Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-25, 20:54
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
https://theconversation.com/climate-change-weve-created-a-civilisation-hell-bent-on-destroying-itself-im-terrified-writes-earth- scientist-113055 (Ledsen för formatering, Firefox fungerar dåligt på Flashback.)

En bra artikel, och något man kan förstå med en gång.

Givet de ökade växthusgashalterna, och solens ökande energiutstrålning, är det uppenbart att vi är på väg mot något som mänskligheten aldrig har sett.

415 ppm är något vi inte har sett på miljontals år. Resultatet kan mycket väl vara - ingen is alls - såvida vi inte har tur med havströmmar och med kontinenters placering på jorden.
Citera
2019-05-25, 21:39
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

415 ppm är något vi inte har sett på miljontals år. Resultatet kan mycket väl vara - ingen is alls...

Nä men 415 ppm är fortfarande inget anmärkningsvärt.
Problemet med klimatalarmister är att de inte kan bestämma sig själva för om det blir varmare, kallare, torrare eller blötare.

Ena året kommer nederbörden att öka, för att nästa år minska.

Inlandsisen är tacksamt att spekulera i, eftersom svaret lär dröja 95 000 år.
Citera
2019-05-25, 22:28
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Problemet med klimatalarmister är att de inte kan bestämma sig själva för om det blir varmare, kallare, torrare eller blötare.

https://climate.nasa.gov/effects/
Citera
2019-05-25, 23:54
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Det är inget spektakulärt säger du, när vi på 200 år har tryckt upp co2-halten med 40 procent, och att själva ökningen har ökat.

Vad vi ser, ser nästan ut att vara en exponentialeffekt.

Ditt ord om alarmister är inte ok. Det är sådant som bara leder till käbbel. Vill du ha en seriös diskussion får du plocka bort det ur ditt vokabulär, eller så kommer folk att skälla.

Så, du är en dum, elak folkmördare, och en idiot på köpet.

Klimatforskarna har bestämt sig, men du har inte förmåga att ta till dig det.

Du vill bara bli påsatt av bröderna Koch.
Citera
2019-05-25, 23:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jag gillar inte staten utan vill se 100% privat äganderätt. Men, om vi nu ändå ska ha en stat så ska den knappast syssla med miljötrams.

Om folk på frivillig väg vill vara mer miljövänliga så får de vara det, men just jag personligen skiter fullständigt i miljön och klimatet.

Men då har vi ju ditt svar där.

Dina argument har sin bas i att allting måste vara emot staten, oavsett vad sanningen är.

Det var väldigt bra att du skrev det, för det betyder att dina ord om utvecklingen som så, inte har något värde alls.
Citera
2019-05-26, 00:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det är väldigt många förnekare, typ alla i denna tråd, som menar sig "motreagera". Inget sakligt framförs dock. Du byggde en halmgubbe om "år till kört för mänskligheten", utan att kunna citera vilka uttalanden det handlade om. Senare visade det sig att "kört för mänskligheten" inte riktigt visade sig vara så dramatiskt som läsare lätt kunde få för sig. Istället handlade det om välkända risker associerade med klimatförändringar, som höjda havsnivåer, torka och missväxt. Sedan anklagar du andra för att flytta målstolpar lika grundlöst som din egen halmgubbe.

Har du problem med läsförståelsen eller? Jag gav flera citat där läget beskrivs som akut när det gäller klimathotet, och att detta hotar mänskligheten. Min fråga var när måste vi senast upphöra med koldioxidutsläppen innan det kan anses vara kört för mänskligheten. Och du påstår att detta är en halmgubbe? Det finns inga forskare som menar att mänskligheten står inför ett allvarligt klimathot?

Här får du ett till citat:

Citat:
Ett brev som varnar mänskligheten för klimatförändringarna – signerat av 15000 forskare. En av dem är Joacim Näslund: ”Vad händer om det kollapsar? Det vill vi nog inte ta reda på”.

Tusentals forskare från 184 olika länder har gått ihop för att utfärda en varning till mänskligheten. Den handlar om de enorma hot som vi som art, och kanske ännu viktigare vår planet, står inför.

Forskarna listar vad de anser vara de största farorna, däribland klimatförändringar, befolkningstillväxt, avskogning, utrotning av arter samt en ökad minskning av tillgång till rent vatten. De belyser också hur usla vi människor är på att hantera de här problemen.

Det här är faktiskt en uppdatering av ett liknande varningsbrev som skickades ut 1992. Den gången signerade 1700 forskare brevet. Den här uppdateringen som alltså publiceras 25 år senare och visar hur vi har utvecklats är inte speciellt upplyftande.

Brevet i sin helhet, underskrivet av 15 364 forskare: World Scientists’ Warning to Humanity: A Second Notice.

Men du kan väl göra som vanligt och ignorera typ allt jag skriver och påstå att jag bygger upp halmgubbar istället. När över 15 000 forskare går ut och varnar för att mänskligheten står inför ett allvarligt hot, så kan du väl för fan inte påstå att det är jag som bygger upp halmgubbar.
Citera
2019-05-26, 00:14
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Det finns inga forskare som menar att mänskligheten står inför ett allvarligt klimathot?
Så tröttsamt med samma dumma påståenden sida in och sida ut. Såna där "upprop" är väldigt vanliga skeptikerargument, och inte ett enda har kött på benen. https://skepticalscience.com/scrutinising-31000-scientists-in-the-OISM-Petition-Project.html
Citera
2019-05-26, 00:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men då har vi ju ditt svar där.

