Citat:
Ursprungligen postat av
gObbo
Jag har aldrig sagt att män och kvinnor är exakt lika eller att män vill vara som kvinnor. Vart har jag sagt det?
Här gör du det:
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
ag ska berätta att vi talar om kvinnor och relationer precis lika ofta som kvinnor talar om män och relationer.
Citat:
Jag är inte orolig kring att vara modern, jag har bara en lite mer nyanserad bild av hur det är att vara man. Ultimat manlighet för mig är inte att stå längst fram och slå sig på bröstet hela tiden utan att vara en stödpelare, med orubblig grund som hjälper folk som kommer till honom. En sann patriark som ser till att de runt omkring honom har det bra eller rent av bättre än honom själv. En som ställer upp, håller sina ord och hjälper de som blir diskriminerade.
Ultimat manlighet är just att stå längst fram och få en regn av kulor emot sig för att de man älskar ska skyddas från eländet, trots att denne man kanske varit en tystlåten och ödmjuk människa i hela sitt liv.
Brukar ta Simo Häyhä som exempel på sådan manlighet som får mina kulor att krympa till små rusin, en ödmjuk bonde som går och skyddar sitt land och dödar 600 ryssar, får ansiktet sönderskjuten, åker tillbaka för att bli bonde och gammelgosse efter kriget och undviker få uppmärksamhet för att vara hjälte.
Du kanske tror att vi inte kommer behöva ha fler Simo Häyhä, men sanningen är att historien är cyklisk och vi börjar komma in i en tid som allt mer efterfrågar hjältar och inte falska moderna män som klättrar i akademins falska godhetshierarki genom att diskutera "diskriminering", "våga tala känslor" och "toxisk maskulinitet".
Den modige mannen går ju emot narrativet som kan ge honom status inom de hierarkierna, du kan klättra i karriären och bli en Dan Eliasson med sin "tycka synd om"-narrativ åt mördare eller Kapten Klännings falska krig mot "toxisk maskulinitet" bland polishjältarna som är ute i gatan och skyddar oss, och därmed tjänar 150k i månaden genom att prata det där falska godhetsspråket du talar om, eller kan du söka säga sanningen och aldrig komma någonvart. En riktig man väljer att ärorikt stå upp för det som är sant istället för det som får en att klättra i karriären.
Citat:
För dig så verkar manlighet vara att man ska klanka ner på andra, inte hjälpa eller lyssna på kvinnor, slå sig på bröstet om sin egen virilitet, klaga på "sojapojkar", klaga på akademiker, oroa sig över vad andra gör med sina liv. Låter väldigt infantilt och omanligt. Du vill vara ungtuppen som gastar, goler och sprätter men som viker sig så fort en riktig tupp kommer förbi.
Ahh, ok. Jag är nu en mobbare som "klankar ner på andra", och inte hjälper eller lyssnar på kvinnor.
Ok. Passivaggressiviteten är ju underbar här, först är andra män som inte kommunicerar som dig "oroliga över sin manlighet" (är inte det att klanka ner?), sedan när jag slår tillbaka med samma mynt så är det jag som klankar ner och det är jag som är orolig över vad andra gör med sitt liv.
Kan vi inte bara strida som män utan moralisk rappakalja om mobbning, victimhood och annat trams? Herregud.