2019-05-31, 17:49
Medlem
I mitt bostadsområde var det fyra personer som röstade AfS i riksdagsvalet. Nu i europavalet var jag ensam.

Jag tror alltså inte det är samma 20 000 personer som röstar AfS utan att nya har tillkommit. Det motsatta hade varit att vänta. När vi röstade AfS i riksdagsvalet så hade vi en förhoppning om att de var grovt underskattade i OU och skulle komma in i riksdagen. I år var det ingen som hade sådana förhoppningar.

Och därför måste man ställa sig frågan hur det kan komma sig att AfS fick några röster alls och till och med ökade. Skälet är, tror jag att allt hopp är ute vad gäller SD. Att det för allt fler blir helt omöjligt att lägga en röst på det partiet.

Därför kan KD öka från 3 till 11 procent på några månader bara på en förhoppning att det finns någon liten uns av konservatism i partiet, och därför kan en växande skara lägga sin röst på ett parti trots att rösten garanterat är bortkastad.
Citera
2019-05-31, 17:50
Medlem
Ett studentförbund bör vara en högre prioritet än ett ungdomsförbund. Det viktigaste är att organisera unga människor av en viss kvalitet, om man vill skapa en miljö som är attraktiv för andra också. Sedan kan ett ungdomsförbund utvecklas därifrån, när man märker att det rätta humankapitalet finns på plats.
Citera
2019-05-31, 17:58
Medlem
lillapaddingtons avatar
Ett mycket bra resultat. 19k med 55% valdeltagande.

- Största bland alla nybildade partier. Mycket större än ”Partiet Vändpunkt” som media har gullat med
- Större än L i flera valdistrikt
- Kraftfull ökning i Kalmar län där Thoralf Alfsson (fd SD-politiker) bor

Nu är det viktigt att AfS syns mellan valen. Håller i föreläsningar, marknader, midsommars/nationaldags-jippo etc.
Viktigt är att de inte börjar med demonstrationer och sådant utomparlamentariskt trams som jag ser vissa föreslår. Det är inget som attraherar massan.
Citera
2019-05-31, 18:06
Medlem
Tubleross avatar
Hahah nu börjar expressen sin hetsjakt mot AFS:

https://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/folkomrostning-om-extremism-var-god-droj/
Senast redigerad av Tubleros 2019-05-31 kl. 18:10.
Citera
2019-05-31, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Hahah nu börjar expressen en hetsjakt mot AFS:

https://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/folkomrostning-om-extremism-var-god-droj/

Hur får du det där till hetsjakt..?
Citera
2019-05-31, 18:20
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Hur får du det där till hetsjakt..?

Du kanske missade slutklämmen?

Citat:
”På samma sätt förhåller det sig med AfS. I ett val som etablerade partier kallar en folkomröstning om högerpopulism, ett val där migration, säkerhet och liknande frågor är heta potatisar klarar man ändå inte mer än ett kliv från tre promille till fem.
Mycket kan man kalla detta land, men någon stark preferens för extremism har vi inte.”
Senast redigerad av Tubleros 2019-05-31 kl. 18:25.
Citera
2019-05-31, 18:27
Medlem
Citat:
Att AfS är extremister är väl snarare att beskriva verkligheten än att bedriva hets?

Man vill straffa folk utan stöd i lag och utvisa människor i strid med grundlag och internationella förpliktelser. Nog måste det väl vara att anse som en extremistisk hållning i svensk politik?
Citera
2019-05-31, 18:30
Medlem
motarbetars avatar
Citat:

Med andra ord menar Expressen att högerpopulism, migration och säkerhetsfrågor är lika med extremism?

Då förstår jag varför denna regimtrogna tidning ser extremism i de flesta länder där människor får rösta om sin egna framtid. De verkar helt enkelt ogilla det upplägget när människor väljer att kryssa fel.
Citera
2019-05-31, 18:33
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Att AfS är extremister är väl snarare att beskriva verkligheten än att bedriva hets?

Man vill straffa folk utan stöd i lag och utvisa människor i strid med grundlag och internationella förpliktelser. Nog måste det väl vara att anse som en extremistisk hållning i svensk politik?

Att du tycker att AFS är extremister är ju inte konstigt. Du röstar ju inte ens på AFS men hänger ändå här i tråden av någon anledning.
Citera
2019-05-31, 18:39
Medlem
motarbetars avatar
Citat:

Eller är det så att AfS vill att man utvidgar brottsbalken? Finns det något parti som sagt att nu räcker det helt enkelt med lagar och paragrafer?

Jag kan se en altruistisk tes ifrån AfS där de vill påskina att det kan ligga brottslig verksamhet bakom det politikerna av idag påtvingar oss. Det är inte extrem.
Citera
2019-05-31, 18:40
Medlem
Citat:
Att du tycker att AFS är extremister är ju inte konstigt. Du röstar ju inte ens på AFS men hänger ändå här i tråden av någon anledning.

Jag röstar inte på M heller men det gör dem inte till extremister.

Nog bör väl en politik som bygger på att man helt ska förkasta den demokratiska rättsstaten och legalitetsprincipen klassas som extrem?
Citera
2019-05-31, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Eller är det så att AfS vill att man utvidgar brottsbalken? Finns det något parti som sagt att nu räcker det helt enkelt med lagar och paragrafer?

Jag kan se en altruistisk tes ifrån AfS där de vill påskina att det kan ligga brottslig verksamhet bakom det politikerna av idag påtvingar oss. Det är inte extrem.

Hur man ska lyckas "utvidga brottsbalken" till den grad att man kan döma Reinfeldt för landsförräderi givet dennes gärningar som statsminister utan att praktiskt taget upphäva rättsstaten är för mig en gåta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in