2019-05-30, 12:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hennes "grattis" avser nog att hon tycker att det är en fin och välplacerad förstacache som sonen lagt ut. (Dvs. inte något kopplat till hans födelsedag eftersom den ju äger rum i maj).

Jojo, det fattade jag.
Jag menar att mitt minne spelade mig ett spratt på det viset.
Citera
2019-05-30, 14:02
Medlem
why123s avatar
Nu har jag inte läst de sista inläggen. Men det där med att försvinna från Ratsit varför tar ni det som skyddade uppgifter? Har ni inte haft någon som ringt hem till er och erbjudit sig att mot en viss summa i månaden se till att ni försvinner från (åtminstone med personnummer) Ratsit och andra sökbara tjänster? Den som ringde hem till mig sa att jag inte skulle kunna bli sökbar på nätet via de vanliga sökmotorerna. Jag gick inte vidare och frågade hur mycket han skulle kunna plocka bort utan han ville bara visa hur enkelt det var att få fram information om mig. Nu var naturligtvis inte detta något nytt för mig och jag gillar inte när personer ringer upp och försöker skrämmas och dessutom tjäna pengar på det så samtalet blev kort.

Det talades i tråden om att UW var säkerhetsklassad? Visst gick det att få fram information om honom var han bodde osv.. när Lena dog? Det är nog inte så smart att lägga för stor vikt vid just Ratsit. Jag vet en tjej som inte finns med där ö.h.t och jag undrar om hon har skyddad identitet? Däremot så tror jag inte hon i dagsläget vill vara lätt sökbar av en del orsaker. Däremot går det att hitta henne via merinfo och mrkoll på den adress hon alltid bott på, hemma hos föräldrarna.

Detta ringande är ju för att skrämma människor från att bli ID-kapade..
Citera
2019-05-30, 14:21
Medlem
Honan6s avatar
Jag tror att SD känner sig som en "pappa" till cachen vid lekparken och att han därför inte inser det olämpliga i att han som MGM ordnar till en ny åt M*n*mannen06.

(Mest tror jag på att han redan ville ordna med cachen 14/5-18, men att LW inte ville det.)

Katt åt stol - var en cache som också hade försvunnit. "Oj, vad konstigt", skrev S*ftis om detta och tackade Gr*fC för hjälpen när hon inte kunde fixa den med sina skadade ben. Konstigt att inte SD har nätloggat den - det hade däremot S*sterH*x och YD på självaste nyårsafton -17.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=323ccb7f-7503-4659-be2d-2f7f6058ee7a
Senast redigerad av Honan6 2019-05-30 kl. 14:41. Anledning: Tillägg
Citera
2019-05-30, 16:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nu har jag inte läst de sista inläggen. Men det där med att försvinna från Ratsit varför tar ni det som skyddade uppgifter? Har ni inte haft någon som ringt hem till er och erbjudit sig att mot en viss summa i månaden se till att ni försvinner från (åtminstone med personnummer) Ratsit och andra sökbara tjänster? Den som ringde hem till mig sa att jag inte skulle kunna bli sökbar på nätet via de vanliga sökmotorerna. Jag gick inte vidare och frågade hur mycket han skulle kunna plocka bort utan han ville bara visa hur enkelt det var att få fram information om mig. Nu var naturligtvis inte detta något nytt för mig och jag gillar inte när personer ringer upp och försöker skrämmas och dessutom tjäna pengar på det så samtalet blev kort.

Det talades i tråden om att UW var säkerhetsklassad? Visst gick det att få fram information om honom var han bodde osv.. när Lena dog? Det är nog inte så smart att lägga för stor vikt vid just Ratsit. Jag vet en tjej som inte finns med där ö.h.t och jag undrar om hon har skyddad identitet? Däremot så tror jag inte hon i dagsläget vill vara lätt sökbar av en del orsaker. Däremot går det att hitta henne via merinfo och mrkoll på den adress hon alltid bott på, hemma hos föräldrarna.

Detta ringande är ju för att skrämma människor från att bli ID-kapade..
Det stämmer, Ratsit har inget med "skyddade uppgifter" att göra.

Antar att det som menas är "skyddade personuppgifter" och det hanteras av Skatteverket

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter.4.18e1b10334ebe8bc80001711 .html
Citera
2019-05-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Är det ovanligt att cacher skadas eller försvinner? Har för mig att det hade hänt andra också.

Uppgifterna om att hon varit utsatt för trakasseri är ostyrkta.
Vi har bara anmälningar om misshandel och ofredande, inget trakasseri.

