2019-05-20, 17:28
  #31177
Medlem
Kronologin är ganska tydlig.

I början på sommaren 1984 är gubbarna på Eugeniavägen 25 relativt öppna mot polisen, som utreder ett mindre brott, kastar ett öga på klientelet och lokalerna osv.

Vinof är då inte så svår, och samarbetar.

Under vårens utredning var han också ok.

Men efter sommaren undviker Vinof polisen, en polare ljuger åt honom osv.

I det långa förhöret (1985) framkommer att Vinof inte alls klippt banden med Eugeniavägen under 1984.

Han hade "grejer kvar" medan polisen sökte honom, och det är ganska uppenbart att han valde att gå under jorden.

Var Robert och de andra tog vägen vet jag inte.

Robert hade en brud som bodde på Gärdet iaf. De hängde ihop på vintern 1984.

Robert själv hade en lya i Bromma.
Citera
2019-05-20, 21:03
  #31178
Medlem
Även om Vinof & Co inte hade med Catrines död att göra och var ovetande, är Vinofs beskrivning av Eugeniavägen klart intressant.

På något sätt delade han vår förvirring, och undrade samma sak som vi - hur fan kunde likdelarna ligga vid vägen, utan att han och polarna märkte det?

"Vi körde ju förbi där" sa han i förhör, och syftade på FP2. Han och polarna firade midsommar på Eugeniavägen, och var precis intill FP2 långt efter Catrines död.

Det stimmiga folklivet på Eugeniavägen och buss 58 är faktorer som talar emot polisens teorier.

Likdelarna lämnades inte färska på marken i juni.

Skulle ett tiotal missbrukare och ett flertal bussförare (som körde 7 dagar i veckan) ignorera eller missa likstank i flera veckor?

Inte en chans.

Bussen stannade bara 20 från FP2, och förarna hann sola och röka i ung 15 min.
Citera
2019-05-20, 21:16
  #31179
Medlem
Vinof måste ha haft tumme med polisen, och kanske tom en hållhake, för jävlar vad snälla de är, när han slutligen dyker upp, vintern 1985.

Han intoxikerade sig rejält dagen innan förhöret, och åkte ambulans (!), vilket jag nämnt. Antalet frågor om det: 0

Antalet frågor om hans knarkande: 0

Antal frågor om hans indrivargäng: 0

Osv.

Han sa mkt intressant, men kunde pressats mkt mer.
Citera
2019-05-20, 22:25
  #31180
Medlem
darkaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vinof måste ha haft tumme med polisen, och kanske tom en hållhake, för jävlar vad snälla de är, när han slutligen dyker upp, vintern 1985.

Han intoxikerade sig rejält dagen innan förhöret, och åkte ambulans (!), vilket jag nämnt. Antalet frågor om det: 0

Antalet frågor om hans knarkande: 0

Antal frågor om hans indrivargäng: 0

Osv.

Han sa mkt intressant, men kunde pressats mkt mer.
Polisen borde inte ens känna till att han fått åka ambulans och sen spenderat några timmar på IVA, om det nu inte var dom som tillkallade ambulansen eller körde dit p.g.a en idiotisk SOS-operatörer som kontaktat polisen samtidigt som sjukvården. Men oavsett så måste väl hans ambulansfärd ses som helt irrelevant ifall förhöret rörde ett mordfall som skett ett halvår tidigare.

Om inte ärendet gäller narkotika och polisen redan vet att han är missbrukare. Så är det väl onödigt att prata om det i förhöret? Vinofs samarbetsvillighet kan ju bara minska ifall det dras upp.

Förmodligen skulle väl Vinof bli rätt så sur ifall polisen under förhöret började fråga om hur det går med indrivningen. Jag kan tänka mig att han skulle sluta svara på frågor helt, oavsett fråga, efter att något sådant kommit på tal.
Citera
2019-05-20, 23:30
  #31181
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tjacket bör förklara en del av beteendena på Eugeniavägen 25, och tjacket förklarar nog Vinofs sexuella aktivitet.

Detta var alltså en man i medelåldern, med fetma, taskigt hjärta och grava alkoholproblem och hektiskt liv.

Det är inte självklart att han skulle springa på Malmskillnadsgatan och sätta på kvinnor på kontoret och i flyttbussen, vilket han gjorde.

Han använde nog hjälpmedel. Jag gissar att det var tjack.

"Spasmer och tics" kompletterar bilden. Vinof hade säkerligen tjacktics, tuggade osv.


Isf hade han och brottsoffret ett till gemensamt intresse, förutom prostitution .

Knark.

Herrejösses, det där är väl inget indicium för Vinofs eventuella inblandning i brottet? Det går ju inte ens att bygga en vettig teori kring detta?

