2019-05-21, 20:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Hej XX,
Hoppas det ordnar sig med NN:s hälsa. Hälsa henne mycket från mig. Hon kan spela själv nån gång hemma. Piano/ musik är kompis för en under hela livet.
Hälsa din fru och önskar lycka till med hälsan till NN
YY

Hela hälsningen ovan.... så skriver man inte till någon man känner väl. Och "hälsa din fru"? Hade Missan känt henne hade hon skrivit "Hälsa Hanna". Allt andas om någon som är arvoderad för att göra ett jobb. De var defintivt inte tighta på minsta lilla sätt. Som Missan skrivit i tråden så känns det som om kan beskriva Oskars pyjamas. I princip. Så var det uppenbarligen inte.

Edit: Läser man på bloggen har hon sett Hanna enbart tre månader drygt 40 min/v, skriver du Develi. Frågan är... var Hanna och Oskar alltid med Moa inne hos lärarinnan? Passade de inte på att hänga lite i Lund och göra ärenden under den där pianotimmen? Nån som vet?
Betänk den meningeni sista mailet;
"Hon kan spela själv nån gång hemma. Piano/ musik är kompis för en under hela livet."

.. om hon drabbats av den vanliga ljudkänsligheten (eller Agnes). Det kan ju inte pianotanten veta nåt om isf - men det slog mig med tanke på det vi diskuterat gällande förlust som associeras till livsglädje.

"Efter det tog alla kontakter mellan familjen i Bjärred och flickans pianolärarinna slut."
Senast redigerad av develi 2019-05-21 kl. 20:34.
Citera
2019-05-21, 20:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Betänk den meningen;
"Hon kan spela själv nån gång hemma. Piano/ musik är kompis för en under hela livet."

.. om hon drabbats av den vanliga ljudkänsligheten (eller Agnes). Det kan ju inte pianotanten veta nåt om isf - men det slog mig med tanke på det vi diskuterat gällande förlust som associeras till livsglädje.
Jag tror inte ljudkänsligheten gäller alla i och för sig. Men jag kan inget om ME och skall väl inte ens yttra mig om det. Men när det gäller sjukdomar överlag så är det väldigt individuellt hur man drabbas. Alla får inte exakt samma symptom. Agnes kanske inte heller vad ljud- eller ljuskänslig. Vi vet ju inte. Men framtidsoron för föräldrarna var ju högst verklig.
Citera
2019-05-21, 20:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror inte ljudkänsligheten gäller alla i och för sig. Men jag kan inget om ME och skall väl inte ens yttra mig om det. Men när det gäller sjukdomar överlag så är det väldigt individuellt hur man drabbas. Alla får inte exakt samma symptom. Agnes kanske inte heller vad ljud- eller ljuskänslig. Vi vet ju inte. Men framtidsoron för föräldrarna var ju högst verklig.
Nej - men jag skriver OM.
Och det beror väl på svårighetsgraden och ME kan försämras.

Med tanke på vilrum som isolerar sinnesintryck (ljud/ljus) gällande skola så har jag haft det i åtanke.
För att det är ett kriterie (VISS, CDC) och Moa slutar spela piano.
Citera
2019-05-21, 20:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Nej - men jag skriver OM.
Och det beror väl på svårighetsgraden och ME kan försämras.

Med tanke på vilrum som isolerar sinnesintryck (ljud/ljus) gällande skola så har jag haft det i åtanke.
För att det är ett kriterie och Moa slutar spela piano.

Aha, du tänker sååå! Sorry, jag missuppfattade. Tror du att Moa slutade spela därför att hon började bli ljudkänslig?
Citera
2019-05-21, 20:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Aha, du tänker sååå! Sorry, jag missuppfattade. Tror du att Moa slutade spela därför att hon började bli ljudkänslig?
Ja, det är vad jag funderar på och fortsättningsvis att det är ännu ett område som påverkas i familjen.
Citera
2019-05-21, 20:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja, det är vad jag funderar på och fortsättningsvis att det är ännu ett område som påverkas i familjen.
Ja, om A hade ljudkänsligheten samt andra obehagliga symptom som smärta, kraftlöshet/trötthet osv, och M klagade över att hon inte mådde bra av pianoklinkets ljud, då begriper man att Oskar direkt började tro att även hon hade ME. Och sökte för det.
Citera
2019-05-21, 21:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, om A hade ljudkänsligheten samt andra obehagliga symptom som smärta, kraftlöshet/trötthet osv, och M klagade över att hon inte mådde bra av pianoklinkets ljud, då begriper man att Oskar direkt började tro att även hon hade ME. Och sökte för det.
.. och Hanna.

