Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-26, 00:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Varför ska jag läsa ett brev som jag redan källkritiskt granskat? Resultatet var oförnekbart. Det är ett upprop som är under all kritik, vilket framgick i länken jag postade. Det var ett par månader någon postade samma upprop till mig personligen, men som jag kommer ihåg det så var det inte ens "forskare" i uppropet, utan alla som gått någon slags universitetsutbildning med inriktning mot vetenskap, och då var man inte ens uppriktiga med vilka frågor man ställt.

Och det är precis vägen du skulle ha gått innan du läste brevet, och blev investerad i dess propaganda. För guds skull, hur lättlurad är du? Jag är en Nigeriansk prins förresten. Om du Swishar mig 15.430kr så kan jag få råd att överföra pengar från min kungafamilj, och då får du ett par miljoner! PM:a för Swish-nr.

Ok, så första stycket är alltså en lögn?

Citat:
Twenty-five years ago, the Union of Concerned Scientists and more than 1700 independent scientists, including the majority of living Nobel laureates in the sciences, penned the 1992 “World Scientists’ Warning to Humanity” (see supplemental file S1). These concerned professionals called on humankind to curtail environmental destruction and cautioned that “a great change in our stewardship of the Earth and the life on it is required, if vast human misery is to be avoided.” In their manifesto, they showed that humans were on a collision course with the natural world.

Ett liknande brev skrevs alltså 1992, som flera Nobelpristagare hade skrivit under och det uttryckte ungefär samma sak; det är alltså inte sant?

Varför publicerar BioScience sådan desinformation då? Det ska ju ändå vara en vetenskaplig tidskrift.
Citera
2019-05-26, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det är inte svårt för dig att ta reda på vad som efterfrågades. Bara att gå tillbaka ett par sidor och kolla var jag kom in i diskussionen.
Exempel.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Börja där och gå därifrån tillbaka till mitt första svar till dig så ser du att vad diverse uttalanden i media, såväl som Greta är helt irrelevant för vad som efterfrågades.
Halmgubben bestod i att någon enligt dig uttryckt ett specifikt årtal för när mänskligheten är körd. Sedan byter du ämne till allmänt kända risker och ditt tidigare uttalande verkar bortblåst ur minnet. Ditt första uttalande: halmgubbe.
Ditt försök att smita undan: flytta målstolpar och fokus.

Och jag länkade även till IPCC som menar att senast år 2030 måste koldioxidutsläppen ha sänkts med 45%. År 2100 kommer alla korallrev att vara borta om inget görs, enligt IPCC alltså, som ni ständigt hänvisar till.

Det var alltså sådan information jag eftersökte från er klimatalarmister, men ni slingrade er bara undan.

Edit: Här har vi en i tråden som ser klimathotet som allvarligt för mänsklighetens fortlevnad:

Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Med det sagt är jag åt det mer "total katastrof för mänskligheten"-hållet än bara "Det kommer bli varmt och så".
Källa.

Och här har vi en professor i miljövetenskap som ger oss en siffra (samma som IPCC): Rockström om nya klimatrapporten: Vi har mindre än 10 år kvar.

Nöjd nu? Min tanke med frågan var alltså att om man inte lyckas nå de här utsläppsmålen, så kan det vara intressant att senare kolla upp om det man trodde skulle hända faktiskt inträffade, för att se om man har haft rätt i sina analyser. Det blir alltså ett sätt att pröva hur rätt IPCC och klimatforskare överlag har om klimatet och om alla faktorer som påverkar.
Senast redigerad av countolaf 2019-05-26 kl. 01:25.
Citera
2019-05-26, 01:14
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ok, så första stycket är alltså en lögn?

Ett liknande brev skrevs alltså 1992, som flera Nobelpristagare hade skrivit under och det uttryckte ungefär samma sak; det är alltså inte sant?

Varför publicerar BioScience sådan desinformation då? Det ska ju ändå vara en vetenskaplig tidskrift.
Ber om ursäkt, jag har begått ett misstag. Jag trodde du länkade till ett klimatskeptiskt upprop, då det finns flera stycken liknande, med diverse "siffror", däribland 600, 15000 och 31000. Samtliga alltså "forskare" som skrivit under något slags upprop för att "bevisa" att forskningen har fel.
Du kan inte ha läst min länk heller däremot, så vi svingar kanske båda lite brett. Lägger mig inte i er diskussion om brevet.
Citera
2019-05-26, 01:18
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Klimatforskarna har bestämt sig, men du har inte förmåga att ta till dig det...

Långt från alla forskare har bestämt sig.
Klimatet har alltid fluktuerat upp och ner. Det är något som hör till systemet. Efter att ha fallit från 1880 till 1910, så steg temperaturen med 0,6° C från 1910 till 1940.
Sedan sjönk temperaturen från 1940 till 1970, därefter steg temperaturen återigen med 0,6° C från 1970 till 2000. Det är den stigningen som man nu kallar “Global Warming”.

Det troligaste är att temperaturökningen nu har stannat, och att vi har kallare klimat att vänta de kommande 30 åren.
Citera
2019-05-26, 01:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Klimatet har alltid fluktuerat upp och ner. Det är något som hör till systemet. Efter att ha fallit från 1880 till 1910, så steg temperaturen med 0,6° C från 1910 till 1940.
Sedan sjönk temperaturen från 1940 till 1970, därefter steg temperaturen återigen med 0,6° C från 1970 till 2000. Det är den stigningen som man nu kallar “Global Warming”.

Det troligaste är att temperaturökningen nu har stannat, och att vi har kallare klimat att vänta de kommande 30 åren.

