2019-06-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
ja, alla 79 sidor!

man läser in det man vill läsa. Även jag gör det och jag läser att priserna kommer gå sidledes den närmsta tioårsperioden.

Ökningstakten kommer att dämpas! Ja! man kommer inte längre få betalt för att bo.

Ingen förutom dom som sålt och sen inte köpt nytt har fått ”betalt” för att bo. Hur många tror du det är? 1% av Sveriges befolkning?
2019-06-01, 12:54
Medlem
Citat:
ja, alla 79 sidor!

man läser in det man vill läsa. Även jag gör det och jag läser att priserna kommer gå sidledes den närmsta tioårsperioden.

Ökningstakten kommer att dämpas! Ja! man kommer inte längre få betalt för att bo.

Tror du helt ärligt att priserna bara stannar här? Så du menar då att det inte kommer gå upp eller ner inom ett par år? Hur länge går det sidledes? För evigt?

Ekonomin har havererat i Sverige, det är bara att kolla på alla nedskärningar osv i de olika kommunerna. Rapporten du länkade till menar ju att priserna går ner ifall ekonomin dämpas. Ekonomin har dämpats-> huspriser kommer att falla.
2019-06-01, 12:58
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sidledesprognosen är dock beroende av att en inbromsning i ekonomin inte blir kraftigare än man spår i rapporten. Blir det fallet flaggar man för sjunkande priser.

om inbromsningen blir mindre än befarat då? ökande priser?
känns som att 90% av skribenterna i denna tråden målar framtiden i breda penseldrag, med svart, trögflytande djävulsk färg!

det finns alltid risk för krasch a,la 90 talskrisen eller 2008 krisen. Man kan ta höjd för dylika kriser, men då pratar vi prepping på hög nivå....i jordkällare!
2019-06-01, 13:06
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Tror du helt ärligt att priserna bara stannar här? Så du menar då att det inte kommer gå upp eller ner inom ett par år? Hur länge går det sidledes? För evigt?

Ekonomin har havererat i Sverige, det är bara att kolla på alla nedskärningar osv i de olika kommunerna. Rapporten du länkade till menar ju att priserna går ner ifall ekonomin dämpas. Ekonomin har dämpats-> huspriser kommer att falla.

återigen, mitt tvåmiljonerslån skapar en månatlig utgift med avgift (amortering borträknad) på runt 5000kr, central tvåa. Är det orimligt? skall min lght sjunka med 1 miljon och månadskostnaden hamna på 4000kr? när en nybyggd hyrestvåa ligger på 9-10k?

Det är/har varit en bubbla, men den inskränker sig till sthlm och kanske främst innerstaden för att inte tala om alla perversa nybyggnationer! (OP) vi som sitter i andra städer har inte märkt av mer än att det blivit "trögare" på marknaden.
2019-06-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Först o främst ser jag det som modernt slaveri att bolånetorskar slavar in resurser åt banken för något som banken skapar ur tomma intet.

För det andra kan man fråga sig om det är bra säkerhet att bedriva policy som pumpar upp kreditbubblor vilket i längden eventuellt minskar förtroendet och solidariteten i allmänheten och från omvärlden.

Vi kan ta 07/08 som konkret exempel. Jättebra säkerheter triple AAA finansinstrument härledda ur mortgage-lån i skuggbanksystemet (”shadow banks”). Finansinstrument som pensionsfonder etc köpte. Kraschade det ändå? Ja.

Att banksystemet har sina säkerheter i fastighetens värde och framtida ekonomisk aktivitet är att syssla med cirkelresonemang. Säkerheten finns beroende av banksystemets egna välmående i framtiden - pengarna är backade i förmågan att banksystemet även i framtiden kan skapa krediter som allmänheten har förtroende i.

Sådana cirkelresonemang där man förlitar sig på framtiden är inte robusta naturlagar. Sådana upplägg är pyramidspel som med hög sannolikt kollapsar.
Så, vart är säkerheten?

Vari ligger slaveriet? Att jag genom lån väljer att skjuta framtida konsumtion(sutrymme) till idag? Att staten sett till allt skuldsanering är nära omöjligt?

