2019-05-22, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tror också att det kan ha funnits ekonomiska skäl bakom tragedin.

Vi vet att båda makarna var högavlönade och hade ett boende och ett par leasingbilar som de med råge klarade av ekonomiskt.

Trots att han kämpade för sina sjuka döttrar och försökte landa sin professur, vet vi också att Oskar måste ha lagt ner mycket kraft och energi på sitt företag. Han tjänade t.o.m mer där än på sin höga akademikerlön sista året, om jag inte minns helt fel.

Varför i h-e då? För att hedra sin far som grundat företaget?

Eller för att det behövdes mycket pengar till något som inte får komma fram.

Det var i alla fall inte för att villan inte kunde finansieras utan.

De la knappast stora summor på semesterresor eller restaurangbesök heller.

Det lilla vi vet är att polisen själva motiverade maskningarna i FUP:en med att de dolt sådant som rörde familjens ekonomi.

Något man inte vill ska komma ut av hänsyn till de efterlevande.

Suspekta medicinska behandlingar, Scientologirörelsen eller någon form av utpressning är skäl så goda som något annat.

Att Develi sedan gapar om att det inte fanns några ekonomiska skäl bakom kan vi nog ta med en nypa salt.

Det gäller väl att ta alla grundlösa spekulationer med en nypa salt, även dina. Men du lyckas både beskriva deras goda ekonomi och samtidigt få till en spekulation att dom spenderade sina pengar på suspekta medicinska behandlingar och blev utpressade. Det är inte illa!
Senast redigerad av N.Armstark 2019-05-22 kl. 07:02.
Citera
2019-05-22, 08:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, att rektorn fick ett intyg före "beslutet" hindrar ju inte att hemundervisningen igångsattes innan intyget var skolan till handa och det formella beslutet kunde fattas.Nej.

Nja, jag vet inte riktigt hur skolan resonerar och hur strikt man följer regelverk för beslut i Lomma.
Men rent allmänt - om en förälder kommer till skolan och uppger hen vill ha heltidshemundervisning för en 10-åring av medicinska skäl, är det nog tveksamt om någon skola skulle sätta igång det hela utan läkarintyg, skulle jag gissa.

Alla våra ”hemmasittare” skulle ju annars lätt få heltids hemundervisning, i vart fall under ett antal månader tills skolan tröttnar om intyget aldrig kommer.

När kom Moas intyg verkligen till skolan? Är nog en adekvat fråga att ställa för dem som har tillsyn över skolan.
Citera
2019-05-22, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Man kan ju fråga sig varför det var viktigt för O att framstå som planerande, det är ju i själva verket en del i handlingen som gör det ännu värre, i alla fall känner jag så. Ett hastigt vredesmord kan jag ta bättre än en planlagd mordsvit... att prata med barnen, och ha tankarna på helt annat håll.

Var det morden som planerats sedan hösten? Vad hade Hanna i tankarna när hon sålde av lite möbler på blocket i slutet av juli och Oskar när han ansökte om professur i slutet av september. Varför har polisen maskat brevet så hårt? Varför har de varit så livrädda att visa något enda ord extra som inte sades på PT? Undersökningen av brevet GER STÖD för att det är autentiskt men vilken av hypoteserna stöder den?

Hannas underskrift på testamentet är både skakig och avhuggen. I förundersökningen så gissar jag att man överhuvudtaget inte analyserat den. Testamentet är så hafsigt sammansatt att det troligen är gjort i sista stund. Viktigt med testamentet för Oskar. Allt tänkte han på. Svepdräkten har ju inga fickor.

Om det funnits en planering sedan hösten om att ta hela familjen av daga så skulle testamentet skrivits i lugn och ro. Precis som brevet ser ut att vara skrivet. Att en jurist plankar den lilla texten som testamentet innehöll och som till stor del ändå behövde ändras är ologiskt och desperat.

Om det funnits en planering om att ta död på familjen så skulle dödsorsakerna också sett annorlunda ut. Oskar kanske inte alls hade tänkt att brevet skulle förklaras som ett avskedsbrev?
Citera
2019-05-22, 09:14
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tror också att det kan ha funnits ekonomiska skäl bakom tragedin.

De la knappast stora summor på semesterresor eller restaurangbesök heller.