Det är samtidigt ytterst förvånande att du fortsätter att tjata om Vinof i all evighet trots att det inte finns några som helst bevis eller tecken på att han ens befunnit sig i närheten av CdC i juni 1984.

Borde inte vi kunna enas om att det sista säkra vittnet arkitekten uppfyllde betydligt fler punkter än Vinof?

CdC övernattade regelbundet hos arkitekten och inte minst när hon försvann och hon satt ofta i arkitektens bil när hon behövde skjuts, möjligheten att arkitekten körde någon annanstans än Kungsan den 10 juni borde vara överhängande eftersom ingen sett da Costa röra sig i city efter den 9 juni på kvällen. Vad tror du om den möjligheten?

Tråden borde också vara på det klara nu med att Vinof endast är en obetydlig bifigur i utredningen, han var inte ens kund hos CdC vilket den prostitutionsintresserade arkitekten tycks ha varit? I vart fall så lånade han ut pengar till CdC vilket Vinof inte gjorde. Man kan fråga sig varför CdC frågade arkitekten men inte Vinof?

Ett i teorin avgörande tips som polisen tyvärr inte bemödade sig att gå vidare med var ett tips från en mansperson som fått höra av en prostituerad kvinna som uppgett att arkitekten var inblandad på nåt sätt eftersom CdC bott hos honom vid tidpunkten för sin död, detta tips trillade in i början av 1985. Borde inte du försöka gräva i detta istället för att tjata om den i sammanhanget rejält ointressanta Vinof?
Citera
2019-05-21, 08:03
  #31182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkaim
Polisen borde inte ens känna till att han fått åka ambulans och sen spenderat några timmar på IVA, om det nu inte var dom som tillkallade ambulansen eller körde dit p.g.a en idiotisk SOS-operatörer som kontaktat polisen samtidigt som sjukvården. Men oavsett så måste väl hans ambulansfärd ses som helt irrelevant ifall förhöret rörde ett mordfall som skett ett halvår tidigare.

Om inte ärendet gäller narkotika och polisen redan vet att han är missbrukare. Så är det väl onödigt att prata om det i förhöret? Vinofs samarbetsvillighet kan ju bara minska ifall det dras upp.

Förmodligen skulle väl Vinof bli rätt så sur ifall polisen under förhöret började fråga om hur det går med indrivningen. Jag kan tänka mig att han skulle sluta svara på frågor helt, oavsett fråga, efter att något sådant kommit på tal.

Intoxen tog han själv upp, så det borde varit naturligt att ta honom på pulsen, gräva lite. Att en länge eftersökt snubbe försöker ta livet av sig dagen innan förhör är minst sagt intressant.

Nja. I förhöret försökte man prata om hans krökande, sexköpen, livsstilen osv, och drogvanorna borde ha passat in i samtalet.

Vinof var ju ökänd, kriminell sedan sextiotalet, så känslig var han nog inte, och hans polare (allihop alkisar och diverse missbrukare) var bekanta ansikten.

Han pratade ju med polisen titt som tätt, men from juni 1984 tom februari 1985 hade han ingen lust alls.

Vinof kallade Catrine för vän ("Vi var vänner va"), och miljoner torskar har uttryckt sig på liknande sätt, sedan urminnes tider.

Vill man inte kännas vid prostitutionen säger man vän, väninna eller kompis, och inte prostituerad.

Klart han köpte sex av da Costa, som han tyckte var attraktiv, enligt egen utsago.

Vinof var fö tät på åttiotalet, och måste ha varit populär på streetan och på krogen.

Han kände flera täta personer också, och social kompetens hade han nog, även om det är svårt att förstå, när man bara läser om honom.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2019-05-21 kl. 08:17.
Citera
2019-05-21, 09:14
  #31183
Medlem
Oavsett vad som egentligen hände, fortsätter Eugeniavägen att vara en guldgruva för amatördeckare med fantasi, och polisen borde ha varit på tårna när det begav sig.

Det verkar som att Saba hängde på en jättestor snubbe, som troligen inte var Classe Burger.

Fanns det välkända och riktigt storväxta snubbar på Eugeniavägen, med egna bostäder?

Det fanns två: Robert och hans pappa.

Bodde nån av dem i närheten?

Ja, Roberts pappa. Osv.
Citera
2019-05-21, 13:40
  #31184
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intoxen tog han själv upp, så det borde varit naturligt att ta honom på pulsen, gräva lite. Att en länge eftersökt snubbe försöker ta livet av sig dagen innan förhör är minst sagt intressant.

