Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-05-31, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du talar mot dig själv.

Den misstanken uppstår när kunden inte lämnar tillfredsställande svar på frågorna.

"så kan man stämma banken, med allt vad det innebär" att försöka stämma banken för detta är utsiktslöst. Vad exakt skall du stämma banken för? Det blir ett civilmål, har en liten kund råd med det?

Vad betyder "med allt vad det innebär"?

Du skriver "Att lära känna sina kunder gör man inte genom att skicka ut ett frågeformulär." Det är precis så det går till i alla banker.

"Rätten till betalkonto med grundläggande funktioner gäller inte om det skulle strida mot den så kallade penningtvättslagen (lagen 2017:630 om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism). Eller om det finns "särskilda skäl" mot att tillhandahålla konsumenten ett betalkonto."

https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/ratt-till-betalkonto

"Skulle en affärsförbindelse redan ha inletts så ska den avslutas om de inte uppnår tillräcklig kundkännedom"

https://www.konsumenternas.se/lana/fakta/om-penningtvatt/kundkannedom

Att inte svara på frågorna är inte tillräckliga skäl för att avsluta kontot och det vet banken. Det är därför bland annat undertecknad har kvar sina konton. Jag svarar aldrig eller bara larvar mig när jag svarar på frågorna.

"med allt vad det innebär" inkluderar alla svårigheter.
Dock har man troligen en god chans att vinna då banken avslutat kontot på icke godtagbara grunder.
De är skyldiga enligt lag att tillhandahålla konton till privatpersoner.

Min egen bedömning och eget tyckande är att du inte uppnår statusen "lära känna dina kunder" genom att skicka ut ett frågeformulär.
Citera
2019-05-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Rastapopoulos
Dem vill att jag ska svara på frågor om bla. regelbundna insättningar.

Vad innebär detta för mig som får in ca 150000 svart om året?

Men vad är problemet? 150k/år kan du väl spendera kontant i mataffären, på ikea osv. Sen låter du dina vita pengar ligga på kontot.

Är det en generell fråga om regelbundna insättningar eller nämner de specifika tillfällen/insättningar och ber dig redovisa dessa?
Citera
2019-05-31, 13:49
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Att inte svara på frågorna är inte tillräckliga skäl för att avsluta kontot och det vet banken. Det är därför bland annat undertecknad har kvar sina konton. Jag svarar aldrig eller bara larvar mig när jag svarar på frågorna.

"med allt vad det innebär" inkluderar alla svårigheter.
Dock har man troligen en god chans att vinna då banken avslutat kontot på icke godtagbara grunder.
De är skyldiga enligt lag att tillhandahålla konton till privatpersoner.

Min egen bedömning och eget tyckande är att du inte uppnår statusen "lära känna dina kunder" genom att skicka ut ett frågeformulär.

Din egen bedömning är just din egen bedömning och speglar inte verkligheten.

Jodå, banken kan släcka ner kontot om de inte uppnår sina krav på kundkännedom och / eller AML lagar och liknande.
Citera
2019-05-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Men vad är problemet? 150k/år kan du väl spendera kontant i mataffären, på ikea osv. Sen låter du dina vita pengar ligga på kontot.

Är det en generell fråga om regelbundna insättningar eller nämner de specifika tillfällen/insättningar och ber dig redovisa dessa?

Jo, det skulle jag väl kunna göra. Men just nu får jag in pengarna på kontot, drygt att börja med kontanter. Men jag antar att det är bäst i det långa loppet.

Det är en generell fråga om insättningar. Om jag inte svarar kanske det kommer frågor om specifika insättningar. Skulle jag kunna säga att jag tex får in x antal kronor varje månad av min förmögna far eller nån annan lögn?
Citera
2019-05-31, 15:46
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Skulle jag kunna säga att jag tex får in x antal kronor varje månad av min förmögna far eller nån annan lögn?

Du kan egentligen säga vad du vill men banken kan begära att det skall styrkas med dokumentation som kan t.ex vara Gåvobrev och liknande men banken kan då även ifrågasätta varför din förmögna far inte bara gör en överföring.
Citera
2019-05-31, 21:53
Medlem
Citat:
Är det nån mer som har fått brev från Handelsbanken angående uppdaterade kunduppgifter?

Jag känner inte att jag vill svara på dessa frågor, vad blir det för konsekvenser?

Det står följande längst ner på brevet: Det är viktigt att vi får in uppdaterade uppgifter, annars kan det innebära att vi tvingas avsluta tjänster som du har hos oss.

Till att börja med, flytta alla pengar du har på SHB till andra banker / aktörer eller till andras konton. Du riskerar att få dina tillgångar frysta.
Ta betalt kontant i fortsättningen och blanda inte in kontrollsystemet i dina affärer.
Citera
2019-06-01, 00:39
Medlem
Citat:
Jo, det skulle jag väl kunna göra. Men just nu får jag in pengarna på kontot, drygt att börja med kontanter. Men jag antar att det är bäst i det långa loppet.

Det är en generell fråga om insättningar. Om jag inte svarar kanske det kommer frågor om specifika insättningar. Skulle jag kunna säga att jag tex får in x antal kronor varje månad av min förmögna far eller nån annan lögn?

Du kan ta en del kontant och sprida ut resten på fler banker. Ge kontanter till barnen i julklapp/födelsedag. Be frun sätta in lite. Kan du få euro/dollar så kan du spendera en del på semestern. osv. 150k/år är hanterbart.

Om det är en generell fråga så kan du svara generellt. Säg en rimlig summa som du kommer sätta in och håll dig till den.
Citera
2022-08-12, 20:25
Medlem
Citat:
Är det nån mer som har fått brev från Handelsbanken angående uppdaterade kunduppgifter?

Jag känner inte att jag vill svara på dessa frågor, vad blir det för konsekvenser?

Det står följande längst ner på brevet: Det är viktigt att vi får in uppdaterade uppgifter, annars kan det innebära att vi tvingas avsluta tjänster som du har hos oss.

Hur gick det för dig? 😁
Citera
2022-08-14, 22:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, det finns ingen lag som säger att du måste besvara bankens dumma frågor. Det är bankens lagliga skyldighet att känna sina kunder men du har ingen skyldighet att bistå dem i deras frågor.
Att lära känna sina kunder gör man inte genom att skicka ut ett frågeformulär.

https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/ratt-till-betalkonto

Banken kan heller inte avsluta ett konto om det inte finns särskilda skäl, såsom misstänkt pengatvätt eller liknande.

I detta fall rör det sig om 150k i svarta pengar om året så banken kan mycket väl och lagligt sätta käppar i hjulet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in