2019-05-27, 19:48
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Denna länk ger kanske inte mer information än vad man kan hitta i länkarna Bu77en redan postat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mkade_uddatalsmetoden

Men jag vill ändå tillägga att mandatfördelning av naturliga skäl är en känslig sak och att den metod som används är väl beprövad. Liknande metoder har använts sedan 1700-talet och är är väl belagd matematisk som "rättvis" och relativt handfast och okomplicerad, om man nu kan tala om något sådant som absolut rättvisa då antalet mandat alltid är heltal. Bästa möjliga rättvisa i någon mening, kanske man skulle säga.

Just metoden för mandatfördelning har jag aldrig hört någon politiker yttra sig skeptisk om.

Du tar lite för allvarligt på EU-valet.
Den har väl inte mer betydelse än den senaste Eurovisionschlager-tävlingen, förutom att de deltagande i den senare inte kräver en direkt sponsring av folket.
Dålig musik kan man ju bara välja bort, men dåliga politiker måste vi försörja, vare sig vi gillar dem eller inte.
Citera
2019-05-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Exempel finns redan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/det-har-har-hant

Leila Ali Elmi går med i Miljöpartiet i samband med valrörelsen, och får förtroendeuppdrag som fritidspolitiker under fyra år. En av hennes stora frågor är skolfrågan.

Leila Ali Elmi bedriver en valkampanj runtom i Göteborg, på både svenska och somaliska

Samtidigt skapar hennes framgång debatt och det florerar rykten i sociala medier om att Elmi ska ha fått etniska röster och klanröster.
Japp, Angered är mycket rött! Tyvärr!
Citera
2019-05-27, 21:05
Avstängd
OliverCromwells avatar
Vilka jävla KATASTROFSIFFROR för AfS! De är ett gäng losers!

Fattar de inte att det inte finns någon efterfråga för deras parti i det här landet?

Kan detta vara så svårt att förstå?!
Citera
2019-05-27, 21:07
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Asså fyfan vad uselt.

SD får samma procent som MP fick 2014 och får ändå 3 mandat istället för 4. Och MP som har 2 mandat kommer att få det där extra brexit-mandatet vilket gör att MP kommer ha lika mycket mandat som SD trots att SD har fyra procent mer. Fyfan asså.

Och grädden på det så är L kvar på håret. Blir så jävla trött.

Intressant. Vart fick du reda på det?
Citera
2019-05-27, 21:10
Medlem
Blot-Svens avatar
I skrivande stund har AfS hela 1484 röster! 507 distrikt räknade. Näst största parti under "övriga partier" är MED, som har 453 röster. Varje röst på AfS räknas. Tänk på att partiet bara funnits sedan i mars 2018.
Citera
2019-05-27, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Vilka jävla KATASTROFSIFFROR för AfS! De är ett gäng losers!

Fattar de inte att det inte finns någon efterfråga för deras parti i det här landet?

Kan detta vara så svårt att förstå?!

Så vad finns det efterfråga av då? Ett parti som numera har övergett allt det de stod för? Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att många svenskar fortfarande tror att SD är vad de en gång var, att de skulle ha de åsikterna som Afs faktiskt har idag, bortsett ifrån repatrieringsfrågan.
Citera
2019-05-27, 21:14
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det är ju lika många mandat som delats ut, d v s 20 st. Så det är ju visst meningsfullt att beröra vart gränserna mellan antalet mandat gick 2014 jämfört med 2019. Det som räckte förra gången för att få fyra mandat räcker alltså inte nu. Det som krävdes för att få tre mandat förra gången krävs alltså inte nu. Allt detta fast ingenting har förändrats. Det bör ju inta användas formler där typ en röst kan avgöra vart ett mandat hamnar. Istället borde det användas en formel som ser till den procentuella skillnaden mellan varje parti. Där det är minst skillnad, som nu mellan M och SD, och där det skiljer ett mandat, där borde det således inte skilja ett mandat. Att använda sig av teoretiska formler om det skulle delas ut säg 40 mandat är ju hål i huvudet. Nu menar jag inte dig utan om det verkligen ligger till på det viset.

