2019-05-25, 16:30
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Så vitt jag vet växte de ifrån varandra, eller hur man ska uttrycka det.

(Spekulation)

Ibland funderar jag på om UW på något sätt tycker det är skönt att LW inte finns med längre i barnens liv ....
Att hon tog sina geocacharstunder före att umgås med barnen ?
Det här vet ju endast de som levt med henne , hur det låg till med detta ?
Visst , man har självklart rätt till sina friluftsintresserad typ jogga ett antal gånger i veckan osv. men om intresset tar mer än 50% utav tiden och även vid helt abrupta tillfällen , så barntillsyn behövdes eller att jobbet blev lidande , då funderar man på om hon var rätt sorts förälder ?
Bara en tanke som slog mig ...som kan ha fått UW att tröttna en hel del på hennes moderskap ?

Kommentarer på det ?
Senast redigerad av landbandy 2019-05-25 kl. 17:00.
Citera
2019-05-25, 16:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så kan det absolut ligga till.
På motsvarande sätt skulle andra tråkiga erfarenheter skulle omvänt kunna vara t ex en person som blivit utsatt för hämnd av en annan för att man har velat avsluta en relation/inte bejakat uppvaktning.

Det behöver dock inte vara på det viset.
Det finns ju faktiskt också forskning sm visar att kontrollerande personer som går till överdrift genom kränkningar och hot, kan i vissa fall allteftersom tiden lider bli alltmer våldsamma. I vissa fall har det slutat med dödligt våld.

Det är inte en helt ologisk koppling att kunna tro på att det kan ha gått till så i detta fall.
Ja, det är ju den linje du driver med stor energi här i tråden. Att det handlar om en eskalerande våldsspiral som går från knoggnuggningen i bilen i januari 2017 till ett brutalt mord i maj 2018. Du får väl försöka stoppa in lite däremellan för att s.a.s. upprätthålla kontinuiteten.

Du har förresten ännu inte svarat på mitt inlägg:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2019-05-25 kl. 16:40.
Citera
2019-05-25, 16:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vi kan aldrig komma ifrån att en del lever på ett sätt som riskerar att skapa hat hos omgivningen. Lena var en av dem. Det är inte att svartmåla henne att konstatera detta faktum.

Finns det några som skriver negativt om offer som till exempel Lisa Holm? Nej, hon var ett s.k. "pure victim" som förde ett liv utan riskfaktorer.
Vet inte hur ni benämner "pure victim" på svenska men hos oss används det om BO som skadas och dödas trots att de levt ett liv med goda sunda värderingar och varit omtyckta av alla.

Man ska ta fram all information om brottsoffer för att se om det finns ett personligt motiv (och i så fall vilket) eller om det var en random killer till ett pure victim.

Förstår inte varför ett par skribenter ser det som negativt att diskutera och ta fram uppgifter om brottsoffren. Det är exakt vad polisen också gör, inte anklagar ni dem för att svartmåla och smutskasta Lena.

Men det går bra att kalla era medmänniskor för smutskastare och göra oss ledsna trots att vi inte har några dåliga intentioner alls. Det vi gör är fullt normalt och ändå anklagas vi för något väldigt grovt.

Pure victim, som i Lisa Holms fall, där är det random person som utsätter en helt ovetandes tjej för ett bestialiskt brott när hon kommer ut från sitt jobb tillsammans med sina arbetskamrater.

Det är svårt att anklaga henne (eller hennes föräldrar som ringde strax efter det att hon slutat) för att ha utsatt sig själv i en farlig situation eftersom hon bara gick från sitt jobb.

