2019-05-30, 11:31
Medlem
Är det nån mer som har fått brev från Handelsbanken angående uppdaterade kunduppgifter?
Dem vill att jag ska svara på frågor om bla. regelbundna insättningar.

Jag känner inte att jag vill svara på dessa frågor, vad blir det för konsekvenser?

Det står följande längst ner på brevet: Det är viktigt att vi får in uppdaterade uppgifter, annars kan det innebära att vi tvingas avsluta tjänster som du har hos oss.

Vad innebär detta för mig som får in ca 150000 svart om året?
Citera
2019-05-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Rastapopoulos
Är det nån mer som har fått brev från Handelsbanken angående uppdaterade kunduppgifter?
Dem vill att jag ska svara på frågor om bla. regelbundna insättningar.

Jag känner inte att jag vill svara på dessa frågor, vad blir det för konsekvenser?

Det står följande längst ner på brevet: Det är viktigt att vi får in uppdaterade uppgifter, annars kan det innebära att vi tvingas avsluta tjänster som du har hos oss.

De är som bekant skyldiga att infordra uppgifter av det slag som är aktuellt, underlåtenhet att svara kan i förlängningen innebära att kontot stängs. Dina inkomster som inte deklareras får du göra plats för i madrassen istället.
Citera
2019-05-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Rastapopoulos

Att du skördar som du sådde.
Parasiter skall klämmas åt, så i ditt fall är det väl bara bra att du får vandra runt med sedelbuntar stickandes ut från fickorna. Någon företagsam nyanländ hittar säkert lösningen på det problemet också.
Citera
2019-05-30, 12:05
Medlem
De vill försäkra sig om att du inte får in pengar genom penningtvätt eller svartarbete.
Citera
2019-05-30, 20:32
Medlem
Banken är skyldiga enligt lag att känna sina kunder. Detta har man löst genom att skicka ut dessa nonsensfrågor.
Du har ingen skyldighet att besvara dessa frågor och banken kan inte avsluta ditt konto bara för att du struntar i att besvara frågorna. Gör de ändå detta så kan man stämma banken, med allt vad det innebär.
De lär få problem med finansinspektionen o andra myndigheter när de inte har belägg för sin avslutning av kontot.
Kan de däremot bevisa att d tvättar pengar genom deras bank så ligger du illa till.

Själv har jag bara kryssat i frågorna på måfå. Jag brukar kryssa i att jag är statsöverhuvud o annat larv.
En gång ringde de mig o frågade mig om detta.
Svarade då "vad tror du själv?"
Mitt konto är fortfarande aktivt och ingenting hände.
Citera
2019-05-31, 04:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Banken är skyldiga enligt lag att känna sina kunder. Detta har man löst genom att skicka ut dessa nonsensfrågor.
Du har ingen skyldighet att besvara dessa frågor och banken kan inte avsluta ditt konto bara för att du struntar i att besvara frågorna. Gör de ändå detta så kan man stämma banken, med allt vad det innebär.
De lär få problem med finansinspektionen o andra myndigheter när de inte har belägg för sin avslutning av kontot.
Kan de däremot bevisa att d tvättar pengar genom deras bank så ligger du illa till.

Själv har jag bara kryssat i frågorna på måfå. Jag brukar kryssa i att jag är statsöverhuvud o annat larv.

Har du någon trovärdig källa till detta:

"Du har ingen skyldighet att besvara dessa frågor och banken kan inte avsluta ditt konto bara för att du struntar i att besvara frågorna. Gör de ändå detta så kan man stämma banken, med allt vad det innebär."?

Om banken inte vill ha dig som kund, hur skall du kunna stämma banken för det?
Senast redigerad av trottwell 2019-05-31 kl. 04:52.
Citera
2019-05-31, 05:04
Medlem
TwinkieTheKids avatar
Det är väl bara att kryssa i att pengarna härstammar från sparpengar/insparade medel?

Sätter du sen in det i kontanta småsummor hela tiden, så kan det väl vara rimligt att man sparat sig till det?

Men Handelsbanken är egentligen skit och har dålig service.

Dessutom går det dåligt rent allmänt för svenska banker och om det blir en ny finanskris finns det vissa som påstår att det antingen finns risk för en s.k ”bail-in”, att svenska banker i händelse av risk för konkurs kan komma att ta pengar av sina kunders insatta medel för att inte gå under.

Har också hört folk dra paralleller till situationen i Grekland när det blev finanskris där och alla grekiska banker spärrade så att deras kunder max fick ta ut ett väldigt lågt belopp pengar i veckan/månaden för att banken inte skulle gå i konkurs, detta gällde däremot inte folk med utländska bankkort.

Så kanske kan alternativet vara att öppna konto i utländsk bank? Finns ju många nya alternativ så som t.ex Ferratum bank i Malta, N26 i Tyskland, Revolut i Storbritannien, m.fl?
Citera
2019-05-31, 05:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwinkieTheKid
Det är väl bara att kryssa i att pengarna härstammar från sparpengar/insparade medel?

