2019-06-02, 07:31
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Nu har du ju helt fel igen och tycks dessutom inte förstå evolutionen. Vi kvinnor har aldrig hindrats från att tjäna egna pengar. Möjligtvis i begränsad skala i vissa samhällen, men generellt inte. Detta är en feministisk historielögn att kvinnor varit förtryckta. Dåtidens människor såg sin plats i samhället utifrån de förutsättningar som rådde under den era de levde i. Människor var religiösa och trodde på gud. Om du väckte till liv en kvinna från 1700-talet idag och frågade henne om hon var förtryckt, så skulle hon titta på dig som ett frågetecken. Hon skulle fråga dig vad du svamlar om.

Kvinnor och män har samarbetat genom historien och kvinnor har haft de uppgifter som varit mest lämpade för dem. Likaså män. Det hade varit idiotiskt att skicka ut kvinnor att möta fienden och jaga vilda djur medan männen stannat hemma och tog hand om barnen och bakade. Ni feminister är för sorliga.

Svar: Ja. Anekdotiska bevis finns så många av och de är tunga bevis. Att det stör er feminister att det finns biologiska skillnader i mäns och kvinnors sätt att tänka/agera förändrar inget.

Nej, jag är kvinna som råkat fatta vad feminismen står för och att den är en del av den neo-marxistiska ideologin, vilken har som enda syfte att bryta ned den vita västvärlden. Tror du att männen på toppen, de som styr banker, media och mutar politiker någonsin kommer låta oss kvinnor bestämma? Då är du bra dum! Du är bara utnyttjad av dem att splittra sönder samhället.

Det är en väldigt stor chans att kvinnan från 1700 talet inte hade rätt att äga något. Inte en krona. Ingen egendom. Ingenting var hennes. Hade hon ett jobb betalades lönen till hennes man. Hade en kvinna mot förmodan ett arv så övergår det till hennes man. Hon har faktiskt rätt till skilsmässa! Men barnen? Inte en chans att hon får dem med sig, hon är inte barnens förmyndare, der är endast pappan som är det. Så det blir inte så många skilsmässor...
Citera
2019-06-02, 07:33
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
I en civilisation där männens högre status tas bort (som i dagens väst) kommer stora delar av männen bli bortvalda, ensamma och barnlösa och därmed kommer deras motivation till att bygga upp, bibehålla och utveckla civilisationen att försvinna. Detta leder på sikt till att civilisationen kollapsar.

Worth it.
Citera
2019-06-02, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
När jag ser osminkade kvinnor i jeans med hängröv tycker jag synd om dem.

Överhuvudtaget är väl ovårdade människor i jeans med hängröv en sorglig syn??

En kille i 30-årsåldern med begynnande fetma var före mig i kön till lanthandeln... han köpte vaniljglass och färdiggjord vaniljsås... bara det... det var jobbigt att stå, han hängde liksom på hyllan till varukorgen så hans butt-crack syntes...

Jojo... det är killar det...
Citera
2019-06-02, 09:34
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Ja, jag har också den uppfattningen. Visst finns det kvinnor som kräver kondom, men generellt så är det fler som inte vill ha det.

Men då är det som leka med rysk roulett!

Hon/Han kan ha sjukdomar! Stor risk vid ofta ONS.
Hon kan bli olycklig gravid, vägrar abort! Då står han där ....

Eller hon är så ful, säger att hon ej kan bli gravid! Mannen skjuter av, hon blir gravid i hopp med han ska ta sitt ansvar. De flyttar ihop för barnets skull! Där står han...
Citera
2019-06-02, 10:07
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Fast hur ska jag kunna stå för något jag inte uttryckt och inte står för.

"det är inte jag som gång på gång kräkt ur mig att män är logiskt tänkande maskiner i alla lägen.

Jag säger "ingen har sagt detta". Vad är det du inte förstår?
Citera
2019-06-02, 11:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket

"det är inte jag som gång på gång kräkt ur mig att män är logiskt tänkande maskiner i alla lägen.

Jag säger "ingen har sagt detta". Vad är det du inte förstår?

