2019-05-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Så det skulle kunna vara ett test eller fälla från min doktor? Det känns ju sådär faktiskt. Han kunde väl antingen skriva ut exakt 6 uttag, eller säga, "prova dig fram".

Tanken är nog mer att du ska ta ut alla 4 på en gång så du slipper springa till apoteket så ofta. Men man kan aldrig vara riktigt säker med svenska läkare.

Jag har gått på pregnenolon ett tag, och tog 100 mg en kväll, men då fick jag fasansfulla mardrömmar, vilket inte var speciellt trevligt
Citera
2019-05-28, 11:05
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Så det skulle kunna vara ett test eller fälla från min doktor? Det känns ju sådär faktiskt. Han kunde väl antingen skriva ut exakt 6 uttag, eller säga, "prova dig fram".

Jag sa till min läkare nån gång för längesedan: ”men du kan väl se när jag hämtade senast?” - det handlade om att mina mediciner tog slut för snabbt och jag inte mindes exakt när jag hämtade från apotek. Då sa han att han kunde kolla när jag hade hämtat, men att det var omständigt och att han behövde min tillåtelse osv osv. Inget man bara gjorde i en handvändning
Citera
2019-05-28, 15:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
Då sa han att han kunde kolla när jag hade hämtat, men att det var omständigt och att han behövde min tillåtelse osv osv. Inget man bara gjorde i en handvändning
Varenda gång du gör en receptförnyelse via 1177 så måste du svara ja eller nej på om läkaren för ta del av läkemedelslistan, läkaren kan däremot alltid kolla i journalen när mediciner skrivits ut och räkna ut den vägen hur länge det ska räcka.,
Citera
2019-05-30, 12:25
Medlem
Nyfiken. Har någon av er fått HCG genom vården?
Citera
2019-05-30, 17:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finatorsken
Nyfiken. Har någon av er fått HCG genom vården?
Jag hade det en kort period sen tvingandes jag byta läkare, nya läkaren är en anal idiot som jiddrar om att det är tokförbjudet att använda hcg för att medicinera lågt testosteron
Citera
2019-05-30, 21:44
Medlem
En uppdatering från mig: Jag har mått riktigt uselt senaste halvåret. Blurrad syn, enorm trötthet, oro och ångest, hög puls, inget libido, etc. Åkte och testade mig. Hade 1.5nmol (!!!) i testosteron och LH 2.7 vid två olika tester med två veckors intervall.
Blev skickad till urolog som konstaterade att bollarna såg bra ut.
Blev skickad till Endokrin och tog blodprov strax innan. Då hade mitt testo hoppat upp till 14nmol!! Wtf?
Jag mår faktiskt mycket bättre nu, men vet inte om det bara var ett "lucky shot" och att jag nu mår relativt bra pga placebo? Det känns som att mitt mående varierar kraftigt från dag till dag numera.
Endo tyckte att allting såg bra ut och kunde inte förklara varför det varit så lågt och nu ökat så kraftigt. Jag antar att han trodde jag tagit anabola eller opiater (vilket jag inte har!)
Har nu beställt egna tester privat för att hålla koll på det.

Summa summarum. Två första testerna visade Testo på hisnande låga 1.5nmol och LH på 2.7.
Det senaste testet 1 månad senare visade på 14nmol och LH på 7.5 och FSH på 6.

Hur fan kan det hoppa så mycket? Jag förstår verkligen inte. Världens antiklimax också eftersom jag hoppades att jag skulle få hjälp med TRT, men nu inte får någonting. Samtidigt som det är skönt att testot blivit normalt igen, även om 14 är lågt, så är det ju mils skillnader från 1.5
Citera
2019-05-30, 22:10
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
En uppdatering från mig: Jag har mått riktigt uselt senaste halvåret. Blurrad syn, enorm trötthet, oro och ångest, hög puls, inget libido, etc. Åkte och testade mig. Hade 1.5nmol (!!!) i testosteron och LH 2.7 vid två olika tester med två veckors intervall.
Blev skickad till urolog som konstaterade att bollarna såg bra ut.
Blev skickad till Endokrin och tog blodprov strax innan. Då hade mitt testo hoppat upp till 14nmol!! Wtf?
Jag mår faktiskt mycket bättre nu, men vet inte om det bara var ett "lucky shot" och att jag nu mår relativt bra pga placebo? Det känns som att mitt mående varierar kraftigt från dag till dag numera.
Endo tyckte att allting såg bra ut och kunde inte förklara varför det varit så lågt och nu ökat så kraftigt. Jag antar att han trodde jag tagit anabola eller opiater (vilket jag inte har!)

