2019-05-20, 15:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
I min, förvisso kalla och kalkylerande hjärna, måste en avvägning göras. Att totalt förbjuda abort är inte rimligt, helt fri abort likaså. Någonstans måste en gräns dras där fostrets "rätt" till liv värderas i paritet med kvinnans rätt till att inte föda barn och någonstans måste fostrets rätt överstiga kvinnans. Därtill måste man också göra avvägning kring fostrets möjligheter till liv (deformiteter etc) och ömmande omständigheter hos modern.

Jag tror nog inte alls att kommande civilisationer kommer döma oss alls. Så som utvecklingen ser ut just nu kommer man nog göra barn i lab, och därtill genmodifierade (till en början - jag skulle tro relativt snart - genetiskt sållade) sådana. Reproduktion kommer i mångt och mycket tappa en stor del av den känslomässiga vördnad som finns rörande "livets uppkomst", alltså långt mer än vad redan skett.

Det skulle förstås stå "trycka ner en abortförespråkare under vatten..." Men ni hugger så fort här, att man inte hinner ändra i sina inlägg förrän ni har kopierat dem!

Ja någonstans måste gränsen dras, men den nuvarande gränsen är alldeles för hög. Jag tycker 12 veckor, som i Norge, Danmark, Tyskland och Finland. I Finland är dessutom aborten fri endast om kvinnan är mycket ung - tror det var under 17 år - eller mycket gammal - tror det var över 42 år, eller om hon redan har minst fyra barn. I övriga fall krävs en utredning även före vecka 12.

Det är vi här i Sverige som är extrema, och jag tycker att det är HEMSKT!

Ja, det finns risk för att man avhumanifierar människan tyvärr, och tappar respekten för livet, när man skapar barn på konstgjorda sätt. Detta varnade den dåvarande Påven för redan när provrörsbefruktningen uppfanns. Han sa att det var början på ett slippery slope, där vi skulle komma alltför långt ifrån de normala livsprocesserna - och det hade han ju rätt i. Man behöver inte vara troende för att se att han hade rätt. Idag finns det barn som är tillverkade med ett ägg från en kvinna de aldrig kommer att träffa, en spermie från en man som de aldrig kommer att träffa, som odlats i en fattig indisk kvinnas kropp på en babyfabrik, och som sedan överlämnats till ett bögpar... Så hemskt, så hemskt!

Men om det blir så eller inte, beror ju på vilka som tar över här. Och jag tror att det kommer att vara antingen muslimer eller högerfolk (ofta kristna) - och i så fall händer det inte. Både Kd och Sd växer, liksom den muslimska befolkningen, och spänningarna både mellan de två grupperna, liksom mellan de två grupperna var för sig och de "vänsterliberala" växer också. Jag tror att det kommer att bli inbördeskrig, och efter det kommer de traditionella värderingarna att råda igen och även påverka lagstiftningen.
Citera
2019-05-20, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Jag har inte argumenterat för att barnet skall försörja "sig själva", utan att barnet bör bli försörjt av dem föräldrar som ville ha barnet och valde att skaffa det.

I mitt exempel med engångsligg med en främling var detta endast modern, vill hon ha ungen så bör hon själv betala för det. Vill hon inte ha ungen så är det enkelt att lösa, och vill hon inte betala för ungen själv så kan hon skaffa barn med en man som faktiskt VILL ha barn med henne. Så svårt skall det väl inte vara?

Skall liksom en 15-årig kille, som inte ens är gammal nog att ingå ett avtal, kunna mot sin vilja ingå detta försörjningsavtal som gäller i nästan 20 år framåt efter att ha fylle-legat med någon främling där han som konsekvens kommer leva i ständig fattigdom, för att någon annan tjej ville trycka ut en för honom oönskad unge som han ändå inte kommer få träffa?

Skaffa inte barn med folk som inte vill skaffa barn med er så är det problemet ur världen.

Så länge försörjningskravet gäller, så bör män ha lika mycket rätt att kräva en abort som kvinnan har, eller åtminstone avsäga sig sitt ansvar över barnet om kvinnan nu vill fullfölja graviditeten vilket hon bör ha rätt att göra om hon vill.
Jag är väl medveten om att detta är Sverige, och det kommer aldrig att ske, för lagstiftade privilegium för kvinnor är helt enkelt något vi tycker om att göra här, men tro inte för ett ögonblick att det har någonting att göra med 'rättvisa'.

