2019-05-24, 12:26
Medlem
Imnshos avatar
Låt mig regna lite på er parad. Iofs slår jag in öppna dörrar, men det kan vara värt att få sig en reality check.

Signaturen Uppsala93 är med rätta orolig för de höga priserna, och om han/hon kan klara framtida månadskostnader med lönen på 30k/mån (som säkert kommer att stiga snabbt, tror på dig!)

Om marknaden sjunker med en säg 40% så ska nog inte den som hyrt, och nu köper billigare, jubla över ett klipp och tänka "nu fixar jag det med den inkomst jag har."

Blir det en kraftig sättning på bostadsmarknaden så är jag övertygad om att arbetsmarknaden tankar samtidigt. Likaså behöver man inte oroa sig för höga bränslepriser, för bilen behöver man knappast ha för att ta sig till jobbet. Med stor sannolikhet så har man inget jobb längre att åka till.

Det är bara att inse att vi alla sitter i samma båt, även om bolånetorskarna kommer att ha det mest jävligt när skiten träffar fläkten.
2019-05-24, 13:40
Medlem
RickyXs avatar
Jag vill höra era åsikter om skillnaden mellan bostadsrätt och hus/radhus i bostadsmarknaden som råder nu.

Jag har två kollegor som bor i samma ort i en kranskommun till Göteborg och dessa ska nu sälja sina bostäder

Kollega A ska sälja en lägenhet på 2 rum och kök som är nyrenoverad. Han hade visning helgen förra veckan och har inte fått några bud på lägenheten och ska ha extravisning snart.

Kollega B ska sälja ett radhus och när han hade möte med mäklaren angående försäljningen av radhuset berättade mäklaren för honom att det finns köpare som är beredda att skriva kontrakt dagen efter mötet, men kollegan ville inte detta eftersom han vet att han få högre bud än de som var beredda att skriva på kunde buda.

Jag har märkt av i kommunen som kollegorna bor i att lägenheterna är svårsålda medan husen/radhusen ofta säljs innan visning eller så är det budkrig om dem.

Har ni märkt av detta i era områden?

Tror ni att om/när bubblan spricker att bara lägenhetspriserna kommer att falla eller kommer hus/radhus att följa efter?
2019-05-24, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickyX
Jag vill höra era åsikter om skillnaden mellan bostadsrätt och hus/radhus i bostadsmarknaden som råder nu.

Jag har två kollegor som bor i samma ort i en kranskommun till Göteborg och dessa ska nu sälja sina bostäder

Kollega A ska sälja en lägenhet på 2 rum och kök som är nyrenoverad. Han hade visning helgen förra veckan och har inte fått några bud på lägenheten och ska ha extravisning snart.

Kollega B ska sälja ett radhus och när han hade möte med mäklaren angående försäljningen av radhuset berättade mäklaren för honom att det finns köpare som är beredda att skriva kontrakt dagen efter mötet, men kollegan ville inte detta eftersom han vet att han få högre bud än de som var beredda att skriva på kunde buda.

Jag har märkt av i kommunen som kollegorna bor i att lägenheterna är svårsålda medan husen/radhusen ofta säljs innan visning eller så är det budkrig om dem.

Har ni märkt av detta i era områden?

Tror ni att om/när bubblan spricker att bara lägenhetspriserna kommer att falla eller kommer hus/radhus att följa efter?
Hus har alltid ett mervärde för barnfamiljer ochnär det tankar så kan man alltid få gratisnöje genom att påta i trädgården. Det här med lägenhet har blivit en modehysteri, man skall bo central och bränna en massa pengar på latte.

Men de hus som klarar sig är ju tveklöst de med låga driftskostnader och utan behov av dyra renoveringar. Bra planlösning blir ett krav. Samtidigt gäller detta även för lägenheter. Treor och fyror på 80-100 kvm med användbar planlösning, nära till skola, busshållplats, gångavstånd till köpcentrum och liknande kommer att klara sig bra.

Mitt tips är att det snarare är bostadens användbarhet och driftskostnader som kommer att bestämma vad som faller, det finns köpare till både lägenhet, radhus och villa. Men värdelös planlösning i skuldsatt förening, slitet hus på landet utan service och liknande kommer att falla totalt.

