2021-02-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En mycket bra fråga.
Vad ville O, egentligen?

Det kan man fråga sig. Han verkar ha varit mycket för att avsluta. Avsluta barnens skolundervisning i skolan. Avsluta dotterns pianolektioner. Avsluta barnens liv. Avsluta sin hustrus liv. Avsluta sitt eget liv. Han verkar också ha varit mycket "nej". Inte pröva och se om det skulle bli bättre. Inte erbjuda pianofröken att hålla lektioner hemma.

Han ville också ha kontroll och vara där döttrarna var. Om en dotter spelade piano följde han med på lektionen. Om den andra dottern spelade fotboll var han med på träningarna.

Jag tror att Oskar gått runt med obehandlad depression i många år. Den fick fäste i övriga familjen, drog ned dem på djupet. En gissning är att han kämpade lite över sin förmåga och valt en karriär som inte gav honom någon glädje.

Hans lilla skrift "Moa och skatten" (eller vad den nu hette) är märklig. Att han publicerade den på sin hemsida är udda. Den håller inte måttet och fungerar egentligen varken för små barn eller andra. Hur tänkte han? Som tidigare konstaterats skulle han ha skrivit böcker tillsammans med en kollega som skulle ha samma typ av titel, "xx och xx". Han blev bortvald. Det klarade han inte av. Han klarade inte av att döttrarna blev äldre och skulle skapa sig egna liv. Just på tröskeln till mer egna liv blir båda flickorna ME-fjättrade och sedan "ME-mördade". Han var en mycket sjuk man.'

OM barnen blivit befriade från sina vårdnadshavare, hade de fått näringsriktig mat och kunnat gå i skolan precis som vanligt. Det är min tes. Inte tror jag att han försåg barnen med mat som gav dem energi.
Senast redigerad av rappytt 2021-02-16 kl. 10:25.
Citera
2021-02-16, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vi som anser att PT har mer underlag via full insyn att avgöra förstår du.
Som inte hänger oss åt konspirationer om mörkläggning, rättshaveristisk noja och sånt utan nån sorts erfarenhet.

Kör du ångervecka tills du självdör.

Absolut ingenting pekar på ånger utifrån att han får ta huvudansvar.
Likt den mordiska damen i USA som var sist ut.
De var överens oavsett.

Fullkomligt älskar teorin om Hanna som skriver ett avskedsbrev om önskan att dö/att döda barnen och ett testamente som förutsätter att barnen är döda, för att sen ångra sig efter att ha proppat i sig sömnmedel.

Påminner inte så lite om självmordsbombaren som när han skriker Allahu akbar! skjuts av polisen, sekunderna innan hens bombbälte briserar mitt i en folksamling.

Efteråt kommer nån tjomme, inte mamma - pappa eller syskon - utan en helt utomstående person och anser att polisen bör hållas ansvariga för hens och folksamlingens död.
Senast redigerad av Kranskalle 2021-02-16 kl. 13:46.
Citera
2021-02-16, 17:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vilja och vad någon vill är lite svår semantik för rimligen vill alla människor leva vidare och vara friska, lyckliga och älskade, kanske framgångsrika. Men om drömmarna förblir utopier får nog de handlingar någon utför, anses vara utryck för en vuxen persons vilja där och då, såvida denne inte är fånge eller psykiskt sjuk och otillräknelig.

Det är lite typiskt svenskt att konstatera att någon kanske inte hade något val - dvs något eget ansvar - för de handlingar denne gjort. Att vederbörande blivit ”övertygad” av någon annan. Egen skuld och att ta konsekvenserna är nästan tabu i Sverige där ingen någonsin vill ta ansvar för några beslut.

När Oskar hängde sig i en utomhus el-sladd med vindan fast i trappans räcke gjorde han det alldeles själv, han var ensam kvar, alla andra hade han redan dödat. Så nej Oskars självmord var ingen gemensam handling, enbart Oskar själv genomförde sitt självmord enligt sin vilja där och då.

Eftersom det med största sannolikhet bara hittats fynd av Oskars aktiviter vid de tre morden, kan man dra slutsatser om vad Oskar har gjort. Vilka mått, steg och val han gjorde.
Det har inte framkommit att det funnits några sådana fynd efter Hanna vid morden på barnen. Därför vet man inte heller var hon befann sig eller vad hon gjorde just då, eller om hon fortfarande levde.

