• 1
  • 2
2019-05-30, 11:31
Medlem
r det nn mer som har ftt brev frn Handelsbanken angende uppdaterade kunduppgifter?
Dem vill att jag ska svara p frgor om bla. regelbundna insttningar.

Jag knner inte att jag vill svara p dessa frgor, vad blir det fr konsekvenser?

Det str fljande lngst ner p brevet: Det r viktigt att vi fr in uppdaterade uppgifter, annars kan det innebra att vi tvingas avsluta tjnster som du har hos oss.

Vad innebr detta fr mig som fr in ca 150000 svart om ret?
Citera
2019-05-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Rastapopoulos
r det nn mer som har ftt brev frn Handelsbanken angende uppdaterade kunduppgifter?
Dem vill att jag ska svara p frgor om bla. regelbundna insttningar.

Jag knner inte att jag vill svara p dessa frgor, vad blir det fr konsekvenser?

Det str fljande lngst ner p brevet: Det r viktigt att vi fr in uppdaterade uppgifter, annars kan det innebra att vi tvingas avsluta tjnster som du har hos oss.

De r som bekant skyldiga att infordra uppgifter av det slag som r aktuellt, underltenhet att svara kan i frlngningen innebra att kontot stngs. Dina inkomster som inte deklareras fr du gra plats fr i madrassen istllet.
Citera
2019-05-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Rastapopoulos

Att du skrdar som du sdde.
Parasiter skall klmmas t, s i ditt fall r det vl bara bra att du fr vandra runt med sedelbuntar stickandes ut frn fickorna. Ngon fretagsam nyanlnd hittar skert lsningen p det problemet ocks.
Citera
2019-05-30, 12:05
Medlem
De vill frskra sig om att du inte fr in pengar genom penningtvtt eller svartarbete.
Citera
2019-05-30, 20:32
Medlem
Banken r skyldiga enligt lag att knna sina kunder. Detta har man lst genom att skicka ut dessa nonsensfrgor.
Du har ingen skyldighet att besvara dessa frgor och banken kan inte avsluta ditt konto bara fr att du struntar i att besvara frgorna. Gr de nd detta s kan man stmma banken, med allt vad det innebr.
De lr f problem med finansinspektionen o andra myndigheter nr de inte har belgg fr sin avslutning av kontot.
Kan de dremot bevisa att d tvttar pengar genom deras bank s ligger du illa till.

Sjlv har jag bara kryssat i frgorna p mf. Jag brukar kryssa i att jag r statsverhuvud o annat larv.
En gng ringde de mig o frgade mig om detta.
Svarade d "vad tror du sjlv?"
Mitt konto r fortfarande aktivt och ingenting hnde.
Citera
2019-05-31, 04:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Banken r skyldiga enligt lag att knna sina kunder. Detta har man lst genom att skicka ut dessa nonsensfrgor.
Du har ingen skyldighet att besvara dessa frgor och banken kan inte avsluta ditt konto bara fr att du struntar i att besvara frgorna. Gr de nd detta s kan man stmma banken, med allt vad det innebr.
De lr f problem med finansinspektionen o andra myndigheter nr de inte har belgg fr sin avslutning av kontot.
Kan de dremot bevisa att d tvttar pengar genom deras bank s ligger du illa till.

Sjlv har jag bara kryssat i frgorna p mf. Jag brukar kryssa i att jag r statsverhuvud o annat larv.

Har du ngon trovrdig klla till detta:

"Du har ingen skyldighet att besvara dessa frgor och banken kan inte avsluta ditt konto bara fr att du struntar i att besvara frgorna. Gr de nd detta s kan man stmma banken, med allt vad det innebr."?

Om banken inte vill ha dig som kund, hur skall du kunna stmma banken fr det?
Senast redigerad av trottwell 2019-05-31 kl. 04:52.
Citera
2019-05-31, 05:04
Medlem
TwinkieTheKids avatar
Det r vl bara att kryssa i att pengarna hrstammar frn sparpengar/insparade medel?

Stter du sen in det i kontanta smsummor hela tiden, s kan det vl vara rimligt att man sparat sig till det?

Men Handelsbanken r egentligen skit och har dlig service.

Dessutom gr det dligt rent allmnt fr svenska banker och om det blir en ny finanskris finns det vissa som pstr att det antingen finns risk fr en s.k bail-in, att svenska banker i hndelse av risk fr konkurs kan komma att ta pengar av sina kunders insatta medel fr att inte g under.

Har ocks hrt folk dra paralleller till situationen i Grekland nr det blev finanskris dr och alla grekiska banker sprrade s att deras kunder max fick ta ut ett vldigt lgt belopp pengar i veckan/mnaden fr att banken inte skulle g i konkurs, detta gllde dremot inte folk med utlndska bankkort.

S kanske kan alternativet vara att ppna konto i utlndsk bank? Finns ju mnga nya alternativ s som t.ex Ferratum bank i Malta, N26 i Tyskland, Revolut i Storbritannien, m.fl?
Citera
2019-05-31, 05:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwinkieTheKid
Det r vl bara att kryssa i att pengarna hrstammar frn sparpengar/insparade medel?

