Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-05-26, 15:57
Medlem
Detta fall har pågått i snart 9 år. Jag var väl insatt i detta fall och relaterade fall redan 2009. Sedan dess har många bytt jobb, avlidit på mer eller mindre goda grunder, organisationer och advokatbyråer har bytt personal. Diesen var en nyckelspelare runt 2010 och agerar helt säker för att Assange ska ställas till ansvar, nu som då. Jag har träffat många av aktörerna. Min bild av Assange situation speglas inte av denna tråd - ni har hamnat i en ekokammare förstärkt av den psyops som förstör all vettig debatt.
Citera
2019-05-26, 16:08
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonontonson
Min bild av Assange situation speglas inte av denna tråd - ni har hamnat i en ekokammare förstärkt av den psyops som förstör all vettig debatt.
Eftersom vi inte är tankeläsare får du ta och beskriva din bild av situationen.
Citera
2019-05-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Låter för mig som en ursäkt för att du hittar på sanningar som du senare inte kan styrka. Utan bevis måste vi ta dina påståenden som falska.

Vänligen hänvisa till handlingen i förhörsprotokollet med Sofia Wilén som Assange begått som är att likställa med våldtäkt i lagens mening.

Nu glider du bort från din ursprungliga och intressanta fråga:

Citat:
Kan du hänvisa till källor där Sofia Wilén anser sig ha blivit utsatt för våldtäkt av Assange? För enligt förhörsprotokollen anser hon sig inte ha blivit utsatt för våldtäkt.

Poängen är ju den att ingen av de två målsägande ansåg sig ha blivit utsatta för något som de ville anklaga Assange för.

I HäktningsPM sid 75 kan man läsa vad en av Sofias vänner, Marie T berättar:
"Marie ville säga att då Sofia varit på sjukhuset och gått till polisen blev det inte som Sofia ville. Hon ville bara att Julian skulle testa sig. Hon kände att hon blev överkörd av polisen och andra runt omkring sig".
Hade det normala rättssystemet fått verka hade någon brottsutredning aldrig inletts.

Om det däremot finns ett starkt politiskt tryck utifrån att söka med ljus och lykta efter något åtalbart så kan vi glömma allt vad normalt rättssystem heter. Då spelar det plötsligt ingen roll längre vad målsägande tycker eller anser sig ha upplevt.

Det vi har fått bevisat de senaste dagarna är att den riggade svenska brottsutredningen bara varit ett distraktionsmoment som politiker och massmedia kunnat utnyttja för att skymma sikten av det verkliga hotet - d.v.s. det amerikanska spioneriåtalet med ett maxstraff på 175 års fängelse.
Senast redigerad av Gugge-B 2019-05-26 kl. 16:21.
Citera
2019-05-26, 16:50
Medlem
Citat:
Eftersom vi inte är tankeläsare får du ta och beskriva din bild av situationen.

Det finns för många olika parallella spår för att göra det i ett inlägg eler två. Men om vi tar en enda fråga som är viktig och aktuell i tråden så är det så att SW absolut kan ha varit kritisk till hur det utvecklade sig under och efter besöket på Klara, men hon har sedan besökt Borgström ett stort antal gånger och hon har besökt SöS terapeut flera gånger och har i likhet med Borgströms andra fd vän Thomas Quick blivit övertygad om att verkligheten är mer på det sätt hon fått berättat för sig. Just psykologer,läkare och terapeuter dyker upp i väldigt ånga havererade rättsaffärer där Borgström och vännen Bodström är inblandade.
Citera
2019-05-26, 17:10
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonontonson
Det finns för många olika parallella spår för att göra det i ett inlägg eler två. Men om vi tar en enda fråga som är viktig och aktuell i tråden så är det så att SW absolut kan ha varit kritisk till hur det utvecklade sig under och efter besöket på Klara, men hon har sedan besökt Borgström ett stort antal gånger och hon har besökt SöS terapeut flera gånger och har i likhet med Borgströms andra fd vän Thomas Quick blivit övertygad om att verkligheten är mer på det sätt hon fått berättat för sig. Just psykologer,läkare och terapeuter dyker upp i väldigt ånga havererade rättsaffärer där Borgström och vännen Bodström är inblandade.
På ren svenska försöker du förklara att Sofia blivit övertalad om att hon har blivit våldtagen.