Annars lever vi alla mer eller mindre i situationer där någon kan irritera sig på oss eller där du utsätter dig för faror mer eller mindre frivilligt.
Som chef på en arbetsplats måste du göra dig obekväm ibland.
Som granne kanske du gör dig obekväm för att du vill bygga ett Attefallshus mitt för utsikten mot sjön (ja, jag är utsatt för det, men jag tänker inte mörda dom för det )
Om du har katt kanske katten bajsar i grannens grönsaksland/barnens sandlåda
Du kan utsätta dig för hat från någon för att du är vacker, driftig, framgångsrik och har en snygg man.
Du kan utsätta dig för faror genom att parkera på en parkering som är ödslig på natten.
Du kan utsättas för hat för att någon av dina mindre bra sidor som att du är skvallrig, för envis, inte lyssnar på dina underodnade, driver dina egna agendor hänsynslöst.

Det är mycket svårt att vara pure victim även om du är en god medborgare, och inte medvetet utsätter dig för onödiga faror.

Det är viktigt att inte blunda för risker/saker som kan utgöra motiv.
Att ta fram fakta är inte fel.

Men det är på samma gång viktigt att ta reda på om det finns belägg för det man "anklagar" offret för. Om man inte har fakta, då är det bra att länka till inlägg eller liknande för att visa varifrån informationen kommer ifrån. Eller visa att det är ens egna spekulation.

Annars är och förblir risken att det som läggs fram framstår som försök till att svartmåla/smutskasta offret. Motivet till det kan variera som sagt.
Citera
2019-05-25, 16:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är ju den linje du driver med stor energi här i tråden. Att det handlar om en eskalerande våldsspiral som går från knoggnuggningen i bilen i januari 2017 till ett brutalt mord 2018. Du får väl försöka stoppa in lite däremellan för att s.a.s. upprätthålla kontinuiteten.

Du har förresten ännu inte svarat på mitt inlägg:

Jo, det tycker jag att jag har:

Ja, jag tror på åklagarens tes att det är mgm som är den skyldige.
Eftersom det finns två tidigare anmälningar med sådant mönster som kan passa in här, är det i mina tankar inte omöjligt att det är det som har hänt här.

Jag litar i nuläget till de många postare som vittnar om sådana händelser,; att "det finns mer" av mycket grova händelser innan mordet.
Citera
2019-05-25, 16:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det tycker jag att jag har:

Ja, jag tror på åklagarens tes att det är mgm som är den skyldige.
Eftersom det finns två tidigare anmälningar med sådant mönster som kan passa in här, är det i mina tankar inte omöjligt att det är det som har hänt här.

Jag litar i nuläget till de många postare som vittnar om sådana händelser,; att "det finns mer" av mycket grova händelser innan mordet.
Citera och svara på det aktuella inlägget i stället, så syns det tydligare att du undviker frågan:
Citera
2019-05-25, 16:46
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Vi vet inte ens om affären varade i 6 år. Kanske det helt enkelt är ett ganska svårt löfte att vara en person trogen när kärleken börjar flamma på annat håll. Jag tror ju på evolutionen och att fortplantningsdriften är stark, för att rädda artens överlevnad. Våra sociala regler är ibland inte starka nog. Men man kan ju alltid stena dem som bryter mot reglerna, i avskräckande syfte. Och du verkar ju vara helt utan synd eftersom du inte tvekar att kasta första stenen.

Jag är inte på minsta sätt perfekt eller utan synd men jag har inga problem
med att erkänna det och jag försöker
inte upprätthålla någon fasad.

Jag föraktar människor som inte lever
som de lär och som inte står för vad de
gör/gjort. Hycklare, alltså.

Du är den enda/första som ifrågasätter
att affären varade i 6 år, nu ett år efter
att tråden började och du kände inte ens LW?
Varför är det så viktigt för dig att sätta
henne på en piedestal?
Citera
2019-05-25, 16:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Citera och svara på det aktuella inlägget i stället, så syns det tydligare att du undviker frågan:

Skriv ut frågan bara!
Citera
2019-05-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ibland funderar jag på om UW på något sätt tycker det är skönt att LW inte finns med längre i barnens liv ....
Att hon tog sina geocacharstunder före att umgås med barnen ?
Det här vet ju endast de som levt med henne , hur det låg till med detta ?
Visst , man har självklart rätt till sina friluftsintresserad typ jogga ett antal gånger i veckan osv. men om intresset tar mer än 50% utav tiden och även vid helt abrupta tillfällen , så barntillsyn behövdes eller att jobbet blev lidande , då funderar man på om hon var rätt sorts förälder ?
Bara en tanke som slog mig ...som kan ha fått UW att tröttna en hel del på hennes moderskap ?

