2019-05-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Med avskaffat ränteavdrag och en liten hissning av RB så kan det snabbt se sämre ut.

Absolut! Ränterisken är enorm. Jag tror det kommer gå illa för Sverige någon gång i närtid. Jag tror det kommer komma någon form av inflationschock någonstans som gör att marknadsräntorna börjar dra. Vem vet, Trumps tullar kanske sätter fart på USAs inflation och det blir det åka av. Tror dock de kommer sluta ett avtal tillslut.
2019-05-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Det står längre ner i artikeln hur de kommer fram till denna ranking.
Tex i säkerhet var en av variablerna hur lång tid det tar för polisen att anlända från att du ringer 112, det tar nog tid om du bor i tex Arjeplog.
Visst är det så men chansen att råka ut för något i Arjeplog om du är en vanlig Svensson är liten.
2019-05-26, 22:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Absolut! Ränterisken är enorm. Jag tror det kommer gå illa för Sverige någon gång i närtid. Jag tror det kommer komma någon form av inflationschock någonstans som gör att marknadsräntorna börjar dra. Vem vet, Trumps tullar kanske sätter fart på USAs inflation och det blir det åka av. Tror dock de kommer sluta ett avtal tillslut.
Sen får man ha i åtanke vad konkurser hos några av bostadsutvecklarna skulle innebära. Dels kommer riskpremien hissas och dels kommer långivarnas vilja att låna ut minska.
Min personliga tro är att vårt kreditsystem är betydligt känsligare för störningar än vad vi vill tro.
Men det lär visa sig om jag har fel eller rätt.
2019-05-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du har helt fel. Räntekvoten är rekordlåg tack vare den låga räntan.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-skulder/

Jag menade skuldkvot. Vilket du borde ha förstått när du dessutom länkar till en artikel som just skriver nästintill det jag skrev förutom felskrivning på ett ord.
Räntekvoten utgörs av en beräkning av betald ränta i förhållande till disponibel inkomst. En hög räntekvot behöver inte alltid vara i paritet med hög skuldkvot. Du kan ha låg skuldkvot men hög räntesats. Skuldkvot är i princip skulderna dividerat med hushållets disponibla inkomst. Det är därför man ansöker om nytt skuldkvotstak hos sin bank ifall hushållets inkomster ökar och på så sätt får lättare amorteringskrav etc.
2019-05-27, 08:37
Medlem
Nu kommer äntligen en story från vardagen:

Var som den svensson man är nere på det lokala haket igår för en pizza och några pilsner. När pengar vid kvällens slut skulle byta ägare så surrade jag lite med ägaren. Han berättade att det är en enorm nedgång i konsumtionen sedan amorteringskravet infördes och att många av hans gäster pratar om att de längre inte har pengar att spendera och därför kommer de inte. Vi pratade även lite om kronans värde etc. men enligt honom så är det inget som pratas om bland medelsvensson utan det är bostadslån, amorteringar och räntor som folk pratar om.

Visst, ett isolerat fall men vad otroligt intressant att höra en person som direkt drabbas av detta. Skulle vara helt sjuk om de konkade, kan en pizzeria i Sverige ens gå i konkurs?
2019-05-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver78
Jag menade skuldkvot. Vilket du borde ha förstått när du dessutom länkar till en artikel som just skriver nästintill det jag skrev förutom felskrivning på ett ord.
Räntekvoten utgörs av en beräkning av betald ränta i förhållande till disponibel inkomst. En hög räntekvot behöver inte alltid vara i paritet med hög skuldkvot. Du kan ha låg skuldkvot men hög räntesats. Skuldkvot är i princip skulderna dividerat med hushållets disponibla inkomst. Det är därför man ansöker om nytt skuldkvotstak hos sin bank ifall hushållets inkomster ökar och på så sätt får lättare amorteringskrav etc.
Lite efterhandskonstruktion där? Denna mening
Citat:
Räntekvoten är rekordhög trots att räntesatsen är låg.
blir ju ganska märklig om du nu menade skuldkvot...
2019-05-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Nu kommer äntligen en story från vardagen:

Var som den svensson man är nere på det lokala haket igår för en pizza och några pilsner. När pengar vid kvällens slut skulle byta ägare så surrade jag lite med ägaren. Han berättade att det är en enorm nedgång i konsumtionen sedan amorteringskravet infördes och att många av hans gäster pratar om att de längre inte har pengar att spendera och därför kommer de inte. Vi pratade även lite om kronans värde etc. men enligt honom så är det inget som pratas om bland medelsvensson utan det är bostadslån, amorteringar och räntor som folk pratar om.

Visst, ett isolerat fall men vad otroligt intressant att höra en person som direkt drabbas av detta. Skulle vara helt sjuk om de konkade, kan en pizzeria i Sverige ens gå i konkurs?

Den branschen är sjukt mättad. Speciellt i våra stora städer där pizzahak finns runt varje hörn och fler och fler nya kommer till.

En pizza går på runt 100kr. Pizzerior har ca. 10 timmars öppet per dag. Om vi ponerar att man säljer en pizza var tionde minut i 10 timmar så är man uppe i 6000kr i omsättning per dag. På det ska du betala hyra, råvarukostnader, personal, m.m. Mycket pengar blir inte över efter allt det.
2019-05-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Precis. Min ”källa” för påståendet är chef för den institutionella rådgivningen/försäljningen på en av storbankerna. Allt de gör är att mäkla dessa poster. Försäkringsbolagen suger upp en hel del av utbudet. Svenska räntefonder. Etc etc.

Du rättar mig på denna punkten, mest svenska på Swedbank åtminstånde.

https://www.swedbank.com/investor-relations/debt-investors/debt-issues/covered-bonds.html
2019-05-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Den branschen är sjukt mättad. Speciellt i våra stora städer där pizzahak finns runt varje hörn och fler och fler nya kommer till.

En pizza går på runt 100kr. Pizzerior har ca. 10 timmars öppet per dag. Om vi ponerar att man säljer en pizza var tionde minut i 10 timmar så är man uppe i 6000kr i omsättning per dag. På det ska du betala hyra, råvarukostnader, personal, m.m. Mycket pengar blir inte över efter allt det.
Nu var väl iofs inte överetableringen i pizzabranschen som var det intressanta, utan vad pizzabagaren påstod att kunderna pratade om.
Är verkligen folk så pressade? Det låter konstigt.
2019-05-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Nu var väl iofs inte överetableringen i pizzabranschen som var det intressanta, utan vad pizzabagaren påstod att kunderna pratade om.
Är verkligen folk så pressade? Det låter konstigt.

Det är dom naturligtvis inte. Om det är något som svenskar inte snålar på så är det pilsner och pizza, det ska mycket till för att svenskar ska dra ner den konsumtionen.
2019-05-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är dom naturligtvis inte. Om det är något som svenskar inte snålar på så är det pilsner och pizza, det ska mycket till för att svenskar ska dra ner den konsumtionen.

Exakt, vilket är det intressanta eftersom detta är en anekdot från vardagen där pizzabagaren själv bekräftar vad vi många i tråden spekulerar kring.

Sen så är detta en isolerad händelse i en kranskommun till Stockholm så absolut inget facit.
2019-05-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Exakt, vilket är det intressanta eftersom detta är en anekdot från vardagen där pizzabagaren själv bekräftar vad vi många i tråden spekulerar kring.

Sen så är detta en isolerad händelse i en kranskommun till Stockholm så absolut inget facit.
Också intressant att man behöver gå till andrahandsuppgifter från en så pålitlig källa som en random pizzabagare för att hitta anekdoter om folk som råkat illa ut...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in