2015-01-08, 15:24
Medlem
Har funderat lite på den gängse jargongen på FB, och gamla floskeln, att kvinnor är känslostyrda våp medan män är rationella och klartänkta i alla lägen.

Tänkte vända på den pannkakan lite och utmana er på den punkten för att det är skojsigt helt enkelt.

Här några standard känslor och min utvärdering av hur respektive kön styrs av dessa eller inte.
Avslutat med en personlig tolkning till varför det är så.

Agression/ Ilska/ Hat.

Är väl ett välkänt faktum att det kön som låter sig övermannas av denna känsla och flippar ut och går till handgemäng är män till större del än kvinnor. Knivmord, strypningar, mord och misshandel har alla mest män som gärningsmän, vissa säkert kallt rationellt utplanerade men lika många enbart beroende på att man låter sig styras av känslan ilska.

Glädje/ Eufori

Här tror jag att känslan är ungefär samma hos båda könen och båda könen kan synas uttrycka absolut glädjefnatt (trevligt).
Men det kön som låter känslan övermanna dem lättast tycker jag lätt man kan se är män. Kolla in ett killgäng framför TV apparaterna vid mål i nått sportsändning eller på fotbollsläktare världen över.
Betänk en man som euforiskt kör sin bil i 150 istället för lagstadgat 110, är en form av att släppa efter för spänning, glädje, eufori att trampa ner gaspedalen till max.

Kåthet

Behöver jag skriva något här? ne tror inte det.

Ledsnad/ Melankoli/ Depression

Samma här, en känsla som absolut finns och uttrycks hos båda, men vilket kön är det som låter känslan ta överhanden och tar livet av sig i högre grad än det andra?
Och vilket kön verkar klara att leva i känslan och söka hjälp, det vill säga: inte låta känslan styra helt?

Finns åtskilliga mer känslolägen, tar bara upp de jag kommer på i skrivandet stund.

Enligt mitt förmenande är män det kön som är mest känslostyrt och inte kvinnor.
Så kanske dags att ändra på denna ständigt upprepade floskel?

Att det förhåller sig så tror jag dock inte har att göra med att män inte klarar av att kontrollera sig, jag tror det har att göra med att män via konventioner, normer har större tillåtelse att låta känslor ta överhanden i sitt agerande. Män är också bevisligen mer riskbenägna, vilket förmodligen har en koppling här.

kvinnor har genom historien inte bara haft sig själva att ansvara över utan även barn. Detta faktum tror jag hindrar kvinnor från att löpa amok av känslolägen fullt ut. En kvinna kan ha alla ovan känslolägen men hon låter dem väldigt sällan ta överhanden och utsätta henne eller sina barn för allvarliga risker på grund av dem.

Så nästa gång ni ska floskla loss på att kvinnor är känslostyrda, kanske ni ska ta en fundering innan.
Citera
2015-01-08, 15:27
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
text
Du hävdar alltså att det finns känslomässiga skillnader mellan män och kvinnor,har jag förstått dig rätt?
Citera
2015-01-08, 15:28
Medlem
Jag tror även jag att män är mycket mer känsliga och empatiska en vad kvinnor är. Även om vi tvingas hålla inne det mesta. Men det gör oss också så starka, finns för och nackdelar med allt.
Citera
2015-01-08, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Du hävdar alltså att det finns känslomässiga skillnader mellan män och kvinnor,har jag förstått dig rätt?

Det där frå du utveckla lite , för det blir en för bred fråga…hur menar du?
Citera
2015-01-08, 15:29
Medlem
Skummade bara igenom din text men kan ju till viss del hålla med då testosteron är välkänt att göra män till högre risktagare och känslor, oftast mer åt det aggressiva hållet, är vanligt. Vad kvinnor generellt verkar ha mer av är empati och de känsloyttringar som följer med det är ofta vad män har svårt att leva sig in i. Detta är givetvis grovt generaliserat.
Citera
2015-01-08, 15:30
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Det där frå du utveckla lite , för det blir en för bred fråga…hur menar du?
Du anser att det finns medfödda skillnader som leder till att män är mer känslostyrda än kvinnor?
Citera
2015-01-08, 15:31
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Hjärnorna hos män & kvinnor fungerar olika och styrs av oika hormoner, så något annat vore väl konstigt..
Citera
2015-01-08, 15:32
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parkråtta
Hjärnorna hos män & kvinnor fungerar olika och styrs av oika hormoner, så något annat vore väl konstigt..
Ja, men tycker det är ett underligt yttrande av en queerfeminist.
Citera
2015-01-08, 15:39
Medlem
Så här är det:

Agression/ Ilska/ Hat.
Jag tror kvinnor kontrollerar sig sämre. Dock kan män nästan alltid försvara sig mot en kvinna med t ex kniv, så mordstatestiken duger inte som källa.

Glädje/ Eufori
Här kanske män är överrepresenterade. Inte för inget som man pratar om sur-kärringar.

Kåthet
Här är kvinnor rejält överrepresenterade. Kan ta ett tag innan man får igång en kvinna, men när hon väl är kåt finns det inget i hela världen som kan kontrollera henne. Mannen kanske väljer att ha sex oftare, men det är ett frivilligt val.

Igen kvinnor. Män är glada och tar livet med en klack-spark.

Citera
2015-01-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Skummade bara igenom din text men kan ju till viss del hålla med då testosteron är välkänt att göra män till högre risktagare och känslor, oftast mer åt det aggressiva hållet, är vanligt. Vad kvinnor generellt verkar ha mer av är empati och de känsloyttringar som följer med det är ofta vad män har svårt att leva sig in i. Detta är givetvis grovt generaliserat.

Hmm, satt och funderade på empati. Som ju absolut också är ett känsloläge. Men om jag ska snurra in mig rejält här, skulle jag vilja påstå att det är en av de mer "rationella" känslorna.

För att förklara mig så kan jag hänvisa till dagens psykologer/ kognitionsforskare och hjärnforskare som menar att känslor och rationellt tänkande är i beroende ställning till varandra. Utan det ena så inte det andra. Ingen tänker alltså utan att känslor berörs.

Empati är inlevelseförmåga med andra som "känns". Det utrycks aldrig våldsamt utan leder snarare till rationella aktiviteter…som ex. kan jag ta barnpassning där empatin kanske är starkast. En förälders empati leder denne förälder till att göra avkall på sina egna behov framför barnets och på en ständigt aktivitet att tänka ut rationellt barns behov och ligga 2,3 steg före. Barn behöver käk, sömn, värme, stimulans, och hållas rent. Är ett ständigt praktiskt och rationellt "fixande" med barn som styrs av empati och kärlek.

Hänger du med hur jag menar?

jag anser dock att individuella män besitter empati i lika hög grad som individuella kvinnor. Ge en man fullt ansvar över en liten kotte och han vänder ut och in på sig själv för att göra rätt. Empati…eller hur?

Kvinnor har ett hormonövertag då de föder barn, för att män ska ha samma chans hänga med så måste de komma i närkontakt med småttisar och som sagt ges absolut fulla ansvaret, då hakar mäns hjärnor/ hormonnivåer på.
Citera
2015-01-08, 15:50
Medlem
Citat:
Du anser att det finns medfödda skillnader som leder till att män är mer känslostyrda än kvinnor?

Nope, jag anser att våra samhällen är uppbyggda så, via normer och konventioner, att män tillåts falla ner i känslor i större grad än vad kvinnor tillåts.
Citera
2015-01-08, 15:50
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne

Igen kvinnor. Män är glada och tar livet med en klack-spark.

Fel. 2/3 av alla som tar självmord är män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in