2019-05-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Varför är det sån otrolig uppståndelse och grej med abort av ett foster? Att kalla det mord är ju som när veganer kallar det mord att döda gör. Jorden är överbefolkad som den är och det är ett stort problem. Att abort är något som borde vara tillåtet i alla länder är väl då det minsta man kan begära för att stävja den.

Ja det är där vi landar. i ytterligare dumheter. fast många menar nog på att även om det är praktiskt att ha ihjäl jordparasiter så är vi inte riktigt där än, (om vi inte pratar .. bebisar... förlåt... foster...förlåt patriarkala parasiter...)
Citera
2019-05-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InflationsNation
"Enkelt...", säger du, men är det inte lite kvasifilosofiskt och ett cirkelresonemang att hävda att barnet tilldelas rättigheter samtidigt som mammans rätt att abortera fostret försvinner? Det är väl per definition då det händer. Det säger hur som helst inte så mycket för diskussionen om den moraliska aspekten av abort, utan du pratar bara om juridiska distinktioner.

Jag tycker att den trettonåring som varit med om något så hemskt som en våldtäkt först och främst borde erbjudas ett dagen efter-piller eller en hormonspruta som standardåtgärd, så att risken minimeras att hon över huvud taget blir gravid. Skulle hon ändå bli gravid så är väl abort aktuellt, men varför behövs en betänketid på över 20 veckor för att veta om man som trettonåring vill bära sin våldtäktsmans barn? Tycker det borde försöka lösas så fort som möjligt för både mammans och fostrets skull.

Om man ska använda samma lumpna retorik som dig, så kan man ju fråga sig varför du försvarar att någon som levt promiskuöst och sexuellt oansvarigt gång på gång ska få undkomma alla konsekvenser, genom att få mörda sitt helt försvarslösa foster som om det vore ett i mängden av alla preventivmedel? Det är liksom detta som är pudelns kärna, att ni tar för lätt på abort och avlägsnandet av ett foster som har potential att växa till en egen individ.

Jag är inte helt emot abort rent praktiskt, jag har bara svårt att försvara det moraliskt. Det borde vara en svår moralisk fråga för alla, men ni väljer att "förenkla" abortfrågan genom att kalla fostret för en cellklump, eller genom att likna det vid en tumör. Men de godnattsagor ni lurar i er själva förstärker snarare bara min övertygelse om att ni är moraliskt bankrutta och bara försöker försvara er egen dekadens.

Jo men man kan ju sätta aborter (i alla fall en bit in i graviditeten) i relation till att USA är det västerländska land som har allra högst spädbarnsdödlighet.

Alabama är en av de stater som har allra högst antal tonårsgraviditeter. Så att vara emot just aborter och lägga ner energi på det i Alabama verkar rätt omoraliskt det också. Ta vara på de tonåringar som får barn, ge dem gratis mödra- och spädvårdsvård och föräldrautbildning. Möjlighet att försörja sitt barn genom att ha förskolor är också något moraliskt, om man nu värnar om barnen så mycket.

Och för att minska oönskade graviditeter så bör sexualundervisning i början på tonåren ske. I USA finns inte obligatorisk sexualundervisning. Många skolor, föräldrar och representanter för religionerna predikar avhållsamhet. Och ingen insikt om hur man skyddar sig mot könssjukdomar och graviditeter. Eftersom man menar att tonåringar inte ska ha sex. Vilket verkar vara svårt för dem att ta till sig är en anledning till att många vill göra abort.