Att framtida intäkter används som säkerhet för lån är det något nytt?

Ser ärligt talat inte cirkelresonemanget... att man i någon mån förlitar sig på framtiden det sker ju i all ekonomisk aktivitet.
2019-06-01, 13:57
Medlem
Citat:
återigen, mitt tvåmiljonerslån skapar en månatlig utgift med avgift (amortering borträknad) på runt 5000kr, central tvåa. Är det orimligt? skall min lght sjunka med 1 miljon och månadskostnaden hamna på 4000kr? när en nybyggd hyrestvåa ligger på 9-10k?

Det är/har varit en bubbla, men den inskränker sig till sthlm och kanske främst innerstaden för att inte tala om alla perversa nybyggnationer! (OP) vi som sitter i andra städer har inte märkt av mer än att det blivit "trögare" på marknaden.

Den inskränker sig inte alls till innerstaden i Sthlm. Jag vet om radhus i orter med 4000-6000 invånare som mer än femdubblats på tio år.
2019-06-01, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vari ligger slaveriet? Att jag genom lån väljer att skjuta framtida konsumtion(sutrymme) till idag? Att staten sett till allt skuldsanering är nära omöjligt?
Slaveriet ligger i att andel av skuldtorskarnas produktion tillfaller banken på basis av att man skapat pengar ur tomma intet. Det är grov inskränkning på liberala principer att individen blir ägodel i det skuldekonomiska systemet.

Äger man människors skulder så äger man deras liv, har man skapat dessa skulder ur intet så finns ingen grund för ägandet.

Citat:
Att framtida intäkter används som säkerhet för lån är det något nytt?
Den korrekta frågan ska vara; är det bra för samhällsekonomin?

Är det moraliskt rätt?
Är det ekonomiskt hållbart?
Maximerar det välstånd?

Citat:
Ser ärligt talat inte cirkelresonemanget... att man i någon mån förlitar sig på framtiden det sker ju i all ekonomisk aktivitet.
Cirkelresonemanget ser ut såhär,

Banken: ”Hej Kalle, du får låna 1 miljon för att köpa huset om du lovar att jobba åt oss och lägga huset i pant.”

Slav-Kalle: ”Javisst! Låt mig bli eder slav du allsmäktige bank.”

Banken: ”Okej då skriver vi upp här att du är skyldig oss 1miljon SEK. Dessa pengar finns inte men vi säger att dom finns och dom accepteras som betalmedel så vi har basically skapat dessa pengar ur tomma intet.”

Vad som händer då är att värderingen på huset är direkt avhängigt marknadens efterfrågan på huset. Och då marknadens efterfrågan på huset är avhängigt tillgång till krediter, så ligger det i banksystemets intresse att pumpa krediter. Om dom inte pumpar krediter så minskar värdet på huset och säkerheten går således upp i rök så krediterna som man skapade blir värda noll.

Så man skapar pengar genom lån, backar upp de lånet genom att sätta huset som säkerhet, vars värde (husets värde) man i framtiden säkerställer genom att skapa nya pengar till marknaden. Dvs man säkerställer kreditpengar med nya kreditpengar.
Och det är ju så det hela går till. Kolla empirin från finanskriserna - man pumpar in nya krediter i systemet för att hålla banksystemet flytande.

Det är århundradets pyramidspel. Och det kommer kollapsa någon gång med 99% säkerhet.
2019-06-01, 14:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur får du ihop det att en hyresrätt är billigare med mitt exempel?

Och du glömde att påvisa att de med hyresrätter har bättre ekonomi.
Var inte dum i huvudet - jag har inte någonstans påstått att de med hyresrätter har bättre ekonomi.

Om du har samma direkta kostnader för hyresrätt som bostadsrätt så är hyresrätten extremt mycket billigare eftersom bostadsrätten innebär stora alternativkostnader. Inte bara för att du låser kapital, utan även för att saker som minskad flexibilitet alltid bär en kostnad >0.
2019-06-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Slaveriet ligger i att andel av skuldtorskarnas produktion tillfaller banken på basis av att man skapat pengar ur tomma intet. Det är grov inskränkning på liberala principer att individen blir ägodel i det skuldekonomiska systemet.

