2019-05-21, 19:22
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Men framgången kommer ofta av att män och kvinnor inte aktivt tävlar mot varandra, inte sant? Just i den icke-sportsliga sfären, är du säker på att dina framgångsrika kvinnor inte har blivit inkvoterade en gång i tiden, eller kanske knullade sig uppåt?

Det måste för övrigt vara surt att det var män som gav kvinnor rösträtt en gång i tiden. Vi ligger nog lite för nära i tiden fortfarande för att riktigt kunna utvärdera om det var ett klokt beslut eller inte. Only time will tell, som de säger på andra sidan gölen.

Vilka typiska bortförklaringar (fet stil) från en kränkt vit man som har sin tjocka offerkofta svept om sig.

När du och dina misogyna meningsfränder påstår att kvinnor kvoterats in till höga positioner i samhället, blundrar ni för faktumet att män kvoterat in andra män i tusentals år. Via kontaktnätverk bestående av enbart män, ryggdunkningar, handskakningar och gentjänster. I bastun, herrklubben eller på golfbanan.

Varför skulle det vara surt för mig att män gav kvinnor rösträtt? För dig kanske, du tycks tydligen vara starkt emot att kvinnor får rösta och vara delaktiga i samhället på lika villkor som män.

Det fanns inga kvinnor inom politiken för hundra år sedan som kunde besluta om att ge kvinnor rösträtt. Bara män - som riksdagsmän och ministrar. Det var alltså endast män som hade den politiska makten i Sverige på den tiden.
Citera
2019-05-21, 20:10
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Fast det här har ju redan stött och blötts flera gånger.

Underlaget i ultrasimning är nog för lågt för att man ska kunna dra några slutsatser. I ultralöpningens tidiga fas var ju kvinnor med och fajtades i toppen i väldigt många lopp. Nu har sporten växt och kvinnor har tyvärr inte speciellt stor chans mot männen även om skillnaderna för totala medverkan verka minska på längre distanser än maraton.

Fast det är ju jäkligt ointressant egentligen. Det är en markant skillnad mellan män och kvinnor rent fysiologiskt och jag tror det är svårt att hitta någon idrott som har med muskelstyrka och uthållighet att göra där kvinnor kan bli bättre än män. Däremot kan man ju uppfinna sporter som mer bygger på kvinnliga styrkor. De flesta idrotter har ju trots allt utvecklats av män, för män.

Förresten, om du som kvinna satsar på maraton kommer du ändå slå en förkrossande majoritet av alla män i landet. För dom tränar nämligen inte alls.

För lågt underlag? Vilken originell bortförklaring du lyckades kläcka ur dig (det fetade). Du vinner pris för överlägsen originalitet när det gäller att bortförklara kvinnors prestationer.

Om du anser att alla de här många resultaten på åtskilliga tävlingsplatser under en massa år här nedan är i ultrasimningens tidigaste fas, då gör du rejält bort dig.

Resultaten i Manhattan Island marathon swim (46 km) åren 1982-2015: Tobie Smith simmade i juni 1999 runt ön på den snabbaste tiden, endast 6:32:41 i juni 1999. Ingen man har ännu lyckats slå hennes rekord.

https://db.marathonswimmers.org/events/swim-miami/2019/
https://db.marathonswimmers.org/events/swim-miami/2018/

https://db.marathonswimmers.org/events/auckland-marathon-swim/
2016 Apr 23 St Heliers buoy course (10 km)

https://db.marathonswimmers.org/events/scar-swim-challenge/2019/ (bläddra ner)

https://db.marathonswimmers.org/events/tampa-bay-marathon-swim/
2008 Apr 19 Sunshine Skyway to Campbell Causeway (37 km) näst snabbaste tiden!

https://db.marathonswimmers.org/events/boston-light-swim/2002/
https://db.marathonswimmers.org/events/boston-light-swim/2010
Två av de snabbaste tiderna på sträckan 12,6 km 2002 resp 2010. Under 2 tim 50 min.

https://db.marathonswimmers.org/events/mentone-marathon-swim/
Snabbaste tiden 2:06:10 av Kate Murphy, drygt 11 minuter före tvåan Finn Proepper. Hon satt förmodligen i solstolen med en iskall drink och väntade på att han skulle simma klart sträckan. Kanske hann hon ta en stärkande tupplur under tiden.