Det är jättebra för trådens fortlevnad att du återigen engagerar dig i fallet trots att din sjukliga fixering vid Vinof inte tycks gå att bota men det finns ju samtidigt andra personer i da Costa-utredningen som också försökte ta livet av sig i samband med misstankar och förhör om jag inte minns fel? En viss läkare i utredningen tex försökte ju ta sitt liv 1985, är inte också det intressant och anmärkningsvärt? Eller menar du att det bara är vissa personers (Vinof?) självmordsförsök som är intressanta? Berätta gärna hur du resonerar här? Läkaren som försökte ta sitt liv 1985 arbetade väl dessutom nära platserna för säckfynden 1984? Är inte det åtminstone lite intressant?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Klart han köpte sex av da Costa, som han tyckte var attraktiv, enligt egen utsago.

Hur kan det efter 35 långa år vara säkerställt att Vinof köpte sex av Catrine da Costa? Hur kan du vara så bergsäker på det? Samtidigt är väl inte det något indicium för inblandning i brottet om nu Vinof mot all förmodan gjorde det någon enstaka gång? Da Costa bodde ju periodvis hos torskar som arkitekten tex vilket hon aldrig någonsin gjorde hos Vinof.

Borde inte arkitektens liv och leverne vara mer intressant att gräva i eftersom da Costa trots allt befann sig inom hemmets fyra väggar hos arkitekten?

Man kan alltid spekulera i om något kan ha hänt i bostaden på Östermalm under da Costas sista besök där?
Citera
2019-05-21, 14:39
  #31185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är jättebra för trådens fortlevnad att du återigen engagerar dig i fallet trots att din sjukliga fixering vid Vinof inte tycks gå att bota men det finns ju samtidigt andra personer i da Costa-utredningen som också försökte ta livet av sig i samband med misstankar och förhör om jag inte minns fel? En viss läkare i utredningen tex försökte ju ta sitt liv 1985, är inte också det intressant och anmärkningsvärt? Eller menar du att det bara är vissa personers (Vinof?) självmordsförsök som är intressanta? Berätta gärna hur du resonerar här? Läkaren som försökte ta sitt liv 1985 arbetade väl dessutom nära platserna för säckfynden 1984? Är inte det åtminstone lite intressant?



Hur kan det efter 35 långa år vara säkerställt att Vinof köpte sex av Catrine da Costa? Hur kan du vara så bergsäker på det? Samtidigt är väl inte det något indicium för inblandning i brottet om nu Vinof mot all förmodan gjorde det någon enstaka gång? Da Costa bodde ju periodvis hos torskar som arkitekten tex vilket hon aldrig någonsin gjorde hos Vinof.

Borde inte arkitektens liv och leverne vara mer intressant att gräva i eftersom da Costa trots allt befann sig inom hemmets fyra väggar hos arkitekten?

Man kan alltid spekulera i om något kan ha hänt i bostaden på Östermalm under da Costas sista besök där?
Att en viss läkare/utvald syndabock försökte suicidera berodde väl på att han hade utsatts för tortyrförhörande, av Jonsson &co ?
Och ingen gräver i arkitekt nisse anckers tarvliga liv och leverne, för det skulle inte leda någonstans.
Poängen med "Vinof-ligans" utforskande är att den definitivt borde ha utretts på djupet. Under åren 1984-85.
Inte idag, nu är ju det hela försent.....
Citera
2019-05-22, 01:48
  #31186
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Att en viss läkare/utvald syndabock försökte suicidera berodde väl på att han hade utsatts för tortyrförhörande, av Jonsson &co ?

Det vet inte vi i tråden något om eftersom fallet ej fått sin upplösning. Är inte det rätt märkligt att Eremona försöker vända Vinofs självmordsförsök mot honom samtidigt som du tar den där läkaren i försvar genom att hävda att han utsattes för intensiva förhör och att det då var anledningen till suicidförsöket? Det finns ju ingen logik i detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och ingen gräver i arkitekt nisse anckers tarvliga liv och leverne, för det skulle inte leda någonstans.

Men arkitekten borde definitivt ha utretts på djupet eftersom da Costa hade tät och intensiv kontakt med honom den sista tiden och inte minst dagen när hon försvann. Man får nästan intrycket av att det finns en dold mörk agenda hos dig att förflytta fokus så långt bort från arkitekten det bara går?

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Poängen med "Vinof-ligans" utforskande är att den definitivt borde ha utretts på djupet. Under åren 1984-85.

Men nu valde polisen att inte göra det av rätt solklara anledningar, det finns ingenting överhuvudtaget som pekar på att den där ligan skulle ha varit inblandad i brottet på nåt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Inte idag, nu är ju det hela försent.....