Hur var det med din bild av Assange, som ditt inlägg handlade om?
Citera
2019-05-26, 17:11
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Låter för mig som en ursäkt för att du hittar på sanningar som du senare inte kan styrka. Utan bevis måste vi ta dina påståenden som falska.

Vänligen hänvisa till handlingen i förhörsprotokollet med Sofia Wilén som Assange begått som är att likställa med våldtäkt i lagens mening.

Hittar på? Det kommer från SW:s advokat och jag gav dig källan till artikeln. Kanske passade inte svaret med din uppfattning om hur det borde vara?
Senast redigerad av Anonymare 2019-05-26 kl. 17:14.
Citera
2019-05-26, 17:25
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Hittar på? Det kommer från SW:s advokat och jag gav dig källan till artikeln. Kanske passade inte svaret med din uppfattning om hur det borde vara?
Uttalanden från Sofias advokat går under rättstermen hörsägen, vilket var anledningen till varför jag bad dig hänvisa till Sofias uttalande i förhörsprotokollet där hon beskriver en handling av Assange som enligt svensk lag är att likställa med våldtäkt.
Citera
2019-05-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det ironiska är att AA mer eller mindre har sagt att han våldtog SW. Och Gehlin sa att AA var våldtagen, fast hon själv nekar. Och Borgström sa att kvinnor inte vet om de är våldtagna eftersom de inte är jurister.

Och SW sa att det var hennes kompisar som sa att hon, SW, var våldtagen. Och Massi Fritz säger att SW själv anmälde en våldtäkt, fast SW själv bara verkade vilja få honom testad.

Och åklagare Marianne sa att SW våldtagits för att hon sov djupt, fastän SW själv sa att hon bara halvsov. Polisen Linda som först tog emot kvinnorna på Klara polisstation uttrycker sig i passiv form och säger att ordet våldtäkt nämndes, och sen att alla hon talade med blev rörande överens om våldtäkt.

Så det typiska för fallet är att alla tycks peka ut någon annan än de själva som våldtagen. SW blev chockad då han arresterades, kände sig överkörd och ansåg att det var polisen som hittat på anmälningen.

Kanske att SW till slut böjt sig för omgivningens åsikt och anser sig nu verkligen vara våldtagen, så att alla blir glada och nöjda.

Snacka om cirkuskarusell!

Så jag förstår inte ilskan mot kvinnorna om de bara ville höra om man kunde tvinga hingsten att testa sig.

Men tyvärr är jag inte överraskad om att folk vill "hjälpa" kvinnor med att förstå att de är våldtagna. Kanske man kan göra så om någon är utvecklingsstörd och verkligen inte har förstånd att inse vad ett rättssystem är för något. Annars ska man ju fan inte tala om för folk hur de haft det i bingen. Idioti!

Assange sitter i ett skruvständ. Trump tror jag knappast vill lägga två strån i kors här då det kostar honom mycket. Men å andra sidan är ju han totalt oberäknelig.
Citera
2019-05-26, 17:36
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Uttalanden från Sofias advokat går under rättstermen hörsägen, vilket var anledningen till varför jag bad dig hänvisa till Sofias uttalande i förhörsprotokollet där hon beskriver en handling av Assange som enligt svensk lag är att likställa med våldtäkt.

