2019-05-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
Beklagar verkligen den här situationen, kan inte vara annat än att befinna sig i nån sorts twilight zone.

Får man ändå fråga vad som fick dig/er att dra sig ur affären? Övervägde du/ni någonsin riskerna med något sådant? Blev ni duperade av någon mäklare som kom med svepande argument om att saker och ting skulle ordna till sig om något hände? Påverkade prisutvecklingen på bostäder din/er upplevda känsla av trygghet med att genomföra en sån här affär?

Vill inte smeta omkring i någon annans misär här, men det vore väldigt intressant att få ta del av en berättelse från verkligheten. En dom eller stämningsansökan vittnar ju bara om en avgränsad del av historien.

Ja du fick tråden nu.. Vet faktiskt inte om någon någonsin frågade varför jag valde just denna affär.

Drog mig in i detta för jag ville ha "nytt och fräscht".
Var barnlös, singel och ville såklart ha swimmingpool på innergården om det erbjöds. Takterass var inte fel.

Priset på bostaden (2015) var lockande, extremt låg avgift.

Och ja mäklaren sa att en försening mer än 6 månader "lär kompenseras" och vem är jag då att ifrågasätta en utbildad mäklare

Var medveten om risken med försening och prisfall. Men inte att behöva vara bostadslös 2 år och bo hos vänner osv.

Drog mig ur detta för jag ansåg det vara oacceptabelt. Rätt ska vara rätt.
När jag väl frågade om mina möjligheter var deras nonchalanta attityd bensin i elden för mitt driv att dra mig ur.

Ja mycket ändras på 5 år och om något positivt ska nämnas i hela den fälla jag fallit i så har jag blivit något av en expert på att undvika fällor numera.
2019-05-21, 18:27
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetfargo
Ja du fick tråden nu.. Vet faktiskt inte om någon någonsin frågade varför jag valde just denna affär.

Drog mig in i detta för jag ville ha "nytt och fräscht".
Var barnlös, singel och ville såklart ha swimmingpool på innergården om det erbjöds. Takterass var inte fel.

Priset på bostaden (2015) var lockande, extremt låg avgift.

Och ja mäklaren sa att en försening mer än 6 månader "lär kompenseras" och vem är jag då att ifrågasätta en utbildad mäklare

Var medveten om risken med försening och prisfall. Men inte att behöva vara bostadslös 2 år och bo hos vänner osv.

Drog mig ur detta för jag ansåg det vara oacceptabelt. Rätt ska vara rätt.
När jag väl frågade om mina möjligheter var deras nonchalanta attityd bensin i elden för mitt driv att dra mig ur.

Ja mycket ändras på 5 år och om något positivt ska nämnas i hela den fälla jag fallit i så har jag blivit något av en expert på att undvika fällor numera.

Tack för att du delar med dig. Dessa motgångar beskrivs ibland som ett fall för enkom spekulanter och lycksökare. Jag känner själv ett par som är i tvist med SSM i ett annat projekt så det finns onekligen en hel del verkliga förlorare i den här sortens cirkus. Dessvärre är det också som du säger, det är när man har bränt sig som man lär sig. Vare sig det handlade om de som köpte aktier för alla sina pensionspengar före IT-bubblan sprack eller de som ingått avtal som efter en tid visade sig inte ha varit särskilt bra.

Sen tycker jag det är beklämmande hur många som vittnar om mäklarnas nonchalanta inställning. Nu har jag i och för sig i princip noll och inget förtroende för en mäklare eller dennes eventuella kompetens, men ändå. Deras bekymmersfria tillvaro i en period av stigande priser har varit miserabel att bevittna. De har bara sagt det det köparna vill höra och sen försvunnit in i skuggorna när papperna skrivits under. Även om deras ansvar inte kan läggas dem till last med hjälp av juridik så är det moralisk ganska vämjeligt att stå och dra valser om trygghet och löften till människor som de rimligen måste begripa befinner sig i en situation de kanske inte fullt ut begriper. Samtidigt så har folk tyvärr också en övertro på någon som har fin kostym och förefaller veta vad hen pratar om. Det finns fler liknande exempel än vad man kan räkna till.
2019-05-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
Tack för att du delar med dig. Dessa motgångar beskrivs ibland som ett fall för enkom spekulanter och lycksökare. Jag känner själv ett par som är i tvist med SSM i ett annat projekt så det finns onekligen en hel del verkliga förlorare i den här sortens cirkus. Dessvärre är det också som du säger, det är när man har bränt sig som man lär sig. Vare sig det handlade om de som köpte aktier för alla sina pensionspengar före IT-bubblan sprack eller de som ingått avtal som efter en tid visade sig inte ha varit särskilt bra.

