Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jorrå det är en av dessa beteenden som verkligen är könsbundna. Men! föda barn gör man i max 1-2 dygn. Och ett liv består av förhoppningsvis ca 30 000 dito.
Om kvinnor kan föda barn följer det ju att ett av kvinnans huvudsyften i mänsklig civilisation är att föda barn.

Således måste ju slutsatsen i TS vara sann: svenska kvinnor är värdelösa på att vara just kvinnor.
Citat:
"married people" är inte kvinnor enkom.
Om du faktiskt tog dig tid att läsa studien så behandlas kvinnor specifikt, men eftersom du är intellektuellt ohederlig och ideologiskt motiverad har du inte tagit dig tid att läsa någon av de källor och studier du själv efterfrågat. Istället har du hånskrattat åt titlar. Fortsatt diskussion ter sig tämligen meningslös, och jag får mild huvudvärk av att urtolka dina horribelt formaterade inlägg.
Citat:
Det "sociologiska" faktumet är dock att svenska kvinnor i betydligt högre grad både initierar skilsmässor, samt stannar ogifta efter en skilsmässa. Måste bero på att de inte gillar var så "lyckliga" eller hur?
Jag tänker ignorera din brist på underlag för det påståendet, eftersom initiering av skilsmässor för mig är helt ointressant. Faktum kvarstår att gifta kvinnor är mycket lyckligare än både ogifta kvinnor och skilda kvinnor. Olyckligast av alla är skilda kvinnor. Då du inte bidraget med någon källa på ditt påståenden kan jag bara teoretisera att det finns många orsaker till att kvinnor "initierar" skilsmässor, t.ex. övergrepp i äktenskapet, sociala påtryckningar, en kulturell nedvärdering av äktenskapet som en institution, mm. Dessutom är ju de ekonomiska konsekvenserna av skilsmässa nästan icke-existerande för kvinnor, då lagar om underhållsbidrag, mm.
kraftigt gynnar kvinnor. Kontrollerar man för dessa faktorer vet jag inte hur statistiken ser ut.
Citat:
och vad är du? en ideologisk motiverad konservativ?
Jag är inte konservativ, så ideologiskt motiverad utifrån konservatismen kan jag omöjligen vara.
På tal om ideologisk motivering. Kvinnan i fråga konstaterar bokstavligen i den första delen av sin artikel att hon själv varit singel i 60 år och att hon spenderat sin karriär på att motbevisa tanken om att människor är lyckligare i äktenskap.

Upplägget fullständigt dryper av partiskhet! Men jag antar att brutal partiskhet är det enda som kan motivera någon att ställa sig i strid med all existerande forskning för att bevisa att ens egna livsstil är lika värdefull som andras. Det säger en del att hon på sin blogg börjar med att identifiera sig utifrån sin singelhet. Detta är en kvinna som bokstavligen gjort det till sin livsuppgift att akademiskt demonstrera varför hon inte är ett totalt misslyckande som kvinna och människa.
Bestrider du GSS-enkätens uppgifter, och på vilka grunder?

