2019-05-30, 10:04
Medlem
Cameltotems avatar
Nää fattar inte heller räntefonder, ja de klarar sig bättre under en dålig period.

Men för helvete du skulle ju kunna gå igenom en börskrasch, gå tillbaka till 0 och sen öka 100% på 5 år och vad har din räntefond gjort under dessa 5 år?

10%?15%

haha jävla skämt för fegisar.
Citera
2019-05-31, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Jag förstår vad du menar. Jag skriver ju att det inte är lätt. Jag prickar rätt hyggligt marknaden i upp och nedgång, tur eller inte. Prickar sällan botten eller toppen. Det jag försöker skriva är att jag går hellre ur marknaden istället för att hedga 1/4, 1/5 av portföljen med räntefonder som inte går ner lika mycket i värde som aktiefonder gör när börsen surnar till. Jag tar hellre 2-10% avkastning istället för att följa med i en nedgång och portföljen sjunker kanske det dubbla eller mer. Det kallas allokering och det gör alla fondmäklare och även dom använder sig av indikatorer. Ett tips är att följa podden Börssnack som Jonas Olavi har tillsammans med Eric Hansen. Där beskriver Olavi detta med allokering av portföljer. Jag tycker att många här på forumet vilseleder nybörjare till att bara köpa varje månad och aldrig sälja. Det funkar för nästan alla och det tjänar de flesta på men alla klarar inte av att se hela portföljen backa upp till 20-30 % och då gör många misstaget att sälja oftast på botten och känner sig brända och för många tar det många år att komma tillbaka och då går dom in igen oftast på toppen av börsen. Varför ska unga sparare drabbas av scenariot? Det är ju inte så att alla måste vara med om att se sin portfölj rasa 30-40%. Bättre att ta vinsten på 1-5% innan portföljen går på rött för ingen vet hur mycket till börsen/portföljen rasar. Ja ja alla får ha sin egen investeringstaktik och denna är min.
Trevlig helg
Mkt bättre för 99% och troligen för dig med att bara välja en tillgångsfördelning som passar dina behov och sen hålla den oavsett hur börsen går. Många oerfarna kommer såklart sälja billigt i nästa krasch eftersom självförtroendet om ens risktolerans är på tok för högt, vilket är en läxa man måste ta om man inte gjort ett bra jobb med ens fördelning. Att gå ut och in ur marknaden är bara dumt.
Citera
2019-05-31, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Tyvärr du som tänker helt fel, fortsätt läs så blir det bra

Citat:
Ganska givet? Alltså kom igen... Var det "givet" att man tjänade på att aktivt gå in och ur marknaden skulle inte alla experter som förespråkar b&h göra det eftersom det vore jävligt trögt om det var givet att man tjänar på att tajma..

Citat:
Mkt bättre för 99% och troligen för dig med att bara välja en tillgångsfördelning som passar dina behov och sen hålla den oavsett hur börsen går. Många oerfarna kommer såklart sälja billigt i nästa krasch eftersom självförtroendet om ens risktolerans är på tok för högt, vilket är en läxa man måste ta om man inte gjort ett bra jobb med ens fördelning. Att gå ut och in ur marknaden är bara dumt.
Så du tycker att jag gjorde fel som gick ur till 90 % 6/5 eftersom många indikatorer började visa svaghet på börsen. OMXS30 index låg då på ca 1660 och nu idag stängde den på 1510. Jag kommer att vänta ett tag till innan jag går in igen. Har hedgat med mini future short och xact bear under tiden vilket har visat sig att jag tjänat otroligt mycket mera än att köpa fonder i en nedtrend. Jag tycker att det är bara patetiskt att lura andra fondsparare som du och många andra gör. Jag investerar för att tjäna pengar på börsen och att en dag slippa arbeta vilket lär bli om ca 5-10 år.
Trevlig kväll.
Citera
2019-05-31, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Så du tycker att jag gjorde fel som gick ur till 90 % 6/5 eftersom många indikatorer började visa svaghet på börsen. OMXS30 index låg då på ca 1660 och nu idag stängde den på 1510. Jag kommer att vänta ett tag till innan jag går in igen. Har hedgat med mini future short och xact bear under tiden vilket har visat sig att jag tjänat otroligt mycket mera än att köpa fonder i en nedtrend. Jag tycker att det är bara patetiskt att lura andra fondsparare som du och många andra gör. Jag investerar för att tjäna pengar på börsen och att en dag slippa arbeta vilket lär bli om ca 5-10 år.
Trevlig kväll.