Att jag tog upp jämförelsen med det hypotetiska fallet med 40 mandat att fördela var inget annat än ett försök att illustrera att skillnaden mellan ett partis andel (%) av rösterna och dess andel (%) av mandaten för ett givet valresultat, orättvisan om du så vill, minskar när det är fler mandat att fördela.
Oavsett vilken metod, det du kallar "formel", för mandatfördelning som du hittar på kommer det alltid att finnas ett röstresultat där en ändring av enda röst hit eller dit påverkar vilket parti som får det sista mandatet.

Det är, som någon påpekade, mycket som har förändrats i röstfördelningen mellan partierna.
SD:s hade med sina 15,4333314 % fått det 20:e och sista mandatet och därmed fått 4 mandat om till exempel följande förändring hade skett:
- 56263 av M:s väljare hade röstat på L (M hade då fått 15,4333063 % och 3 mandat men L fortfarande bara 1 mandat för 5,51 % av rösterna)
- 4520 av V:s väljare hade röstat på KD (V och KD hade då fått 6,61 resp 8,77 % men fortfarande 1 resp 2 mandat)
- 15287 av MP:s väljare hade röstat på S (MP och S hade då fått 11,02 resp 23,99 % men fortfarande 2 resp 5 mandat)
Med denna röstfördelning hade det blivit en mycket jämn kamp mellan SD, V, MP och M om det sista mandatet, men det hade gått till SD.
En enda soffliggare som hade släpat sig till vallokalen och röstat på något av V, MP eller M hade i det läget med sin röst sett till att SD tappat det sista mandatet till något av dessa partier.
Citera
2019-05-27, 21:16
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
I skrivande stund har AfS hela 1484 röster! 507 distrikt räknade. Näst största parti under "övriga partier" är MED, som har 453 röster. Varje röst på AfS räknas. Tänk på att partiet bara funnits sedan i mars 2018.

De har funnits sedan 2015.
Citera
2019-05-27, 21:18
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuslimsktSverige
Så vad finns det efterfråga av då? Ett parti som numera har övergett allt det de stod för? Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att många svenskar fortfarande tror att SD är vad de en gång var, att de skulle ha de åsikterna som Afs faktiskt har idag, bortsett ifrån repatrieringsfrågan.

SD har gjort precis som Le Pen i Frankrike. De har lagt EU-utträdet på is.

Det är inte samma sak som att överge vad man står för.

SD gick framåt mest av alla och Le Pen slog Macron för första gången.
Citera
2019-05-27, 21:21
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad är fel? Du eller valun?
Valun var som jag trodde fel - såssarna gick inte frammåt utan bakot, även om det var mycket mindre än jag trodde. Jag måste säga att jag fortfarande är skakad - kan det vara valfusk?
Citera
2019-05-27, 21:36
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Glädjande att Fi, med subban Post försvann från EU-parlamentet, så man slipper skämmas över henne mer, som svensk.
Förhoppningsvis slipper vi höra talas om henne mer.
I ett friskt och normalt samhälle hade vi väl aldrig behövt höra talas om henne överhuvudtaget.

Mindre glädjande var att "liberalerna" hängde sig kvar på marginalen igen och fick in en ny vänsterliberal floskelspruta, jobbande hårt för att göra allting sämre för europas folk, som nu ordnat sig en livstidsförsörjning på de hårt arbetande skattebetalarnas bekostnad.
Själv tillhör ju hon numera det skattebefriade frälset, med rätt att beskatta det dumma folket.

Vi kan alla glädjas över att FI åker ut.

Men Soraya och Gudrun lovar oss att FI kommer att vara tillbaka.
Citera
2019-05-27, 21:37
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Oj vad du var arg. Kränkt att alla inte är judekramare som du? Glöm inte att andas medans du funderar kring det faktum varför du är kränkt och varför du är arg att folk inte röstade som du.

Ska man vara ärlig så ökade AfS rent procentuellt mer än SD.

Ja, AfS ökade faktiskt 100%!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in