Så om man sätter en abort i relation till det ovan i stället för att ett embryo eller foster utan hjärnfunktioner och möjlighet att leva utanför livmodern så kan man se det moraliskt att låta kvinnor göra aborter på ett medicinskt säkert sett. Men jag tror inte Alabama är så intresserad av något mer än att hitta på jävulstyg och tycka sig själv vara så duktig.
Citera
2019-05-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Lång text
Ville bara säga att det var väldigt bra skrivet, däremot har jag lite svårt med argumentet där dödandet av ett foster liknas vid en sten utan medvetande. Stenen har ju ingen potential att någonsin få ett medvetande, det har ju däremot ett foster. Vi kan ju rent av se det som en lång sömn innan fostret "vaknar". Jag har svårt att se hur medvetandegraden skulle ge mig rätten att avsluta någons liv, särskilt i fallet där det pågår en process där medvetandet sakta växer fram.

Men det är precis som du säger, man får acceptera vissa moraliska luckor i ens resonemang, annars är enda lösningen att ta positionen som totalfanatiker eller helnihilist.
Citera
2019-05-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Jo men man kan ju sätta aborter (i alla fall en bit in i graviditeten) i relation till att USA är det västerländska land som har allra högst spädbarnsdödlighet.

Alabama är en av de stater som har allra högst antal tonårsgraviditeter. Så att vara emot just aborter och lägga ner energi på det i Alabama verkar rätt omoraliskt det också. Ta vara på de tonåringar som får barn, ge dem gratis mödra- och spädvårdsvård och föräldrautbildning. Möjlighet att försörja sitt barn genom att ha förskolor är också något moraliskt, om man nu värnar om barnen så mycket.

Och för att minska oönskade graviditeter så bör sexualundervisning i början på tonåren ske. I USA finns inte obligatorisk sexualundervisning. Många skolor, föräldrar och representanter för religionerna predikar avhållsamhet. Och ingen insikt om hur man skyddar sig mot könssjukdomar och graviditeter. Eftersom man menar att tonåringar inte ska ha sex. Vilket verkar vara svårt för dem att ta till sig är en anledning till att många vill göra abort.

Så om man sätter en abort i relation till det ovan i stället för att ett embryo eller foster utan hjärnfunktioner och möjlighet att leva utanför livmodern så kan man se det moraliskt att låta kvinnor göra aborter på ett medicinskt säkert sett. Men jag tror inte Alabama är så intresserad av något mer än att hitta på jävulstyg och tycka sig själv vara så duktig.

har diskuterats längre bak i tråden. Lite underlag på det eller femminsimgissar du?

I Sverige, är det framförallt blodtörstiga yngre kvinnor som bygger självkänsla genom abort. Knappast deras kyrkogående systrar-

Liknande saker har ju män gjort (länge sen men endå).

Kiddsen ser hur vackert det är med abort, när Little Jinder får styrkekramar och medlidande över sitt tappra beslut (igen), och så gör de som sina idoler?
Citera
2019-05-20, 17:29
Medlem
Citat:
Problemet med den argumentationen är att om aborten sker inom rimlig tid, så kommer fostret aldrig att ha känt någon känsla överhuvudtaget vid någon tidpunkt. Det enda sorgliga om det skulle dö, vore för dess efterlevande. Om en vuxen person dör, så kan jag känna sorg och empati både för personen som dog och för dess anhöriga. Om ett foster dör känner jag endast empati med dess föräldrar, till den grad de själva sörjer detta.
Att någon tidigare har haft känslor förändras inte av att de dör så det är inte att väga in. Kvar står framtida känslor vilket både fostret och en vuxen har möjlighet till.

Citat:
Den må ha mänskligt DNA, men det är inte en människa... Förmåga att tänka, även på nivån av ett spädbarn, betraktar jag som en förutsättning för att kalla någonting en människa... Hjärnaktivitet initieras omkring vecka 13... Innan dess är det en biologisk sten, utan hjärnfunktioner.
Ser du inte problematiken kring att själv godtyckligt välja vad man anser ett människoliv vara? Du beskriver snarare en människa efter födsel.
Citat:
Det är en sak att tänka lite flummigt över 'vad som kunde ha skett', 'vilket liv fostret kanske en dag skulle ha fått' och sådant, men det förändrar inte faktumet att fostret aldrig bör tilldelas individuella "rättigheter".
Det är inte flummigt. Vi alla tänker så hela tiden. Det är så vi längtar, det är därför vi sörjer extra mycket när någon dör ung. Vi har det djupt inom oss att förstå det värdefulla i vår egen och andras framtid.