Läs tråden och återkom sen. Påstår många att kvinnor i stort sett inte är kapabla till logiskt tänkande? Att de därför måste tas ifrån det ena och det andra? Påstår många att män är mycket/nästan uteslutande kapabla till logiskt tänkande och att de därför har rätt till det ena och det andra?

Läs tråden innan du börjar ifrågasätta första bästa kvinnliga medlem.
Citera
2019-06-02, 11:27
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Läs tråden och återkom sen. Påstår många att kvinnor i stort sett inte är kapabla till logiskt tänkande? Att de därför måste tas ifrån det ena och det andra? Påstår många att män är mycket/nästan uteslutande kapabla till logiskt tänkande och att de därför har rätt till det ena och det andra?

Läs tråden innan du börjar ifrågasätta första bästa kvinnliga medlem.
Nu ställer du helt andra frågor.
"Påstår många" är fel sätt att ställa frågor. Det kräver ett generaliserande och det har jag inget mandat för.
Jag svarar för mig, okej?

För att vi ska kunna komma till någon som helst poäng med nånting är det viktigt att hålla isär sakfrågan från "vad du allmänt känner" "att andra har för hållning". Den är varje deltagares egen ensak och ofta baserad på deras egna uppfattning om hur allt hänger ihop.
Det är helt ointressant med projicering av den typen.
Därför är det viktigt att vi begränsar oss till de argument som leder till den sortens slutsatser enligt "connect the dots".

Logiskt tänkande, eller bristen därav handlar för mig om att kunna ta ett helikopterperspektiv på det som sägs och se hur det hänger ihop.

Får du en helt annan bild, kanske vi ska diskutera vilken punkt vi inte är överens med mig eller någon annan om?

Det här är nästan lika korkat som "#yesallmen".

Något män hört hela sina liv.
Citera
2019-06-02, 11:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Nu ställer du helt andra frågor.
"Påstår många" är fel sätt att ställa frågor. Det kräver ett generaliserande och det har jag inget mandat för.
Jag svarar för mig, okej?

För att vi ska kunna komma till någon som helst poäng med nånting är det viktigt att hålla isär sakfrågan från "vad du allmänt känner" "att andra har för hållning". Den är varje deltagares egen ensak och ofta baserad på deras egna uppfattning om hur allt hänger ihop.
Det är helt ointressant med projicering av den typen.
Därför är det viktigt att vi begränsar oss till de argument som leder till den sortens slutsatser enligt "connect the dots".

Logiskt tänkande, eller bristen därav handlar för mig om att kunna ta ett helikopterperspektiv på det som sägs och se hur det hänger ihop.

Får du en helt annan bild, kanske vi ska diskutera vilken punkt vi inte är överens med mig eller någon annan om?

Det här är nästan lika korkat som "#yesallmen".

Något män hört hela sina liv.

Ok har du läst tråden? Kan vi connecta the dots lite snabbare?
Citera
2019-06-02, 11:40
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Hur ska kvinnor vara då menar du? Stanna hemma, städa, laga mat, föda barn? Det är ju så på flera håll i världen - så flytta dit vetja.

Långt inlägg.

Ja, rent evolutionärt är det så för högre primater. Det kan empiriskt bevisas, vilket det nu under 2000-talet också gjorts i en rad studier. Kvinnor är till och med hard wired till att leva det liv du ifrågasätter, så det handlar inte om att de 'ska' vara på ett visst sätt, vi är som art utvecklade på ett visst sätt, både kvinnor och män. Det syns i vår hjärna och vår genetik. Det är ristat i våra kroppar. Detta omkullkastar egentligen hela upplysningstidens liberala människoideal som nu härskat i snart 300 år.

Idealet om den så kallade 'individen' som är likt ett tomt blad som Locke hallucinerade om. Det stämmer helt enkelt inte. Det är en saga. Vi är inga individer i den meningen och vi bör egentligen stå inför ett paradigmskifte. Man kan tillspetsat säga att den liberala synen på människan är lika grundad i vetenskap som den medeltida kristna var.
OT detta, men eftersom den liberala synen på människan genomsyrar väst på alla nivåer i samhället så är det viktigt att nämna.