Patetiskt att du tycker det jag förespråkar är lureri när det är helt tvärt om angående småsparare.
Citera
2019-06-01, 08:10
Medlem
Citat:
Patetiskt att du tycker det jag förespråkar är lureri när det är helt tvärt om angående småsparare.
Nu missförstår du mig. Du har nog tyvärr inte läst vad jag skrivit. Jag håller fullständigt med dig om alla småsparare och nybörjare som inte är intresserade av fonder att de ska köpa i både ned- och uppgång eftersom det blir bra till slut hoppas man. Börsen stiger x% varje år i snitt. Vad jag skriver är att man kan ta det lugnt när börsen är svag och ev gå ur marknaden och köpa när trenden visar upp igen. Du tjänar ingenting på att köpa i en nedtrend om du inte är insatt. (Köp tex Xact Bear i en nedtrend istället för fonder.) Precis som med aktier. Ta tex Veoneer som exempel. Den har rasat ca 45% på 3 månader och folk fortsätter och köper den fast det är ingen som vet var botten är. Det är riktigt patetiskt om något. Stackars dom säger jag.

Sen kan man aldrig räkna med Trumpen i alla indikatorer heller. Han kan ställa om marknaden helt med en tweet på Twitter. Man kan nog inte räkna med att det blir någon större uppgång förrän Trump är överens med bland annat Kina och Mexico.

Du gör det säkert bra men det är vanskligt att rekommendera att alltid bara köpa.
Citera
2019-06-01, 14:35
Medlem
Min Buy&Hold portfölj, ombalanseras 1-2 gånger per år.

Avanza Global 40%
Avanza Emerging markets 10%
SEB Sverige Indexfond 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 10%
Spiltan räntefond 30%

Ledord är stor spridning till låg avgift. Bör ge bra riskjusterad avkastning över tid.
Citera
2019-06-02, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan

Avanza Global 40%
Spiltan räntefond 30%

Ledord är stor spridning till låg avgift. Bör ge bra riskjusterad avkastning över tid.

har samma portfölj. satan va de gått ner. ska sälja skiten o bara köra aktier nu. tjänat 76 000 på 3 månader nu på aktier. skäms att jag började spara i fonder fy fan
Citera
2019-06-02, 14:09
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
har samma portfölj. satan va de gått ner. ska sälja skiten o bara köra aktier nu. tjänat 76 000 på 3 månader nu på aktier. skäms att jag började spara i fonder fy fan

Och aktier ska ha gått bättre istället menar du? Om du inte kan tåla en nergång på cirka 10%, så borde du hålla dig till räntefonder, och definitivt inte aktier för din del med den inställningen
Citera
2019-06-02, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan

Avanza Global 40%
Spiltan räntefond 30%

Riktigt bra portfölj

Citat:

Riktigt bra portfölj, dålig investerare
Citera
2019-06-03, 13:38
Medlem
Citat:

Buy&hold betyder sparande på lång sikt dvs minst 10 år.

Har du en sparharisont under 10 år och definitivt 5 år är detta helt fel portfölj för dig. Risken(andel aktier) är alldeles för hög.
Citera
2019-06-04, 23:02
Medlem
Läste lite och satte ihop 3 st fonder som jag tänkte månadsspara till nu under en längre tid.

Avanza Global (65%) avgift 0,11%
Avanza Auto 6 (10%) avgift 0,55%
Avanza Zero (25%) avgift 0%

Logiskt eller vanvettigt? Helt ny på detta. Något jag bör byta ut?
Citera
2019-06-05, 02:32
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanjosesharks
Läste lite och satte ihop 3 st fonder som jag tänkte månadsspara till nu under en längre tid.

Avanza Global (65%) avgift 0,11%
Avanza Auto 6 (10%) avgift 0,55%
Avanza Zero (25%) avgift 0%

Logiskt eller vanvettigt? Helt ny på detta. Något jag bör byta ut?
Ser bra ut, dock känns 25% sverige onödigt då svenska marknaden korrelerar med globala.
Senast redigerad av CASHFL0W 2019-06-05 kl. 02:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in