2019-04-04, 23:16
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
En liten anekdot att tillfoga denna tråd, som nog annars verkar vara ganska bortglömd.

Med anledning av Natos 70-årspartaj har Jens Stoltenberg talat i kongressen i Washington och understrukit hur viktigt det är med sådana allianser, med tanke på bovar som Hitler, Stalin och Islamiska staten.

Ja, vilken tomte, eller hur? Stoltenberg sa att ISIS inte får komma tillbaka, samtidigt som våra kära ledare subventionerar via skattesedeln deras återvändå "hem" till Sverige. En oxymoron.

(Ja, jag vet att tomten Stoltenberg menade ISIS som statsbildning.)
Citera
2019-04-10, 00:14
Medlem
Hursomhelstings avatar
Polen stod för en tredje väg en slags Polsk nationalism/expansionism och manipulerade något alldeles otroligt under mellankrigstiden.
Skogbrödernas område sträckte ifrån Baltikum in i bakom Finland dvs Karelen och det var Polen som styrde verksamheten, polska befäl fanns på plats, dem bar polska uniformer och ett Skull märke.

Alla trodde till en början att det var Tyskland som höll på, en av dem första som öppet utpekade Polen det var Winston Churchill redan 1937 dock i den tron att Polen stod allierad till Nazi Tyskland.

Det var ett oroligt smart och fult spel av Polen och att det tog några år innan att bilden klarnade för omvärlden och att då påbörjades militära aktioner mot Polen som även Finland sägs ha deltagit i och att dem höll polska officerare i läger vilka sedan avrättades.
Märkligt men att fakta finns på detta.

Detta är ganska nyligen öppnat och otroligt känsligt.

Framförallt Polen men även balterna straffades hårt.

Jag har hört om detta av veteraner och att jag har träffat en skogbroder, vad han var det vet bara han, han kunde ryska polska, finska och tyska flytande han berättade om sin uniform och att dem hela tiden bytte sida alltefter hur fronten stod, dem tog uniformer av dem stupade och nej dem var inte frihetskämpar eller jo för saker som ingen part tillät, en autonom region Karelen, Baltikum över Polen ned till Ukraina under en Polsk överhöghet.
En saftig bit mark, dvs omöjligt!

I ett krig och så våldsamt som det pågick på Östfronten så frågade varken ryssarna eller tyskarna alldeles för mycket om att det plötsligt ifrån ingenstans dök upp en handfull av de "egna" utan in i strid med dem!

Detta finns det hintat om i en mängd krigsfilmer.

Ryssland tog officiellt parti för partisanerna men att man vet också att dem i många fall nedgjorde dem.
Jag vet även att parterna ibland hjälptes åt i att rensa avsnitt på "vild hundar".

Det är väl då hundarna som gnyr kan jag tänka, dem är besvärade över att fallos har placerats inne i deras revir, dem stryker sig, pissar gnyr och gnisslar tänder.

Dem är en enträgen art som tänker helt på eget vis och tackar inte någon.
Citera
2019-04-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Den statsvetaren är ute och cyklar. Det finska språket är uråldrigt. Det ukrainska däremot fick struktur av en ukrainsk språkvetare på 1920-talet. Han slog ihop några dialekter och skrev en grammatik.

Vilket oligofrent påstående! Ett typiskt exempel på Rysslands historieförfalskning som kremltrollen kör, tack för det! Ukrainska, ryska och vitryska härstammar fr samma språk. Precis som svenska, danska och norska. Ukrainas nationalskald Taras Sjevtjenko (1814 - 1861) skev på ukrainska och han levde långt innan 1920...
Citera
2019-04-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Vilket oligofrent påstående! Ett typiskt exempel på Rysslands historieförfalskning som kremltrollen kör, tack för det! Ukrainska, ryska och vitryska härstammar fr samma språk. Precis som svenska, danska och norska. Ukrainas nationalskald Taras Sjevtjenko (1814 - 1861) skev på ukrainska och han levde långt innan 1920...
Ja, du har rätt, det ukrainska språket är hela 150 år gammalt

Sjevtjenko, förresten, körde de hårt med på Krim under perioden då det var ockuperat av Ukraina och skulle ukrainiseras. Sjevtjenko-statyer, Sjevtjenko-gator, Sjevtjenko-torg, Sjevtjenko-biografer, osv, till förbannelse. Inte underligt att folk tröttnade på tramset.
Citera
2019-05-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
I grund och botten menar jag nog att balter och polacker, med förnuftets blick på det hela, borde acceptera att monumenten står där de står. Ingen tvingar någon att beundra dem eller lägga blommor vid dem. Vill man kan man ignorera dem och bara gå förbi. Så gör t.ex. jag när jag passerar Karl XII-statyn i Stockholm. Trots att den hyllar en gammal tyrann och massmördare tycer jag det vore fånigt att stifta lagar som skulle förbjuda gamla kungasymboler eller att hetsa för att den måste rivas, bara för att vi numera har en annan styrelseform än vi hade då. Skulle man driva den linjen så borde ju, strängt taget, alla monument äldre än ett par decennier rivas. Men så gör vi ju inte i demokratier - vi bara betraktar historien sådan som den var, utan att hetsa upp oss över det som var annorlunda då.

