2019-05-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jag är inte "allmänt" hatisk, bara mot folk som vill bestämma över andra vilket klimatalarmister tenderar att vilja göra. Man slösar skattepengar på rent trams, och bestraffar folk som kör bil och flyger, kanske av nödvändighet eller av fri vilja. Det är fan ondskefullt, så jag har svårt att se hur jag skulle vara skurken i det här dramat. Jag jobbar inte heller för något oljebolag och får inga pengar av Heartland Institute
Du vill alltså bestämma att alla andra skall få ta risken med den ökade CO2-halten bara för att det är bekvämt för dig att släppa ut. Är inte det minst lika ondskefullt?
Citera
2019-05-25, 16:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag är inte "allmänt" hatisk, bara mot folk som vill bestämma över andra vilket klimatalarmister tenderar att vilja göra. Man slösar skattepengar på rent trams, och bestraffar folk som kör bil och flyger, kanske av nödvändighet eller av fri vilja. Det är fan ondskefullt, så jag har svårt att se hur jag skulle vara skurken i det här dramat. Jag jobbar inte heller för något oljebolag och får inga pengar av Heartland Institute.

Ser inte vad mitt nick har med det här att göra, det är ett random nick från en random film med en skådis jag gillar.

Är du konsekvent med ditt hat? Vad tycker du om stat, skatter och förmynderi rent allmänt? Borde det försvinna?

Och i fall du vill det, kan det inte vara så att ditt riktiga argument är att du vill se ett slut på staten. Frågan om klimatförändring är då egentligen helt ointressant, annat än som instrument för eller emot staten.

Huruvida vi har ett problem med utsläppen eller inte är då också egentligen ointressant för dig, och om jag gissar rätt skulle du vara emot försök att hindra miljöförändringen, även om du faktiskt trodde på vad klimatforskarna säger.

Jag tror det är i det ljuset man skall se dina inlägg. Det spelar ingen roll vad sanningen är, så länge det finns organiserade försök att få stopp på utvecklingen tycker du att de måste bekämpas.
Citera
2019-05-25, 16:15
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag är inte "allmänt" hatisk, bara mot folk som vill bestämma över andra vilket klimatalarmister tenderar att vilja göra. Man slösar skattepengar på rent trams, och bestraffar folk som kör bil och flyger, kanske av nödvändighet eller av fri vilja. Det är fan ondskefullt, så jag har svårt att se hur jag skulle vara skurken i det här dramat. Jag jobbar inte heller för något oljebolag och får inga pengar av Heartland Institute.

Ser inte vad mitt nick har med det här att göra, det är ett random nick från en random film med en skådis jag gillar.
Just nu så är det fossilindustrin som bestämmer över oss. Tycker du att det är bra?
Citera
2019-05-25, 17:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De är faktiskt rätt få de där experterna, om än väldigt högljudda. Det är samma fåtaliga namn som dyker upp hela tiden.
Men dom finns och det är det viktiga. Media har en förmåga att blåsa upp allting och de är oftast också vänsterorienterade, vilket gör att man kan misstänka att det ligger i deras politiska inriktning och att förstora även "klimatkrisen". I nästa steg hänger den lättskrämda och lättledda allmänheten på och vips är domedagssekten skapad.
Citera
2019-05-25, 17:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men dom finns och det är det viktiga. Media har en förmåga att blåsa upp allting och de är oftast också vänsterorienterade, vilket gör att man kan misstänka att det ligger i deras politiska inriktning och att förstora även "klimatkrisen". I nästa steg hänger den lättskrämda och lättledda allmänheten på och vips är domedagssekten skapad.

Varför? Sovjet var vänster, och var också bra på att förstöra miljö.
Citera
2019-05-25, 17:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är bra att se vilka som tjänar på vad. Vilka intressen är det som ligger bakom klimatförnekarna/skeptikerna? Vet du det?