Stter du sen in det i kontanta smsummor hela tiden, s kan det vl vara rimligt att man sparat sig till det?

Men Handelsbanken r egentligen skit och har dlig service.

Dessutom gr det dligt rent allmnt fr svenska banker och om det blir en ny finanskris finns det vissa som pstr att det antingen finns risk fr en s.k bail-in, att svenska banker i hndelse av risk fr konkurs kan komma att ta pengar av sina kunders insatta medel fr att inte g under.

Har ocks hrt folk dra paralleller till situationen i Grekland nr det blev finanskris dr och alla grekiska banker sprrade s att deras kunder max fick ta ut ett vldigt lgt belopp pengar i veckan/mnaden fr att banken inte skulle g i konkurs, detta gllde dremot inte folk med utlndska bankkort.

S kanske kan alternativet vara att ppna konto i utlndsk bank? Finns ju mnga nya alternativ s som t.ex Ferratum bank i Malta, N26 i Tyskland, Revolut i Storbritannien, m.fl?

Har du ngon klla till det du skriver?

Speciellt detta "Dessutom gr det dligt rent allmnt fr svenska banker"?
Citera
2019-05-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De r som bekant skyldiga att infordra uppgifter av det slag som r aktuellt, underltenhet att svara kan i frlngningen innebra att kontot stngs. Dina inkomster som inte deklareras fr du gra plats fr i madrassen istllet.

Ja du har i princip citerat det jag skrev, blev mycket klokare av det. Tack s mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Att du skrdar som du sdde.
Parasiter skall klmmas t, s i ditt fall r det vl bara bra att du fr vandra runt med sedelbuntar stickandes ut frn fickorna. Ngon fretagsam nyanlnd hittar skert lsningen p det problemet ocks.

Parasiter kommer alltid att existera. Utnyttja det som utnyttjas kan i detta skitland innan det gr under.

Citat:
Ursprungligen postat av Leksandbanan
De vill frskra sig om att du inte fr in pengar genom penningtvtt eller svartarbete.

Det har jag ocks frsttt. Det jag undrar r hur jag ska g till vga.
Citera
2019-05-31, 10:41
Medlem
Citat:

Okej, jag tnkte skita i och svara och se vad som hnder. Lgger dem ner mitt konto byter jag bank.
Citera
2019-05-31, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du ngon trovrdig klla till detta:

"Du har ingen skyldighet att besvara dessa frgor och banken kan inte avsluta ditt konto bara fr att du struntar i att besvara frgorna. Gr de nd detta s kan man stmma banken, med allt vad det innebr."?

Om banken inte vill ha dig som kund, hur skall du kunna stmma banken fr det?

Ja, det finns ingen lag som sger att du mste besvara bankens dumma frgor. Det r bankens lagliga skyldighet att knna sina kunder men du har ingen skyldighet att bist dem i deras frgor.
Att lra knna sina kunder gr man inte genom att skicka ut ett frgeformulr.

https://www.konsumenternas.se/betala...ill-betalkonto
Citat:
Frn och med den 1 juni 2017 har alla konsumenter som kan visa att de r bosatta inom EES rtt att f ppna ett s kallat betalkonto med grundlggande funktioner i svenska banker

Banken kan heller inte avsluta ett konto om det inte finns srskilda skl, ssom misstnkt pengatvtt eller liknande.
Citera
2019-05-31, 11:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ja, det finns ingen lag som sger att du mste besvara bankens dumma frgor. Det r bankens lagliga skyldighet att knna sina kunder men du har ingen skyldighet att bist dem i deras frgor.
Att lra knna sina kunder gr man inte genom att skicka ut ett frgeformulr.

Banken kan heller inte avsluta ett konto om det inte finns srskilda skl, ssom misstnkt pengatvtt eller liknande.

Du talar mot dig sjlv.

Den misstanken uppstr nr kunden inte lmnar tillfredsstllande svar p frgorna.

"s kan man stmma banken, med allt vad det innebr" att frska stmma banken fr detta r utsiktslst. Vad exakt skall du stmma banken fr? Det blir ett civilml, har en liten kund rd med det?

Vad betyder "med allt vad det innebr"?

Du skriver "Att lra knna sina kunder gr man inte genom att skicka ut ett frgeformulr." Det r precis s det gr till i alla banker.

"Rtten till betalkonto med grundlggande funktioner gller inte om det skulle strida mot den s kallade penningtvttslagen (lagen 2017:630 om tgrder mot penningtvtt och finansiering av terrorism). Eller om det finns "srskilda skl" mot att tillhandahlla konsumenten ett betalkonto."

"Skulle en affrsfrbindelse redan ha inletts s ska den avslutas om de inte uppnr tillrcklig kundknnedom"

https://www.konsumenternas.se/lana/f...t/kundkannedom
Senast redigerad av trottwell 2019-05-31 kl. 11:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in