Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag svarade på ett inlägg där avsändaren raljerade om dåliga politiker ja. Varför anklagade du inte Lund-NoGo-zone för att sitta och raljera över diverse om politiker? För att han är man? Resten av ditt påstående får du utveckla.
Okej, varför?
Jag går inte dina ärenden och det är vanligt att "folk" raljerar, analyserar, argumenterar, bidrar med "sin syn på" osv om politiker. För en del handlar det om deras person och alla har lite olika preferenser. En del går på utseende, en del på röst, en del på hållning osv. Andra bedömer politiker på sånt de gör eller säger och reagerar ofta mot sånt de gör eller säger, som de själva inte håller med om eller som drabbar eller är adresserat till just dem. Den tredje sorten, där jag brukar försöka hålla mig, är vad de har för mål och visioner och vilken sorts samhälle de vill arbeta för att uppnå. Jag blir osams med dem när det de säger sig vilja göra uppenbart krockar med vad de faktiskt gör eller säger. Orsak och verkan. Jag minns när ordet politikerförakt användes ganska vanligt. Det var när S fortfarande dominerade svensk politik stort och var avsevärt mycket mer vänster än idag med JÖKen. Vänstern bryr sig inte om att följa upp. De nöjer sig med nya svulstiga löften om mer "allt åt alla" och hur man värnar om samhällets svagaste. Vän av ordning vill ju se utfallet efter valet. Vänstern börjar leta efter nya offer som man kan lova nya saker till. Medan de gamla löftena systematiskt glöms bort eller antingen inte kan genomföras, eller görs om till något helt annat, ofta med motsatt effekt. Ett exempel: bränsleskatterna drabbar de svagaste grupperna i Sverige. Speciellt dem på landsbygden som saknar alternativ som tunnelbana eller tät busstrafik. De som inte har råd med ny bil för varje gång regeringen tycker vi ska byta från bensin till diesel med partikelfilter, till E85, till gasbil, till laddhybrid, till ren elbil osv. Listan jag räknade upp är för bilar man rekommenderat "typ" de senaste femton åren och hade kostat runt fyra miljoner att köpa.
Du ser att det är orimligt när jag ställer upp det så, va?
Sån är verkligheten och politiker som inte ser det låter jag vem som helst raljera och håna helt fritt, om det nu är ett beslut jag har.
De som satt i system att lova det folk vill ha för att få makten och de som faktiskt bara vill göra skillnad och uttalar sig realistiskt är de som delar landet i 8-12 partier beroende på hur man räknar. Allt efter åtta är för dem som inte anser sig ha en röst i regeringen idag.
Så, för att besvara din fråga om "varför" så är det din position och min position. I förhållande till en tredjes. Du får argumentera för din position, så sköter jag min position och jag riktar min "politik" och argumentation där jag tror min tid och möda gör mest nytta, okej?
Citat:
Om det är kunskap du försöker förmedla eller något slags budskap så har du misslyckats, du är alldeles för otydlig. Försök strukturera upp det du vill ha sagt och skriv ditt "ärende" redan i början.
Ja fröken.
Bättre så?
Citat:
Det ÄR svårt att ta dig seriöst, du missförstår medvetet och innehållet i dina inlägg är för brett och spretigt.
Bite me!
Eller kolla upp något som heter Overton-fönster.
När en hegemoni blivit så stark att den genomsyrar hela vår världsbild och har blivit ett mantra och en galen eller destruktiv sekt, måste man ibland lotsa folk med myrsteg tillbaka till en mer balanserad och öppet nykter hållning och syn på sitt eget samhälle.
Varför vet så få svenskar vad ett overtonfönster är?
Min teori: Sverige är på vissa sätt ett av världens extremaste länder, samtidigt som vi själva inbillar oss precis tvärtom.
Det kan finnas rimliga orsaker till varför du missförstår det jag skriver, men eftersom detta är ett öppet forum, så skriver jag inte bara till dig personligen vilket gör att någon annan kan få en aha-upplevelse med ett annat perspektiv. Du blir bara fordonet för en insikt och vill du inte förstå blir detta ännu svårare. Men det är ditt problem.
Citat:
Poängen med ditt sista stycke?
Jag tror jag precis besvarade den. Är det oklart kan jag ta det på ytterligare ett annat sätt.
Om man vet vad man menar är det inget problem. Jag kanske borde ta hänsyn till alla läsare/mottagare, men jag anser att läsare/mottagare också gott kan anstränga sig lite.
Eller fråga, som du gör.
Är du med så långt?