Siffrorna för perioden 2010-2018 visar att gifta kvinnor uppger sig vara "mycket lyckliga" i 45% av fallen, medan frånskilda kvinnor är mycket lyckliga i 27% av fallen. Om man dessutom har barn sjunker nivån till 21% av fallen (troligtvis då kvinnor behöver en fadersfigur i bilden när barn är involverade, om inte av rent logistiska och ekonomiska skäl). En betydande skillnad.
Citat:
Kivnnor behöver baraq nån som ska försörja henne, när man i övriga samhället förbjuder henne att kunna försörja sig själv.
Problemet med det argumentet är att det förutsätter att kvinnor kan konkurrera med män på en fri marknad utan statlig inblandning. Tyvärr så kan inte kvinnor konkurrera med män på den fria marknaden, vilket föranleder kvinnors överväldigande allians med den politiska vänstern, som ju vill ge kvinnor särrättigheter för att jämna ut spelfältet. Utan statlig inblandning finns det ingen sektion på marknaden där kvinnor kan konkurrera med män andra än prostitution, sjuksköterska och förskollärare. Det finns en anledning till att kvinnor huvudsakligen "arbetar" inom offentliga sektor, i myndigheter och kommuner.
Citat:
Äktenskap i sin mer patrirkala trad. form är en rejält nerköp för kvinnor.
Ingen lön för ditt arbete och slit.
Tvång att upprepa samma ofta fruktansvärt tradiga arbete om och om igen.
Ingen karriärmöjlighet, ingen social status i samhället
etc etc.
I sken av mitt ovanstående textstycke är äktenskapet det enda sättet för kvinnan att historiskt säkerställa sitt egna uppehälle. Du kommer inte att konkurrera ut Johan och Thomas som programmerare. Du kommer inte att konkurrera ut Gunnar och Göran som elektronikingenjörer på ABB. Du kommer inte att konkurrera ut Nils och Emil som PT. Det du har att erbjuda marknaden är en fitta, barnafödande och moderliga arbetsroller som förskollärare och sjuksköterska. Punkt slut. Den enda anledningen till att kvinnor är relevanta på arbetsmarknaden är för att staten artificiellt eleverat kvinnan politiskt-ideologiskt och inom utbildningsväsendet. Om kvinnor kunde konkurrera på den fria marknaden så hade patriarkatet inte existerat.
Citat:
jasså det tror du? att kvinnor har "signifikant lägre IQ"...yeah sure...
Det märks då INTE på detta forum. jag kan räkna det mer intelligenta skribenterna här på mina fingrar och de flesta av dessa är de fåtal kvinnor som då och då dyker upp här ( + några av männen)
Att kvinnor har lägre IQ än män inom samma kontrollgrupp är ett statistiskt och vetenskapligt faktum, vare sig du vill det eller inte. Det finns en anledning till att kvinnor överhuvudtaget inte kan konkurrera med män inom t.ex. schack, och därför har sin egna liga med egna titlar.
Citat:
Flickor gör bättre ifrån sig i skolan än pojkar och ahr gjort så genom alla tider skola har existerat.
Och de tär kvinnor idag som "fullständigt dominerar" de flesta av högskolans olika program.
Visst, kvinnor dominerar inom politiskt orienterade tramsämnen som sociologi, genusvetenskap och andra rent ut sagt ideologiska humaniora-områden, medan män dominerar inom meningsfulla områden som ingenjörskonst, matematik, fysik, kemi, mm. Siffrornar talar sitt tydliga språk, och det trots årtionden av statliga kampanjer för att tvinga in kvinnor i konkurrenskraftiga yrkesområden.
Orsaken till flickors skolresultat tillskrivs deras kvinnliga egenskaper såsom viljan att vara "duktig i skolan", att vara inställsam och lyssna, medan pojkar har en mer rebellisk framtoning.
Inom IQ-tester och relevant högre utbildning har kvinnor ingenting att komma med. Män sopar banan med kvinnor inom nästan alla fält där de överhuvudtaget har en närvaro. Och det säger jag inte för att nedvärdera kvinnor; kvinnors uppgift är inte att vara ingenjörer eller chefsekonomer, utan mödrar och hemmafruar. Ni är lyckligare så!
Citat:
Är det för att män som du är så fruktansvärt hotade och därför rädda, som ni har detta konstanta behov av att överreklamera era själva och undervärdera kvinnor?
Enbart en feminist kan få trådens uppskattning av kvinnans feminina egenskaper till att "undervärdera kvinnor". Men visst, när vår civilisation är hotad av kvinnors vägran att vara kvinnor finns det ju fog för att känna sig hotad.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeatriceCenci
Vad förlorar kvinnor på att vara gifta? Du försöker ju bara baktala äktenskapet av ideologiska skäl. Är du en bitter manshatande flata?
Bra inlägg. Tack!