Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-28, 22:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu har jag bara kollat igenom några 10-15 tal sidor från nu i maj men är det klarlagt att skrevskottet är det sista skottet. Det mest logiska för mig är att huvudskottet är det sista. Dvs antingen för att tysta eller för att få slut på lidandet.

Jag tror att det var några fulla individer som var sura och i ren ilska så gick GM och hämtade geväret och ammunition. Sen var de första skotten skrämselskott som en normal nykter människa skulle förstå var allvarligt men när nån är full och övermodig så lämnade BO inte platsen vilket gjorde att GM blev ännu argare och kanske sköt lågt vilket träffade i skrevet och när BO sträckte upp armarna för att visa att han gav upp vilket i sin tur innebär att han blir skjuten i sidan. Sen avslutades de med huvudskott

Tror dock att det var 3 på plats när händelsen skedde och allt städande var nog tänkt att dölja händelsen helt men nånstans så inser de att det är omöjligt att hinna med samt att de även har ett lik i huset och de är fulla och trötta. Det är en sak att städa blod men det är ju hagel i halva huset antar jag.

Nu kanske mycket av bevisningen talar mot det jag säger men jag har inte så bra koll på bevisen då jag är ny i tråden. Hur som helst så är jag rätt säker på att sista skottet är huvudskottet
Det låter rimligt att skrevskottet var det första, skottet i sidan det andra när offret rullar runt i plågor och istället för magen får offret ett skott i sidan. Sen avslutad det hela med ett huvudskott.
Livstid hade känts rimligare, varför skall BO mördas pga att GM’s sambo är ett luder på fyllan och bjuder ut sig?
Citera
2019-05-28, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu har jag bara kollat igenom några 10-15 tal sidor från nu i maj men är det klarlagt att skrevskottet är det sista skottet. Det mest logiska för mig är att huvudskottet är det sista. Dvs antingen för att tysta eller för att få slut på lidandet.

Jag tror att det var några fulla individer som var sura och i ren ilska så gick GM och hämtade geväret och ammunition. Sen var de första skotten skrämselskott som en normal nykter människa skulle förstå var allvarligt men när nån är full och övermodig så lämnade BO inte platsen vilket gjorde att GM blev ännu argare och kanske sköt lågt vilket träffade i skrevet och när BO sträckte upp armarna för att visa att han gav upp vilket i sin tur innebär att han blir skjuten i sidan. Sen avslutades de med huvudskott

Tror dock att det var 3 på plats när händelsen skedde och allt städande var nog tänkt att dölja händelsen helt men nånstans så inser de att det är omöjligt att hinna med samt att de även har ett lik i huset och de är fulla och trötta. Det är en sak att städa blod men det är ju hagel i halva huset antar jag.

Nu kanske mycket av bevisningen talar mot det jag säger men jag har inte så bra koll på bevisen då jag är ny i tråden. Hur som helst så är jag rätt säker på att sista skottet är huvudskottet

Du har fel. 2 skott på övervåningen (ingen träff) följt av ett skott i sidan och ett i tinningen. Sista skottet avfyrades från altanen mot BO som då låg utanför tomten. Det är bevisat.
Citera
2019-05-28, 22:11
Medlem
Pandalina4s avatar
Och det var i skrevet
Citat:
Ursprungligen postat av Listig
Du har fel. 2 skott på övervåningen (ingen träff) följt av ett skott i sidan och ett i tinningen. Sista skottet avfyrades från altanen mot BO som då låg utanför tomten. Det är bevisat.
Citera
2019-05-28, 22:24
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listig

Jag har sagt att de två första var varningsskott, han kan ju ha stått i trappen på ovanvåningen eller sköts det i något rum?

Det lilla jag läst antyder inte något bevis om vilken ordning saker sköts men du får gärna överbevisa mig. Bara för att det är skott ute så innebär det väl inte att de kan ha varit ute först.

