2013-05-17, 12:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det spelar ingen roll hur bra bilar man tillverkar när man säljer under 5000 per år och värderas högre än en koncern som säljer över en miljon fordon per år.

Då vet du hur du skaffar säkra pengar med andra ord. Blanka! Själv gör jag ingenting. Jag har inga aktier i Tesla Motors, men jag är ett stort fan av deras grymma bilar som garanterat kommer att klara sig bra i framtiden.
Citera
2013-05-17, 12:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det spelar ingen roll hur bra bilar man tillverkar när man säljer under 5000 per år och värderas högre än en koncern som säljer över en miljon fordon per år.

Det spelar väl ingen roll om man säljer över en miljon fordon per år om man blöder pengar.

En företag värderas efter de framtida vinsterna.

Utan att ha en aning om vare sig Teslas eller Fiats situation, men antal sålda bilar säger iaf ingenting.
Citera
2013-05-18, 15:19
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Då vet du hur du skaffar säkra pengar med andra ord. Blanka!

Ja, det hade jag nog gjort om det inte var så krånligt att blanka amerikanska aktier.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det spelar väl ingen roll om man säljer över en miljon fordon per år om man blöder
pengar.

En företag värderas efter de framtida vinsterna.

Utan att ha en aning om vare sig Teslas eller Fiats situation, men antal sålda bilar säger iaf ingenting.

Jovisst, mitt inlägg var väl generaliserande och kortfattat, även om det stämmer när man kikar närmare på bolagen. Ungefär lika generaliserande som att antalet sålda bilar inte säger någonting.
Citera
2013-05-18, 17:30
Medlem
"säkra pengar"

Citera
2013-05-18, 18:06
Medlem
bellyrogers avatar
Visst är det intressant. Tesla Model S är ju den enda elbilen som går att köra nån längre sträcka. Har man snabbladdning efter 40 mil kan man käka lunch och köra 40 mil till. Sedan är bilen aerodynamisk och ser bra ut dessutom.

Fortfarande är det osäkert kort. Hur det ser ut om 10 år är extremt svårt att veta. Jag tror på elbilar och utveckling av batterier. Men frågan är om Tesla Motors kan behålla och ta nya marknadsandelar när de andra märkena kommer kommer efter på allvar.

Toyota vill ju inte riktigt bygga elbilar än. Batterier är för dyra. Och de har ju rätt på sätt och vis. Men när Lexus väl kommer med en ellyxsedan blir det konkurrens på allvar.
Citera
2013-05-31, 13:59
Medlem
1979s avatar
+ 170 % sedan trådstarten.

Inget jag köper, trots att det är säkra pengar.
Citera
2013-05-31, 21:11
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:

I skrivande stund har TSLA dykt och nosar på $100-strecket, efter toppen på $110 i tisdags.

Aktien verkar vara vansinnigt övervärderad. Firman har nyss gått med vinst för första gången, men den största delen av vinsten kommer inte från någon sund företagsverksamhet utan från försäljning av koldioxidkyrkans avlatsbrev ("ZEV credits") till andra biltillverkare.

Forbes tycker att den borde kosta $69: http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2013/05/31/why-you-should-tap-the-brakes-on-tesla-motors/

Under tiden jag skrivit detta har den fallit igenom $100-vallen. Jag sålde tidigare idag, men kan komma tillbaka när den vansinniga hypen har svalnat ytterligare. Om elbilar alls blir en hit så verkar Tesla ha ett försprång, och de planerar ju att sälja billigare modeller också, för att inte tala om en el-SUV. Folk är idioter och gillar både elbilar och fula bilar, så då kliver jag kanske på tåget igen.
Senast redigerad av S-hund temporär 2013-05-31 kl. 21:13.
Citera
2013-06-03, 20:48
Medlem
Det vore intressant att höra vilka framtidsprognoser som ligger till grund för att värdera detta företag till P/E ~190-200 baserat på rullande P/E från senaste kvartalsrapporten.

