Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan-i-skuggan
Självklart mördar/dödar du en fjäril det är objektiv fakta.
Random från Wiki:
”Gemensamt för alla fjärilar är dock att de föds från ägg.”
Om en fjäril föds från ett ägg, hur kan den då först vara en fjäril, som du säger, efter puppa-stadiet? Det är en larv som föds ur ägget, alltså är larven en fjäril.
”Fjärilens larvstadium är den tid då fjärilen växer i storlek.”
Hur kan fjärilen växa som mest under ett stadie när den inte ens existerar enligt dig?! Läskigt!
Inser du nu hur farligt det är med godtyckliga och subjektiva kriterier för vad som utgör något så komplext som en människa? Du kunde inte ens få till det med en fjäril!
Jag hoppas även du har heder nog att erkänna hur väl du illustrerade min poäng med detta. Efter alla lögner du har yttrat är det det minsta du kan göra.
Det spelar ingen roll hur vanliga de är. Det är lagligt och därför relevant. Antingen kan du försvara det moraliskt eller så kan du inte det. Att det är ovanligt är irrelevant.
Det är relevant för diskussionen kring en moders ansvar och där hade du haft en poäng med detta resonemang. Det är dock inte vad som illustreras i denna liknelse. Denna liknelsen hanterar frågan om godtycklighet kring vad som utför en människa/fjäril.
Vi pratar om fjäril här. Du har precis hävdat att en larv inte är en fjäril, vad spelar det då för roll om en larv har sina larvfunktioner? Det är ju ändå inte en fjäril.
Ett foster har också alla sina fosterfunktioner så din poäng här är verkligen obefintlig....
Detta är ett svar på ett resonemang som explicit utgår ifrån att livet börjar vid befruktning. Min kropp producerar inte befruktade spermier så jag förstår inte alls din poäng här...
Nej dödar jag en larv, så är det en larv jag dödar,
precis som om dödar jag en 15-åring så är det en 15-åring och kommer alltid vara en 15-åring jag dödat och inte en 88-åring.
Denna framtida 88-åring kan jag inte döda, för han finns i en potentiell framtid.
Det enda jag kan göra är att se till att den framtiden inte blir, men! det är fortfarande inte att "döda"
Det begreppet kräver handgripligt agerande av något slag på en existerande varelse.
Arten fjäril har som jag redan påpekat för dig flera stadier med olika livsform, som ser radikalt olika ut, ungefär motsvarande våra åldrar. En människa på 3 år ser radikalt olika ut samma människa 60 år senare.
Dina testiklars innehåll har exakt samma potentiella liv framför sig som ett nyss befruktad äggcell, det enda dina spermier behöver är att få lov träffa på en äggcell.
Det enda en befruktad äggcell behöver är en blodfull livmoder samt vidare säkert 1000 olika "steg" i utvecklingen som ska klaffa.
har man denna heliga sentimentala tro och dyrkan av potentiella framtida mänskliga liv som ligger där i en framtid och hägrar om bara OM....så varför inte likväl dina spermier?
hmm?
Varför ska vi inte fixera på dem, och sätta ditt liv i karantän, i dessa potentiella framtida livs namn?
Vi kan ex. tvinga dig med våld att gå och runka av dig en gång i veckan på nått sjukhus.
För om du fryser in dem, så kan du ju ev. garantera 35 967 st av dessa sina LIV!!!!!
Ska du verkligen mörda 35 967 st framtida människor?
hmm?