2019-05-27, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Och då är du gammal, klok och röstar på S

Är man klok så röstar man inte alls. Minst av allt på S.

Proteströstade själv på Piratpartiet bara för att markera mot Artikel 13/17 idiotin, men annars så är det sista gången jag kliver in i en vallokal för resten av mitt liv.
Citera
2019-05-27, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand

Proteströstade själv på Piratpartiet bara för att markera mot Artikel 13/17 idiotin, men annars så är det sista gången jag kliver in i en vallokal för resten av mitt liv.

Minst 15% av röstera i Eu valet är bortkastade för att Sd spelar som Tyskland/Frankrike vill ändå
Citera
2019-05-27, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Och vad är bättre? Stefan o co?

Ha, ha,ha...Det är rent ut sagt pinsamt för S att de trots en massiv kampanj och draghjälp av media för att inte tala om otroliga mängder SMS ändå gjort sitt absolut sämsta val.
Citera
2019-05-27, 09:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Finns här
https://www.svt.se/datajournalistik/euvalu2019/partibytare/

6% från FI till SD, det är ganska festligt.

Det som döljer sig i de siffrorna tror jag garanterat är folk som råkat ut för något efter det att de blivit öppna och haft en naiv vilja att "vara snälla mot alla". Alternativt kan det ha varit yngre personer som ... växt upp och blivit mer realister. SD är ett enormt "grått" parti i jämförelse med trendiga FI, MP och C.

Däremot finns också den vanliga faktorn att minst 20% av alla röster är rena nonsensröster som slumpartat hamnar lite här och där beroende på t ex grad av bakfylla hos väljarna.

Ser även ut som att SD tappade runt 20% av sina väljare i jämförelse med valet 2018 men sanningen är nog snarare att ca 20% av SD:s väljare helt enkelt inte har tagit sig till valurnorna. Jag tycker man varit fördjävligt dåliga på att förklara varför EU-valet är viktigt för personer som röstar på partiet (och således dåliga på att motivera sina väljare att gå och rösta).

Dock inte bara SD som är dåliga på det, hela etablissemanget pratar ganska tyst om det viktiga med att rösta i EU-valet ungefär som att det skulle finnas en vilja att så få som möjligt går och röstar. Runt 50% i valdeltagande som vanligt i Sverige också, en siffra som är på gränsen att öht ge legitimitet till valet och som i en sund demokrati bör ha gjort att en folkomröstning om att vara med i EU bör ha blivit aktuell ...
Senast redigerad av sinewave 2019-05-27 kl. 09:26.
Citera
2019-05-27, 09:14
Bannlyst
Asså fyfan vad uselt.

SD får samma procent som MP fick 2014 och får ändå 3 mandat istället för 4. Och MP som har 2 mandat kommer att få det där extra brexit-mandatet vilket gör att MP kommer ha lika mycket mandat som SD trots att SD har fyra procent mer. Fyfan asså.

Och grädden på det så är L kvar på håret. Blir så jävla trött.
Citera
2019-05-27, 09:15
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Finns här
https://www.svt.se/datajournalistik/euvalu2019/partibytare/

Ah, tack!

Noterar att det handlar om vad folk röstade på i EU-valet jämfört med riksdagsvalet. Hur som helst lite av en skräll att 6% (minst en tiondel av de FI-väljarna som nu röstade på ett annat parti) av de som röstade på FI i riksdagsvalet röstade nu på SD. De frågade i SVT Farida al-Abani vad hon ansåg att det berodde på och hon menade att det var för att en del har fått för sig att SD vill göra något åt våldtäkterna (men hon ansåg att de inte hade riktiga lösningar eller liknande - jag vet inte om jag hörde dåligt, men jag tyckte hon uttryckte sig otydligt).

Det enda jag utöver det uppfattade möjligtvis som överraskande var att 4% av de som röstade på V i riksdagsvalet röstade nu på C. Även om de delar vissa uppfattningar, så påstår de sig ändå stå en bit från varandra ifråga om den ekonomiska politiken. Annars var förflyttningarna rätt väntade. Att SD brukar suga åt sig lite väljare från alla partier är faktiskt också normalt och gör dem lite unika, men flödet till SD brukar ändå vara mindre från vissa partier (och jag hade antagit att FI kanske utgjorde ett av dessa).
Senast redigerad av Europe 2019-05-27 kl. 09:18.
Citera
2019-05-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand

En bortkastad röst, bryr Piratpartiet ens om dataintegritet och big brother övervakning längre? Anna Troberg har kört Piratpartiet i botten efter pro-invandring, HBTQ och annat trams och skyllde på onda vita män i partiet för sexism och homofobi när Anna Troberg avgått som partiledare.

