2019-05-16, 14:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Merapi räknade upp några. Tänk, så mycket kvinnor bidragit med till världen till skillnad från dig!!!
Otroligt märklig argumentation. Det är inte "kvinnor" som bidragit till världen, det är forskare och uppfinnare. Jag struntar i könet på Darwin. Kanske du också borde göra, det är faktiskt ganska larvigt att du blir kränkt av att Darwin hade snopp och att jag upplyser dig om det när någon feminist frågar.

Sluta förresten att osynliggöra hälften av mänskligheten.

Vad har du själv tillfört världen om jag får fråga? Svara helst inte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-16 kl. 15:06.
Citera
2019-05-16, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Alla upplysningens genier var män.
Om de inte var kvinnor då, för då var de ”forskare och uppfinnare” och då struntar du i könet på dem.

Det är faktiskt ganska larvigt av dig att bli kränkt av att vissa genier har vagina och att jag upplyser dig om det.

Citat:
Otroligt märklig argumentation. Det är inte "kvinnor" som bidragit till världen, det är forskare och uppfinnare. Jag struntar i könet på Darwin. Kanske du också borde göra, det är faktiskt ganska larvigt att du blir kränkt av att Darwin hade snopp och att jag upplyser dig om det när någon feminist frågar.

Sluta förresten att osynliggöra hälften av mänskligheten.

Vad har du själv tillfört världen om jag får fråga? Svara helst inte.
Citera
2019-05-16, 16:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är faktiskt ganska larvigt av dig att bli kränkt av att vissa genier har vagina och att jag upplyser dig om det.
Jag är inte ett dugg kränkt, du har inte upplyst mig om en enda kvinnligt geni från upplysningen, finns nog inga. Men visst, gör en lista så googlar jag på dem. Ska bli intressant att se deras insats och vad jag missat, jag tror jag är ganska insatt i vetenskapshistoria.

Jag tror inte du kan någonting om detta ämne, så överraska mig med ett inlägg med fakta istället för smileys som mina 10-åriga barn brukar göra. Bevisa att du inte faller inom fördomen "100% känslostyrd kvinna".
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-16 kl. 16:23.
Citera
2019-05-16, 16:45
Avslutad
Citat:
Jag är inte ett dugg kränkt, du har inte upplyst mig om en enda kvinnligt geni från upplysningen, finns nog inga. Men visst, gör en lista så googlar jag på dem. Ska bli intressant att se deras insats och vad jag missat, jag tror jag är ganska insatt i vetenskapshistoria.

Jag tror inte du kan någonting om detta ämne, så överraska mig med ett inlägg med fakta istället för smileys som mina 10-åriga barn brukar göra. Bevisa att du inte faller inom fördomen "100% känslostyrd kvinna".
Feminister älskar att skilja på män och kvinnor. Det är deras starkaste egenskap och vad feminism går ut på. Dividera könen för att söndra samhället. Har inte sett något som tyder på motsatsen... också därför jag anser kvinnor vara mer känslostyrda än män. GENERELLT. Undantag finns alltid.
Citera
2019-05-16, 16:47
Avslutad
Citat:

Du fick ju namn av Merapi. Mary Wollstonecraft, med de Staël, Olympe de Gouges, Emilie de Chatelet.

Vad bra att du inte är kränkt. Du faller dock definitivt in under fördomen 100% känslostyrd man.
Citera
2019-05-16, 16:52
Medlem
Citat:
Jag känner inte till en enda kvinna som gjorde något för Upplysningen, och inte du heller. Ni tre kvinnor i den här tråden är alltid 100% ointressanta att läsa, varje argumentation med er slutar alltid i OT Goddag Yxskaft. Nu tillbaka till topic.
Herrn råkar inte vara matematiker? Eller åtminstone fbmatematiker, man kan ju aldrig veta med sånt där.
Citera
2019-05-18, 10:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Feminister älskar att skilja på män och kvinnor. Det är deras starkaste egenskap och vad feminism går ut på. Dividera könen för att söndra samhället. Har inte sett något som tyder på motsatsen... också därför jag anser kvinnor vara mer känslostyrda än män. GENERELLT. Undantag finns alltid.
Man undrar stillsamt Varför? Det finns ingen vinst för någon kvinna att trycka ner oss män eller hitta på historier om oss. I själva verket håller vi svenska män uppe i princip allt som är fungerande i samhället och som t.ex skyddar kvinnor mot de fåtaliga dåliga männen. Snacka om att skjuta sig själv i foten.
Citera
2019-05-18, 10:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du fick ju namn av Merapi. Mary Wollstonecraft, med de Staël, Olympe de Gouges, Emilie de Chatelet.