Kan dom se att det sista skottet sköts när offret redan var dött eller hur är det bevisat
Citera
2019-05-28, 22:39
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Men var är anledning som du tycker att Martin och JT skall ha samma straff? Martin kommer ut och med stor sannolikhet dödar en annan?.Tror du att JT kommer att göra samma sak igen eller istället vara ångerfull och gör sitt bästa för sina barn?

vad säger att han inte kan mörda igen om det var så här lätt att köra pipan i skallen på en okänd pojke och trycka av? lås in och släng nyckeln

han kommer inte träffa sina barn på 10 år
Citera
2019-05-28, 23:01
Medlem
Kallixs avatar
Jag har börjat läsa Tingsrättens dom. Jag tycker JB kom för lindrigt undan.

Jag förstår inte TRs dom. Först konstaterar TR att
Johanna Blom var närvarande vid skjutningen varför hon började städa. Om det istället gått till som hon själv hävdat att hon vaknade och inte visste vad som hänt hade en naturligare reaktion varit att först se efter så alla i familjen var oskadade och sedan ringa polisen.” (sid 35). Enligt mig: Solklart skyldig.

Sedan i domen står det:

”Vid straffvärdesbedömningen väger tingsrätten in att Johanna Blom kort efter att gärningen avslutats genom sitt samtal till SOS försökt begränsa de skadliga verkningarna av brottet. Tingsrätten tar också hänsyn till att Johanna Blom försökt skydda en nära anhörig vilket i sig är förmildrande. Försvårande är egentligen endast de faktiska omständigheterna att Johanna Blom städat i full vetskap om att ett mord begåtts av hennes sambo. Denna omständighet har dock vägts in i rubriceringsfrågan. Tingsrätten anser därför att straffvärdet för Johanna Bloms gärning är sex månaders fängelse.
Johanna Blom är tidigare ostraffad och det saknas anledning anta att Johanna Blom kommer att återfalla i brott. Påföljden ska vid dessa förhållanden bestämmas till villkorlig dom som normalt ska förenas med dagsböter. Johanna Blom har dock i detta mål suttit frihetsberövad i sammanlagt fyra dygn, hon har även drabbats ekonomiskt av att hennes bostad fortfarande mer än 10 månader efter händelsen är avspärrad. Tingsrätten anser därför att det finns skäl för att inte förena den villkorliga domen med böter. Påföljden för Johanna Blom bestäms därför till villkorlig dom.” (sid 40)

Vad menas det med: "kort efter att gärningen avslutats"? JB ringde vid 05.00-tiden. Och genom det samtalet försökte JB begränsa de skadliga verkningarna av brottet?

"Och Försvårande är egentligen endast de faktiska omständigheterna att Johanna Blom städat i full vetskap om att ett mord begåtts av hennes sambo."

Ska grovt skyddande av brott endast medföra en villkorlig dom?

Jag har ingen juridisk skolning, men jag tycker detta låter fel.

PS Återigen tack till hum.by.666.
Senast redigerad av Kallix 2019-05-28 kl. 23:10.
Citera
2019-05-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag har börjat läsa Tingsrättens dom. Jag tycker JB kom för lindrigt undan.

Jag förstår inte TRs dom. Först konstaterar TR att
Johanna Blom var närvarande vid skjutningen varför hon började städa. Om det istället gått till som hon själv hävdat att hon vaknade och inte visste vad som hänt hade en naturligare reaktion varit att först se efter så alla i familjen var oskadade och sedan ringa polisen.” (sid 35). Enligt mig: Solklart skyldig.

Sedan i domen står det:

”Vid straffvärdesbedömningen väger tingsrätten in att Johanna Blom kort efter att gärningen avslutats genom sitt samtal till SOS försökt begränsa de skadliga verkningarna av brottet. Tingsrätten tar också hänsyn till att Johanna Blom försökt skydda en nära anhörig vilket i sig är förmildrande. Försvårande är egentligen endast de faktiska omständigheterna att Johanna Blom städat i full vetskap om att ett mord begåtts av hennes sambo. Denna omständighet har dock vägts in i rubriceringsfrågan. Tingsrätten anser därför att straffvärdet för Johanna Bloms gärning är sex månaders fängelse.
Johanna Blom är tidigare ostraffad och det saknas anledning anta att Johanna Blom kommer att återfalla i brott. Påföljden ska vid dessa förhållanden bestämmas till villkorlig dom som normalt ska förenas med dagsböter. Johanna Blom har dock i detta mål suttit frihetsberövad i sammanlagt fyra dygn, hon har även drabbats ekonomiskt av att hennes bostad fortfarande mer än 10 månader efter händelsen är avspärrad. Tingsrätten anser därför att det finns skäl för att inte förena den villkorliga domen med böter. Påföljden för Johanna Blom bestäms därför till villkorlig dom.” (sid 40)

Vad menas det med: "kort efter att gärningen avslutats"? JB ringde vid 05.00-tiden. Och genom det samtalet försökte JB begränsa de skadliga verkningarna av brottet?