Så ja en hel del uppgifter om Oskars handlingar och val vid morden har framkommit, bl a att han valde att strypa ihjäl Hanna. Sannolikt också att ensam döda barnen. Eftersom ingen hävdat att han varken var fånge eller otillräknelig, så får det nog betraktas som hans eget val.
Det är ren lögn att det finns aktivitet som ger koppling mellan barn och O.

Att han använder en sladd säger inte mer än att han använder det som redskap för att dö.

Att han är sist ut vet vi redan. Vad H ensam eller O ensam eller O/H gjort tillsammans med barnen DESS INNAN vet vi inte.

Om man bortser från att du fablar om sladdar och annat:

Skulle man resonera likt dig skulle så skulle Johanna Möller frias.
Ditt problem är att du inte klarar av begreppet samråd och gemensamt beslut.

För du tål inte att H är både suicidal och en mördare.
Det stämmer nämligen inte med att du beslutat dig för en annan teori och du klarar inte av erkänna att du har misslyckats totalt efter att PT lämnar info om gemensam skuld.

Du var lika övertygad som EH att det var scoop och skandaler på gång.

Sen kör du med att du värnar om barnen.

Du bryr dig enbart om dina egna konspirationer som baseras på att Hanna är oskyldig.
Citera
2021-02-16, 22:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Fullkomligt älskar teorin om Hanna som skriver ett avskedsbrev om önskan att dö/att döda barnen och ett testamente som förutsätter att barnen är döda, för att sen ångra sig efter att ha proppat i sig sömnmedel.

Det är märkligt att du ironiserar över att Hanna skulle kunnat ångra sig angående att mörda barnen. Hon ändrade sig / ångrade sig ju angående beslutet att ta sitt liv.
Kan man bara ångra ett beslut, men inte två, enligt ditt förmenande?

Eller är det kanske egentligen så att sannolikheten för att man ångrat både beslutet att ta sitt eget liv och beslutet att döda barnen egentligen är större och visar att det skedde förändringar av den ursprungliga, underskrivna planen?

De där forskarna som fått se hela omaskat FUP vars slutsatser och klassificering du tydligen tagit del av - har väl rimligen också lämnat en förklaring till varför Oskar ensam, utan Hanna, tog på sig att handgripligen döda barnen. Har de också haft någon förklaring till varför Hanna ändrade sig om sitt planerade suicid?

Om du inte kan eller vill svara, går det utmärkt att lämna uppgifter om var vi andra kan ta del av dessa forskares sammanställningar och slutsatser.

Lämna tröttsamt ad hominens utanför detta nu och håll kvar topik på Bjärred - var finns dessa forskningsrapporter?
Vi som tjafsat hit och dit om att vi vill få mer info ur FUP, skulle sannolikt vara precis lika tillfreds med forskningsrapporter och slutsatser från experter som haft tillgång till omaskat FUP.

Citat:
Du vet att de forskare som har fått se hela avskedsbrevet och läst omaskad FUP redan klassificerar Hanna och Oskars mord på sina barn som barmhärtighetsmord?
Senast redigerad av Solglittret 2021-02-16 kl. 22:59.
Citera
2021-02-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är ren lögn att det finns aktivitet som ger koppling mellan barn och O.

Att han använder en sladd säger inte mer än att han använder det som redskap för att dö.

Att han är sist ut vet vi redan. Vad H ensam eller O ensam eller O/H gjort tillsammans med barnen DESS INNAN vet vi inte.

Om man bortser från att du fablar om sladdar och annat:

Skulle man resonera likt dig skulle så skulle Johanna Möller frias.
Ditt problem är att du inte klarar av begreppet samråd och gemensamt beslut.

För du tål inte att H är både suicidal och en mördare.
Det stämmer nämligen inte med att du beslutat dig för en annan teori och du klarar inte av erkänna att du har misslyckats totalt efter att PT lämnar info om gemensam skuld.

Du var lika övertygad som EH att det var scoop och skandaler på gång.

Sen kör du med att du värnar om barnen.

Du bryr dig enbart om dina egna konspirationer som baseras på att Hanna är oskyldig.