På samma sätt skulle jag säga att radhus eller villa på 120-150 kvm, billig uppvärmning, 4-5 sovrum, öppen planlösning, lättskött trädgård, parkering på tomten för 2 bilar är det som kommer att klara bäst bland husen.
2019-05-24, 15:17
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mitt schema skulle se ut så här.

1. Tänker bo länge =⍄ köp Tänker bo en kort tid =⍄ hyr
2. Tänker du skaffa familj =⍄ köp större på bra adress (ökar den personliga attraktionskraften och man kan ta in en inneboende i värsta fall).
3. Kontantinsats. Din tro.
- Aktiemarknaden faller i snar framtid =⍄ sälj en stor del nu och lägg på kontantinsats.
- Aktiemarknaden går upp samtidigt som räntorna förblir låga =⍄ låna så mycket som möjligt och behåll så mycket som möjligt av aktierna.
4. Din personlighet.
- Du har nerver av stål och är snabb i vändningarna på marknaderna. =⍄ spekulera med både räntan och portföljen.
- Du vill ha lugn och ro. =⍄ Lägg in en stor kontantinsats och skala ned låneandelen. Aktiesparande har du tid med längre fram.

Och till sist: Don't Worry, Be Happy.

Mycket bra svar I-K.

Ovan är precis de frågor man bör ställa sig även om svaren kanske inte är så lätta att komma fram till. Men så är det när svaret/svaren beror på många olika faktorer och ingen kan veta med säkerhet.

// CC
2019-05-24, 15:52
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Låt mig regna lite på er parad. Iofs slår jag in öppna dörrar, men det kan vara värt att få sig en reality check.

Signaturen Uppsala93 är med rätta orolig för de höga priserna, och om han/hon kan klara framtida månadskostnader med lönen på 30k/mån (som säkert kommer att stiga snabbt, tror på dig!)

Om marknaden sjunker med en säg 40% så ska nog inte den som hyrt, och nu köper billigare, jubla över ett klipp och tänka "nu fixar jag det med den inkomst jag har."

Blir det en kraftig sättning på bostadsmarknaden så är jag övertygad om att arbetsmarknaden tankar samtidigt. Likaså behöver man inte oroa sig för höga bränslepriser, för bilen behöver man knappast ha för att ta sig till jobbet. Med stor sannolikhet så har man inget jobb längre att åka till.

Det är bara att inse att vi alla sitter i samma båt, även om bolånetorskarna kommer att ha det mest jävligt när skiten träffar fläkten.

Med tanke på att du troligen har motsvarande månadskostnad för ditt boende så kommer både hyrestagare och bostadsrättsinnehavare att ha samma problem. Man får kanske byta ner sig. Att tro att en hyresvård inte kommer att behöva kompensera för ökade räntekostnader med en förhöjd avgift är ju rent korkat. Att det är du eller ett bolag som sitter på lånen är ju oväsentligt eller hur?

Det kan vara så att man får ta en förlust men om det händer i detta senario så är det nog inget problem då inflationen troligen äter upp en eventuell skuld samtidigt. Sedan har jag en känsla av att de som väljer att investera i sitt boende har en högre intjäningsförmåga än hyrestagare.

Det är bara utifrån min egen erfarenhet. Alla bekanta som har något av stabilitet i sin tillvaro äger sin bostad och resterande gör det inte.
2019-05-24, 16:42
Medlem
Imnshos avatar
Precis! Det är det jag ville poängtera, att alla kommer att drabbas när bobubblan spricker. Mer eller mindre. Man ser annars naiva inlägg där glada amatörer ska gå in och fynda, och de tror att festen fortsätter medan utblottade bolånetorskar körs på porten.

När bubblan pyser ut kommer räntorna sticka iväg uppåt, lånemöjligheterna torka ut, och jobben försvinna i en rasande takt. Säg att det sjunker i snitt 40%. Dessa enorma tappade bostadsvärden är inte riskkapital som i aktiemarknaden, utan sammanvävda med andra tillgångsvärden i en väv av beroenden och säkerheter.