Det är inte smart utifrån ett evolutionsbiologiskt perspektiv att festa runt, skaffa en examen och sedan dö utan att efterlämna en avkomma för att man drivs av 'individuella drivkrafter' vilka knappt existerar. Vetenskapen har svar - men den s.k. individen själv svävar ofta iväg i metafysiska resonemang då sanningen är obekväm att ta till sig.
Jag har svårt att se hur detta ens tyder på högre kultur än i andra kulturer. Högmodet hos oss i väst är stort, det märks.

Den afrikanska frun däremot med 8 ungar som kan livnära sig på den föregående kvinnans karriäransträngning via välfärdssystem eller makens arbete är utifrån det perspektivet smartare. Det spelar ingen roll hur många högskolepoäng västkvinnan har eller hur smart och påläst hon är om man med intelligent avser en arts förmåga att kunna anpassa sig, överleva och fortplanta sig. Detta är grunden.
Hjärnans adaption, och det sofistikerade nätverket av nervceller, hos högre primater har ju drivits fram just för att vi ska hitta sätt att kunna överleva och även möjliggöra överlevnad för våra barn i en rad olika livsmiljöer. Att lyfta ur högre primaters evolutionära språng med utvecklade hjärnor utan att ta hänsyn till denna aspekt är okunnigt.

Det är inte så, ledsen liberaler, att vi främst har fått hjärnor som knappt går att klämma fram för att 'skaffa en karriär' 'finna oss själva' eller 'upptäcka världen' eller ens 'vara bra på IQ test', det är ur ett evolutionärt perspektiv faktiskt helt betydelselöst om inte du överlever och även kan tillse att din avkomma överlever. Allt det vi gör i väst är faktiskt helt värdelöst om inte vi fortlever. Det spelar ingen roll hur fina bländverk vi bygger upp om vår generation dör ut.

Detta gäller såklart även män som utbildar sig, festar runt, har en massa pengar och prylar men aldrig skaffar barn och bildar familj. Det är inte smart evolutionärt sett eftersom en organisms syfte ju är fortplantning. Den afrikanska eller asiatiska storfamiljen är rent krasst smartare än vad många av våra kvinnor och män är.

Den som överlever är segrare.
Senast redigerad av NietzschesHorse 2019-06-02 kl. 11:58.
Citera
2019-06-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Nu har du ju helt fel igen och tycks dessutom inte förstå evolutionen. Vi kvinnor har aldrig hindrats från att tjäna egna pengar. Möjligtvis i begränsad skala i vissa samhällen, men generellt inte. Detta är en feministisk historielögn att kvinnor varit förtryckta. Dåtidens människor såg sin plats i samhället utifrån de förutsättningar som rådde under den era de levde i. Människor var religiösa och trodde på gud. Om du väckte till liv en kvinna från 1700-talet idag och frågade henne om hon var förtryckt, så skulle hon titta på dig som ett frågetecken. Hon skulle fråga dig vad du svamlar om.

Kvinnor och män har samarbetat genom historien och kvinnor har haft de uppgifter som varit mest lämpade för dem. Likaså män. Det hade varit idiotiskt att skicka ut kvinnor att möta fienden och jaga vilda djur medan männen stannat hemma och tog hand om barnen och bakade. Ni feminister är för sorliga.

Är du helt??

Kvinnor har genom stora delar av den västerländska historien varit utan medborgerliga rättigheter. Detta betyder att de inte haft rätt äga egna pengar, skriva kontrakt, äga mark, äga hus etc etc.
Undantag har naturligtvis funnits, men! normen har varit att finns där en man nånstans så har kvinnans ev. arv, ev. inkomst etc tillhört honom. precis som hennes kropp för övrigt.

Hört tala som feminism? Det är DÄRFÖR som första vågens feminism startades.

Kvinnor är utmärkt lämpade för de flesta yrken människan har skådat...
Hon har både hjärna, armar samt 2 ben.
ex. läkare...men!!! guess what hon har förbjudits utbilda sig, samt arbeta med detta under stor del av vår kända historia.