Citat:
Det är inte en fråga om smärta. Det är en fråga om tankar och känslor. Någonting som inte är förmögen till varken tankar eller känslor, alls, är heller inte någonting som bör betraktas som "liv", åtminstone inte mer än att ett träd också är ett liv.
Återigen, potentiella förmågan finns redo för att blomma ut om ingen aktivt berövar den möjligheten. Ett träd kommer aldrig utveckla tankar eller känslor.

Citat:
Att slå sönder någonting som har tankar och känslor är fel, även om det skedde snabbt, smärtfritt och utan varelsens medvetenhet.
Att slå sönder en sten eller ett träd - inte alls fel på samma plan överhuvudtaget, på grund av avsaknaden av tankar och känslor. Det samma gäller foster, 'up to a point'.
Ja du säger att det är så men du förklarar inte hur det är så eller på vilket sätt.

Vi säger såhär;
Om jag dödar en vuxen person på en millisekund och ett träd lika snabbt. Vilka känslor triggas hos personen som inte triggas hos stenen? På vilket sätt är tankar och känslor relevant om vi inte tar förlusten av framtida känslor och tankar i beaktning?

Citat:
En vuxen människa, eller ett barn för den delen, har personer omkring sig som bryr sig om en och inte vill att de skall dö, de har åtaganden och annat, personer som är beroende av dem etc.
Det finns en historia av tankar och känslor bakom en vuxen människa, som om de inte dödas i sömnen kommer att fortsätta dagen därpå. Fostret har ingen koppling till denna värld annat än dess mor, och om modern inte är villig eller kapabel att ta hand om denna på ett vettigt sätt bör dem heller inte fullfölja graviditeten.

Det är inte lämpligt att avgöra en människas värde på dens önskvärdhet av andra. Det går lätt utför. Människan måste ha ett inneboende värde som andra individer inte får rationalisera bort för att gynna sig själva.

Citat:
Jag kan instämma i att det föreligger en problematik här, och vissa moraliska dilemman i hela denna fråga. Men man kommer antingen vara tvungen att uppvisa en viss grad av godtycklighet, eller en fanatisk dogmatism för att komma någon vart i denna fråga.
För mig är det HELT uppenbart att embryot, vid befruktningsögonblicket, absolut inte är en människa på något plan annat än genetiskt. Det är också helt uppenbart för mig att barnet dagarna innan födelseögonblicket ÄR en människa, som bör värderas som det
Är inte allt annat än genetiskt godtyckligt? Jag håller med om att det är en svår fråga och jag har verkligen inte alla svaren. Det som oroar mig är att folk här diskuterar detta som att det inte är liv vi pratar om. Om vi tittar runt om i världen ser vi nu människor på höga positioner som förespråkar abort upp till födsel. Det är en skrämmande utveckling och därför är det viktigt att tänka igenom detta ordentligt. De flesta förespråkare här i tråden har en extremt ytlig förståelse för människans moral och filosofiska resonemang. Vilket gör dem mottagliga för alla möjliga cyniska teorier om människans värde!

Citat:
Det är skillnad mellan att avsluta ett liv som redan har känslor, tankar, erfarenheter och annat än det är att avsluta ett liv som aldrig har haft något av detta. Det ena stoppar ett redan befintligt liv, det andra förhindrar ett liv från att bli till.
Båda handlingarna hindrar ett liv från att fortsätta. Döden förändrar inte vad som redan varit
Citera
2019-05-20, 17:47
Medlem
Får nog medge att jag upprörs mer över New Yorks beslut att tillåta abort fram till v41 än Alabamas beslut om att endast tillåta det till v8, även om jag själv tycker att svensk abortlagstiftning är mest genomtänkt av dessa tre alternativ.
Citera
2019-05-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigMattsson
Får nog medge att jag upprörs mer över New Yorks beslut att tillåta abort fram till v41 än Alabamas beslut om att endast tillåta det till v8, även om jag själv tycker att svensk abortlagstiftning är mest genomtänkt av dessa tre alternativ.

