dem. Skatteverket "skrev ut" barnen 2018 för att det knappt förekom någon som helst "rörelse" hos Skatteverket kring barnen om jag förstår det rätt. Socialen var med vid tillslaget, och så kan man anta att någon gjort en orosanmälan hos dem. Kan ju vara någon granne t.ex.

I artikeln står, att barnens modersmål enl. föräldrarna "är engelska och inte svenska".
Citera
2019-06-02, 13:12
Medlem
"Ingen rörelse" måste väl innebära att föräldrarna inte redovisade någon inkomst? Eller samkör man inte folkbokföringen med övriga uppgifter hos Skatteverket?
Citera
2019-06-02, 13:13
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Fast det betyder ingenting längre vad tidningarna skriver. De skrev ju att gruppvåldtäkten på småbarnsmamman på Finlandsfärjan utfördes av 8 svenskar. Alla visade sig vara invandrare, ingen med svenskt medborgarskap och de flesta utan UT.

MSM trovärdighet i GM profil är 100% opålitligt.

Jag förstår hur du tänker och det är mycket möjligt att Sydsvenskan försöker dölja något. Vi får väl se, någon som läser denna tråd måste sitta på mer info, och som sagt kommer den en fortsättning i Sydsvenskan i kväll.
Citera
2019-06-02, 13:16
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
"Ingen rörelse" måste väl innebära att föräldrarna inte redovisade någon inkomst? Eller samkör man inte folkbokföringen med övriga uppgifter hos Skatteverket?

Jag tolkar det mer som att det var så lite rörelse/transaktioner i Skatteverkets datorsystem gällande syskonen så att man tolkat detta som om de inte längre befann sig i Sverige. Jag har dålig koll på vilka detaljer som bokförs hos Skatteverket gällande barn, kanske någon annan som har koll?
Citera
2019-06-02, 13:19
Medlem
ClickBaits avatar
Finns det inga bilder på familjen/barnen?
Ser dom ut att må bra och är friska så ser inte jag något problem med att inte låta barnen gå i skola. Har barnen haft en varm uppväxt så tycker inte jag föräldrarna har gjort något fel. Annorlunda ja, men inget som dom ska straffas för. Var familj ska få bestämma över dig själva tycker jag.
Senast redigerad av ClickBait 2019-06-02 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in