Sen tycker jag det är beklämmande hur många som vittnar om mäklarnas nonchalanta inställning. Nu har jag i och för sig i princip noll och inget förtroende för en mäklare eller dennes eventuella kompetens, men ändå. Deras bekymmersfria tillvaro i en period av stigande priser har varit miserabel att bevittna. De har bara sagt det det köparna vill höra och sen försvunnit in i skuggorna när papperna skrivits under. Även om deras ansvar inte kan läggas dem till last med hjälp av juridik så är det moralisk ganska vämjeligt att stå och dra valser om trygghet och löften till människor som de rimligen måste begripa befinner sig i en situation de kanske inte fullt ut begriper. Samtidigt så har folk tyvärr också en övertro på någon som har fin kostym och förefaller veta vad hen pratar om. Det finns fler liknande exempel än vad man kan räkna till.

Ja det är rätt uppenbart att denna aktör är en skojare, som jag anser bör få en skål rättvisa serverad omedelbart.

Vi får se vart detta lutar men i mitt fall lär det bli att jag lämnar landet ifall jag får hem en 6-siffrig faktura.
Söker lyckan någon annanstans helt enkelt.

När man ser grannen råka ut för orättvisa tycker man att landet går åt fel håll.
När du själv råkar ut för det är det dags att agera.
2019-05-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Du räknar fel. För att få ut dom där hundratusen så måste du sälja din BR, med mäklaravgifter på kanske 50-75000 och sen betala skatt på vinsten. Har du kvar dina 100 efter det, nej.

Absolut, både mäklaravgift, ränta på lånet, och skatt äter av vinsten. Min poäng var bara att en bostad är ett av få ställen där en vanlig människa kan få en hävstång på 600-700% på sin investering till en extremt låg ränta.
2019-05-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewhy2
Absolut, både mäklaravgift, ränta på lånet, och skatt äter av vinsten. Min poäng var bara att en bostad är ett av få ställen där en vanlig människa kan få en hävstång på 600-700% på sin investering till en extremt låg ränta.

Inte " vanlig människa kan" utan snarare " vanlig människa kunde".
Detta kommer knappast upprepas kommande decennier, såtillvida att inte priserna totalkollapsar och sen går upp till nya ATH några år efter det.
2019-05-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Inte " vanlig människa kan" utan snarare " vanlig människa kunde".
Detta kommer knappast upprepas kommande decennier, såtillvida att inte priserna totalkollapsar och sen går upp till nya ATH några år efter det.

Det går fortfarande utmärkt att få 6-7 ggr hävstång på en bostadsinvestering. Det är dock inte lika roligt om marknaden är på nedgång. Det mest brutala är väl en långsam nedgång som visserligen är hanterbar men som kräver mer eller mindre hela lönen varje månad, men som aldrig känns så akut att man faktiskt tar steget att kliva av marknaden och ta smällen på en gång...det är ju receptet på misär...
2019-05-21, 22:36
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det går fortfarande utmärkt att få 6-7 ggr hävstång på en bostadsinvestering. Det är dock inte lika roligt om marknaden är på nedgång. Det mest brutala är väl en långsam nedgång som visserligen är hanterbar men som kräver mer eller mindre hela lönen varje månad, men som aldrig känns så akut att man faktiskt tar steget att kliva av marknaden och ta smällen på en gång...det är ju receptet på misär...