Att utreda Vinof hade nog bara varit ett stort slöseri med tid och resurser, dessutom så hade ju polisen ett par andra intressanta herrar att utreda på djupet. Kanske kommer man i framtiden att kunna blicka bakåt och kunna säga att polisen gjorde nog ändå ett rätt bra jobb där?
Citera
2019-05-22, 10:15
  #31187
Medlem
Roberts pappa har vi tyvärr knapp information om - hans papper är gallrade, enligt polisen, men det går att få ut handlingar som rör personer som föddes före honom (de är inte alls gallrade), och polisen är som vanligt inte så konsekvent när man hanterar administration. Allt beror på handläggarens personlighet och morgonhumör.

Roberts pappa hade hur som helst en egen problematik (och varför skulle frisk person hänga med Vinof i fem minuter ens?). Socialen var inblandad under barnens uppväxt, och sannolikt hade fadern problem med alkohol, liksom Robert. Enligt en gammal kompis till Roberts pappa, dog han i badkaret. Exakt vad som åsyftades vet jag inte.

Nog om detta ...

Catrine verkar fö ha haft en vana att hänga på äldre alkoholister, och kanske är alkoholisterna en missbrukargrupp som är lite kontrollerad. Det ju finns periodare, skåpsupare, alla möjliga sorters hyfsat fungerande alkisar, som varvar hårt supande med jobb, studier, familj osv.

Runt Catrine hittar vi inte bara problembarnen Anckers, TÅ och Vinof, som alla tre verkar ha haft problem med flaskan.

Ung ett halvår innan Catrine dog var hon på en nyårsfest med alkoholisten Isaksson (numera avliden), och det verkar ha varit en långvarig kontakt, som även involverade pengaskulder. Kring årsskiftet 1982/1983 tog Isaksson Catrines ID-kort, och behöll det till juni 1983 (!). ID-kortet var såklart en pant.

Vid tillfället var Isaksson ung 35 år gammal, och bodde hemma hos sin mor.

Han hamnade sedermera hos Samhall, och blev lobad när han var för packad.

Skuldsättning och utnyttjande av dysfunktionella män var knappast nåt nytt på sommaren 1984

ID-kortet var fö förstört. Catrine hade väl använt det för att öppna lås och/eller så hackade hon droger med det.

Att Isaksson behöll ett förstört ID-kort i ett halvår, och trodde att den slitna pundaren och langaren Catrine skulle bli "glad att se honom" efter ett halvårs uppehåll, det väcker ju en del tankar, men jag vet inte mer om denne Isaksson.

Varför den tungt belastade Catrine skulle göra ett polisärende av denna skitsak, det fattar jag inte - hon hade ett nytt ID-kort på sommaren 1983, men hon anmälde iaf Isaksson, och när de båda konfronterades rann allt ut i sanden.

Konstig historia, men allt runt Catrine da Costa var ju konstigt.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2019-05-22 kl. 10:20.
Citera
2019-05-22, 10:38
  #31188
Medlem
Alla de prostituerade kvinnor som inte kunde binda ihop Catrine och Teet Härm innan han anhölls (och sedermera blev en populär sagofigur som alla hade sett dricka blod överallt i stan) har det tjatats mycket om, och de välkända män som uppehöll sig på Malmskillnadsgatan och förhördes, de hade inte heller nåt att säga. De hade ingen aning om vem det var.

Vinof var en som var tjenis med de flesta, på Malmskillnadsgatan och i undre världen, men han sa inte ett knäpp om Härm, och Vinofs totala ointresse borde ha intresserat polisen, och det lustiga är att de inte ens tog upp Härm i Vinofs långa förhör. Några år senare var snutarna helt maniska, och skrapade fram varenda atom som kunde användas till Härms nackdel ...

Men i februari 1985 - när man äntligen hittat en snubbe som borde känna i igen de flesta - skiter man totalt i att prata om Härm. Jag gissar att man tyckte att han var helt ointressant i februari 1985, och det var han ju också.

Den person som Vinof valde att lyfta fram är tyvärr namnlös, men det scenario som Vinof skissade (slagsmålet på Röda rummet osv) är oändligt mycket mer intressant än det falska spår man skulle följa några år senare.

Den blonde, vältränade mannen som hotade Catrine "något så jävligt" på Röda rummet har jag skrivit om tidigare i tråden.

Gissningsvis hörde han ihop med de mycket grova hot som ett annat vittne berättade om. "De tar livet av mig!", hade Catrine sagt till en vän (en pensionerad läkare). Den blonde mannen kan ha tillhört samma narkotikakretsar.

Jag gissar att den blonde mannen var över Catrine i näringskedjan, organiserad och i god form. Han var fö "spiknykter", enligt Vinof, men hällde ändå kaffe över Catrine och sa bla "Jag ska ta er!". Det hela urartade, och Vinof tryckte upp mannen mot en vägg och polisen kom ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in