Jag intresserar mig särskilt för hur hyresmarknaden kommer att påverkas. De sista åren har det varit en trend att kommunala bostadsbolag har sålt ut det äldre beståndet för att få loss pengar för nyproduktion. Antagligen med en hel del lån på det. Det här tror jag kan bli en riktig smällkaramell för kommunerna när det läggs till de andra gigantiska problemen de har.
2019-05-24, 17:25
Medlem
Tackar för insiktsfulla svar.
Som tidigare nämnt så letar jag boende centralt med bra pendlarläge i Stockholm där jag för nuvarande arbetar. Har bott hemma nu efter studier i 6 månader.

Jag tror att läget i Uppsala är viktigt då bostäder med bra kommunikationer till Stockholm kommer vara stadigare än andra bostäder i Uppsala. För mig som 24åring är det omöjligt att vet om jag kommer bo i min bostad en kortare period eller uppemot 10år vilket får mig att föredra en tvårumslägenhet. Skulle ni säga att konsensus är att bo kvar hemma så länge jag kan och spara ihop mera pengar och jobba så mycket som möjligt? 30k är min grundlön men de flesta veckor brukar bli 60+ timmar så med övertid får jag ut mer än så.

Jag har såklart bollat frågan med mina föräldrar men ville ha fler inputs från annat håll. Jag har också försökt läsa på om rekommenderade boendekostnader i förhållande till inkomst men det känns som att man kan kasta dessa genom fönstret med dagens bostadsmarknad i Sverige.
2019-05-24, 18:21
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Ingen bank kommer bevilja dig ett lån på 1.4 msek med en inkomst på 30k och verkligen inte utan fast anställning.

Tillsvidare = fast

Självklart skulle majoriteten av bankerna godkänna ett lån på 1.4m med de förutsättningarna.
2019-05-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tillsvidare = fast

Självklart skulle majoriteten av bankerna godkänna ett lån på 1.4m med de förutsättningarna.

Jag tjänar 35k+ och fick max 950.000:- i lånelöfte från SBAB
2019-05-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag tjänar 35k+ och fick max 950.000:- i lånelöfte från SBAB

Har du 50k som kontantinsats? Då verkar SBAB vilja låna ut 100k i privatlån och 850k i bostadslån. Jag hade förväntat mig ett par hundra tusen mer i lån ändå, de kanske stramade åt utlåningen samtidigt som de inte längre godtar flytt av bolån?

Edit: Uppsala93 borde kunna spara ihop betydligt mer än 50k relativt snabbt, fortsätt att leva som på studenttiden nu när du bor hemma så kan du säkert spara 10-15k per månad utan att skära ner på alla nöjen. Om du startar från 0 i sparande så är det ändå mindre än 1 år som behövs för att få +1,5m i lån
Senast redigerad av GolareMedPolare 2019-05-24 kl. 20:08.
2019-05-24, 20:03
Avslutad
Ni som skriver här mycket. Har ni anekdoter från verkligheten? Bekanta som hamnat i rävsax? Inte får sålt eller fått möjlighet att köpa till skampris? Måste finnas mer "snack på stan" om det ska vara så illa som målas upp.
2019-05-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Ni som skriver här mycket. Har ni anekdoter från verkligheten? Bekanta som hamnat i rävsax? Inte får sålt eller fått möjlighet att köpa till skampris? Måste finnas mer "snack på stan" om det ska vara så illa som målas upp.

En bekants familj flyttade för ganska precis 1 år sedan, de köpte först en villa och la sedan ut sin gamla villa på försäljning. Jag tänkte att det kunde gå hur illa som helst, flera barn och mer eller mindre maxbelånade samt med 2 villor om de inte blir av med den gamla, knappast ett bra läge mitt i en bostadskrasch saknas bara arbetslöshet också så är misären total.
I detta fallet gick det bra, kommer inte ihåg om det blev någon budgivning eller om det gick för utgångspris men de gick inte ner i pris och det gick ganska snabbt, kanske max 2 veckor efter visning.

Känner andra och bekantas bekanta som har köpt första lägenheten, begagnad eller ny, eller sålt gamla bostaden och köpt en ny under de senaste 2-3 åren. Inte hört om något fall där de har kommit i kläm och plötsligt inte fått lån på bostaden eller inte fått sålt den gamla eller sålt till skambud.

Någon bekants bekant hade tydligen sålt bostaden och flyttat in i hyresrätt i väntan på lägre priser för att då köpa en ny.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in