Jag försökte kolla runt och jag såg en blogg med en ung tjej som också heter A. Hon nämner detta som ett vanligt symtom och skriver att det är bra och dåliga dagar, att ansträning kan ge en krasch (PEM) och att symtomen är fluktuerande.
"de kommer och går lite som de vill. Vissa dyker upp från ingenstans för att sedan försvinna lika fort".

Det är ju flera som hela tiden får använda öronproppar även om de inte är lika illa däran som de med hörselkåpor i ett mörkt tyst rum.
Citera
2019-05-21, 23:29
Medlem
Citat:

Han sökte diagnos för att få hemskolningen godkänd... och började direkt planera mord på hela familjen när diagnosen kom. Tidig höst. Men han gav fanken i att deklarera redan på våren.
Citera
2019-05-21, 23:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
/.../ Undrar vad O avsåg med "tidig höst". När började mordplanerna? September, veckan därpå? Konflikter om spelandet?
I maj visar det sig att A inte orkar med skolmiljön. I juni hålls en ny elevkonferens men nu angående M. Något läkarintyg finns inte vid denna tidpunkt. Föräldrarna misstänkte att M led av samma sjukdom även om diagnosen inte var fastställd ännu.

17 juli 2017 sätts under fm vid 11-tiden annonser ut på Blocket (flera mattor, bl.a. en rosa, skrivbord för två, rosa fåtölj; passande till flickrum).

Under sommaren pågår utredning angående M. Läkarintyg för M erhålls och överlämnas till skolan före beslut.

2 aug: OH lägger sista handen vid en liten momsskrift tillägnad sina döttrar.

Under hösten beslutas sedan om fortsatt anpassad studiegång för båda döttrarna.
Citat:
Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning.
Ett sådant kom senare.
– Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson.”
https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/
En hypotes är att beslutet togs i samband med att M erhöll sin diagnos ("tidig höst" bör avse slutet av aug/början av sept).

Här framträder bl.a. G-klinikens företrädare m fl (ML var den som 31 mars 2016 rekommenderade HB att gå med i den slutna gruppen på fb. - I mars; okänt datum, hölls också den första elevhälsokonferensen betr. A - som om 6 mån ska fylla 13 år).
https://urplay.se/program/212285-ur-samtiden-mer-an-svar-trotthet-me-cfs-patientforetradares-perspektiv
https://urplay.se/program/212282-ur-samtiden-mer-an-svar-trotthet-me-cfs-pagaende-forskningsprojekt?autostart=true
Citera
2019-05-21, 23:35
Medlem
Redan i juni 2017? Vad handlade den om? Trött redan då?

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I maj visar det sig att A inte orkar med skolmiljön. I juni hålls en ny elevkonferens men nu angående M. Något läkarintyg finns inte vid denna tidpunkt. Föräldrarna misstänkte att M led av samma sjukdom även om diagnosen inte var fastställd ännu.

17 juli 2017 sätts under fm vid 11-tiden annonser ut på Blocket (flera mattor, bl.a. en rosa, skrivbord för två, rosa fåtölj; passande till flickrum).

Under sommaren pågår utredning angående M. Läkarintyg för M erhålls och överlämnas till skolan före beslut.

2 aug: OH lägger sista handen vid en liten momsskrift tillägnad sina döttrar.

Under hösten beslutas sedan om fortsatt anpassad studiegång för båda döttrarna.
En hypotes är att beslutet togs i samband med att M erhöll sin diagnos ("tidig höst" bör avse slutet av aug/början av sept).

Här framträder bl.a. G-klinikens företrädare m fl (ML var den som 31 mars 2016 rekommenderade HB att gå med i den slutna gruppen på fb. - I mars; okänt datum, hölls också den första elevhälsokonferensen betr. A - som om 6 mån ska fylla 13 år).
https://urplay.se/program/212285-ur-samtiden-mer-an-svar-trotthet-me-cfs-patientforetradares-perspektiv
https://urplay.se/program/212282-ur-samtiden-mer-an-svar-trotthet-me-cfs-pagaende-forskningsprojekt?autostart=true
Citera
2019-05-21, 23:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Redan i juni 2017? Vad handlade den om? Trött redan då?
Ja, det bör hon ha varit - och i övrigt uppvisat samma symptom som man (nu med facit i hand) initialt iakttagit på hennes syster.
Citera
2019-05-21, 23:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Han sökte diagnos för att få hemskolningen godkänd... och började direkt planera mord på hela familjen när diagnosen kom. Tidig höst. Men han gav fanken i att deklarera redan på våren.
Mot denna hypotes talar mycket starkt det testamente som skrevs 3 jan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in