2019-05-30, 20:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Om man har fått skyddade personuppgifter kan man begära att få bli borttagen från Ratsit också. I annat fall är det svårt.

Jag undrar om LW verkligen skulle begära skyddade identitet?
Av vilken anledning?

Det finns ju flera anledningar till att man kan begära det och flera nivåer av skyddad identitet. Visserligen har hon anmält för ofredande och misshandel, men ingen dom finns som underlag. Och hur ska hon styrka då att hon behöver sekretesskyddas?

Jag tror inte det är lätt att få det, jag skulle tro att det skulle innebära att hon måste flytta och en mängd andra åtgärder. För det krävs intyg från t ex polis eller socialtjänst.

Tänker också att hon verkar tvärtom leva ett liv där hon är mer offentlig än de flesta. Hon loggar öppet på geocachsidan med bilder.

Tror inte heller så mycket på att hennes jobb skulle kräva något sådant?

Väldigt konstigt om hon har skrivit något om att hon skulle försvinna från Ratsit på sin facebooksida.

Men jag kan ha fel.
Det kan ha blivit mer allvarlig situation på slutet.

Någon i tråden skrev (om jag minns rätt) att hon kände sig allvarligt rädd, och att hon pratat med någon vän om det, lämnat och sparat information till andra ifall att. Någon som minns något sådant inlägg? Sh,. Holmes?

Kanske det låg allvar i det?
Kanske var hon rädd på riktigt, så rädd att hon menade att hon riskerade något?

Från Lawline om skyddad identitet:

Om Ratsit:

Citera
2019-05-30, 20:19
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En bra plats för reflektion. Bra initiativ!

Ja kyrkogården är i blickfånget när man cyklar förbi ,inte dold bakom murar, så den ger ett vackert blickfång när man ser alla gravar med blommor, en känsla utav harmoni och lugn som du just skrev.Ligger i en sluttande backe så det blir väldigt fint.

Och sen ligger ju Universitetet alldeles intill med alla små studentlägenheter, så det är ju lite fint för Lena som var en härligt vetgirig tjej.
Hon befinner sig bland ungdomliga människor, precis så ung och flitig som hon var.
Senast redigerad av landbandy 2019-05-30 kl. 20:24.
Citera
2019-05-30, 20:24
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja bryr mig inte det minsta om att övertyga men från och med nu kommer jag att säga ifrån när ostyrkta uppgifter om SD sprids som sanningar här.

Ingen annan gör det. Inte ens du som moraliserar övet att man inte ska skapa och sprida trådsanningar. Glömde du att detsamma gäller om samtliga ostyrkta uppgifter om SD, inte bara de om Lena?

Du deltar frivilligt i tråden sedan jag informerade om att jag är här i forskningssyfte.
Ingen tvingar dig att fortsätta delta.
Forskningsregler och dylikt får du kolla upp själv. Min skyldighet var bara att informera att tråden ingår i en socialpsykologisk forskning.

Fetad text 1:

Och jag kommer att säga ifrån när ostyrkta uppgifter sprids om LW. Eller, nej förresten...det kommer jag givetvis inte att göra, då detta är ett forum där folk får spekulera fritt. Det enda man kan hoppas på är att folk gör detta på ett smakfullt sätt. Och inte lipar som ett litet barn så fort de blir emotsagda/frågasatta. Åldersgränsen här är 18. Därför bör man förvänta sig att folk inte bryter ihop om någon tycker eller tror på ett annat sätt.

Fetad text 2:

Efter din text om att du gråtit i flera dygn på grund av någon ifrågasätter dig och dina åsikter i denna tråd, då blir jag personligen är mer och mer övertygad om att du arbetar med ett obskyrt konstprojekt på Konstfack. Inte en "socialpsykologisk forskning".

Snälla du, fokusera åtminstone lika mycket på mordet på LW, som du gör på att försöka "läxa upp" oss andra i tråden.