Det lilla vi vet är att polisen själva motiverade maskningarna i FUP:en med att de dolt sådant som rörde familjens ekonomi.

Något man inte vill ska komma ut av hänsyn till de efterlevande.

Suspekta medicinska behandlingar, Scientologirörelsen eller någon form av utpressning är skäl så goda som något annat.

Att Develi sedan gapar om att det inte fanns några ekonomiska skäl bakom kan vi nog ta med en nypa salt.

Du är inte LITE paranoid! Och var har du fått ifrån att man maskat pga ekonomi. Det där vill jag ha källa på.

De har maskat ALLT som inte kommit till allmänhetens kännedom via media och tidskriften Svensk Polis. Det är rutin att lägga ner en fu när det inte finns någon att åtala. Och i normala fall får man inte ut en bokstav ur en fu. I detta fall skrek allmänheten efter fu:n - man beslutade att släppa en maskad sådan. Dvs man bemötte allmänhetens önskan, men samtidigt bröt man inte sekretessen.

Enligt vad polisen släppt till media var parets ekonomi "utomordentligt god".
Citera
2019-05-22, 10:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Mot denna hypotes talar mycket starkt det testamente som skrevs 3 jan.

Jag tror beslutet togs tidig höst som FU visade men att det drog ut på tiden pga ambivalens och att det trots allt inte var så lätt att genomföra. Att döda barnen och sej själva tror jag var en svår uppgift även fast det var något de ville. Jag tror det slutliga avgörande kom rätt så snabbt och min gissning är att skolstarten efter jullovet blev att sätta punkt. Därav sent skrivet testamente och förklaringsbrev.
Citera
2019-05-22, 10:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Hm. Men båda "deltog" på slutet och blev eniga om att skapa det där dokumentet?
Det enda svar som kommunicerats är att: "Vi kan inte ställa frågor till dom, som sagt var, så jag har inget svar på deras vardag. - Nej, alltså hur deras känslor och tankar och vardag har varit, det… det har jag inget svar på."
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-05-22, 10:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror beslutet togs tidig höst som FU visade men att det drog ut på tiden pga ambivalens och att det trots allt inte var så lätt att genomföra. Att döda barnen och sej själva tror jag var en svår uppgift även fast det var något de ville. Jag tror det slutliga avgörande kom rätt så snabbt och min gissning är att skolstarten efter jullovet blev att sätta punkt. Därav sent skrivet testamente och förklaringsbrev.
Ja, det hela ser ut att ha skett under största möjliga brådska - och största möjliga vånda:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-05-22, 10:48
Medlem
Föräldrar som har stora bekymmer men av olika slag hinner aldrig förstå varandra.

Hanna oroade sig över sina döttrar. Så länge som de bodde kvar i Västra Frölunda så blev det inte lika påtagligt för Oskar. Han kunde satsa på sina karriär och lösa sina egna bekymmer men plötsligt måste han ställa upp som förälder på fotboll och pianolektioner, ordna alternativ behandling mot Agnes symptom, fixa läkarintyg och intyg för hemundervisning. Han klarade inte av att hålla fokus på det som var viktigt för honom. Karriären.

Oskar verkar ha berättat för många om hur sjuka alla i hemmet var men utan att ta till sig ME-diagnosen. Anmärkningsvärt men jag tror att Hannas och Oskars meningar gick i sär. Hon kanske fick mera depp än pepp på ME-chatten? Hemundervisning för barnen gjorde henne lugn. Kanske något som ME-chattare förordar? Ett forum utan moderator? Vilket stöd får föräldrar till ME-sjuka barn? Egentligen det jag undrat hela tiden; hur följdes Agnes och Moas diagnoser upp och vilken terapi fick dom och föräldrarna?

Jag tror att Hanna kunde konsten att skriva (o)nyanserade brev till kommun och rektor. Kanske till och med att hon skrev ”avskedsbrevet”. Det handlade ju om assistans och klagomål på kommunen. Hemundervisningen? Oskar fick vara budbärare. En sån där kycklingmamma som kan ljuga och bedra för sina barns väl och ve. En hypokondrisk mamma som fick inspiration från ett chatt-forum. Egentligen tomma hot hon kom med men vad som helst för att få effekt. Hon hade aldrig ens nuddat tanken på att skada sina barn.