Du skriver följande; "Att mannen kunde ha använt preventivmedel är ett argument för att han valde själv att inte att förhindra det, vilket naturligtvis får anses vara samtycke."
Tycker du att det gäller kvinnor också? Du kunde använt preventivmedel, du gjorde inte det, "vilket naturligtvis får anses vara samtycke" för ett barn? Du får inte göra någon abort, du har ju samtyckt till ett barn! Det är ingenting man bara kan 'ta tillbaka', eller hur?

Så, kvinnor kan ha oskyddat sex precis hur mycket de vill, och ändå aldrig behöva ansvara för barn annat än om dem VILL detta, men har män oskyddat sex då är det 'Alabama-style'-godkännande till ett barn, med allt vad det innebär?

Tycker du själv att det låter rättvist, eller är det bara så att du gillar dina privilegium och gärna har kvar dem? Jag kan åtminstone förstå det sexistiska ego-argumentet, även om jag inte förstår varför någon skulle luta sig mot det, om det är så du rättfärdigar detta. Men rättvisa är det verkligen inte...
Ja, såvida hon nu inte blev våldtagen och inlåst i nio månader får hon allt anses ha samtyckt till ett barn.

Samtycket går inte att kalla tillbaka när barnet väl är fött.
Senast redigerad av Ipsi 2019-05-20 kl. 15:55.
Citera
2019-05-20, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Och där tog argumenten slut precis som förväntat.
Jaha, du ville att jag skulle fortsätta argumentera för varför du inte ska döda Spongen när han sover?

Citera
2019-05-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo, fosterfördrivning har kvinnor haft kunskaper om i tusentals år.

Mm, lite samma som det där om kunskapen som män besitter, att slå ihjäl varandra, Tar lite tid att lista ut varför det är en sån dålig ide för alla pojkar, än idag för vissa, testosteronet hjälper ju inte till precis.

Aja, tippar på att titeln i historieböckerna i framtiden blir,
Den aborterade industrialismen -Varför en var 13minut inte räckte?

Man kanske bara ska hålla sig undan, Nån jävel kanske skriver en bok om det.
Citera
2019-05-20, 15:56
Medlem
Citat:
Jaha, du ville att jag skulle fortsätta argumentera för varför du inte ska döda Spongen när han sover?

Du förlöjligar det hypotetiska scenariot eftersom du inte klarar försvara din logik. Bemöt mina invändningar istället för att tramsa
Citera
2019-05-20, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Va? Så om man ger ett piller är det inte mord? Går bra att lura i arvtanten ett arsenik-piller, alltså?

Sedan bryr jag mig inte personligen om vi talar om ett nyligen befruktat ägg, men du vet lika väl som jag att det är många stadier mellan det och dagens abortgräns, som går vid 21+6. Detta är sista dagen man får påbörja en abort, men när det har gått så långt så tar det ofta flera dagar innan behandlingen tar, för kroppen kämpar in i det sista för att behålla graviditeten. Så när barnen föds kan de vara flera dagar över 22 veckor, vara vid liv och kämpa för att andas med sina omogna lungor.

Det är så hemskt, att jag faktiskt har tänkt att jag inte vill bo i ett land där det här förekommer, trots att det inte är något som angår mig själv. På samma sätt som jag inte vill bo i ett land som har tortyr och dödsstraff, trots att det inte är något som kommer att drabba mig själv (med all sannolikhet). Det handlar om vad man kan ställa upp på, och betala skatt till...
Ja ja, men det är i a f därför man i Sverige har satt gränsen livsdugliga utanför livmodern vilket du undrade över.
Citera
2019-05-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det skulle förstås stå "trycka ner en abortförespråkare under vatten..." Men ni hugger så fort här, att man inte hinner ändra i sina inlägg förrän ni har kopierat dem!

Ja någonstans måste gränsen dras, men den nuvarande gränsen är alldeles för hög. Jag tycker 12 veckor, som i Norge, Danmark, Tyskland och Finland. I Finland är dessutom aborten fri endast om kvinnan är mycket ung - tror det var under 17 år - eller mycket gammal - tror det var över 42 år, eller om hon redan har minst fyra barn. I övriga fall krävs en utredning även före vecka 12.

Det är vi här i Sverige som är extrema, och jag tycker att det är HEMSKT!