Den första kvinna som gavs rätt utbilda sig samt arbeta som läkare i Sverige det hände nångång mycket sen 1800-tal.

Lär dig lite svensk historia.

Citat:
Svar: Ja. Anekdotiska bevis finns så många av och de är tunga bevis. Att det stör er feminister att det finns biologiska skillnader i mäns och kvinnors sätt att tänka/agera förändrar inget.

Nej det är anekdoter...har aldrig ansett som nån bra bevisning i något sammanhang som gäller större grupper/ samhällen.

Lär dig lite logik.

Citat:
Nej, jag är kvinna som råkat fatta vad feminismen står för och att den är en del av den neo-marxistiska ideologin, vilken har som enda syfte att bryta ned den vita västvärlden. Tror du att männen på toppen, de som styr banker, media och mutar politiker någonsin kommer låta oss kvinnor bestämma? Då är du bra dum! Du är bara utnyttjad av dem att splittra sönder samhället.

Ingen vuxen kvinna är så här

dum/ outbildad/ misogyn
som du uppvisar...så sorry jag är rätt säker på att du är man, eller förlåt pojke? under 18?
Citera
2019-06-02, 11:41
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jo absolut väger en barnlängtande kvinna in mer när hon väljer man. Hon vill oftast ha någon form av garantier. Det är slitigt och dränerande att tex. vara ensamstående med barn. Här kan jag förstå att män är rädda för att bli valda inte enbart för sin sköna personlighets skull utan också efter rent mätbara materialistiska saker. Å andra sidan har han ju säkert inte valt en "träskpadda" att träffa och skaffa barn med, alltså har han också gått mycket efter yta. Men visst en barnlängtande kvinna kan framstå som kallt beräknande när hon väger in alla parametrar.

Det är inget som säger att det är så. Vilka skulle dessa "offantligt mer intressanta männen" vara? Invandrarmän?

Ja men du är depressivt lagd, du kommer att tolka din omvärld cyniskt, men vår syn behövs också, för premisserna för människornas liv är fan ynkliga.

Det här är ett system som uppkommer i och med sexliberalismen, tror inte att det har något att göra med invandrarmän, även ifall tribal konflikt om lättillgängliga kvinnor enbart från en grupp (svenskar) tycks mig göra frågan mer laddad.

En sak jag märker av i andra generationens mellanöstern kvinnor är att de verkligen dyrkar sina män, oavsett vilka skit de än må vara (med mina linser). Detsamma märker jag av med äldre svenska kvinnor jag talar med, det finns en sådan romantisk glans kring hur de träffade sin karl som absolut inte kommer finnas med i vår generation. Vi har dekonstruerat illusioner som en gång bar samhället och vi har inte fyllt på med något nytt, våra nyinflyttade rivaler har dock kvar en stark saga om vilka de är och vart de är påväg.

Det som kommer gå segrande ur striden från och med nu är den som lyckas berätta en historia som binder folk samman, jag tror ju på att fiktion berättar mycket om vart vi är påväg. Jag gillar nu att läsa nihilistiska verk från Houellebecq eller se på filner från Gaspar Noe eller Von Trier, men det här är ju konst producerad i avgrunden. Ifall unga människor läste och såg sånt skit så skulle de inte ha hunger kvar att jaga några illusioner överhuvudtaget.

Jag har exempelvis en nördvän som bor i USA. Jag bodde hos honom för några år sedan. Han var runt 31 när han träffade sin tjej, en 33-årig tjej från Portugal, med ett evigt leende på hennes läppar. Det där leendet var fruktansvärt irriterande, då den kändes påklistrat. Han hade bara haft en tjej innan henne, nu tjänade han bra, han ser bra ut, definitivt snyggare än henne. Han hade bara spelat genom hela 20-årsåldern när han pluggade i Sverige, vilket var anledningen till att hans enda flickvän lämnade honom.