Jag tror att Oskar länge levt med egna självmordstankar. När han struntade i sin självdeklaration våren 2017 så måste han ha varit djupt nere i mörkret. Hade han fått en ajournerande professur i Uppsala i maj så hade han sett ljuset i tunneln. Hade han fått besked om sin befordran till professor i Lund så hade han klarat allt. Jag tror han kände att loppet var kört. Han var duktig och aldrig nöjd. Det han älskade mest, jobbet och karriären, var spolierat. Hemma var det en fru med barn som han inte trodde skulle klara sig utan honom eller så hade han vilselett dem med att pappa redan blivit utnämnd till professor och skämdes.

Så kan det ha gått till i Bjärred. Nej, jag tror inte att någon av dem IRL planerat detta dåd länge.
Citera
2019-05-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ja, Develi kräver det. Annars trampar hon på den som skriver och utöver det, en namngiven person. Vi har ett problem här. Interna uppgifter kommer ut. Så blir det.
Även om personen du nämner är, med all respekt för insikt i andras psykiatriska tillstånd, sjuk?
Som att låta ett övertrött barn få ha farliga leksaker...
On Topic: är det att göra en Höglundare när någon skyddar sin källa?
Senast redigerad av Collectcall 2019-05-22 kl. 11:34.
Citera
2019-05-22, 12:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja. Nån väcker tanken och jag tror det är Hanna.

Jag tror hon är suicidal längre tid och därav framkommer ordval som "tidig höst" samt att det har samröre med Moas diagnos.
Det är då bom stopp - hon orkar inte mer.

Sen ses en ambilvalens via O hela hösten, långt fram mot jul - den tid som sucidiala oftast har där det ältas fram och tillbaka.

När beslutet sen väl kommer brukar det gå i en väldigt hastighet:
3 januari testamente med barnen uteslutna samt avskedsbrev.

Dokumenten kan mycket väl vara förberett av den part som går och väntar in den andra att familjen ska förenas på nån plats bortom molnen där inget lidande finns.
Citera
2019-05-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Nån väcker tanken och jag tror det är Hanna.

Jag tror hon är suicidal längre tid och därav framkommer ordval som "tidig höst" samt att det har samröre med Moas diagnos.
Det är då bom stopp - hon orkar inte mer.

Sen ses en ambilvalens via O hela hösten, långt fram mot jul - den tid som sucidiala oftast har där det ältas fram och tillbaka.

När beslutet sen väl kommer brukar det gå i en väldigt hastighet:
3 januari testamente med barnen uteslutna samt avskedsbrev.

Dokumenten kan mycket väl vara förberett av den part som går och väntar in den andra att familjen ska förenas på nån plats bortom molnen där inget lidande finns.

Storhelger med familjefokus brukar innebära ansträngning för många. Det är då förväntningar möter verklighet och man upptäcker att livet inte är så fullt av glitter och glad julmusik som det borde vara.

Sen kommer nyårsafton med någon sorts avslut av det gamla och löften om det nya.

Det blev väl för svårt att se framåt.
Citera
2019-05-22, 12:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Storhelger med familjefokus brukar innebära ansträngning för många. Det är då förväntningar möter verklighet och man upptäcker att livet inte är så fullt av glitter och glad julmusik som det borde vara.

Sen kommer nyårsafton med någon sorts avslut av det gamla och löften om det nya.

Det blev väl för svårt att se framåt.
För andra som tänker begå självmord kan storhelg vara en tid att säga hej då.
Likt som det var för självmordspakten i Quebec där barnen överöstes av presenter för en sista fröjdefull jul och likaså vänner. Att inleda nya året med att dö.
Här blev det Trettondagshelgen och sista livstecken på Hanna-dagen.

Suicidal förberedelsetid (su-tankar) gällande H kan har varit utredningstiden för M med prel.diagnos.
Typ "får hon också gå igenom det Agnes gjort så orkar jag inget mer."

Hon är redan försluten när det kommer till de sjuka barnen - då är det färdigsnackat om Tjoa-Moa.
Det är däremot inte O.
Hon jobbar som vanligt fram till jul - han oroas över barnen inför chefen.
Sen blir de tyvärr överens och de enda offren är som sagt två stackars barn.
Senast redigerad av develi 2019-05-22 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in