Så är det ju dock, att många av dessa gamla monument är kontroversiella. Bl a då Karl XII statyn som du nämner. men även statyn av Karl XI i Malmö vid Stora Torg. (Tjocke Karl)

Statyn av General Lee togs väl bort i South Carolina? Ser du det som fel?

Demokratier väljer hur de vill smyckas och vilka monument man vill ha kvar. Även om många ser just det historiska som värdefullt på samma sätt som du gör.
Citera
2019-05-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ja, du har rätt, det ukrainska språket är hela 150 år gammalt

Sjevtjenko, förresten, körde de hårt med på Krim under perioden då det var ockuperat av Ukraina och skulle ukrainiseras. Sjevtjenko-statyer, Sjevtjenko-gator, Sjevtjenko-torg, Sjevtjenko-biografer, osv, till förbannelse. Inte underligt att folk tröttnade på tramset.

Så talar en man av herrefolket...

Eller så är det tvärtom... det ryska språket är ungt och det Ukrainska urgammalt. Den ryska versionen av ukrainska är onödig som jag ser det.
Citera
2019-05-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Eller så är det tvärtom... det ryska språket är ungt och det Ukrainska urgammalt. Den ryska versionen av ukrainska är onödig som jag ser det.
Jag förstår att du vill lägga in dina känslor i detta, men det blir helt enkelt faktafel. Från ursprunglig ryska utvecklades först ruthenska och från det sedan vitryska och ukrainska. Och det är inte särskilt länge sedan. Sorry.
Citera
2019-06-01, 00:01
Medlem
tverskoys avatar
PreWW2 Polen var själv en fascistisk stat med nazisten Pilsudski i spetsen. Polen tillsammans med Hitler invaderade Tjekoslovakien. Samma gäller "oskyldiga" Suomi som gav en stor välkommen till tyska soldater. Det finns finska SS uniformer i Ryssland som ett bevis för finsk nazistisk avskum som angrepp sig på oskyldiga civila i Sovjet. Polacker dödade judar under ww2 ibland värre än tyskar gjorde.

Det handlar inte om kamp mot historieförfalskning, det handlar om att avskum försöker tvätta sig bort från nazistiska brotten men det kommer inte ske. Finland, Polen och övrig nazi patrask ska stå ansvarig för brottet mot mänskligheten som dessa stater/folk utförde under WW2.
Citera
2019-06-01, 09:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
PreWW2 Polen var själv en fascistisk stat med nazisten Pilsudski i spetsen. Polen tillsammans med Hitler invaderade Tjekoslovakien. Samma gäller "oskyldiga" Suomi som gav en stor välkommen till tyska soldater. Det finns finska SS uniformer i Ryssland som ett bevis för finsk nazistisk avskum som angrepp sig på oskyldiga civila i Sovjet. Polacker dödade judar under ww2 ibland värre än tyskar gjorde.

Det handlar inte om kamp mot historieförfalskning, det handlar om att avskum försöker tvätta sig bort från nazistiska brotten men det kommer inte ske. Finland, Polen och övrig nazi patrask ska stå ansvarig för brottet mot mänskligheten som dessa stater/folk utförde under WW2.

Wov! Ytterligare en rysk schizofascist som ränner runt och anklagar alla andra för att vara "fascister". Fan, det måste komma en psykiatrisk diagnos för er snart, så sjuka i huvudet är ni!
Citera
2019-06-01, 09:14
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Jag förstår att du vill lägga in dina känslor i detta, men det blir helt enkelt faktafel. Från ursprunglig ryska utvecklades först ruthenska och från det sedan vitryska och ukrainska. Och det är inte särskilt länge sedan. Sorry.
Utvecklingen av Surshik (ukrainska) formaliserades så sent som 1921 och kan ses som en lokal nationalistisk särart av Ryska språket.
Citera
2019-06-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Utvecklingen av Surshik (ukrainska) formaliserades så sent som 1921 och kan ses som en lokal nationalistisk särart av Ryska språket.

Ukrainskan ställning är väl som norskan då... så precis son norskar så har de inget riktigt eget språk eller är ett riktigt eget folk... man behöver inte respektera dem.

Lillsvenskar i lusekoftor.
Citera
2019-06-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ukrainskan ställning är väl som norskan då... så precis son norskar så har de inget riktigt eget språk eller är ett riktigt eget folk... man behöver inte respektera dem.

Lillsvenskar i lusekoftor.
Ja, precis som norskan är det ett mycket närbesläktat språk med gemensamt ursprung och uppdelningen i s.k. folk är tämligen artificiell... och just därför har man ömsesidig respekt för varandra, nära kontakter och omfattande samarbeten, passunion, osv.

Surszjyk är f.ö. inte detsamma som ukrainska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in