Dina argument har sin bas i att allting måste vara emot staten, oavsett vad sanningen är.

Det var väldigt bra att du skrev det, för det betyder att dina ord om utvecklingen som så, inte har något värde alls.

Fel.

Antropogen klimatpåverkan är för det mesta bara trams. Oavsett vad jag tycker om staten och liknande så köper jag absolut inte klimatalarmisternas osäkra datamodeller.
Citera
2019-05-26, 00:27
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Fel.

Antropogen klimatpåverkan är för det mesta bara trams. Oavsett vad jag tycker om staten och liknande så köper jag absolut inte klimatalarmisternas osäkra datamodeller.
Och då har du ett problem med forskare, och fysiken. Mitt tips är att mejla SMHI och klaga till dem för att de uppenbarligen faller för konspirationsteorier, och att du samtidigt ber dem att "skärpa sig" på vetenskapen. Stör inte andra med ditt nonsens.
https://www.smhi.se/kontakta-smhi
Citera
2019-05-26, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Så tröttsamt med samma dumma påståenden sida in och sida ut. Såna där "upprop" är väldigt vanliga skeptikerargument, och inte ett enda har kött på benen. https://skepticalscience.com/scrutinising-31000-scientists-in-the-OISM-Petition-Project.html

Då läste du inte brevet jag länkade till, underskrivet av mer än 15 000 "forskare" (snarare statligt avlönade aktivister).

Några citat från det (källa):

Citat:
By failing to adequately limit population growth, reassess the role of an economy rooted in growth, reduce greenhouse gases, incentivize renewable energy, protect habitat, restore ecosystems, curb pollution, halt defaunation, and constrain invasive alien species, humanity is not taking the urgent steps needed to safeguard our imperilled biosphere.

As most political leaders respond to pressure, scientists, media influencers, and lay citizens must insist that their governments take immediate action as a moral imperative to current and future generations of human and other life. With a groundswell of organized grassroots efforts, dogged opposition can be overcome and political leaders compelled to do the right thing. It is also time to re-examine and change our individual behaviors, including limiting our own reproduction (ideally to replacement level at most) and drastically diminishing our per capita *consumption of fossil fuels, meat, and other resources.

To prevent widespread misery and catastrophic biodiversity loss, humanity must practice a more environmentally sustainable alternative to business as usual. This prescription was well articulated by the world's leading scientists 25 years ago, but in most respects, we have not heeded their warning. Soon it will be too late to shift course away from our failing trajectory, and time is running out. We must recognize, in our day-to-day lives and in our governing institutions, that Earth with all its life is our only home.

Är du motbevisad nu?

Jag tror även Ordförande Mao hade nickat instämmande till det där om att man måste begränsa antalet barn man skaffar.

Hoppas även Trumpetflugan läser detta så jag slipper besvara mer påståenden om halmgubbar.
Citera
2019-05-26, 00:43
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Då läste du inte brevet j
Varför ska jag läsa ett brev som jag redan källkritiskt granskat? Resultatet var oförnekbart. Det är ett upprop som är under all kritik, vilket framgick i länken jag postade. Det var ett par månader någon postade samma upprop till mig personligen, men som jag kommer ihåg det så var det inte ens "forskare" i uppropet, utan alla som gått någon slags universitetsutbildning med inriktning mot vetenskap, och då var man inte ens uppriktiga med vilka frågor man ställt.

Och det är precis vägen du skulle ha gått innan du läste brevet, och blev investerad i dess propaganda. För guds skull, hur lättlurad är du? Jag är en Nigeriansk prins förresten. Om du Swishar mig 15.430kr så kan jag få råd att överföra pengar från min kungafamilj, och då får du ett par miljoner! PM:a för Swish-nr.
Citera
2019-05-26, 00:47
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Har du problem med läsförståelsen eller? Jag gav flera citat där läget beskrivs som akut när det gäller klimathotet, och att detta hotar mänskligheten. Min fråga var när måste vi senast upphöra med koldioxidutsläppen innan det kan anses vara kört för mänskligheten. Och du påstår att detta är en halmgubbe? Det finns inga forskare som menar att mänskligheten står inför ett allvarligt klimathot?

Här får du ett till citat:

Brevet i sin helhet, underskrivet av 15 364 forskare: World Scientists’ Warning to Humanity: A Second Notice.

Men du kan väl göra som vanligt och ignorera typ allt jag skriver och påstå att jag bygger upp halmgubbar istället. När över 15 000 forskare går ut och varnar för att mänskligheten står inför ett allvarligt hot, så kan du väl för fan inte påstå att det är jag som bygger upp halmgubbar.
Det är inte svårt för dig att ta reda på vad som efterfrågades. Bara att gå tillbaka ett par sidor och kolla var jag kom in i diskussionen.
Exempel.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Börja där och gå därifrån tillbaka till mitt första svar till dig så ser du att diverse uttalanden i media såväl som Greta är helt irrelevant för vad som efterfrågades.
Halmgubben bestod i att någon enligt dig uttryckt ett specifikt årtal för när mänskligheten är körd. Sedan byter du ämne till allmänt kända risker och ditt tidigare uttalande verkar bortblåst ur minnet. Ditt första uttalande: halmgubbe.
Ditt försök att smita undan: flytta målstolpar och fokus.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-05-26 kl. 00:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in