Jag säger alltså inte att aktien är övervärderad eller undervärderad, jag är bara intresserad.

Lyckas de öka vinsten med 20 % årligen i 15 år så kommer de ner på P/E ~12.

Jag har lite svårt att se det uppenbart attraktiva. Och då har aktien ända gått ner rätt ordentligt den senaste veckan (och idag -6 %).

(ovanstående baserat på dagens kurs ~90 $).
Senast redigerad av Enupp 2013-06-03 kl. 20:51.
Citera
2013-06-04, 00:45
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Det vore intressant att höra vilka framtidsprognoser som ligger till grund för att värdera detta företag till P/E ~190-200 baserat på rullande P/E från senaste kvartalsrapporten.

Jag säger alltså inte att aktien är övervärderad eller undervärderad, jag är bara intresserad.

Lyckas de öka vinsten med 20 % årligen i 15 år så kommer de ner på P/E ~12.

Jag har lite svårt att se det uppenbart attraktiva. Och då har aktien ända gått ner rätt ordentligt den senaste veckan (och idag -6 %).

(ovanstående baserat på dagens kurs ~90 $).

Vänta ett kvartal eller två så ska du se att aktien har halverats! Det attraktiva som ses i detta bolag finner vi i en kvalitativ analys. Siffrorna må inte se vackra ut men produkten är revolutionerande, det är trots allt det som bär företaget!
Citera
2013-06-14, 23:44
Medlem
Jag gillar teslas produkt och tror den är en väldigt bra demonstration av vad en modern elbil kan vara för någonting. Däremot vete sjutton om företaget i sig kommer att vara en långsiktigt god investering. Det kommer andra efter ganska snart.

Det man gjort är att bygga en bil kring Panasonics mest energitäta lap-top batterier sk 18650-batterier. Det är ett teknikval som möjliggjort att man kan ha ett 85 kWh stort batteri. Nissan Leaf har 25 kWh och iMiev 16. Det gör enorm skillnad för räckvidd och prestanda. Det är ett teknikval med frågetecken kring pris och säkerhet.

Däremot ska man inte inbilla sig att inte andra kan göra samma sak. Priserna på 18650-batterier har genomgått rena rama slakten under 2012.

http://www.greencarreports.com/news/1084682_what-goes-into-a-tesla-model-s-battery--and-what-it-may-cost

Citat:
And for years now, people associated with Tesla have said its battery packs would cost under $200 per kWh--it's a figure that's hardly news.

Yet that's the price that prestigious consulting firm McKinsey suggests will be reached in 2020 by the industry at large.

Citat:
The Panasonic cells that Tesla uses are advertised with "best pricing" that ranges from $0.80 to $2 and up per cell. For context, a Panasonic 3100mAh cell at $2 represents a per-kWh cost of roughly $179.

Citat:
It's not unreasonable to think that less advanced, but high-quality 3100mAh cells are now indeed selling for $2 per cell (or $180/kWh). If the cheaper Tesla-designed, cap saves even a dime per cell, that would cut the price to around $170 per kWh.

Man kan vara tämligen säker på att det kommer fler som kan göra lika bra och billiga batterier som Panasonic. Och man kan också utgå från att det finns de som kommer att göra fordon av dem också.

Snarare förr än senare. Så det är tveksamt om man kan tjäna så mycket långsiktigt på Teslaaktien.
Citera
2013-06-16, 21:17
Medlem
Rektangels avatar
Jag bara säger Fermenta, Pricer, Framfab, Northland, Netrevelation & Fingerprint.

Denna kategori finns även i USA. Kännetecknas av fina utopier i fjärran och kronisk brist i kassan tills dess finansiärena tröttnar och bubblan brister.
Citera
2013-06-16, 21:30
Medlem
Karks avatar
Ledsen att behöva vara en partycrasher, eller ne det är jag inte hehe

http://www.zerohedge.com/news/2013-06-03/how-many-cars-must-tesla-sell-interactive-calculator-has-scary-answer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in