Vad bra att du inte är kränkt. Du faller dock definitivt in under fördomen 100% känslostyrd man.
Wollstonecraft skrev romaner och var filosof
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mary_Wollstonecraft

Germaine de Staël? Författare och salongsvärd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Germaine_de_Sta%C3%ABl

Olympe de Gouges var författare
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olympe_de_Gouges

Émilie du Châtelet skrev en bok om fysik till sin 13-åriga son, översatte Newtons principia till franska
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%89milie_du_Ch%C3%A2telet

Jag har aldrig hört talas om dem. De är alltså samtliga okända författare och inga upptäckare, uppfinnare, och ännu mindre genier a la Newton eller Darwin. De har artiklar på wikin därför att det anses feministiskt att lyfta fram kvinnors insatser hur små de än är.

Som jag trodde. Du vet ingenting om ämnet. Och det finns inga kvinnliga genier under Upplysningstiden.
Citera
2019-05-18, 10:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ta nu och läs på lite om upplysningstidens alla kvinnliga genier...
du kan börja med Wollstonecraft, ta dig vidare över madame Stäel till ex olympe de Gouges, som var betydligt modigare och före sin tid än åtskilliga av hennes revolutionskamrater.
Sen kan du läsa om Chatelet, en kvinnlig fysiker.

Sen kan du faktiskt ta och hålla käft.
Efter 3 minuters googling av dessa damers insats så kan jag bara konstatera att de inget gjort, att du inte vet något om upplysningen, och ditt ordval antyder att du är extremt känslostyrd i detta ämne. Alltid något. Kvinnor är mer känslostyrda än män. Och inte bara det, ni skäms även för att ni är det. För ni anser att det inte är fint att vara känslostyrd. För kvinnor tycker inte om sig själva, och särskilt feminister vill gärna vara som män.
Citera
2019-05-18, 11:06
Medlem
Citat:
Efter 3 minuters googling av dessa damers insats så kan jag bara konstatera att de inget gjort, att du inte vet något om upplysningen, och ditt ordval antyder att du är extremt känslostyrd i detta ämne. Alltid något. Kvinnor är mer känslostyrda än män. Och inte bara det, ni skäms även för att ni är det. För ni anser att det inte är fint att vara känslostyrd. För kvinnor tycker inte om sig själva, och särskilt feminister vill gärna vara som män.

Så? Du anser alltså att ex Robespierre "gjort något" som stod inför parlamentet och deklarerade sina ståndpunkter gällande jämlikhet ex.

medan Olympe de Gouges, som gjorde exakt samma sak, och även inkluderade kvinnors jämlikhet med män i sina punkter, vilket hon var rejält före sin tid med, inte "gjort något"

I see.
Citera
2019-05-18, 11:50
Avslutad
Citat:
Wollstonecraft skrev romaner och var filosof
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mary_Wollstonecraft

Germaine de Staël? Författare och salongsvärd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Germaine_de_Sta%C3%ABl

Olympe de Gouges var författare
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olympe_de_Gouges

Émilie du Châtelet skrev en bok om fysik till sin 13-åriga son, översatte Newtons principia till franska
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%89milie_du_Ch%C3%A2telet

Jag har aldrig hört talas om dem. De är alltså samtliga okända författare och inga upptäckare, uppfinnare, och ännu mindre genier a la Newton eller Darwin. De har artiklar på wikin därför att det anses feministiskt att lyfta fram kvinnors insatser hur små de än är.

Som jag trodde. Du vet ingenting om ämnet. Och det finns inga kvinnliga genier under Upplysningstiden.
Det är klart att du inte hade hört talas dem, obildad och okunnig kallas det.

Att uttala sig som om man kan nåt om upplysningstiden överhuvud taget och behöva googla exempelvis Wollstonecraft som skrev feminismens grundläggande verk är pinsamt. Då har man inte ens fattat vad Upplysningstidens idéer gick ut på.

Och inte har du förmågan att utvärdera deras insatser heller. Dessutom blandar du ihop genialitet med att ha gjort upptäckter. Somliga kallar John Lennon ett geni vet du.

Dina känslor säger dig bara att kvinnor inget har gjort. Mer fakta, mindre känsla är i ditt fall klart att rekommendera. Du borde skämmas.
Senast redigerad av Ipsi 2019-05-18 kl. 12:23.
Citera
2019-05-18, 13:08
Avslutad
Citat:
Man undrar stillsamt Varför? Det finns ingen vinst för någon kvinna att trycka ner oss män eller hitta på historier om oss. I själva verket håller vi svenska män uppe i princip allt som är fungerande i samhället och som t.ex skyddar kvinnor mot de fåtaliga dåliga männen. Snacka om att skjuta sig själv i foten.
Ja det är sjukt. Men pratar du om det är du en gnällig kränkt man, tyvärr.

Dock gäller motsatsen också, finns ingen anledning att trycka ned kvinnor. Merparten är även de lugna och sansade. Problemet är att media ger plats åt extremisterna, men endast åt ena hållet.

Modern feminism borde jagas lika aggressivt som modern nazism/rasism. Lika farliga för samhället båda falangerna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in