Citat:
Ursprungligen postat av
VitMan40Plus
Att uppmuntra till abort som preventivmedel är en marxistisk extrem position. Att tro på marxism som här och nu, genom historiska evidens , bevisligen leda till folkmord och olycka visar på skev världsbild.
Ja, att faktiskt UPPMUNTRA till abort
som preventivmedel, när faktiska preventivmedel är tillgängliga, håller jag helt med om är en extremistisk position. Att det skulle vara en 'marxistisk' vet jag inte då jag betvivlar att Marx hade en uttrycklig position i frågan, men det är säkert vanligt att marxister är för lagliga aborter i alla fall.
Jag tycker att man bör uppmuntra till preventivmedel om man vill undvika graviditeter, och nyttja abortmöjligheten när detta är nödvändigt.
Säg; tror du att jag är marxist, för att jag inte hyser en position som
endast religiösa håller?
Tror du att ett ställningstagande i en fråga är tillräcklig med information för att bedöma en annan persons ideologiska ramverk?
Citat:
Ursprungligen postat av
VitMan40Plus
Äntligen en liknelse som speglar verkligheten!
Att ha sex utan att skydda sig, bli gravid och sen göra abort är samma sak som att lägga ett bet online, förlora och sen kräva pengarna tillbaka.
Jag håller med om att båda beteenden är helt skruvade.
Är detta bara ditt sätt att skriva en spydig kommentar, eller är det faktiskt så att du inte förstod att hela denna liknelse
endast hade att göra med din användning och
definitionen av begreppet "
oönskat"...?
Spelar du dum bara för att göra en retorisk poäng, eller är du dum?
Jag kan ställa samma fråga jag ställde Ipsi gällande ansvar och skyldigheter för födda barn, något hon nu valt tre gånger att ignorera men du kanske klarar av att ge din syn på det inom abortfrågan.
Om det är så att man
HAR använt preventivmedel, låt säga
BÅDE kondom och P-piller, och en graviditet
ÄNDÅ uppstår (vilket sker regelbundet, inget preventivmedel är hundraprocentigt) - tycker du även här att det bara är att 'skylla sig själv' ungefär?
Gäller det även om de blivande föräldrarna båda är låt säga 14 år gamla, tycker du att staten skall förhindra abort och påtvinga dessa ungdomar föräldraskap då också?
Citat:
Ursprungligen postat av
Detekarvisst
Så fort jag ser någon överanvända ordet ”extremist” så vet jag att jag har med ett svamlande NPC-pucko att göra. Det är fortfarande Ad populum du utgår ifrån och fakta är den jag skrev. Det var marxister som först lanserade tanken om ”fri abort” och dessutom var de först med att implementera den. I Sovjet. Och du har inte sakligt lyckats bemöta min invändning mot ”fri abort” i en tid med högeffektiva preventivmedel. Eller ska din patetiska alludering till familjeplanering föreställa det?
Vad tror du jag tänker när någon i en tråd om abort endast snackar om marxism, och föreställer sig att det är grunden bakom positionen?
Om de var de första att lansera tanken vet jag ej, men det stämmer att Sovjet var dem första att ha det brett tillgängligt för offentligheten, under ~10-20 år någonting innan dem förbjud det igen under Stalin. Anledningen till detta är väl ändå ganska uppenbar, det vill säga den Sovjetiska makteliten var inte religiösa... Synnerligen bland de minst religiösa regimerna i Europa vid tidpunkten i alla fall.
Precis som Sveriges höga stöd för fri abort har att göra med avsaknaden av religiösa vanföreställningar så anar jag att detsamma gällde för den Sovjetiska regimen.
Det är nämligen som tidigare sagt en förutsättning... Sekulära personer stödjer inte abort
förbud, oberoende av ideologi även om deras syn på hur fritt det skall vara kan skilja sig. Det är här skiljelinjen i frågan går, mellan dem som tror på magiska rymdtrollkarlar som definierar liv vid befruktningsögonblicket, och dem som inte tror på magiska rymdtrollkarlar.
Den enda relevansen med marxism är att dessa främst var icke-religiösa i en tid då de allra flesta var religiösa.
Skiljelinjen i frågar går som sagt fortfarande mellan religiös och icke-religiös, inte marxist eller icke-marxist.
Du har
ingen aning om vad ad populum, logiska felslut eller argumentationsfel i allmänhet är om du kan hävda det.
Hela poängen med att redovisa folkstödet i denna fråga är för att attackera ditt påstående om att detta har att göra med marxism, därav anledningen till att det resulterade i frågan;
"Tror du att 92+% av Sveriges befolkning är marxister?"
Premiss 1:92+% av Sveriges befolkning stödjer lagliga aborter.
Premiss 2: 92+% av Sveriges befolkning är INTE marxister (långt därifrån...)
Slutsats: Marxism är inte en huvudsaklig förklaring för folkstödet i frågan.
Kan du följa dessa premisser och den slutsats jag når av det, utan att tro att bara faktumet att ett folkstöd ens har nämnts i detta innebär en argumentation för att du bör stödja aborter på grund av folkstödet?
Klarar du av det, eller behöver jag förenkla det hela ytterligare?
Anledningen till att fri abort bör finnas trots preventivmedel är att preventivmedel inte alltid finns till handa alltid i alla situationer... Jag betvivlar att ett ställe som Alabama dessutom skulle ha ungdomsmottagningar likt Sverige där man bara kan plocka ut gratis kondomer, och alla ungdomar har inte direkt egna inkomster.
Sexuell upphetsning är ett tillstånd väldigt liknande en drogberusning. Rationella och genomtänka beslut brukar inte fattas i lika hög grad i detta tillstånd som annars, och att misstag kommer att ske bör man räkna med.
Preventivmedel är heller inte hundraprocentiga, de kommer alltid att finnas fall där de inblandade personerna HAR vidtagit preventiva åtgärder men att dessa har misslyckats.
Det finns mängder av omständigheter som vore djupt problematiskt för
alla inblandade, barnet i synnerhet men också föräldrarna och hela deras familjer, om man blir tvingad att fullfölja alla graviditeter...
För ung ålder, för dålig ekonomi, psykisk sjukdom, drogmissbruk, ofullständig utbildning (som kommer att begränsa såväl föräldrar som barn till ständig fattigdom), graviditet utanför giftermål eller ens partnerskap (ensam förälder), genetisk sjukdom, våldtäkt och mycket annat.
Under samtliga av dessa och säkert massa andra omständigheter är det bättre för alla inblandade att avbryta graviditeten och invänta bättre omständigheter innan man fullföljer en graviditet.
Istället för att skriva hundra sidor lagtext som i generella termer skall definiera samtliga av dessa omständigheter inom vilket andra människor skall besluta vad som måste ske inom en viss persons mage så har vi gjort det enkelt - du vet dina egna omständigheter bäst själv, alltså väljer du själv fram till en viss tidpunkt.