Ursäkta att jag bryter mig in här i er diskussion. Men det finns en del i den här fruktansvärda tragedin som gör mig fundersam = att H valde att bli strypt (!!!) och O att hänga sig, istf att skaffa tabletter och ta en överdos båda två. Eller heroin som finns att köpa så gott som överallt.

För att detta överjävliga kunde hända och att t.o.m papper skrivas och undertecknas av båda, måste ju innebära att båda led av depression och drog ner varandra i djupet.

Det är så sorgligt och teatraliskt mitt i allt elände. Både H och barnen låg fint nerbäddad i sina sängar.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-16 kl. 23:24.
Citera
2021-02-17, 00:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ursäkta att jag bryter mig in här i er diskussion. Men det finns en del i den här fruktansvärda tragedin som gör mig fundersam = att H valde att bli strypt (!!!) och O att hänga sig, istf att skaffa tabletter och ta en överdos båda två. Eller heroin som finns att köpa så gott som överallt.

För att detta överjävliga kunde hända och att t.o.m papper skrivas och undertecknas av båda, måste ju innebära att båda led av depression och drog ner varandra i djupet.

Det är så teatraliskt mitt i allt elände. Både H och barnen låg fint nerbäddad i sina sängar.
Det tror jag de gjorde - led av depression - och att en part dödar den andra är inte unikt.
Ses i Quebec, ses i Tyskland, ses i USA.
I Quebec försökte hon sig på en vals om oskuld men fick livstid. I de andra finns gemensamma avskedsbrev likt Bjärred där modern skriver och förklarar ihop med maken.

Vi vet inte ens om hon valde utifrån planering. Hon har varit med och dödat barn, aktivt el passivt:
Om hon gör ett misslyckat Su så lär hon vara väldigt desperat. Hon lär vara ännu mer desperat om döttrarna är döda.

När det kommer till mfs så kan man se mycket allvarliga Su-försök.
Men mamman misslyckas och överlever.

Att en partner väljer att dödas sker i drogat el nedsövt tillstånd ses i de ex jag nämnt.
Kan inte se det skönare att bli skuren med kniv, dränkt or what ever.

Jag tror också att man inte ska försöka applicera sin friska förskräckelse på paret och den situation de står i.
Det är patologiskt.

Men damerna kan de också vid familicide dvs den som fixar och donar både med kramdjur runt barnen, blomma i handen på gubben innan hon gör exit sist.
Teatraliskt eller ej men hon arrangerade och fixade det mesta (annat fall i USA).

Hanna vill dö och hon är medspelare.
Om det nu finns su-pakter är det inte så värst märkligt att två individer tyvärr enas och alla är inte romantiska tonåringar som tyvärr sett på nån film och rycks med.
Det finns äldre som tyvärr vill dö pga av livsleda, att partnerns funktioner sviktar osv.

Ordet "tyvärr" kursiverat för att jag anser inte att det finns nåt rart i Su oavsett ålder, det är snarare tragiskt:

För att...
Människor påverkar varandra, speciellt om banden är tighta och de isolerar sig.
Pessimism kan vara smittsamt, en deprimerad kan dra ner en annan person - det blir en nedåtgående trend.
Jag tror de är varandras mycket dåliga rådgivare.

För att...
Glorifiera döden är liksom inte my cup of tea.
Jag anser att su-prevention är A och O.
Om människor uppmärksammas, om människor får hjälp så kanske det kan rädda nån. Här drabbade det till och med två stackars barn, två suicidala föräldrar utvidgade och mördade sina döttrar.

Edit.
Har skrivit om en kinesisk familj där hon lämnar brev till olika personer. Minns inte om hon var läkare el hur det nu var.
De hittar barnen på madrass på golvet, äldre dottern i sin säng. Plastpåsar över huvudet, drogade innan antar jag.
Föräldrarnas ben sammanbundna med varandra i dubbelsängen.
Senast redigerad av develi 2021-02-17 kl. 00:24.
Citera
2021-02-17, 00:13
Bannlyst
Citat:
Det är märkligt att du ironiserar över att Hanna skulle kunnat ångra sig angående att mörda barnen.