Och vilka är det som tjänar på klimatforskningen?
Forskningen i sig är väl inte någon som "tjänar" på, men det ligger i den globala elitens intresse att hitta verktyg av typen global warming för att skrämma upp folk med och hitta skäl för att att centraisera makten allt mer och radera ut nationalstaterna. På så sätt kan de dominera handel och deras banker och företag kan bli ännu mäktigare och tjäna ännu mer pengar. Det handar alltså ytterst till stor del om makt och pengar. Som vanligt.
Citera
2019-05-25, 17:52
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Eh, jo?

Du påstod att det är jag som "flyttar målstolparna", när jag blott belyser vilket narrativ det är klimatalarmister brukar föra (och framförallt media) och ville belägga det med källor.

Det är som att du vill inte riktigt kännas vid att hela grejen med klimathotet är sjukt överdrivet, som om det är något som jag och andra "klimatförnekare" har kokat ihop.

Det är det ju inte, vi kommer ju bara med en motreaktion på just hur sinnessjukt allting är, från problemformuleringen till alla "lösningar".

IPCC har ju själva gått ut med att temperaturen max får öka 1.5 °C för det inte ska orsaka för stor skada på ekosystem och mänskligheten. Vid 2 graders ökning så kommer tydligen alla korallrev att vara borta år 2100 (källa).

Citat från samma källa:

Intressant, nu fick jag i alla fall ett årtal. Vid 2030 måste koldioxidutsläppen ha minskat med 45%, annars kan man inte nå målet på 1.5°C.

Bra, då får vi se om 10 år om deras prognos med utslagna ekosystem, minskad havsis i Arktis och mer extremväder har slagit in, och hur hög koldioxidhalten är då. Den kanske är samma som idag, men inget inträffar? Vore intressant att se.
Det är väldigt många förnekare, typ alla i denna tråd, som menar sig "motreagera". Inget sakligt framförs dock. Du byggde en halmgubbe om "år till kört för mänskligheten", utan att kunna citera vilka uttalanden det handlade om. Senare visade det sig att "kört för mänskligheten" inte riktigt visade sig vara så dramatiskt som läsare lätt kunde få för sig. Istället handlade det om välkända risker associerade med klimatförändringar, som höjda havsnivåer, torka och missväxt. Sedan anklagar du andra för att flytta målstolpar lika grundlöst som din egen halmgubbe.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Är du konsekvent med ditt hat? Vad tycker du om stat, skatter och förmynderi rent allmänt? Borde det försvinna?

Och i fall du vill det, kan det inte vara så att ditt riktiga argument är att du vill se ett slut på staten. Frågan om klimatförändring är då egentligen helt ointressant, annat än som instrument för eller emot staten.

Huruvida vi har ett problem med utsläppen eller inte är då också egentligen ointressant för dig, och om jag gissar rätt skulle du vara emot försök att hindra miljöförändringen, även om du faktiskt trodde på vad klimatforskarna säger.

Jag tror det är i det ljuset man skall se dina inlägg. Det spelar ingen roll vad sanningen är, så länge det finns organiserade försök att få stopp på utvecklingen tycker du att de måste bekämpas.
Huvudet på spiken.
Citera
2019-05-25, 17:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Varför? Sovjet var vänster, och var också bra på att förstöra miljö.
Men sovjet var sovjet, en imperialistisk stormakt och går inte att jämföra med dagens svenska vänsterliberaler som styr media. Det var en helt annat tid också, så jämförelsen haltar.
Citera
2019-05-25, 18:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Men sovjet var sovjet, en imperialistisk stormakt och går inte att jämföra med dagens svenska vänsterliberaler som styr media. Det var en helt annat tid också, så jämförelsen haltar.

Jag får hålla med om det, men poängen är att det egentligen handlar om ett givet mediaklimat. Uppdelningen mellan höger och vänster kan vara missledande ifall det är etiketter på en viss typ av politik.

Som exempel borde man kunna vara höger - konservativ - och vara emot industrialism.

