2019-06-01, 15:22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför tror du att jag behöver någon hjälp med min ekonomi?

Har i och för sig ett låglöneyrke, men mina pengar räcker mer än väl. Med min bostadsrätt har jag en kostnad på flera tusen mindre än vad en hyresrätt skulle kosta.
Du begriper den ju inte. Huruvida det är något du tycker du behöver hjälp med eller inte är väl upp till dig.
2019-06-01, 15:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du begriper den ju inte. Huruvida det är något du tycker du behöver hjälp med eller inte är väl upp till dig.
Borde förstå att det är billigare att hyra, trots att jag bott gratis i mer än tio år.
2019-06-01, 15:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Sorry. Du kanske inte sa det.
När jag tittar på mina boendekostnader för de senaste tio åren, så är värdeökningen för min bostadsrätt mer än vad jag betalat för ränta och boendekostnad.

Om jag säljer i dag så har jag alltså bott gratis i alla dessa år. Dessutom har jag fått in runt tretusen per månad. Och du kallar mig "dum i huvudet"?
Fast som det ser ut nu så bor man inte ” gratis” längre.
Vilket är en faktor som pressar ned köplusten.
2019-06-01, 15:33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Borde förstå att det är billigare att hyra, trots att jag bott gratis i mer än tio år.
För i helvete, det var du ska gav en precis kalkyl som exempel, ingen annan. I det exemplet var det mycket billigare att hyra. Själv påpekade jag istället att ditt exempel var orealistiskt.
2019-06-01, 15:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast som det ser ut nu så bor man inte ” gratis” längre.
Vilket är en faktor som pressar ned köplusten.
Sant, men min boendekostnad är nästan hälften av vad en hyresrätt skulle kosta. Då räknat med ränta på hela beloppet.
2019-06-01, 15:36
Medlem
constants avatar
Citat:
I det exemplet var det mycket billigare att hyra. Själv påpekade jag istället att ditt exempel var orealistiskt.
Var har jag visat en kalkyl där det är billigare att hyra?
2019-06-01, 15:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Var har jag visat en kalkyl där det är billigare att hyra?

Citat:
Om jag betalar 5.000:- för min bostadsrätt, och sedan 5.000:- för lån, på vilket sätt skiljer det sig mot att jag betalar 10.000:- i hyra?

Och nu har du gått en cirkel runt detta utan att ta till dig extremt trivial information längs vägen. Jag menar inte att kritisera din tröghet, men du är trög, så vi kommer liksom inte längre här.
2019-06-01, 16:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Och nu har du gått en cirkel runt detta utan att ta till dig extremt trivial information längs vägen. Jag menar inte att kritisera din tröghet, men du är trög, så vi kommer liksom inte längre här.
Var där visar jag att det är billigare att hyra?
2019-06-01, 17:02
Bannlyst
Citat:
Var där visar jag att det är billigare att hyra?

Rekommenderar du andra låginkomsttagare att belåna sig stort och köpa nu och "bo gratis" de också de kommande 10 åren?
2019-06-01, 17:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Rekommenderar du andra låginkomsttagare att belåna sig stort och köpa nu och "bo gratis" de också de kommande 10 åren?
Om skillnaden är så stor som för mig, så ja.
2019-06-01, 17:13
Bannlyst
Citat:
Om skillnaden är så stor som för mig, så ja.

Okej. Med andra ord, någon bostadsbubbla tror du inte på. Inte pysande priser heller. Det kommer bara gå upp, upp. Bo gratis, menar du ju kommer att ske.

Hur är det möjligt att en massa människor bor gratis? Säljarna säljer till kraftiga underpriser allesamman?
2019-06-01, 17:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Okej. Med andra ord, någon bostadsbubbla tror du inte på. Inte pysande priser heller. Det kommer bara gå upp, upp. Bo gratis, menar du ju kommer att ske.
Att bo för en lägre kostnad än vad man skulle göra i en hyresrätt, behöver inte handla om att priserna för bosätter går upp.

Om jag tittar på min lägenhet, och ett lån på hela beloppet (15% blankolån), så är det fortfarande billigare än en motsvarande hyresrätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in