Synd om de äkta piratpartisterna som jobbade så hårt för partiet men då kom massa icke dataintegritet-intresserad idioter och förstörde partiet.
Citera
2019-05-27, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
6% från FI till SD, det är ganska festligt.

Det som döljer sig i de siffrorna tror jag garanterat är folk som råkat ut för något efter det att de blivit öppna och haft en naiv vilja att "vara snälla mot alla". Alternativt kan det ha varit yngre personer som ... växt upp och blivit mer realister. SD är ett enormt "grått" parti i jämförelse med trendiga FI, MP och C.

Däremot finns också den vanliga faktorn att minst 20% av alla röster är rena nonsensröster som slumpartat hamnar lite här och där beroende på t ex grad av bakfylla hos väljarna.

Ser även ut som att SD tappad 21% av sina väljare i jämförelse med valet 2018 men sanningen är nog snarare att 21% av SD:s väljare helt enkelt inte har tagit sig till valurnorna. Jag tycker man varit fördjävligt dåliga på att förklara varför EU-valet är viktigt för personer som röstar på partiet (och således dåliga på att motivera sina väljare att gå och rösta).

Dock inte bara SD som är dåliga på det, hela etablissemanget pratar ganska tyst om det viktiga med att rösta i EU-valet ungefär som att det skulle finnas en vilja att så få som möjligt går och röstar. Runt 50% i valdeltagande som vanligt i Sverige också, en siffra som är på gränsen att öht ge legitimitet till valet och som i en sund demokrati bör ha gjort att en folkomröstning om att vara med i EU bör ha blivit aktuell ...
Visst är det märkligt. 80+% sägs vara EU-positiva men inte ens hälften av dessa går och röstar. Förstår inte riktigt hur det fungerar. Man litar blint på något man inte vet vad det är och hur det fungerar, för att styra över ens liv. Vettigt.
Citera
2019-05-27, 09:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Ännu en gång levererade Stockholm vars ekonomi håller på att haverera, man räddade kvar förrädiska L och gav MP nästan 15 % samt C drygt 10 %. Är Stockholm en enda stor böghög av idioter? Större delen av Sverige har tagit sitt förnuft till fånga förutom just Stockholm.

Gick in på val.se och kalkylerade lite. Och det jävliga är ju att du har rätt! Tar man bort Stockholms Kommuns röster så hade L åkt ur på omkring 3,8%.

Resultatet utan Stockholms Kommun:

Citat:
S : 24,2%

M : 16,7%

SD: 16,3%

C : 10,8%

MP: 10,7%

KD: 8,9%

V : 6,3%

L : 3,8%

FI: 0,7%
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-05-27 kl. 09:37.
Citera
2019-05-27, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
En bortkastad röst, bryr Piratpartiet ens om dataintegritet och big brother övervakning längre? Anna Troberg har kört Piratpartiet i botten efter pro-invandring, HBTQ och annat trams och skyllde på onda vita män i partiet för sexism och homofobi när Anna Troberg avgått som partiledare.

Synd om de äkta piratpartisterna som jobbade så hårt för partiet men då kom massa icke dataintegritet-intresserad idioter och förstörde partiet.

Jag vet. Det är fan tragiskt hur Soros och kompani lyckas infiltrera tamejfan allt.
Citera
2019-05-27, 09:33
Avslutad
Citat:
Minst 15% av röstera i Eu valet är bortkastade för att Sd spelar som Tyskland/Frankrike vill ändå

Och det gör inte alla andra partier menar du?
Citera
2019-05-27, 09:42
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Och då är du gammal, klok och röstar på S

Haha nej du, aldrig gjort. Jag tillhör mer de där "mörka krafterna" det talas om.

Ska man vara riktigt vettig så spelar det inte roll, EU är en charad där Sverige är en obetydlig deltagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in