2019-06-02, 19:42
Medlem
Har också ätit en del bor-tabletter under senare delen av hösten och början på våren. Tog 3 veckors paus innan det var dags för årlig kontroll. Även jag hade lägre fallvärde än året innan och då gick jag och tog sprutorna en halv-ish vecka tidigare varje gång än förra året.
Senast redigerad av blublang 2019-06-02 kl. 19:51.
Citera
2019-06-02, 21:39
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
En uppdatering från mig: Jag har mått riktigt uselt senaste halvåret. Blurrad syn, enorm trötthet, oro och ångest, hög puls, inget libido, etc. Åkte och testade mig. Hade 1.5nmol (!!!) i testosteron och LH 2.7 vid två olika tester med två veckors intervall.
Blev skickad till urolog som konstaterade att bollarna såg bra ut.
Blev skickad till Endokrin och tog blodprov strax innan. Då hade mitt testo hoppat upp till 14nmol!! Wtf?
Jag mår faktiskt mycket bättre nu, men vet inte om det bara var ett "lucky shot" och att jag nu mår relativt bra pga placebo? Det känns som att mitt mående varierar kraftigt från dag till dag numera.
Endo tyckte att allting såg bra ut och kunde inte förklara varför det varit så lågt och nu ökat så kraftigt. Jag antar att han trodde jag tagit anabola eller opiater (vilket jag inte har!)
Har nu beställt egna tester privat för att hålla koll på det.

Summa summarum. Två första testerna visade Testo på hisnande låga 1.5nmol och LH på 2.7.
Det senaste testet 1 månad senare visade på 14nmol och LH på 7.5 och FSH på 6.

Hur fan kan det hoppa så mycket? Jag förstår verkligen inte. Världens antiklimax också eftersom jag hoppades att jag skulle få hjälp med TRT, men nu inte får någonting. Samtidigt som det är skönt att testot blivit normalt igen, även om 14 är lågt, så är det ju mils skillnader från 1.5

Jag låg lågt men inte så lågt som 1,5 men idga 2 år senare har jag 17-18. Ska kolla werlabs innan sommaren se om jag klivit upp något mer och även se hur min sköldkörtel ligger till.
Citera
2019-06-05, 03:36
Medlem
Jag vill sätta min nebido själv, är det någon som fått till det?
Citera
2019-06-05, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
Men jag käkade en del Boron-tabletter ett tag då jag uppfattade det som att det skulle sänka SBHG och därmed skapa mer fritt testo.

Hur många mg per dag åt du?
Citera
2019-06-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underdogonlytosatan
Jag vill sätta min nebido själv, är det någon som fått till det?

Ja, det är ganska enkelt
Citera
2019-06-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0ze
Skulle du lyckas sänka shbg så kommer ditt totala testosteron också att sänkas.

Lägre shbg ger mer fritt testo. Vad menar du?
Citera
2019-06-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulk64U
Lägre shbg ger mer fritt testo. Vad menar du?

Om man har normalt total testosteron och lågt fritt på grund av högt shbg så kommer det inte att hjälpa att sänka shbg, oftast så sjunker även det totala testosteronet.
Citera
2019-06-08, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Ja, det är ganska enkelt
Ok, min läkare sa att det var uteslutet. Vad sa du för att få till det?
Citera
2019-06-09, 21:16
Medlem
Zebrauts avatar
Tjena! Dags att lämna nya tester... hitta två alternativ jag tänkte ställa som skrav till läkaren.
Jag går till VC via läkare och begär dem.

Testosterone, total
Testosterone, bioavailable
Testosterone, free
Estradiol (sensitive assay)
Steroid Hormone Binding Globulin
Follicle Stimulating Hormone (FSH)
Luteinizing Hormone (LH)
Dihydrotestosterone (DHT)
Complete Blood Count (CBC)
Prostate Specific Antigen (PSA)
Blood Chemistry Panel
Metabolic Panel

Eller ska jag begära dessa som jag snodde via Werlabs:
MCV, Erytrocyter, EVF, Hb, WBC, TPK, LH, SHBG , Testosteron ,MCH , MCHC, PSA * , Östrogen, FSH , T3, T4, TSH, TRAK.
Citera
2019-06-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underdogonlytosatan
Ok, min läkare sa att det var uteslutet. Vad sa du för att få till det?

Jag pratade inte med läkaren om det alls, utan jag plockade bara ut Nebidon och så bad jag mamma som är föredetta sjuksköterska att sätta sprutan. Annars är det inga avancerade grejer. Mest avancerat är nog att få ut sprutorna från apoteket, man blir genast sedd som en kriminell sprutnarkoman
Citera
2019-06-11, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Jag pratade inte med läkaren om det alls, utan jag plockade bara ut Nebidon och så bad jag mamma som är föredetta sjuksköterska att sätta sprutan. Annars är det inga avancerade grejer. Mest avancerat är nog att få ut sprutorna från apoteket, man blir genast sedd som en kriminell sprutnarkoman

Ha! Va de så lätt 😂. Tack för svar!!
Citera
2019-06-11, 01:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraut
Tjena! Dags att lämna nya tester... hitta två alternativ jag tänkte ställa som skrav till läkaren.
Jag går till VC via läkare och begär dem.

Testosterone, total
Testosterone, bioavailable
Testosterone, free
Estradiol (sensitive assay)
Steroid Hormone Binding Globulin
Follicle Stimulating Hormone (FSH)
Luteinizing Hormone (LH)
Dihydrotestosterone (DHT)
Complete Blood Count (CBC)
Prostate Specific Antigen (PSA)
Blood Chemistry Panel
Metabolic Panel

Eller ska jag begära dessa som jag snodde via Werlabs:
MCV, Erytrocyter, EVF, Hb, WBC, TPK, LH, SHBG , Testosteron ,MCH , MCHC, PSA * , Östrogen, FSH , T3, T4, TSH, TRAK.
trak mäts vid överfunktion av sköldkörteln
biotillgängligt och fritt testosteron finns det tillgängligt?
shbg + albumin + totalt testosteron = kan använda kalkylator för att räkna ut fritt och biotillgängligt testosteron
t3/t4, mer vanligt att man tar fritt t3 och fritt t4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in