Kan du möjligen länka till det beslutet?
Citera
2019-05-20, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
har diskuterats längre bak i tråden. Lite underlag på det eller femminsimgissar du?

I Sverige, är det framförallt blodtörstiga yngre kvinnor som bygger självkänsla genom abort. Knappast deras kyrkogående systrar-

Liknande saker har ju män gjort (länge sen men endå).

Kiddsen ser hur vackert det är med abort, när Little Jinder får styrkekramar och medlidande över sitt tappra beslut (igen), och så gör de som sina idoler?

Vad exakt är det du vill ha underlag på? (skiter i Sverige i den här tråden)
Citera
2019-05-20, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
För att ni inte är mogna för en sanningsenlig debatt!

Så fort man blottar svagheten i dina argument så hittar du något att förlöjliga och göra narr av. Vem tror du att du lurar?

Jag för ett strikt logiskt resonemang och du klarar inte av det. Det har inget med att döda Spongen att göra.

Du kan inte längre försvara principen om att det som ger människan värde är förmågan att känna vid en specifik tidpunkt. Moraliskt bör vi även ta hänsyn till förlust av framtida känslor vilket vi gör i alla andra fall. Du kan inte förneka detta och därför försöker du tramsa bort det. Skärp dig, det är liv vi pratar om här!
Vet du, det finns faktiskt noll logik kring ditt resonemang om att sovande uteliggare saknar hjärnfunktioner och om att ta hänsyn till ej befintliga individers eventuella framtida känslor lika väl som att att inte döda Spongen.

Sorry, du är helt enkelt för korkad för att ens ta på allvar.
Citera
2019-05-20, 18:51
Medlem
Citat:
Kan du möjligen länka till det beslutet?
https://statelaws.findlaw.com/new-york-law/new-york-abortion-laws.html

"allowing abortions past 24 weeks if the fetus isn't viable or to protect the mother's health"

V41 kommer nog från någon pro-life trollfabrik.
Citera
2019-05-20, 18:55
Medlem
Citat:
Vad exakt är det du vill ha underlag på? (skiter i Sverige i den här tråden)

Att det är pga bristande kunskap a sex o samlevnad som är en betydande orsak/förklaring till usa höga aborttal och teen pregnancies,

och om vi skiter i sverige.
Kan det vara för att USA har än mer groteska "fri abortlagar" än sverige?
Citera
2019-05-20, 18:58
Avslutad
Citat:
Ett otroligt otillräckligt och otillfredsställande svar på min fråga kring rättigheter och skyldigheter för barn mellan könen...

Jag repeterar huvudtesen;

Du skriver följande; "Att mannen kunde ha använt preventivmedel är ett argument för att han valde själv att inte att förhindra det, vilket naturligtvis får anses vara samtycke."
Tycker du att det gäller kvinnor också? Du kunde använt preventivmedel, du gjorde inte det, "vilket naturligtvis får anses vara samtycke" för ett barn? Du får inte göra någon abort, du har ju samtyckt till ett barn! Det är ingenting man bara kan 'ta tillbaka', eller hur?

Så, kvinnor kan ha oskyddat sex precis hur mycket de vill, och ändå aldrig behöva ansvara för barn annat än om dem VILL detta, men har män oskyddat sex då är det 'Alabama-style'-godkännande till ett barn, med allt vad det innebär?
Har ingen av dem vidtagit tillräckliga preventiva åtgärder har de lämnat samtycke till graviditet, vilket i många fall leder till barn.

När barnet väl fötts har de båda lämnat sitt samtycke och ingen av dem kan skylla på den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in