Ja, det finns risk för att man avhumanifierar människan tyvärr, och tappar respekten för livet, när man skapar barn på konstgjorda sätt. Detta varnade den dåvarande Påven för redan när provrörsbefruktningen uppfanns. Han sa att det var början på ett slippery slope, där vi skulle komma alltför långt ifrån de normala livsprocesserna - och det hade han ju rätt i. Man behöver inte vara troende för att se att han hade rätt. Idag finns det barn som är tillverkade med ett ägg från en kvinna de aldrig kommer att träffa, en spermie från en man som de aldrig kommer att träffa, som odlats i en fattig indisk kvinnas kropp på en babyfabrik, och som sedan överlämnats till ett bögpar... Så hemskt, så hemskt!

Men om det blir så eller inte, beror ju på vilka som tar över här. Och jag tror att det kommer att vara antingen muslimer eller högerfolk (ofta kristna) - och i så fall händer det inte. Både Kd och Sd växer, liksom den muslimska befolkningen, och spänningarna både mellan de två grupperna, liksom mellan de två grupperna var för sig och de "vänsterliberala" växer också. Jag tror att det kommer att bli inbördeskrig, och efter det kommer de traditionella värderingarna att råda igen och även påverka lagstiftningen.

I flera delstater i USA är man mycket mer liberal när det kommer till sena aborter än i Sverige. Men visst, du får väl tycka att det är för högt, men jag tycker att du nog måste definiera vad den ska grundas på istället. Mig veterligen grundas den svenska lagstiftningen på tidpunkten för fostrets möjlighet att överleva utanför livmodern (förvisso har medicinen förbättrats utan att lagstiftning ändrats), och det tycker jag nog är en rimlig punkt. Att argumentera för att det ska minskas på grund av tidigare nämnda medicinska utveckling är såklart en fullt rimlig och logisk slutsats. Att argumentera för en annan, godtyckligt utvald (för det är vad vi argumenterar om), utgångspunkt som exempelvis hjärtslagsprincipen i vissa delstater i USA kan knappast vara mer fel än den nuvarande gränsen.

Nu tror jag att du överdriver en hel del, men du upplever det som hemskt för att du sätter ett egenvärde i exempelvis den biologiska kopplingen mellan barn och föräldrar. Jag försöker inte argumentera för att du har fel, men jag hoppas att du är medveten om att det är ett väldigt anakronistiskt synsätt. Jag anser personligen inte att det finns ett egenvärde i att barnet nödvändigtvis växer upp med föräldern som födde henne.
Citera
2019-05-20, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Du förlöjligar det hypotetiska scenariot eftersom du inte klarar försvara din logik. Bemöt mina invändningar istället för att tramsa
Ver du, dina invändningar mot att du inte får döda Spongen trots att abort är tillåtet tycker jag inte är värda att bemöta.

Döda inte Spongen, ok?

Det är precis det här jag menar med att nivån på abortmotståndarnas argument är så låg att det inte är konstigt att ni inte får något gehör i Sveriges riksdag.
Citera
2019-05-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Vi pratar om abort - inte missfall.

Ditt argument är alltså att abort är en rättighet enligt naturen eftersom kvinnor kan få missfall? Förstår jag det rätt? Ja/nej svar önskas.

Det heter spontan abort det som sker av fysiologiska skäl.

Förhoppningsvis så är det bästa att allt produktionsbortfall lämnar kvinnan. Annars är hennes rättighet att vara sjuk och eventuellt dö av spontanaborten.

Så länge fostret inte är livsdugligt utanför kvinnans kropp så räknas det som spontanabort annars är det barnet dödfött.

Så en medicinsk abort sker vid samma tidpunkter som man kallar det hela för spontanaborter.
Citera
2019-05-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hmm? Pratar du om dagenefterpiller nu eller medicinsk abort?

Sen tror jag inte männen på detta forum ( eller i Alabamas Senat) är bittra över att de inte får föda, de är nog mer bittra över att de inte längre får bossa över kvinnor, inte längre har denna hållhake i kvinnors liv, att de ex kan göra dem, eller hota att göra dem oönskat gravida så de kan få fucka upp hela den kvinnans liv, ex.

Sånt var ju roligt förr att man kunde göra som man, när man satt på åsikten att man var så förbannat överlägsen.
men idag, har ju denna typ av män inget skoj alls....kvinnor kan rata dem, ge dem fingret, skita i dem helt, gå förbi dem både vad gäller skola, yrke och inkomster... måste var oerhört plågsamt, bli ignorerad när man nu sitter och tror man är oemotståndligt bäst.