Kommentarer på det ?

Hoppas verkligen att UW inte känner
det skönt att LW är borta, mördad på
ett brutalt sätt. Det vore synnerligen
tragiskt, inte minst för barnens skull,
om han skulle tänka så.

Jag tror inte heller det - givetvis utan
att veta - utan tror att han sörjer att
den kvinna som varit hans hustru och
mamma till de tre barnen, är för alltid
borta och aldrig mer kommer att finnas
där som stöd för barnen i deras framtida
liv. Att de aldrig mer får krama henne,
dottern beskrev i inlägget på Instagram
så väldigt fint och sorgligt saknaden efter mamman.

Det har tidigare skrivits att LW brukade
kontakta UW under de veckor hon hade
barnen, och be att pappan skulle "ta över"
eftersom hon skulle ut på någon
geocachingtur. Att hon dessutom var mycket envis I sina övertalningsförsök att UW skulle
bistå henne så att hon fick ägna sig åt
sitt stora intresse. Så förmodligen har han
ställt upp mycket för LW.

Skriver från mobilen och har svårigheter
med sökfunktionen, så kan tyvärr ej nu
länka till inlägg som tagit upp detta.
Citera
2019-05-25, 17:35
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
om han skulle tänka så.

geocachingtur. Att hon dessutom var mycket envis I sina övertalningsförsök att UW skulle

Jo jag hoppas detsamma . Det verkar som om de delade på ansvaret på sitt egna specifika sätt .
Typ om UW ställde upp med barntillsyn (finnas på plats för ungdomarna ) vid vissa tillfällen när LW var ute i skog och mark , så satsade LW på speciella empatiska födelsedagskalas osv.

Så saknaden och behovet utav henne är stor , som du skriver .
Så mördaren kommer aldrig någonsin att förlåtas utav dem , för sitt egoistiska tänk ......

En familjs sorg över att bli av med sin mamma är tvärfallt större och viktigare än en ilsken bitter och övergiven älskare .

Finns INGET försvar för att döda en mor eller far !
(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2019-05-25 kl. 17:52.
Citera
2019-05-25, 17:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
om han skulle tänka så.

Det fetade:
Mycket möjligt att det var orsaken till
hans andra skilsmässa.

Egotrippad narcissist?
Struntade i UW och barnen?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-05-25 kl. 17:38.
Citera
2019-05-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ok. Så många kanske anser att det är passande av andra skäl än rent sakliga att hänga ut honom som den misstänkte mördaren?

Inte då för att man kan peka på något som direkt talar för att han skulle ha med brottet att göra alltså, utan mer för att platsen nu råkar vara vakant, och för att SD kanske på något sätt anses förtjäna den här rollen på sina gamla meriter?

Knappast troligt. TR har på de underlag ÅK sakligt presenterat fattat beslutet om att SD är skäligen misstänkt gärningsman.

Det finns något konkret som vi inte känner till. Det är sakfakta.
Citera
2019-05-25, 17:49
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det fetade:
Mycket möjligt att det var orsaken till
hans andra skilsmässa.

Egotrippad narcissist?
Struntade i UW och barnen?

(Spekulation)

Vem vet , Lena kanske hade de där speciella generna som han ; ”Kropp ” som klättrade i bergen hade ?
Någon slags ; inte bli nöjd och harmonisk förrän hennes kropp utsattes för väldigt mycket motion och energiförbrukning ?
Hmmm ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in