Med vänlig hälsning

/FS
Citera
2019-05-30, 20:37
Medlem
notknapparens avatar
Här är två inlägg från Sh. Holmes om att LW var rädd:

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag var inte där hela tiden, men ingen tyst minut under "inlåsningen" iaf. Jag väntade på det men det kom aldrig.
Kort info, hade jag minsta tvekan om att SD är skyldig så har jag det inte längre.
LW hade sagt till en bekant inte så långt innan mordet " Om något skulle hända mig..." då i hänvisning till SD

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej jag kan inte säga mer än att hon sagt det till en nära bekant.
Jag har vetat det en tid, fler och fler saker kommer fram som entydigt pekar mot SD. Tex att hon bytte lås på dörren, den nu avstängde citronen hävdade att det var LWs barn som tyckte det var enklare, men hin kunde inte specificera när och i vilket sammanhang hin fått höra det.

Jag misstänkte tidigt att LW bytte lås därför att SD hade nyckel till henne som han vägrade lämna tillbaka, detta har jag nu fått bekräftat, det var därför hon bytte lås.
LW var rädd för SD men kunde samtidigt inte slita sig loss.

Så länge SD var gift var det spännande och roligt, ofta träffades dom när HD sov, SD tog en "nattpromenad" till LW.
När SD blev singel var det varken spännande eller roligt längre för LW.

Men jag minns också något om sparade saker som hon delat med kompisar (något åt det hållet). Någon som minns något sådant inlägg och vem det kan ha varit från?
Citera
2019-05-30, 20:59
Medlem
Är det detta du tänker på
@notknapparen? Har för
mig att det finns något
annat inlägg där handlingar
nämns,men det är hopplöst
söka i mobilen!

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-05-30, 21:07
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Vad som verkligen förvånar mig är att inte fler här ignorerar vissa personers ständiga svartmålande av en brutalt mördad kvinna.

Samma personer, som inte tycks tycka att en otrogen man med en fru som mår dåligt och som har två barn, inte har något slags ansvar för deras välmående. Eller att hans deprimerade (?) fru och två små flickor uppenbart INTE är viktigare än hans sexliv år efter år som en gift man....

Dessutom är han sedan ett år MGM i detta fruktansvärt brutala mord. Men å nej, det är den döda kvinnan som ska kölhalas dag efter dag. Äcklas...

Ja, jag har också stört mig över fenomenet att likställa smutskastning/kölhalning "bara för att" med att bara spekulera då det handlar om en mördad människa och några barns mamma. Det har gång på gång byggts upp halmdockor i tråden om att anhöriga till LW vägrar att tråden ska få belysa hennes sämre sidor samtidigt som detta gång på gång motbevisats. Ta t ex Sh Holmes som både sörjer sin vän och försöker delge tråden det han vet om henne som kan vara av värde, även det som inte är smickrande. Den senaste tidens agg mot LW har, som Ulanna tidigare skrev för någon dag sedan, fått en att nästan känna att det BO är GM och inte tvärtom. Det är faktiskt absurt.
Citera
2019-05-30, 21:11
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Men jag minns också något om sparade saker som hon delat med kompisar (något åt det hållet). Någon som minns något sådant inlägg och vem det kan ha varit från?

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
@notknapparen? Har för
mig att det finns något
söka i mobilen!

Jag har också ett starkt minne av detta och tror att det nog kan vara det inlägg som Ozzie länkat till nu. Men har inte även fler skrivit i tråden att LW anförtrott sig till nära med vissa saker? Kommer tyvärr inte ihåg vilka användare det var men det känns som om flera har angett samma som Sh.Holmes.
Citera
2019-05-30, 21:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
@notknapparen? Har för
mig att det finns något
söka i mobilen!

Ja, där har vi ett iaf!
Tack!
Men någonstans känns det som att det var ett inlägg som specificerade mer i detalj (typ sms eller något ditåt) vad det gällde.