Minns du att jag nämnt att kvinnor simmar snabbare i kallt vatten än män beroende på mer underhudsfett? I Tampa, Florida, brukar havsvattnet vara varmare än i nordligare regioner, t ex i Boston och Manhattan. Män har i regel större chans att vinna över kvinnliga motståndare i mer tropiska vatten.

Som jag tidigare påpekat har kvinnor en stor konkurrensfördel gentemot män i kallt öppet vatten < 20 grader och på längre sträckor än 20 km.

Det finns redan sporter där kvinnor i genomsnitt är lika bra eller bättre än män. T ex balett, konståkning, gymnastik, hästdressyr och motorsport (racer, rally).

Jag är man. Utan planer på att börja med maraton. Varken på land eller i sjön. Föredrar hastiga 45-50 minuters långpromenader med min Jack Russell Terrier varje eftermiddag i skogen. Räcker mer än gott och väl.

Apropå maraton på land kom jag att tänka på den extrema versionen av uthållighetsgrenen Ultramaraton. Nu snackar jag inte ”futtiga” ultramaratonssträckor på 50 km och 100 km på jämna vägar, utan minst 200 km och 400 km i ojämn terräng.

Två fenomenala ultramaratonlöpare av kvinnligt kön:

Nicky Spinks
https://www.bbc.com/sport/athletics/48306722 och hennes bragder:

The Double Bob Graham Round (2016), 132 miles (212 km) 45 tim 30 min (snabbaste man var Roger Baumeister 1979 med tiden 46 tim 34 min). I Lake District, ett bergsområde där man måste klättra en hel del.

The Double Ramsay Round (2016) 116 miles (187 km) 55 tim 56 min (hittills har ingen man fullföljt denna tvåvarvsrunda). Även här en bergig region som kräver klättring på vissa ställen.

Jasmin Paris och hennes bragd i ett av världens tuffaste ultramaratonlopp:

Spine Race (2019), 268 miles (431 km) - 83 tim 12 min (snabbaste man var tvåan Eoin Keith med tiden 95 tim 17 min). Över 12 timmars skillnad!

Vad är dina bortförklaringar till dessa kvinnors överlägsenhet i Ultramaraton både på land och till sjöss? För du lär inte acceptera faktumet att det finns kvinnor som kan spöa skiten ur män i extremt tuffa uthållighetstävlingar.

Jag vet att det känns surt för dig, men det är bara att bita ihop och svälja din manliga stolthet. Du får lov att acceptera att både män och kvinnor är jämbördiga i princip alla avseenden. De enda områden som män i regel utklassar kvinnor är där muskelstyrka är avgörande.
Citera
2019-05-21, 20:32
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
För att gå lite mer On-topic:

Du kan väl i alla fall glädja dig lite åt att lupac har lyckats hitta en gren där kvinnor är bättre än män? Maratonsimning i kallt vatten! Lupac verkar ha gjort det till sin mission i livet att sprida denna fantastiska insikt. Du får hoppas att hen hittar ytterligare några tusentals grenar där kvinnor slår män, så att vi äntligen faktiskt kan kalla män och kvinnor för equals, utan att ljuga

Det finns faktiskt ännu en gren där kvinnor är bättre än män. Extremt tuffa ultramaraton. Bläddra neråt tills du kommer till de stycken som handlar om de fenomenala ultramaraton-löparna Nicky Spinks och Jasmin Paris.

För övrigt behöver jag inte leta efter tusentals ytterligare grenar (både fysiska och icke-fysiska). Män och kvinnor är jämbördiga i fråga om prestationer i nästan alla grenar. De enda grenar som män är i genomsnitt signifikant bättre än kvinnor är de som kräver muskelstyrka.