Det är inte min sak att läsa förhörsprotokoll och leta efter handlingar. För mig räcker det med att förundersökningen är återupptagen, JA är på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt, och SW:s advokat säger att SW anser sig ha blivit utsatt för våldtäkt och vill att JA åtalas för detta så att hon kan få upprättelse efter snart 9 år. Låter inte direkt som hörsägen om förundersökningen tas upp och JA begärs häktad igen nästa vecka. Men du får givetvis gissa bäst du vill och drömma om en alternativ verklighet. Jag förhåller mig till lätt observerbara fakta från rättsväsendet.
Citera
2019-05-26, 17:39
Medlem
Citat:
Det är inte min sak att läsa förhörsprotokoll och leta efter handlingar. För mig räcker det med att förundersökningen är återupptagen, JA är på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt, och SW:s advokat säger att SW anser sig ha blivit utsatt för våldtäkt och vill att JA åtalas för detta så att hon kan få upprättelse efter snart 9 år. Låter inte direkt som hörsägen om förundersökningen tas upp och JA begärs häktad igen nästa vecka. Men du får givetvis gissa bäst du vill och drömma om en alternativ verklighet. Jag förhåller mig till lätt observerbara fakta från rättsväsendet.

Du kan alltså inte säga säkert att du vet om en våldtäkt begåtts, men du vet att en våldtäktsutredning pågår. Det torde göra att du inte så säkert kan uttala dig om vad som hänt, om ett brott begåtts, men att du tycker att det ska utredas för du hört att en utredning öppnats och en våldtäktsutredning pågår på grund av någon som du inte vet ett jota om.
Citera
2019-05-26, 18:13
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Jag förhåller mig till lätt observerbara fakta från rättsväsendet.
Så länge du inte behöver läsa protokoll eller handlingar från rättsväsendet:
Citat:
Det är inte min sak att läsa förhörsprotokoll och leta efter handlingar.

Din argumentation kan summeras som följer:
– Du observera fakta från rättsväsendet genom uttalanden från den anklagades advokat.
– Du vägrar läsa förhörsprotokoll eller andra handlingar.
– Du bryr dig inte om att den anklagande parten inte anser sig ha blivit utsatt för våldtäkt.
– Du bryr dig inte om vad förundersökningen visar, bara att den är aktiv. Det hindrar dig dock inte från att skriva hundratals (tusentals?) inlägg om brottet som beskrivs i dessa handlingar.

Du är med andra ord en "expert" som uttalar sig självsäkert men vid granskning visar det sig vara gissningar (läs: åsikter).
Citat:
Citat:
Det är många "experter" som uttalat sig självsäkert över tiden men synar man dessa uttalanden finner man ofta att det är allmänna uttalanden eller baserat på gissningar om omständigheterna som inte stämmer i det konkreta fallet.
Känner du igen dig själv i ditt egna utlåtande?
För övrigt "glömde" du att svara på mitt inlägg citerad ovan.

Citat:
Men du får givetvis gissa bäst du vill och drömma om en alternativ verklighet.
Du inser inte att det är du som lever i en alternativ verklighet där drömmen är att Assange fälls för våldtäkt. Ditt beteende är inte friskt.
Citera
2019-05-26, 19:13
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Du kan alltså inte säga säkert att du vet om en våldtäkt begåtts, men du vet att en våldtäktsutredning pågår. Det torde göra att du inte så säkert kan uttala dig om vad som hänt, om ett brott begåtts, men att du tycker att det ska utredas för du hört att en utredning öppnats och en våldtäktsutredning pågår på grund av någon som du inte vet ett jota om.

Nej jag kan med självklarhet inte säga om en våldtäkt har begåtts. Jag har inte alla fakta inklusive sekretessbelagd information. Det är inte min sak att spekulera om detta. Jag vill bara att brottet utreds. Väcks åtal så kommer vi förhoppningsvis att få facit. Det är alltid åklagaren som bedömer om en förundersökning ska inledas eller återupptas, detta är inte heller min sak att bedöma. Men allt har tidigare pekat i den riktningen då man lade ner av helt andra skäl än brist på bevis. Jag litar på att rättsväsendet tar hand om dettta, nu när de för första gången sedan 2012 nu äntligen får chansen (hoppas jag) då JA inte är på rymmen längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in