Nåja, denna portugisiska tjej var lite creepy, jag söker alltid starta konflikt för att skaka av vad jag känner är en "mask" så jag sökte prata om typ abortion som jag visste hon var väldigt mycket emot, och jag sa något provocerande i stil med att spartanerna nog hade rätt i att kasta livsodugliga bebisar från Mt Olympos. Fortfarande leendet när hon svarade mig. Va fan?

Min vän var i vilket fall tragisk i sitt behov att ständigt gossa med henne, hela tiden skulle det gossas, vilket fick mig att må lite illa faktiskt. Han var ju sexuellt fortfarande en tonåring, medan hon var i en helt annan fas, fast det visste han inte. En gång när han behövde gå till toaletten efter all gossande så såg jag hur hennes ansiktsuttryck ändrades till total relief att slippa låtsas gilla gossandet, rentav lite äcklad såg hon ut att vara av en halvtimmes gossande (och jag förstår väl henne). Här var hon äkta en stund, när han kom tillbaka så återvände påklistrade leendet.

Nåja, skulle jag säga något som är fel eller inte? Jag sa ingenting, jag visste att bebis skulle komma på tal väldigt, väldigt snart. Knappt ett halvår efter att de träffat så väntar hon barn, nu har de en dotter tillsammans, hon har fortfarande påklistrat leende i facebook foton, hon känns fortfarande inte som en äkta person när jag tänker på henne.

Vad jag vill ha sagt är att genom att lämna min vän med illusionen av att hennes kärlek är äkta så producerades äkta liv. Det kan sammanfatta vad kärlek går ut på. Vi måste alltså lappa ihop massa illusioner vi dekonstruerad ifall något liv ska produceras.

Idag går massa internetmän runt och berättar den mest cyniska berättelsen och hatisk projektion om allt som är fel med kvinnor. Det är inte enkelt att säga att de har helt fel om några saker som berättas, men här krävs ändå vad Kierkegaard kallade "a leap of faith" över en existensiell avgrund från deras sida, med alla risker som det innebär, eller så händer ingenting alls. De blir en genetisk dead-end och spelar tills de dör.

Citat:
Tro mig, det är lika illa. Människor som bedrar sina älskade är fan bara ynkliga. Antingen knullar man runt eller så är man trogen. Visst vissa klarar att leva i öppna förhållanden och ha flera förhållanden samtidigt, men för de flesta är det bara skit, de klarar det inte eftersom känslor är inblandade och vi är ju inga maskiner. Kan man inte stå för att man knullar runt bakom ryggen på sin man eller fru är man fan bara skit. Visat ETT snedsteg går kanske att förlåta, men fan inte ett kroniskt sjukligt bedrägligt runtknullande.

Nej, det är inte lika. För mannen menade sant när han sa att han älskade dig, han kände bara inte till att lusten skulle vilja annat och att han skulle återgå till gamla beteendemönster (han kanske rentav trodde att han skulle motstå).

Medan en kvinna som redan från början låtsas älska en svag man av att hon desperat vill ha barn kommer vända ut och in på hela hans livsnarrativ på ett annat sätt. Den mannen kommer gå igenom hela hans liv utan att någonsin bli älskad. Jag känner för den mannen mer än för den bedragna kvinnan.

Jag ser trots allt på livslång monogami som närmast omöjlig ideal ändå, de flesta är dömda att förälska sig i varandra och sedan finna dessa känslor dö bort, kanske 2-3 gånger, men när jag tänker på de män som aldrig kommer få uppleva att älskas så blir jag lite ledsen, men det kan inte hjälpas.

Citat:
Du är väldigt hård i din tolkning, jag är mer förlåtande. Jag har sett på när min pojkvän spelar olika dataspel, det är fascinerande, det är som att vara med i en film. Visst är det kanske sjukligt att sitta där 24/7, mycket man går miste om utanför......kanske.

Ok, jag vet en hel del om dataspel, har varit med i skapandet av en sådan till och med. Det spel handlar om ett trick, vilket i för sig är sant i all typ av fiktion, men här är grejen med spel:

Tricket går ut på att du lever ett liv där det händer intressanta saker, där du utvecklas (olikt i riktiga livet), där du lever igenom coola moment, träffar intressanta personer, blir en legend, etc.

