2019-06-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Nominellt har du rätt, reellt har du fel.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/forskning/monetar-statistik/volym2/foa_historical_statistics_-volume2_140613.pdf

Sida 76 går det att hitta många 10års-perioder där det går nedåt.

Rätt rejäla löneökningar under hela den perioden vilket gjorde lånen lättare att betala. Den som hyrde däremot fick se sin hyra gå upp med inflationen för varje år.
2019-06-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Rätt rejäla löneökningar under hela den perioden vilket gjorde lånen lättare att betala. Den som hyrde däremot fick se sin hyra gå upp med inflationen för varje år.
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-banan
Tror du missar att även lånen urholkas av inflationen.

Realräntan har i stort sett alltid varit positiv. Hela poängen med ränta är att man inte ska komma billigt undan pga inflation.
2019-06-01, 20:46
Medlem
Citat:
Realräntan har i stort sett alltid varit positiv. Hela poängen med ränta är att man inte ska komma billigt undan pga inflation.

Vad menar du med det påståendet? har det varit förmånligast att äga eller hyra på lång sikt under de senaste hundra åren? Hade varit intressant att se hur det såg ut åren 1820-1920 då det var lite mer balans mellan inflation och deflation.
2019-06-01, 20:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

"Nominellt har du rätt, reellt har du fel", så skrev du och då antar jag att du syftar på att priserna har fallit när man kompenserar för inflation, men då glömmer du som sagt var att även lånen minskar i värde på samma sätt. Det du skriver nu motsäger inte det.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-01 kl. 20:59.
2019-06-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
"Nominellt har du rätt, reellt har du fel", så skrev du och då antar jag att du syftar på att priserna har fallit när man kompenserar för inflation, men då glömmer du som sagt var att även lånen minskar i värde på samma sätt. Det du skriver nu motsäger inte det.
Japp du kanske har rätt. Vad vet jag, skulle vara bra med lite exempel på hur det går ihop.
2019-06-02, 06:47
Bannlyst
Citat:
Ja på kort sikt är det högre risk som man får betalt för att ta, men på längre sikt spelar upp- och nedgångar på marknaden väldigt liten roll så på lång sikt är risken betydligt lägre. Bor gör vi hela livet och då bör man tänka långsiktigt.

Tänker man långsiktigt ska man nog inte bo i Sverige. Hade jag barn skulle jag varna dem och få dem att lämna Sverige redan efter gymnasiet.

Ja de finansiella riskerna minskar med tiden men det är inga små risker dessförinnan. Som sagt tror man det lider man av att ha dålig respekt för pengar. Det har verkligen trummats in i det svenska folkets själ att de minsann ska belåna sig stort allesamman för att köpa sina bostäder. Allt det här för att miljonprogrammet förvandlats till invandrarsunkiga ghetton.

Som sagt som singel kan jag verkligen tänka mig att hyra och att hyra smått. Går ju för fan inte att få tag på, inte ens om jag kan tänka mig att bo i något av Sveriges 250 ghetton (där folket pratar konstiga språk, klär sig i huckle eller Adidas-byxor, lever på bidrag och släntrar omkring med spretiga skägg).
2019-06-02, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Sorry. Du kanske inte sa det.
När jag tittar på mina boendekostnader för de senaste tio åren, så är värdeökningen för min bostadsrätt mer än vad jag betalat för ränta och boendekostnad.

Om jag säljer i dag så har jag alltså bott gratis i alla dessa år. Dessutom har jag fått in runt tretusen per månad. Och du kallar mig "dum i huvudet"?

Det här tycker symboliserar bristen i väldigt mångas resonemang: den totala oförmågan att förstå att nästa 10 år kanske inte ser ut som de senaste 10 åren varit.

Om man för 10 år sedan hade vetat hur räntan och lönerna hade utvecklats i Sverige fram tills idag, så hade man givetvis köpt bostad för alla pengar man hade. Men det visste ingen, hur mycket vissa än vill klappa sig själv på axeln känna sig smarta.
2019-06-02, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det här tycker symboliserar bristen i väldigt mångas resonemang: den totala oförmågan att förstå att nästa 10 år kanske inte ser ut som de senaste 10 åren varit.

Om man för 10 år sedan hade vetat hur räntan och lönerna hade utvecklats i Sverige fram tills idag, så hade man givetvis köpt bostad för alla pengar man hade. Men det visste ingen, hur mycket vissa än vill klappa sig själv på axeln känna sig smarta.
Så är det, vi har haft en uppåtgående marknad i mer än 20 år, nu är den trenden bruten.
Med största sannolikhet får vi se bostadspriserna hacka sig långsamt nedåt de kommande åren. Tiden med bostaden som en säker privatekonomisk bankomat är över.
2019-06-02, 09:08
Bannlyst
Citat:
Tror du missar att även lånen urholkas av inflationen.

Myten.

Sverige har alltid en massa inflation och folket har blivit svårt skuldsatt, inte skuldfria.
2019-06-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Så är det, vi har haft en uppåtgående marknad i mer än 20 år, nu är den trenden bruten.
Med största sannolikhet får vi se bostadspriserna hacka sig långsamt nedåt de kommande åren. Tiden med bostaden som en säker privatekonomisk bankomat är över.

Varför är det störst sannolikhet? Visa mig en (1) bostadsbubbla där det hänt.
2019-06-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Varför är det störst sannolikhet? Visa mig en (1) bostadsbubbla där det hänt.
Tidigare har inte RB dels kört med minusränta och dels flödat marknaden med likviditet.
Samtidigt som man låter valutan ta smällen. Det hjälper marknaden att hålla uppe efterfrågan någorlunda.
Sen beror det antagligen på hur omvärlden utvecklas, kommer det en kris så lär bostadsmarknaden justeras ned betydligt snabbare.
Men om inte så tror jag på pyspunka.
2019-06-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Tidigare har inte RB dels kört med minusränta och dels flödat marknaden med likviditet.
Samtidigt som man låter valutan ta smällen. Det hjälper marknaden att hålla uppe efterfrågan någorlunda.
Sen beror det antagligen på hur omvärlden utvecklas, kommer det en kris så lär bostadsmarknaden justeras ned betydligt snabbare.
Men om inte så tror jag på pyspunka.

Tror båda dom sakerna kommer förvärra det hela när det smäller men omöjligt att se in i framtiden så vi släpper det.

This time its different har dock inte varit ett särskilt bra argument historiskt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in