Då kan man uttrycka det utan att skriva om klimatalarmister.

Nu säger jag inte att du har gjort det, men vissa har tydligen hämtat sin information från propaganda, och det märks i viktade ord som alarmister.

När man ser de orden blir man bara förbannad och upprörd.
Citera
2019-05-26, 01:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Ber om ursäkt, jag har begått ett misstag. Jag trodde du länkade till ett klimatskeptiskt upprop, då det finns flera stycken liknande, med diverse "siffror", däribland 600, 15000 och 31000. Samtliga alltså "forskare" som skrivit under något slags upprop för att "bevisa" att forskningen har fel.
Du kan inte ha läst min länk heller däremot, så vi svingar kanske båda lite brett. Lägger mig inte i er diskussion om brevet.

Det är lugnt, lätt att blanda ihop saker och ting speciellt vid den här sena timmen. "Vår" diskussion verkar mest ha mynnat ut i en semantisk diskussion om min användning av ordet "kört", så den är rätt ointressant faktiskt. Jag har däremot försökt länka så gott jag kan till forskare och artiklar som tyder på att det är ett återkommande narrativ, att mänskligheten kan komma stå inför ett allvarligt hot i framtiden beroende på vad vi gör de närmaste åren.
Citera
2019-05-26, 01:31
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du vill alltså bestämma att alla andra skall få ta risken med den ökade CO2-halten bara för att det är bekvämt för dig att släppa ut?

Hur mycket pengar ska vi satsa på att motverka en risk som vi inte kan bedöma?
Citera
2019-05-26, 01:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det är lugnt, lätt att blanda ihop saker och ting speciellt vid den här sena timmen. "Vår" diskussion verkar mest ha mynnat ut i en semantisk diskussion om min användning av ordet "kört", så den är rätt ointressant faktiskt. Jag har däremot försökt länka så gott jag kan till forskare och artiklar som tyder på att det är ett återkommande narrativ, att mänskligheten kan komma stå inför ett allvarligt hot i framtiden beroende på vad vi gör de närmaste åren.

Men vad diskuterar du då?

Själv kan jag sammanfatta mina tankar och de är att vi står inför en extremt allvarlig utmaning.

Växthuseffekten finns på riktigt, och vi måste stoppa utvecklingen. Givet effekter som i förstone inte visar sig är det fullt möjligt att vi redan har en atmosfär som leder till en förändrad jord.

Det känns som att du glömde ett inte eller något sådant, i ditt inlägg.
Citera
2019-05-26, 01:55
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Med det ur vägen vill jag hålla med dig om att många anser läget är "kört", även om det inte förekommer ofta i den här tråden.

Även professorn i länken jag skickade sa "något i stil med det": "Vi kommer ändå inte lyckas förhindra att medeltemperaturen överstiger 1,5°C. Men vi har chans att böja ned kurvan vid ca två grader."

http://supermiljobloggen.se/debatt/2019/05/kth-professorn-vad-vantar-vi-pa

Att det existerar såna åsikter utan att man kan peka på forskning som säger "exakt om 10 år händer X, Y och Z med 90% säkerhet" tycker jag inte är ett problem, då forkningen oavsett det ändå menar att vi har "bråttom, väldigt bråttom". Om fossila bränslen var ett lån vi tog på naturen för 200 år sedan, för att bygga upp vår civilisation, så skulle vi börjat betala tillbaks lånet på 80-talet då vi började få nys om detta. Men nu står vi här med inkassobolag som bankar på dörren, och räntan tickar...
Senast redigerad av MDrive 2019-05-26 kl. 01:58.
Citera
2019-05-26, 02:04
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Hur mycket pengar ska vi satsa på att motverka en risk som vi inte kan bedöma?
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsiktighetsprincipen
Då SD är enda parti som inte tycks ta problemen på allvar så är svaret: "Det beror på hur allvarligt läge du tycker vi befinner oss i"

MP ville ju i EU-debatten igår snabba på omställningen och dra ner utsläppen med 70% istället för 45%, vilket KD klagade på. Jag tolkar det dessutom som att när 1.5C (se länk i mitt förra inlägg) sker, så kommer de länder som hunnit längst i omställningen att vara de länder som klarar sig överlägset bäst, då vi inte längre är beroende av energikällor som samtidigt dödar oss.

Att fossila bränslen på ett eller annat sätt är så gott som helt "borta" ur världsekonomin om 40-50 år, det utgår jag ifrån, eftersom fortsatt utsläpp så länge (i min uppfattning) inte är något annat än kollektivt självmord.
Citera
2019-05-26, 03:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Världen är stor. Det är enstaka exempel jämfört med alla där experter klarar jobbet bättre. Men du är säkert sån där som föredrar kristallterapi och tror vacciner är livsfarliga, för läkare kan man ju inte lita på. Människokroppen är alldeles för komplicerad. Nästa gång du flyger kan du väl föreslå att man lottar om vem som skall sitta vid spakarna.

Hur avgör du vad som är överdrifter om du menar att frågan är så komplex att inte ens experterna förstår sig på den?

Världen är stor, vacciner är en gudagåva och flygresor är riskfria. Tar du ett 737 MAX eller en Airbus?
Citera
2019-05-26, 07:01
Medlem
Citat:
Du verkar ha en något fantasifull syn på temperaturutvecklingen. Här lite verkliga data:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v3/graph_data/Global_Mean_Estimates_based_on_Land_and_Ocean_Data /graph.html
Citat:
Vem förutom du och en grupp andra okunniga förnekare tror det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in