OK. Låter ju bra? Här är problemet: allt du går igenom i spelet kommer att vara en rad olika mekaniskt styrda "events" som tio miljoner andra spelare går igenom. Därmed att när spelare går ihop så kan de bara berätta historien om att ha gått igenom PRECIS samma sak som hans vän som spelat spelet.

Allt sannerligen intressant som kan hända i ditt liv är dock saker som inträffat ENBART i ditt liv. Därmed att alla unga män får mindre intressanta liv, i takt med att de känner att livet blir mycket mer intressant tack vare spelet.

När en ung svensk man ska berätta om hans "äventyr" till en ung kvinna så kommer det ju inte bli mycket "äventyr" - det tragiska med spel är att de lockar än mer i takt med att verkliga livet verkligen blivit offantligt tråkigt (skitmusik i uteställen, tråkiga moralismen och PKismen där unga män inte får diskutera fritt eller skämta fritt, etc.).

Spel är en tillflyktsplats där ditt liv upphör vara sant. Det skiljer sig lite från exempelvis romaner då romaner lämnar utrymme för läsaren att själv skapa ett eget liv i hans huvud, en version av berättelsen som bara existerar i hans huvud. Därmed att resan blir mer unik, och läsarens förmåga att skapa (den sanna källan till lycka) utvecklas.

Citat:
Ja jag älskar att vandra. Ibland tänker jag: Jag kan resa mig upp och bara börja vandra, vandra över landsgränser, fri och obunden, en nästan svindlande tanke. Jag hade lätt kunnat vandra runt resten av livet i vacker natur, vilket privilegium för de första människorna, ytterst lite var etablerat eller fastslaget. Det här jävla pisset med invecklade skattesystem osv så jääääävla trist bara.

Lusten ja, bara ge efter, varför inte, allt du gör kommer ändå glömmas bort.

Att vandra. Jo, söker inspireras av Gunnar Ekelöfs poesier om den evige luffaren, jag tror att folk fastnat i loops som de aldrig riktigt valt ut åt de själva. Livet är en evig repetition för att man inbillar sig att något farligt existerar ifall de tar ett fotsteg bort från tryggheten. Till och med hur folk reser, jävla Kanarieöarna och Thailands stränder, ingen känsla för äventyr, bara stå under en sol och återladda battterier för att återgå till "loopen".

Men angående lusten håller jag inte med, jag vet precis varför det är min sämsta sida, den framkallar det sämsta inom mig heltenkelt. Att befria sig från materiella begär är ingenting alls jämfört med eviga sexuella begäret (den ena är "manufactured" med sublimala meddelanden om att du behöver värdelös skit för att finna lycka, den andra är en biologisk urkraft). Jag kommer givetvis ge efter, men det är mest för att jag är svag, kommer alltid göra det med en hel del ångest.

Ifall allt ska glömmas bort så öppnar det obehagliga dörrar i min Värld, i alla fall för mig som vill applicera allt jag finner vara sant i filosofin (annars är det inte sant). Djupt inne i mig finns känslan av att något/någon observerar mig från någon djupare vinkel, ingen religion har gett mig namnet för vad det är, men jag känner dess närvaro.

Jag söker därmed låtsas om som om allt jag gör i högsta grad kommer bli ihågkommen, och att allt har ett värde.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-02 kl. 12:06.
Citera
2019-06-02, 12:21
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Kunde ni inte ha det på åttiotalet?

Dagens svenska kvinnor är mer pillriga och stissiga än nån tidigare generation.

Yngre kvinnor mår sämst, hälften av alla 15-17 åriga tjejer har psykiska issues. Dom pippar ju inte ens längre.

Borde ju egentligen vara knullparty på gatorna. Istället ser jag bara sura och allvarsamma miner på alla kvinnor jag mötet.

Skratta lite för helvete, är det för mycket begärt.

Det är tonåringar du pratar om när du skriver 15-17. Är väl sunt förnuft att de inte springer runt och pippar till höger och vänster!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in