2019-05-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Räntekostnad i förhållande till disponibel inkomst. Och den har aldrig någonsin varit så här låg som den är nu.

Räntekostnaderna är låga nu, men om ett par har 500k kr i disponibel inkomst och har ett lån på 2,5 milj så är paret belånat 1:5.

Effekten av en ränteökning med exempelvis 0,5% ger en ökning av räntekostnaden med 2,5% innan avdrag.

Så man bör ta lite höjd, och se till att man klarar en räntehöjning med 1,5-2,0 procent då sluteffekten blir stor.
2019-05-26, 12:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Räntekostnad i förhållande till disponibel inkomst. Och den har aldrig någonsin varit så här låg som den är nu.
OK, och det låter ju logiskt eftersom räntan är så låg.
2019-05-26, 14:07
Medlem
https://www.fastighetssverige.se/artikel/q-gruppen-i-konkurs-tobin-drabbas-32076

Både små och stora drabbas. En sorts kedjereaktion kanske.
2019-05-26, 14:27
Medlem
Varför håller man på och fondsparar? Bankerna kastar ju lån på folk, egentligen borde man låna till två, tre hus och sälja efter några månader.

Själv har jag slutat amortera, lägger pengarna på hög istället. För tio år sedan var jag naiv och ansåg att lån ska man ju betala tillbaka, men det är ju meningslöst? Det är ett sjukt system där man får låna pengar jävligt lättvindigt. Men numera är det väl amorteringskrav i alla fall? Bostadsmarknaden känns som en masspsykos, tur att man är inne i karusellen och är lågt belånad.
2019-05-26, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Trodde du Solna var en konkurskommun?

När det gäller bostadspriser så känns det som att de står stilla just nu. Och räntan lär inte höjas på ett bra tag, för det vågar man inte, då faller hela korthuset.

Om räntan höjs eller inte beror inte på om Riksbanken vågar. Räcker att tillräckligt många säljer bostadsobligationer. Exempelvis för att SEKen rasar ihop vilket är på god väg att ske.
2019-05-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Om räntan höjs eller inte beror inte på om Riksbanken vågar. Räcker att tillräckligt många säljer bostadsobligationer. Exempelvis för att SEKen rasar ihop vilket är på god väg att ske.
Eftersom kronan utvecklats som den gör borde obligationer i SEK vara en ganska kass investering? Det borde väl återspeglas i räntorna.
2019-05-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson

Min uppfattning är att majoriteten av de utställda bostadsobligationerna har svenska banker och institutioner som ägare. Sålänge den stora massan inte ägs av utländska investerare så ser jag inte det ske. Men jag kan ha helt fel, är som sagt bara min uppfattning.
2019-05-26, 19:51
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att majoriteten av de utställda bostadsobligationerna har svenska banker och institutioner som ägare. Sålänge den stora massan inte ägs av utländska investerare så ser jag inte det ske. Men jag kan ha helt fel, är som sagt bara min uppfattning.

Jag tror du har fel, majoriteten är utländska investerare.

Och för att tydliggöra är det "säkerställda obligationer" det handlar om, säkerhetsmassan är bostäderna i detta fallet.
2019-05-26, 20:29
Medlem
Citat:

Citat:
Två tredjedelar av bostadsobligationerna innehas av svenska sektorer och en
tredjedel av utländska investerare. Största svenska ägare är försäkringsbolag och
pensionsinstitut som tillsammans äger 25 procent av den utestående stocken.
Banker äger 19 procent och investeringsfonder 15 procent

Från K3 2016 dock, https://www.scb.se/contentassets/ed45eb3fe8514ecab5aa27761a39a0e1/fm0103_2016k03_sm_fm17s11604.pdf. Var det senaste jag hittade. Lyckades inte förstå mig på hur jag skulle få ut en aktuell siffra från SCB.. Någon med bättre skills får gärna komma med en aktuell siffra. Är rätt intressant.

En artikel på ämnet om varför detta kan vara problematiskt https://kit.se/2016/03/17/39629/om-fortroendet-for-svensk-bomarknad-dippar-utomlands-hur-rokta-ar-vi-da/ (öven den från 2016):

Citat:
I korthet kan man säga att bolånekundernas ränta beror på tre samverkande faktorer:

Marknadens förtroende och avkastningsförväntningar på att låna ut till de svenska bankerna.
Bankernas marginal (hur mycket de tjänar på att ge ut lånen).
Riksbankens reporänta

Riksbanken har bränt en väldans massa av sitt krut.

Om en av faktorerna driver upp räntan finns alltid möjlighet att någon annan kan verka i motsatt riktning. Men med dagens minusränta har Riksbanken redan bränt en väldans massa av sitt krut.

– De kan inte gärna sänka räntan så mycket mer för de är redan på negativt territorium. Det gör att minskat förtroendet för den svenska bostadsmarknaden skulle slå igenom hårt på bolåneräntorna, säger Jonny Sylvén på Svenska Bankföreningen.

Samtidigt konstaterar han att det finns en marginal som det fortfarande kan tas av. Nämligen bankernas egna.

– Bankernas bruttomarginal på bolån är historiskt hög just nu enligt de beräkningar som Finansinspektionen gör, säger Jonny Sylvén.

Räntorna på svenska bostadsobligationer är i snitt ca 0,4% för en 2 årig och 0,8% för en 5 årig. Du får alltså runt 2% mer per år om du köper ett amerikanskt 5årigt statspapper just nu (den största skillnaden på i alla fall 20 år). Så svenska obligationer kan ju inte vara jätteheta på marknaden..
2019-05-26, 20:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Med avskaffat ränteavdrag och en liten hissning av RB så kan det snabbt se sämre ut.
2019-05-26, 20:42
Medlem
Sedan är ju många av obligationerna i SEK, måste ju svida för de utländska investerare vars obligationer löper ut just nu.
2019-05-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Jag tror du har fel, majoriteten är utländska investerare.

Och för att tydliggöra är det "säkerställda obligationer" det handlar om, säkerhetsmassan är bostäderna i detta fallet.

Precis. Min ”källa” för påståendet är chef för den institutionella rådgivningen/försäljningen på en av storbankerna. Allt de gör är att mäkla dessa poster. Försäkringsbolagen suger upp en hel del av utbudet. Svenska räntefonder. Etc etc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in