Sätter du sen in det i kontanta småsummor hela tiden, så kan det väl vara rimligt att man sparat sig till det?

Men Handelsbanken är egentligen skit och har dålig service.

Dessutom går det dåligt rent allmänt för svenska banker och om det blir en ny finanskris finns det vissa som påstår att det antingen finns risk för en s.k ”bail-in”, att svenska banker i händelse av risk för konkurs kan komma att ta pengar av sina kunders insatta medel för att inte gå under.

Har också hört folk dra paralleller till situationen i Grekland när det blev finanskris där och alla grekiska banker spärrade så att deras kunder max fick ta ut ett väldigt lågt belopp pengar i veckan/månaden för att banken inte skulle gå i konkurs, detta gällde däremot inte folk med utländska bankkort.

Så kanske kan alternativet vara att öppna konto i utländsk bank? Finns ju många nya alternativ så som t.ex Ferratum bank i Malta, N26 i Tyskland, Revolut i Storbritannien, m.fl?

Har du någon källa till det du skriver?

Speciellt detta "Dessutom går det dåligt rent allmänt för svenska banker"?
Citera
2019-05-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De är som bekant skyldiga att infordra uppgifter av det slag som är aktuellt, underlåtenhet att svara kan i förlängningen innebära att kontot stängs. Dina inkomster som inte deklareras får du göra plats för i madrassen istället.

Ja du har i princip citerat det jag skrev, blev mycket klokare av det. Tack så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Att du skördar som du sådde.
Parasiter skall klämmas åt, så i ditt fall är det väl bara bra att du får vandra runt med sedelbuntar stickandes ut från fickorna. Någon företagsam nyanländ hittar säkert lösningen på det problemet också.

Parasiter kommer alltid att existera. Utnyttja det som utnyttjas kan i detta skitland innan det går under.

Citat:
Ursprungligen postat av Leksandbanan
De vill försäkra sig om att du inte får in pengar genom penningtvätt eller svartarbete.

Det har jag också förstått. Det jag undrar är hur jag ska gå till väga.
Citera
2019-05-31, 10:41
Medlem
Citat:

Okej, jag tänkte skita i och svara och se vad som händer. Lägger dem ner mitt konto byter jag bank.
Citera
2019-05-31, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du någon trovärdig källa till detta:

"Du har ingen skyldighet att besvara dessa frågor och banken kan inte avsluta ditt konto bara för att du struntar i att besvara frågorna. Gör de ändå detta så kan man stämma banken, med allt vad det innebär."?

Om banken inte vill ha dig som kund, hur skall du kunna stämma banken för det?

Ja, det finns ingen lag som säger att du måste besvara bankens dumma frågor. Det är bankens lagliga skyldighet att känna sina kunder men du har ingen skyldighet att bistå dem i deras frågor.
Att lära känna sina kunder gör man inte genom att skicka ut ett frågeformulär.

https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/ratt-till-betalkonto
Citat:
Från och med den 1 juni 2017 har alla konsumenter som kan visa att de är bosatta inom EES rätt att få öppna ett så kallat betalkonto med grundläggande funktioner i svenska banker

Banken kan heller inte avsluta ett konto om det inte finns särskilda skäl, såsom misstänkt pengatvätt eller liknande.
Citera
2019-05-31, 11:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ja, det finns ingen lag som säger att du måste besvara bankens dumma frågor. Det är bankens lagliga skyldighet att känna sina kunder men du har ingen skyldighet att bistå dem i deras frågor.
Att lära känna sina kunder gör man inte genom att skicka ut ett frågeformulär.

Banken kan heller inte avsluta ett konto om det inte finns särskilda skäl, såsom misstänkt pengatvätt eller liknande.

Du talar mot dig själv.

Den misstanken uppstår när kunden inte lämnar tillfredsställande svar på frågorna.

"så kan man stämma banken, med allt vad det innebär" att försöka stämma banken för detta är utsiktslöst. Vad exakt skall du stämma banken för? Det blir ett civilmål, har en liten kund råd med det?

Vad betyder "med allt vad det innebär"?

Du skriver "Att lära känna sina kunder gör man inte genom att skicka ut ett frågeformulär." Det är precis så det går till i alla banker.

"Rätten till betalkonto med grundläggande funktioner gäller inte om det skulle strida mot den så kallade penningtvättslagen (lagen 2017:630 om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism). Eller om det finns "särskilda skäl" mot att tillhandahålla konsumenten ett betalkonto."

"Skulle en affärsförbindelse redan ha inletts så ska den avslutas om de inte uppnår tillräcklig kundkännedom"

https://www.konsumenternas.se/lana/fakta/om-penningtvatt/kundkannedom
Senast redigerad av trottwell 2019-05-31 kl. 11:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in