Ni tror ju inte på ostyrkta anonyma inlägg så vadan detta nu om trakasseri?

Telefon- eller brevterror faller inom ramen för ofredande.

Nu drog ju LW tillbaka den anmälan men den registrerades hos polisen.
Citera
2019-05-30, 18:00
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tveksamt ,men nu har hon en "egen minnessten" på kyrkogården. Säkert en lugn fin plats.

Jamen vad bra, Almbys kyrkogård är fin,lagom stor och gammeldags på något sätt,typ inga bilar som kör omkring bland gravstenarna som på Norra kyrkogården .
Citera
2019-05-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jamen vad bra, Almbys kyrkogård är fin,lagom stor och gammeldags på något sätt,typ inga bilar som kör omkring bland gravstenarna som på Norra kyrkogården .

En bra plats för reflektion. Bra initiativ!
Citera
2019-05-30, 18:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Telefon- eller brevterror faller inom ramen för ofredande.

Nu drog ju LW tillbaka den anmälan men den registrerades hos polisen.

Anmälan blev tillbakadragen så de uppgifterna kan knappast kallas styrkta och bevisade.
Detsamma gäller uppgifterna om Lenas affärer.
Med din logik kan man alltså säga att hon måste ha haft fler affärer eftersom hon hade en med SD?

Men det är endast uppgifter om Lena som måste vara styrkta och bevisade för att vara sannolika, eller?
Citera
2019-05-30, 18:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet jag inte säkert att jag hänger med i dina tankebanor med tanke på mitt inlägg.

Hur menar du att det hänger ihop (styrkt)?

Och att LW har haft flera "affärer" som du kallar det, dvs förhållanden med flera män efter skilsmässan, det är väl inte konstigt? Om hon har haft fler förhållanden än SD det är väl ingen så vitt jag vet som har protesterat mot.

Men exakt i tid de har varit, om de omtalade männen har varit gifta eller inte, om förhållandena varit parallella och dessutom flera av dom, det är det som vi inte vet.

Hur vi nu kom in på det med tanke på att diskussionen handlade om cacher...

Hur vi kom på det p.g.a. cachen är för att du antog att det skulle varit trakasseri från SD (om han är GM). Hur kommer det sig att du utgår att uppgifterna om trakasserier är sanna?
De uppgifterna är heller inte styrkta. Om ni vägrar tro att Lena haft multipla affärer så bör ni vägra tro på ostyrkta uppgiter om SD också.

Konstigt att ni inte inte förstår att ni har dubbelmoral så det ryker om det.
Citera
2019-05-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det stämmer, Ratsit har inget med "skyddade uppgifter" att göra.

Antar att det som menas är "skyddade personuppgifter" och det hanteras av Skatteverket

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter.4.18e1b10334ebe8bc80001711 .html

Om man har fått skyddade personuppgifter kan man begära att få bli borttagen från Ratsit också. I annat fall är det svårt.
Senast redigerad av VigosRos 2019-05-30 kl. 19:11.
Citera
2019-05-30, 19:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hur vi kom på det p.g.a. cachen är för att du antog att det skulle varit trakasseri från SD (om han är GM). Hur kommer det sig att du utgår att uppgifterna om trakasserier är sanna?
De uppgifterna är heller inte styrkta. Om ni vägrar tro att Lena haft multipla affärer så bör ni vägra tro på ostyrkta uppgiter om SD också.

Konstigt att ni inte inte förstår att ni har dubbelmoral så det ryker om det.

Jag antog inte att det var trakasserier, det var en spekulation att det kunde vara så.
Att cachen är borta, skrev jag också att en cache i en lekpark lever ett farligt liv. Eller hur? Dvs barn är barn och de är nyfikna. Vips har någon hittat cachen oavsett om det finns koordinater och cachbeskrivning eller inte.

Ja, med det som framkommit hittills, så tror jag att SD har kunnat göra saker mot LW som inte är så trevliga. Det skulle absolut inkludera trakasserier.

Multipla "affärer," vem har påstått att hon inte har haft flera förbindelser?
Citera
2019-05-30, 20:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Om man har fått skyddade personuppgifter kan man begära att få bli borttagen från Ratsit också. I annat fall är det svårt.
Och man får inte skyddade personuppgifter i dessa fall:
1. Du bor kvar på adressen som är känd av den som hotar dig.
2. Du har inte brutit kontakten med den som hotar dig.
3. Du sprider uppgifter om dig själv i sociala medier.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-30 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in