Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Om jag dödar en fjärilslarv, så dödar jag en fjärilslarv.
Iom denna handling så ser jag till att en fjärilspuppa samt en fjäril aldrig kan utvecklas ur just denna larv.
Det går jag med på.
men jag går alltså inte med på idén att jag mördar en fjäril då jag klämmer ihjäl en larv.
Överens?
Självklart mördar/dödar du en fjäril det är objektiv fakta.
Random från Wiki:
”Gemensamt för alla fjärilar är dock att de föds från ägg.”
Om en fjäril föds från ett ägg, hur kan den då först vara en fjäril, som du säger, efter puppa-stadiet? Det är en larv som föds ur ägget, alltså är larven en fjäril.
”Fjärilens larvstadium är den tid då fjärilen växer i storlek.”
Hur kan fjärilen växa som mest under ett stadie när den inte ens existerar enligt dig?! Läskigt!
Inser du nu hur farligt det är med godtyckliga och subjektiva kriterier för vad som utgör något så komplext som en människa? Du kunde inte ens få till det med en fjäril!
Jag hoppas även du har heder nog att erkänna hur väl du illustrerade min poäng med detta. Efter alla lögner du har yttrat är det det minsta du kan göra.
Citat:
Nej i vecka 18 så har embryot nått stadiet foster. I vecka 18 så sker ytterst få aborter i Sverige, dessa 'är visserligen lagliga, men! de är ovanliga då kvinnor i regel får kännedom om sin graviditet och vidtar ev. åtgärder långt innan vecka 18.
Det spelar ingen roll hur vanliga de är. Det är lagligt och därför relevant. Antingen kan du försvara det moraliskt eller så kan du inte det. Att det är ovanligt är irrelevant.
Citat:
Jag skulle hävda att försöken att ens göra jämförelser mellan just fjäril och människa är dömt att misslyckas från början, eftersom dessa två är helt olika arter med helt skilda system för sin reproduktion. Fjärilars ägg läggs ex utanför en honfjäril. Ett "fjärilslarvsfoster" växer inuti nån form av äggskal för att sen "kläckas" då det uppnått larvstadiet.
medan en människa inte har nått skal, annat än sin mammas livmoder, innan det "kläcks".
Det är relevant för diskussionen kring en moders ansvar och där hade du haft en poäng med detta resonemang. Det är dock inte vad som illustreras i denna liknelse. Denna liknelsen hanterar frågan om godtycklighet kring vad som utför en människa/fjäril.
Citat:
Så nej, måst du prompt jämföra just dessa två så är det i stadiet vara ett ägg/ embryo/foster som är det aktuella. Eftersom en larv är en fullfjädrad litet liv, med alla sina larvfunktioner, ( ex transportera sig så underhållande som möjligt, äta blad säkert 30 ggr sin vikt på 2 minuter, se hotfullt giftig ut etc etc. i full utveckling.
Vi pratar om fjäril här. Du har precis hävdat att en larv inte är en fjäril, vad spelar det då för roll om en larv har sina larvfunktioner? Det är ju ändå inte en fjäril.
Ett foster har också alla sina fosterfunktioner så din poäng här är verkligen obefintlig....
Citat:
Visst, men jag tycker inte vi behöver gå efter denna "standard" eftersom det i praktiken är en omöjlighet.
Well.. då får du ju se till att varenda spermie din kropp producerar nu får sin framtid...
.
Detta är ett svar på ett resonemang som explicit utgår ifrån att livet börjar vid befruktning. Min kropp producerar inte befruktade spermier så jag förstår inte alls din poäng här...