Jag vet hur jobbigt det är att lte på mobilen så jag tackar dig jättemycket ändå för att du fick fram det här.

Holmes:
"Jag vill inte förstöra utredningen, men LW kände på sig att något kunde hända och såg till att fler visste vad som hänt.
Utredarna har allt.[...]"

Så när jag läser den meningen och det att LW bytte låset för att SD vägrade att lämna tillbaka nyckeln... ja då kanske det var så att hon trodde hon skulle försvinna från Ratsit (om det nu stämmer) för att det skulle hända henne något?

En varning till andra?
Men varför följer hon med ut på mordnatten då?

Blir inte klok på det...
Citera
2019-05-30, 21:40
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, jag har också stört mig över fenomenet att likställa smutskastning/kölhalning "bara för att" med att bara spekulera då det handlar om en mördad människa och några barns mamma. Det har gång på gång byggts upp halmdockor i tråden om att anhöriga till LW vägrar att tråden ska få belysa hennes sämre sidor samtidigt som detta gång på gång motbevisats. Ta t ex Sh Holmes som både sörjer sin vän och försöker delge tråden det han vet om henne som kan vara av värde, även det som inte är smickrande. Den senaste tidens agg mot LW har, som Ulanna tidigare skrev för någon dag sedan, fått en att nästan känna att det BO är GM och inte tvärtom. Det är faktiskt absurt.

Instämmer fullständigt! Och så har det varit länge. Det är väl i stort sett detta jag skrivit om varenda gång under året. Det bara eskalerar, tyvärr.

Det är därför jag bara delar med mig det jag hör, till några få av er och direkt i PM. För jag vet att om jag skriver om saker jag VET och har hört, så kommer det en hel armada av sektmedlemmar och vill ha min skalp. Inte mördarens.

Sh Holmes, MV, TinnaNinna och många andra som verkar vettiga och verkar har viss insikt och kunskap. Det blir omedlbart kölhalade av någon i "sekten" om de vågar skriva något med substans.

Med vänlig hälsning

/FS
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2019-05-30 kl. 21:43.
Citera
2019-05-30, 21:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ibland måste man ta beslut på jobbet som kan göra människor arg. De som har Lenas och mitt typ av yrke har skyddade uppgifter, d.v.s. ingen kan söka upp vår privata adress.
Man får inte skyddade personuppgifter för att man tycker att det vore trevligt.
Man måste ansöka om det och man får det bara om man lever under hot.
Om det nu var så att LW ville få skyddade uppgifter, tror du att det beror på att hon blev hotad av SD?

Vilka beslut tror du att LW tog på jobbet som kunde göra människor arga?
Det har inte skrivits något sådant i tråden men du kanske har mer information?

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och man får inte skyddade personuppgifter i dessa fall:
1. Du bor kvar på adressen som är känd av den som hotar dig.
2. Du har inte brutit kontakten med den som hotar dig.
3. Du sprider uppgifter om dig själv i sociala medier.
Citera
2019-05-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Vilka beslut tror du att LW tog på jobbet som kunde göra människor arga?
Det har inte skrivits något sådant i tråden men du kanske har mer information?

Har frågat Rosamund tidigare om det men inte fått nåt svar, hoppas du får det.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vilka sorts beslut tänker du då på?
Citera
2019-05-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jodå, jag minns det också det kom i början, enstaka inlägg som jag numera minns mest fragment av "det har pågått länge, det finns mera, uppmanade att bryta, skickade info att spara, rädd mm". Idag kommer jag inte ihåg nicket/n och tråden har växt enormt. Dom hade inget med GC-världen att göra, de var mer goda, personliga vänner. Kanske från ungdomen, scouterna, studietiden, skidklubben mm. Var mitt intryck.

Inte mycket nyttigt från mig, däremot tror jag att dom förmedlat detta till polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in