Nja nästan ingen bank ger mer än 4.5 gånger årsinkomsten nu. Köpte hus i Stockholms län relativt nyligen och det var rätt tajt att få bolån på 5x årsinkomst. Grannarna flyttade in precis och de hade ännu svårare, och fick inte ett öre mer än 4.5x av någon bank så de missade sitt favorit hus och fick ta det näst bästa, eller dyraste de hade råd med då.
2019-05-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Jag skulle vilja säga att det är omöjligt om man menar 600-700 % uppgång på lägenheterna från dagens prisnivå nivå.
Men han som skrev det kanske menade den uppgången på investerat kapital men det kräver ändå mer än en dubbling av fastighetspriserna vid 80 % belåning för att få 600% avkastning på investerat kapital och då räknar jag väldigt snällt för jag tar inte med ränta/mäklaravgifter/månadsavgift eller drift & underhåll om det är hus som menas etc.

Att priserna ska dubblas från dagens nivå kommande decennium är knappas troligt, kolla statistiken som finns sen i slutet på 1800 fram till 2017 så ser du hur extrem den senaste 18 årens uppgång var.

edit, lägger in ref. https://cornucopia.cornubot.se/2017/10/stockholms-huspriser-fran-1875-till-2017.html
Senast redigerad av johnez 2019-05-21 kl. 22:50.
2019-05-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Nja nästan ingen bank ger mer än 4.5 gånger årsinkomsten nu. Köpte hus i Stockholms län relativt nyligen och det var rätt tajt att få bolån på 5x årsinkomst. Grannarna flyttade in precis och de hade ännu svårare, och fick inte ett öre mer än 4.5x av någon bank så de missade sitt favorit hus och fick ta det näst bästa, eller dyraste de hade råd med då.

Hävstången styrs inte av din årsinkomst, det är bara en faktor av hur stor del av bostadens värde du får låna, i dagsläget 85% vilket ger en hävstång på 6,66x.

Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Men han som skrev det kanske menade den uppgången på investerat kapital men det kräver ändå mer än en dubbling av fastighetspriserna vid 80 % belåning för att få 600% avkastning på investerat kapital och då räknar jag väldigt snällt för jag tar inte med ränta/mäklaravgifter/månadsavgift eller drift & underhåll om det är hus som menas etc.

Jag menar hävstång på investerat kapital. Om priset på din bostad går upp 5%, så får du 5 * 6,66 = 33,3% avkastning på ditt eget insatta kapital. Eller tvärtom om priserna går ner.

Dvs, du köper en bostad för 2 000 000 kr, 300 000 kr eget kapital, 1 700 000 lån. Bostaden ökar 5% i värde till 2 100 000 kr. Lånet är fortfarande 1 700 000 kr, men ditt eget kapital är nu 400 000 kr. 400 000 / 300 000 = +33%. Eller förenklat, du får avkastning på lånade pengar, på dagens bostadsmarknad, väldigt mycket lånade pengar.
2019-05-22, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewhy2
H Eller förenklat, du får avkastning på lånade pengar, på dagens bostadsmarknad, väldigt mycket lånade pengar.

Alternativt en förlust på dina väldiga mängder lånade pengar Hävstång är precis lika effektivt åt andra hållet. Eller snarare effektivare eftersom den växer i styrka vartefter det egna kapitalet minskar...
2019-05-22, 08:53
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetfargo
Ja det är rätt uppenbart att denna aktör är en skojare, som jag anser bör få en skål rättvisa serverad omedelbart.

Vi får se vart detta lutar men i mitt fall lär det bli att jag lämnar landet ifall jag får hem en 6-siffrig faktura.
Söker lyckan någon annanstans helt enkelt.

När man ser grannen råka ut för orättvisa tycker man att landet går åt fel håll.
När du själv råkar ut för det är det dags att agera.

Det bästa är nog att försöka skapa opinion genom att göra välgjorda berättelser om era respektive öden, att vädja till folks rättvisekänsla. När juridiken fallerar finns fortfarande folkets domstol.
2019-05-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det bästa är nog att försöka skapa opinion genom att göra välgjorda berättelser om era respektive öden, att vädja till folks rättvisekänsla. När juridiken fallerar finns fortfarande folkets domstol.

Japp. Det riktiga kämpandet börjar om vi förlorar i rätten.

Får jag inte folket med mig ser jag ingen mening att bo kvar här som jag kanske nämnt tidigare någon annanstans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in