Äger man människors skulder så äger man deras liv, har man skapat dessa skulder ur intet så finns ingen grund för ägandet.

Den korrekta frågan ska vara; är det bra för samhällsekonomin?

Är det moraliskt rätt?
Är det ekonomiskt hållbart?
Maximerar det välstånd?

Cirkelresonemanget ser ut såhär,

Banken: ”Hej Kalle, du får låna 1 miljon för att köpa huset om du lovar att jobba åt oss och lägga huset i pant.”

Slav-Kalle: ”Javisst! Låt mig bli eder slav du allsmäktige bank.”

Banken: ”Okej då skriver vi upp här att du är skyldig oss 1miljon SEK. Dessa pengar finns inte men vi säger att dom finns och dom accepteras som betalmedel så vi har basically skapat dessa pengar ur tomma intet.”

Vad som händer då är att värderingen på huset är direkt avhängigt marknadens efterfrågan på huset. Och då marknadens efterfrågan på huset är avhängigt tillgång till krediter, så ligger det i banksystemets intresse att pumpa krediter. Om dom inte pumpar krediter så minskar värdet på huset och säkerheten går således upp i rök så krediterna som man skapade blir värda noll.

Så man skapar pengar genom lån, backar upp de lånet genom att sätta huset som säkerhet, vars värde (husets värde) man i framtiden säkerställer genom att skapa nya pengar till marknaden. Dvs man säkerställer kreditpengar med nya kreditpengar.
Och det är ju så det hela går till. Kolla empirin från finanskriserna - man pumpar in nya krediter i systemet för att hålla banksystemet flytande.

Det är århundradets pyramidspel. Och det kommer kollapsa någon gång med 99% säkerhet.

Och samtidigt har man stiftat massor av onödiga lagar och regler som gör det dyrare och krångligare att öka utbudet av bostäder..
2019-06-01, 14:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Var inte dum i huvudet - jag har inte någonstans påstått att de med hyresrätter har bättre ekonomi.
Sorry. Du kanske inte sa det.
Citat:
Om du har samma direkta kostnader för hyresrätt som bostadsrätt så är hyresrätten extremt mycket billigare eftersom bostadsrätten innebär stora alternativkostnader.
När jag tittar på mina boendekostnader för de senaste tio åren, så är värdeökningen för min bostadsrätt mer än vad jag betalat för ränta och boendekostnad.

Om jag säljer i dag så har jag alltså bott gratis i alla dessa år. Dessutom har jag fått in runt tretusen per månad. Och du kallar mig "dum i huvudet"?
2019-06-01, 15:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
När jag tittar på mina boendekostnader för de senaste tio åren, så är värdeökningen för min bostadsrätt mer än vad jag betalat för ränta och boendekostnad.

Och du kallar mig "dum i huvudet"?
Om du inte förstår att det här resonemanget är korkat i den här kontexten så..... har jag faktiskt ingen aning om hur vi ska hjälpa dig. Handlar det om att du inte förstår de olika kontexterna, tex att det är olika saker att spekulera med pengar i en spekulationstillgång (din värdeökning) och att göra en kalkyl för boendekostnad? För det är alltså helt olika saker, helt oavsett om det går bra eller dåligt för dig när du spekulerar i saker.
2019-06-01, 15:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Om du inte förstår att det här resonemanget är korkat i den här kontexten så..... har jag faktiskt ingen aning om hur vi ska hjälpa dig. Handlar det om att du inte förstår de olika kontexterna, tex att det är olika saker att spekulera med pengar i en spekulationstillgång (din värdeökning) och att göra en kalkyl för boendekostnad? För det är alltså helt olika saker, helt oavsett om det går bra eller dåligt för dig när du spekulerar i saker.
Varför tror du att jag behöver någon hjälp med min ekonomi?

Har i och för sig ett låglöneyrke, men mina pengar räcker mer än väl. Med min bostadsrätt har jag en kostnad på flera tusen mindre än vad en hyresrätt skulle kosta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in