Jag behöver inte ljuga för forskningsrönen bekräftar allt vad jag tagit upp i det här forumet.
Citera
2019-05-21, 20:37
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel

Kvinnor är bättre än män på att skvallra och snacka skit om sina kompisar 😎
Citera
2019-05-21, 21:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag upprepar mig: det finns ingenting att kommentera era ovärdiga inlägg utöver att dementera dem och avslöja er för de lögnare ni är. Det är om något ovärdigt att överhuvudtaget gå in i en debatt med en användare som skriver såna dunderkorkade kommentarer som du med flera skriver. Om du sedan räknar att dementera falska sanningar med "trams" så får den definitionen stå för dig.
Bara det att dina dementier är värda noll. Du har alltid noll referenser. Alltid noll koll. Alltid en svordom. Inse faktum, du hade hatat dig på FB. Och det är faktiskt ologiskt. Fast det säger rätt mycket om kvinnor.
Citera
2019-05-21, 22:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Fråga de andra manliga skribenter som är livrädda för kvinnor. Dessa påstår att männen alltid gjort de skitiga jobben och kvinnor suttit och rullat tummarna, i runda slängar.
Ni får nog reda ut era fakta och källor med varandra innan ni sprider runt lögner här, det blir inte trovärdigt annars förstår du. Just nu framstår ni mest bara som den ena mer svagsinta mannen än den andra. Stackare.

Vilken budbärare förresten? Skulle det vara du då? Din trovärdighet är inte särskilt hög, men det har du nog förstått vid det detta laget.
Jag är tämligen säker på att inte kvinnor kommer att arbeta som sopgummor i någon majoritet i framtiden. Hade vi varit i kontakt med varandra så hade jag till och med slagit vad om saken.
Varför försöker du få män som grupp till någonting de inte är?

Det var väl bara några sidor bakåt som du själv erkände det och påvisade hur kvinnor historiskt varit hemmafruar och rullat tummarna, medans männen var ute i fält?
Citera
2019-05-21, 22:30
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Offerkoftan är män otroligt duktiga på att ta på sig också. Skulle nog säga att det är rätt lika där, framförallt gällande anhängarna av extremvänstern och extremhögern. Offerkoftorna är bara gjorda av lite olika innehåll.

Nu blev det en fin blandning av kulturellt approprierande och Whataboutism. Kvinnor har varit offer i över 100 år. Ni har ju levt på offerrollen senaste 50 åren.
Citera
2019-05-21, 22:32
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bara det att dina dementier är värda noll. Du har alltid noll referenser. Alltid noll koll. Alltid en svordom. Inse faktum, du hade hatat dig på FB. Och det är faktiskt ologiskt. Fast det säger rätt mycket om kvinnor.

Det säger ingenting om kvinnor. Varför skulle jag (en kvinna!) representera gruppen kvinnor? Hur går det nu med det logiska tänkandet här LundNoGoZone?

Noll koll vet jag inte om jag skulle slänga mig med om jag vore du. Nu vet jag inte hur det står till med ordspråk för herrn, men han kanske har hört talas om "kasta inte sten i glashus"?
Citera
2019-05-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nu blev det en fin blandning av kulturellt approprierande och Whataboutism. Kvinnor har varit offer i över 100 år. Ni har ju levt på offerrollen senaste 50 åren.
Hur är uttalandet kulturellt approprierande och inser du skillnad på att vara offer mot att uppleva sig som sådant?
Citera
2019-05-21, 22:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det var väl bara några sidor bakåt som du själv erkände det och påvisade hur kvinnor historiskt varit hemmafruar och rullat tummarna, medans männen var ute i fält?

Jag sa hemmafruar ja. Inte att de rullade tummarna. Nu var det dock så att Lundskitzon sa att kvinnor gjort i princip alla "skitjobb" genom historien och det var detta jag kommenterade. Lääääääs!!
Citera
2019-05-21, 22:35
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Jag vet inte vad du pratar om.
Citera
2019-05-21, 22:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det säger ingenting om kvinnor. Varför skulle jag (en kvinna!) representera gruppen kvinnor? Hur går det nu med det logiska tänkandet här LundNoGoZone?

Noll koll vet jag inte om jag skulle slänga mig med om jag vore du. Nu vet jag inte hur det står till med ordspråk för herrn, men han kanske har hört talas om "kasta inte sten i glashus"?
Med den logiken representerar varken jag eller någon man på FB gruppen män heller. Man undrar stillsamt vad som representerar en man eller kvinna, och om den här tråden ens fungerar med din syn på representation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in