Vet inte, tror jag menar alla slags piller som gör att en abort sker. Vet inte om jag tror att de ens tänkt över den saken? För är det inte förbjudet för kvinnor att göra aborter på sig själva så finns ju posten att tillgå vad gäller medel till detta. Kan vara vilka p-piller som helst.

Och även gifter av alla de slag är tydligen okej att använda sig av i en tidig graviditet så det hela är så rubbat att man icke finner ord.

Du har nog rätt vad gäller de här männen. De verkar desperata och beter sig oskäligt sinnesrubbat.

Tycker att abortgränsen kan gå där man kan få dem att överleva utanför livmodern. Det blir bra.
Citera
2019-05-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ver du, dina invändningar mot att du inte får döda Spongen trots att abort är tillåtet tycker jag inte är värda att bemöta.

Döda inte Spongen, ok?

Det är precis det här jag menar med att nivån på abortmotståndarnas argument är så låg att det inte är konstigt att ni inte får något gehör i Sveriges riksdag.

För att ni inte är mogna för en sanningsenlig debatt!

Så fort man blottar svagheten i dina argument så hittar du något att förlöjliga och göra narr av. Vem tror du att du lurar?

Jag för ett strikt logiskt resonemang och du klarar inte av det. Det har inget med att döda Spongen att göra.

Du kan inte längre försvara principen om att det som ger människan värde är förmågan att känna vid en specifik tidpunkt. Moraliskt bör vi även ta hänsyn till förlust av framtida känslor vilket vi gör i alla andra fall. Du kan inte förneka detta och därför försöker du tramsa bort det. Skärp dig, det är liv vi pratar om här!
Citera
2019-05-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Väljer du att fullfölja graviditeten har du ansvar över barnet. Barnet tilldelas begränsade rättigheter från sista dagen för abort (dvs rätten att kräva 'försörjning' av modern), och fullständiga (barn)rättigheter vid födseln. Enkelt...

Den gräns fram till vilket abort bör vara acceptabelt har jag inte några direkt starka åsikter om, men absolut minimum på 10 veckor i alla fall. Om man sen sätter gränsen på 12, 14, 16 eller 20 bryr jag mig inte så mycket om, så länge det finns rimliga undantag även efter detta.

Tycker du även att 13 åriga våldtäktsoffer som blir gravida skall påtvingas av staten att bli förälder? Om inte, har inte det 'barnet' lika mycket rätt att leva som alla andra?
"Enkelt...", säger du, men är det inte lite kvasifilosofiskt och ett cirkelresonemang att hävda att barnet tilldelas rättigheter samtidigt som mammans rätt att abortera fostret försvinner? Det är väl per definition då det händer. Det säger hur som helst inte så mycket för diskussionen om den moraliska aspekten av abort, utan du pratar bara om juridiska distinktioner.

Jag tycker att den trettonåring som varit med om något så hemskt som en våldtäkt först och främst borde erbjudas ett dagen efter-piller eller en hormonspruta som standardåtgärd, så att risken minimeras att hon över huvud taget blir gravid. Skulle hon ändå bli gravid så är väl abort aktuellt, men varför behövs en betänketid på över 20 veckor för att veta om man som trettonåring vill bära sin våldtäktsmans barn? Tycker det borde försöka lösas så fort som möjligt för både mammans och fostrets skull.

Om man ska använda samma lumpna retorik som dig, så kan man ju fråga sig varför du försvarar att någon som levt promiskuöst och sexuellt oansvarigt gång på gång ska få undkomma alla konsekvenser, genom att få mörda sitt helt försvarslösa foster som om det vore ett i mängden av alla preventivmedel? Det är liksom detta som är pudelns kärna, att ni tar för lätt på abort och avlägsnandet av ett foster som har potential att växa till en egen individ.

Jag är inte helt emot abort rent praktiskt, jag har bara svårt att försvara det moraliskt. Det borde vara en svår moralisk fråga för alla, men ni väljer att "förenkla" abortfrågan genom att kalla fostret för en cellklump, eller genom att likna det vid en tumör. Men de godnattsagor ni lurar i er själva förstärker snarare bara min övertygelse om att ni är moraliskt bankrutta och bara försöker försvara er egen dekadens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in