Citat:
Ursprungligen postat av
RickyX
Jag vill höra era åsikter om skillnaden mellan bostadsrätt och hus/radhus i bostadsmarknaden som råder nu.
Jag har två kollegor som bor i samma ort i en kranskommun till Göteborg och dessa ska nu sälja sina bostäder
Kollega A ska sälja en lägenhet på 2 rum och kök som är nyrenoverad. Han hade visning helgen förra veckan och har inte fått några bud på lägenheten och ska ha extravisning snart.
Kollega B ska sälja ett radhus och när han hade möte med mäklaren angående försäljningen av radhuset berättade mäklaren för honom att det finns köpare som är beredda att skriva kontrakt dagen efter mötet, men kollegan ville inte detta eftersom han vet att han få högre bud än de som var beredda att skriva på kunde buda.
Jag har märkt av i kommunen som kollegorna bor i att lägenheterna är svårsålda medan husen/radhusen ofta säljs innan visning eller så är det budkrig om dem.
Har ni märkt av detta i era områden?
Tror ni att om/när bubblan spricker att bara lägenhetspriserna kommer att falla eller kommer hus/radhus att följa efter?
Hus har alltid ett mervärde för barnfamiljer ochnär det tankar så kan man alltid få gratisnöje genom att påta i trädgården. Det här med lägenhet har blivit en modehysteri, man skall bo central och bränna en massa pengar på latte.
Men de hus som klarar sig är ju tveklöst de med låga driftskostnader och utan behov av dyra renoveringar. Bra planlösning blir ett krav. Samtidigt gäller detta även för lägenheter. Treor och fyror på 80-100 kvm med användbar planlösning, nära till skola, busshållplats, gångavstånd till köpcentrum och liknande kommer att klara sig bra.
Mitt tips är att det snarare är bostadens användbarhet och driftskostnader som kommer att bestämma vad som faller, det finns köpare till både lägenhet, radhus och villa. Men värdelös planlösning i skuldsatt förening, slitet hus på landet utan service och liknande kommer att falla totalt.
På samma sätt skulle jag säga att radhus eller villa på 120-150 kvm, billig uppvärmning, 4-5 sovrum, öppen planlösning, lättskött trädgård, parkering på tomten för 2 bilar är det som kommer att klara bäst bland husen.