Inget konstigt alls. Jag hade ironiserat lika mycket om du menat att Oskar ångrat sig och sedan
i ilska ströp den nerdrogade Hanna för att ha genomfört planerna trots att han dragit i nödbromsen. Det kräver nämligen att man fullständigt blundar för polisens uppgifter och slutsatser, liksom forskare som sett omaskad fup och avskedsbrev.
Citera
2021-02-17, 01:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Inget konstigt alls. Jag hade ironiserat lika mycket om du menat att Oskar ångrat sig och sedan
i ilska ströp den nerdrogade Hanna för att ha genomfört planerna trots att han dragit i nödbromsen. Det kräver nämligen att man fullständigt blundar för polisens uppgifter och slutsatser, liksom forskare som sett omaskad fup och avskedsbrev.

Vilka forskare? Var finns rapporterna?
Citera
2021-02-17, 01:26
Bannlyst
Citat:
Vilka forskare?

Rätt ointressant för saken eftersom slutsatsen är exakt densamma som polisens, Hanna och Oskar dödade sina ME-sjuka barn av barmhärtighetsskäl. Således ytterligare en aktör med insyn i ärendet som finner att allt gått rätt till, i likhet med skolinspektionen för skolan, IVO för sjukvården, kammarrätten för polisen och anhöriga för allihopa.

Kvar finns en utomstående - som utan kompetens och insyn - försöker att fria en självmordsbomberska.
Citera
2021-02-17, 01:32
Medlem
develis avatar
Citat:

Det är så sorgligt och teatraliskt mitt i allt elände. Både H och barnen låg fint nerbäddad i sina sängar.
Tittar sporsdiskt på världsnyheterna utifrån olika rättsfall och händelser.
Det som ses är att fallen tycks öka, vilket får mig att relatera till covid, isolering och psykisk ohälsa.
Vilket är förfärliga följdkonsekvenser.

25 Jan 2021
En kvinna har gått bärsärk i Melbourne, dödat sina tre barn (3, 5 och 7) och sig själv. Maken verkar inte ha förstått ett dugg, han är ute och handlar och möts av en förfärligt scen. inte grannar och bekanta heller och det misstänks depression.

'On that day she did seem to be a bit withdrawn – that was not usual – she was very quiet … in retrospect maybe that was a pointer.'

https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/news/melbourne/article-9182401/amp/Father-children-slain-horrific-murder-suicide-shopping-family-television.html

She also struggled to cope during the COVID lockdown.

“She did seem to be a bit withdrawn I’ll admit that,” Marie Groves said.

“She was not the usual bubbly effervescent Katie, wasn’t really interested in what everybody else was doing, she was very quiet.”

It’s being reported Katie may have struggled with depression in the lead-up to her death.
Neighbours have told 7NEWS Katie was not herself in recent months.
https://www.google.com/amp/s/7news.com.au/news/disaster-and-emergency/mother-who-killed-three-children-before-taking-own-life-wasnt-herself-in-recent-months-neighbours-sa y-c-1967520.amp
Citera
2021-02-17, 01:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Ja visst kan man tycka att det finns bättre metoder. Nu hade ju båda två tagit stor mängd lugnande tabletter men det är så gott som omöjligt att ta sitt liv med hjälp av moderna preparat.
Mamman i Gårdsten skar halsen av alla sina barn samma dag som de skulle bli vräkta. Man kan tycka att hon skulle ha haft tid att fundera ut en finare metod. Hon kunde väl hälla heroin i deras dricka. Varför gjorde hon inte det?
Citera
2021-02-17, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja visst kan man tycka att det finns bättre metoder. Nu hade ju båda två tagit stor mängd lugnande tabletter men det är så gott som omöjligt att ta sitt liv med hjälp av moderna preparat.
Mamman i Gårdsten skar halsen av alla sina barn samma dag som de skulle bli vräkta. Man kan tycka att hon skulle ha haft tid att fundera ut en finare metod. Hon kunde väl hälla heroin i deras dricka. Varför gjorde hon inte det?

Har för mig att ena dottern och H hade en MINDRE dos lugnade i blodet. Ångest och lidande gällande åtinstone barnen eftersom strypning/kvävning tar några minuter innan det är över. Kanske också de hade ögonkontakt. Att det sista barnen förnimmer av livet, är att föräldern tar ens liv.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-17 kl. 02:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in