Ah ja, det var ett dåligt inlägg av mig som knappt berör ämnet.
Citera
2019-05-25, 18:32
Medlem
Citat:
Men dom finns och det är det viktiga.
Du kan hitta "experter" som tycker vad som helst om du letar. Forskare förväntas vara kreativa och hitta på nya saker, och ibland slår det över. Det brukar i USA kallas för "lawyers science" där advokater letar reda på och låter enbart experter som har en åsikt som gynnar deras sak vittna.

Ta i stort sett vilken etablerad vetenskaplig sanning som helst och om du letar kan du i alla fall hitta någon med professorstitel som anser tvärtom.
Citat:
Media har en förmåga att blåsa upp allting och de är oftast också vänsterorienterade, vilket gör att man kan misstänka att det ligger i deras politiska inriktning och att förstora även "klimatkrisen". I nästa steg hänger den lättskrämda och lättledda allmänheten på och vips är domedagssekten skapad.
Media kan överdriva åt något håll eller inte sällan helt missförstå. En bra kompromiss mellan att försöka att själv sätta sig in i frågan och att lita på vad kvällspressen skriver kan vara att se vad större vetenskapliga organisationer anser:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change#Statements_by _scientific_organizations_of_national_or_internati onal_standing
Citera
2019-05-25, 18:33
Medlem
MDrives avatar
Citat:
bara mot folk som vill bestämma över andra vilket klimatalarmister tenderar att vilja göra. Man slösar skattepengar på rent trams, och bestraffar folk som kör bil och flyger, kanske av nödvändighet eller av fri vilja. Det är fan ondskefullt
Nu har jag som sagt inte mycket hopp i att bryta igenom faktaresistensen hos dig, så jag skriver bara kort. Det du irriterar dig på är i slutändan bara klimatvetenskapsmäns tolkning av verkligheten, dvs. expertutlåtanden om hur en massiv del av vår värld "mår", från personer som har hundratals år av erfarenhet att luta sig emot.
Inget annat. Det är inte politiker, journalister, Greta, vi på forumet eller "vår sida" som vill göra något av det citerade. Det är ett utlåtande, en diagnos av själva verkligheten.
Du kan inte klaga på att politiker i bred skara då bara vill rädda vårt land. Det är deras jobb.
Läs igenom det här om du vill förstå lite mer av vad jag säger: http://supermiljobloggen.se/debatt/2019/05/kth-professorn-vad-vantar-vi-pa
Igen, det här är ingen politisk fråga. Det är en fråga om vetenskap. Om fakta. Det "går" faktiskt inte att som tyvärr många som röstar höger gör, "att vara emot" detta. Det är ett oändligt virrvarr av dåliga argument, lögner och en kamp mot att välja vem man "vill tro på".
Citera
2019-05-25, 20:30
Medlem
MDrives avatar
Citat:
...I straight out asked him how much warming he thought we were going to achieve before we manage to make the required cuts to greenhouse gas emissions.
“Oh, I think we’re heading towards 3°C at least,” he said. “Ah, yes, but heading towards,” I countered: “We won’t get to 3°C, will we?” (Because whatever you think of the 2°C threshold that separates “safe” from “dangerous” climate change, 3°C is well beyond what much of the world could bear.)
“Not so,” he replied.
That wasn’t his hedge, but his best assessment of where, after all the political, economic, and social wrangling we will end up.
“But what about the many millions of people directly threatened,” I went on. “Those living in low-lying nations, the farmers affected by abrupt changes in weather, kids exposed to new diseases?”
He gave a sigh, paused for a few seconds, and a sad, resigned smile crept over his face. He then simply said: “They will die.”
https://theconversation.com/climate-change-weve-created-a-civilisation-hell-bent-on-destroying-itself-im-terrified-writes-earth- scientist-113055 (Ledsen för formatering, Firefox fungerar dåligt på Flashback.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in