"Och Försvårande är egentligen endast de faktiska omständigheterna att Johanna Blom städat i full vetskap om att ett mord begåtts av hennes sambo."

Ska grovt skyddande av brott endast medföra en villkorlig dom?

Jag har ingen juridisk skolning, men jag tycker detta låter fel.

PS Återigen tack till hum.by.666.

Med tanke på att sambon avrättade en okänd man pga avundsjuka så är det väl inte helt otänkbart att anta att JB själv fruktade för sitt liv. Hon kanske hjälpte till att försöka dölja mordet för att inte bli ett offer själv. Villkorlig dom låter rimligt för mig. Tänk att försöka förklara vad som hänt för sina barn. Nog ett värre straff än fängelse. Ångest!
Citera
2019-05-28, 23:20
Medlem
Kallixs avatar
Jag har undrat över varför detta fallet inte varit mer uppmärksammat i media. Nu såg jag att Expressen/gt har en artikel med både bild och namn på den dömde. Både på startsidan:
https://www.expressen.se/gt/
och när man klickar på länken:
https://www.expressen.se/gt/mannen-s...ott-i-skrevet/

Och här kan vi höra JB (IRL) när hon ringer SOS, (sent omsider). Tyvärr bara någon minut.
https://www.aftonbladet.se/tv/a/288013
Senast redigerad av Kallix 2019-05-28 kl. 23:44.
Citera
2019-05-28, 23:33
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
Med tanke på att sambon avrättade en okänd man pga avundsjuka så är det väl inte helt otänkbart att anta att JB själv fruktade för sitt liv. Hon kanske hjälpte till att försöka dölja mordet för att inte bli ett offer själv. Villkorlig dom låter rimligt för mig. Tänk att försöka förklara vad som hänt för sina barn. Nog ett värre straff än fängelse. Ångest!
Det finns inget i FUP som styrker att JB städade under hot eller var rädd för sitt eget liv. Hon borde i så fall sagt något om detta i SOS-samtalet, eller under förhören.
Citera
2019-05-29, 00:03
Medlem
Finns det några uppgifter på hur gamla barnen är. Är det möjligt att höra den äldsta dottern. Hon borde ha hört en stor del av händelseförloppet.

Vittnet som kräver tolk börjar jobba på natten. Han startar sin bil som står parkerad på gatan intill JT och JB’s fastighet. Han hör ett skott ca 02 och startar sin bil omkring 02:10. Han hör inget tumult, gräl eller ser några människor. Sannolikt är det bomskottet på övervåningen han hör.

Ett annat vittne hör några manspersoner bråka och en kvinna med uppmanande röst säga sluta nu mellan 02 och 02:10 men han hör inte bomskottet på övervåningen som måste ha föregått bråket. Kan det ha varit JT som av JB eller hennes mor uppmanats att sluta skjuta sönder interiören.
Citera
2019-05-29, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kan det ha varit JT som av JB eller hennes mor uppmanats att sluta skjuta sönder interiören.

Nä dom låg ju och sov och har inte hört eller sett något...

Kommer det att vara möjligt att döma någon till mer än villkorligt för grovt skyddande av brottsling efter denna domen?

Kommer JB överklaga eftersom hon inte fick någon ersättning för jobbet hon hade med att städa?

frågorna är många
Citera
2019-05-29, 04:56
Medlem
Den grå klänningen med blodstänk. Kan den ha dna på insidan som avslöjar vem som bar den. Isåfall är den personen med vid skjutningen och sannolikt medgärningsman. Iaf har den personen inte kallat på hjälp omedelbart efteråt och kanske hjälp till med att flytta kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in