Summa summarum. Två första testerna visade Testo på hisnande låga 1.5nmol och LH på 2.7.
Det senaste testet 1 månad senare visade på 14nmol och LH på 7.5 och FSH på 6.

Hur fan kan det hoppa så mycket? Jag förstår verkligen inte. Världens antiklimax också eftersom jag hoppades att jag skulle få hjälp med TRT, men nu inte får någonting. Samtidigt som det är skönt att testot blivit normalt igen, även om 14 är lågt, så är det ju mils skillnader från 1.5

Glädjande besked även om 14 nmol är, som du skriver, lågt. Tycker gott att du kan ta ett snack med läkaren på närmsta vårdcentral så att du får göra testosteronprover en gång per halvår via primärvården, det borde inte vara omöjligt att argumentera sig till med din historik.
Citera
2019-05-30, 22:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Testosteronvärdet kan variera över tid speciellt om du lever ohälsosamt, brukar/missbrukar olika substanser, tagit provet på fel sätt etcetera.

I ditt läge så är inte testosteronbehandling aktuellt utan vad du bör göra är att titta på hur du lever och om nånting i ditt liv kan sänka testosteronet, du bör även gå på fortsatta kontroller för att få en bättre bild av hur testosteronnivåerna ser ut, om sänkningen bara är tillfällig eller om det är ett återkommande problem.

Du kan även titta på vad du kan göra för att höja ditt testosteronvärde på mer naturlig väg, motionera, äta hälsosamt etcetera, tänk om du lyckas höja testosteronet med 30% bara genom några livsstillsändringar...nebido ska vara sistahandsalternativ

Citat:
Ett stort fel som sjukvården systematiskt gör är att ta prover sporadiskt här å där, om du har pengarna till det så kanske du bör ta prover en dag när du mår bra och en dag när du mår dåligt för att se om nåntingas skiljer sig.
Senast redigerad av Arne.Anka 2019-05-30 kl. 22:31.
Citera
2019-05-31, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Testosteronvärdet kan variera över tid speciellt om du lever ohälsosamt, brukar/missbrukar olika substanser, tagit provet på fel sätt etcetera.

Du kan även titta på vad du kan göra för att höja ditt testosteronvärde på mer naturlig väg, motionera, äta hälsosamt etcetera, tänk om du lyckas höja testosteronet med 30% bara genom några livsstillsändringar...nebido ska vara sistahandsalternativ
.

Men att sjunka ner till 1.5 nmol utan att ha gjort några livsstilsförändringar låter ju inte sannolikt? Det är ju en skillnad på nästan 1000%.
Jag är normalviktig och äter normal kost och motionerar normalt.
Ska sägas att mitt SHBG även det ökat (på gott och ont) från typ 13 till 48. Alltså från väldigt lågt till högt på skalan.
Senast redigerad av Franzkaka 2019-05-31 kl. 00:21.
Citera
2019-05-31, 01:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ska sägas att mitt SHBG även det ökat (på gott och ont) från typ 13 till 48. Alltså från väldigt lågt till högt på skalan.
Medicinerar du för hypotyreos?
Citera
2019-05-31, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Medicinerar du för hypotyreos?

Nej. Men jag käkade en del Boron-tabletter ett tag då jag uppfattade det som att det skulle sänka SBHG och därmed skapa mer fritt testo. Kan vara det som spökar. Annars har jag ingen förklaring till de här helt enorma svängningarna. Kan vara något fästingburet virus på något vis möjligen. Har haft borrelia ett antal gånger, som jag dock medicinerats för.
Citera
2019-06-02, 13:19
Medlem
Skulle du lyckas sänka shbg så kommer ditt totala testosteron också att sänkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in