Citat:
I min, förvisso kalla och kalkylerande hjärna, måste en avvägning göras. Att totalt förbjuda abort är inte rimligt, helt fri abort likaså. Någonstans måste en gräns dras där fostrets "rätt" till liv värderas i paritet med kvinnans rätt till att inte föda barn och någonstans måste fostrets rätt överstiga kvinnans. Därtill måste man också göra avvägning kring fostrets möjligheter till liv (deformiteter etc) och ömmande omständigheter hos modern.
Jag tror nog inte alls att kommande civilisationer kommer döma oss alls. Så som utvecklingen ser ut just nu kommer man nog göra barn i lab, och därtill genmodifierade (till en början - jag skulle tro relativt snart - genetiskt sållade) sådana. Reproduktion kommer i mångt och mycket tappa en stor del av den känslomässiga vördnad som finns rörande "livets uppkomst", alltså långt mer än vad redan skett.
Jag tror nog inte alls att kommande civilisationer kommer döma oss alls. Så som utvecklingen ser ut just nu kommer man nog göra barn i lab, och därtill genmodifierade (till en början - jag skulle tro relativt snart - genetiskt sållade) sådana. Reproduktion kommer i mångt och mycket tappa en stor del av den känslomässiga vördnad som finns rörande "livets uppkomst", alltså långt mer än vad redan skett.
Det skulle förstås stå "trycka ner en abortförespråkare under vatten..." Men ni hugger så fort här, att man inte hinner ändra i sina inlägg förrän ni har kopierat dem!
Ja någonstans måste gränsen dras, men den nuvarande gränsen är alldeles för hög. Jag tycker 12 veckor, som i Norge, Danmark, Tyskland och Finland. I Finland är dessutom aborten fri endast om kvinnan är mycket ung - tror det var under 17 år - eller mycket gammal - tror det var över 42 år, eller om hon redan har minst fyra barn. I övriga fall krävs en utredning även före vecka 12.
Det är vi här i Sverige som är extrema, och jag tycker att det är HEMSKT!
Ja, det finns risk för att man avhumanifierar människan tyvärr, och tappar respekten för livet, när man skapar barn på konstgjorda sätt. Detta varnade den dåvarande Påven för redan när provrörsbefruktningen uppfanns. Han sa att det var början på ett slippery slope, där vi skulle komma alltför långt ifrån de normala livsprocesserna - och det hade han ju rätt i. Man behöver inte vara troende för att se att han hade rätt. Idag finns det barn som är tillverkade med ett ägg från en kvinna de aldrig kommer att träffa, en spermie från en man som de aldrig kommer att träffa, som odlats i en fattig indisk kvinnas kropp på en babyfabrik, och som sedan överlämnats till ett bögpar... Så hemskt, så hemskt!
Men om det blir så eller inte, beror ju på vilka som tar över här. Och jag tror att det kommer att vara antingen muslimer eller högerfolk (ofta kristna) - och i så fall händer det inte. Både Kd och Sd växer, liksom den muslimska befolkningen, och spänningarna både mellan de två grupperna, liksom mellan de två grupperna var för sig och de "vänsterliberala" växer också. Jag tror att det kommer att bli inbördeskrig, och efter det kommer de traditionella värderingarna att råda igen och även påverka lagstiftningen.