Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Fast nej, argumentet för att män ska försörja barn de är upphov till är att barn inte kan försörja sig själva.
Att mannen kunde ha använt preventivmedel är ett argument för att han valde själv att inte att förhindra det, vilket naturligtvis får anses vara samtycke.
Jag har inte argumenterat för att barnet skall försörja "sig själva", utan att barnet bör bli försörjt av dem föräldrar som
ville ha barnet och
valde att skaffa det.
I mitt exempel med engångsligg med en främling var detta
endast modern, vill hon ha ungen så bör hon själv betala för det. Vill hon inte ha ungen så är det enkelt att lösa, och vill hon inte betala för ungen själv så kan hon skaffa barn med en man som faktiskt
VILL ha barn med henne. Så svårt skall det väl inte vara?
Skall liksom en 15-årig kille, som inte ens är gammal nog att ingå ett avtal, kunna mot sin vilja ingå detta försörjningsavtal som gäller i nästan 20 år framåt efter att ha fylle-legat med någon främling där han som konsekvens kommer leva i ständig fattigdom, för att någon annan tjej ville trycka ut en för honom oönskad unge som han ändå inte kommer få träffa?
Skaffa inte barn med folk som inte vill skaffa barn med er så är det problemet ur världen.
Så länge försörjningskravet gäller, så bör män ha lika mycket rätt att kräva en abort som kvinnan har, eller åtminstone avsäga sig sitt ansvar över barnet om kvinnan nu vill fullfölja graviditeten vilket hon bör ha rätt att göra om hon vill.
Jag är väl medveten om att detta är Sverige, och det kommer aldrig att ske, för lagstiftade privilegium för kvinnor är helt enkelt något vi tycker om att göra här, men tro inte för ett ögonblick att det har någonting att göra med
'rättvisa'.
Du skriver följande;
"Att mannen kunde ha använt preventivmedel är ett argument för att han valde själv att inte att förhindra det, vilket naturligtvis får anses vara samtycke."
Tycker du att det gäller
kvinnor också? Du kunde använt preventivmedel, du gjorde inte det,
"vilket naturligtvis får anses vara samtycke" för ett barn? Du får inte göra någon abort, du har ju
samtyckt till ett barn! Det är ingenting man bara kan 'ta tillbaka', eller hur?
Så, kvinnor kan ha oskyddat sex precis hur mycket de vill, och ändå
aldrig behöva ansvara för barn annat än om dem
VILL detta, men har
män oskyddat sex då är det
'Alabama-style'-godkännande till ett barn, med allt vad det innebär?
Tycker du själv att det låter rättvist, eller är det bara så att du gillar dina privilegium och gärna har kvar dem? Jag kan åtminstone
förstå det sexistiska ego-argumentet, även om jag inte förstår varför någon skulle luta sig mot det, om det är så du rättfärdigar detta. Men
rättvisa är det verkligen inte...