2019-05-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilket inte motsäger en skapelseteori.

Nu säger du att du inte vet, men tidigare lät det som att påståendet "universum alltid har funnits" är felaktigt, något som du skulle kunna hitta på, på samma sätt som du påstod att jag hittade på att Gud alltid har funnits:

När jag läser det här, så uppfattar jag det som att universum inte alltid har funnits enligt dig.
Det är väldigt lätt att hitta på en teori som stämmer, om man bara tittar sig omkring och skriver ner vad man ser. Sedan hittar man på en ”agent” som kan i stort sett allt och påstår att den skapat allt, samt att den inte går att bevisa. Människor har gjort detta tusentals ggr i tusentals år.
När man inte behöver bevisa något så är det väldigt lätt att få allt att gå ihop.
2019-05-19, 12:47
Medlem
När jag inte hittar mina bilnycklar så är det alltid gremlins som gömt dom. Gremlins går ej att bevisa, men efterverkningarna (bilnycklarna är borta) går att se.
2019-05-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vi har skapat hundraser ur vargen.

Hur vet du det? Vad har du för bevis för det?

Varför kan det inte inte lika gärna vara en hund som sprungit loss och förvildats som är anfadern till vargen?

Dessutom är hundar och vargar inte olika arter, eftersom dom kan få fertil avkomma med varandra.
2019-05-19, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att Gud delat ett hav är bara ett påstående. Som att Tor svingar sin hamnare och vi ser efterverkningarna. Min gissning är att du bara tror på efterverkningar från ”din” Gud?

Jämställer du åska och blixtar med ett hav som delar sig så att folk kan torrskodda gå över?

Skulle du alltså förklara ett delat hav, om du såg det med egna ögon, med att det är naturkrafter som orsakar det? Vilka naturkrafter handlar det då om?
2019-05-19, 12:55
Medlem
Citat:
Jämställer du åska och blixtar med ett hav som delar sig så att folk kan torrskodda gå över?

Skulle du alltså förklara ett delat hav, om du såg det med egna ögon, med att det är naturkrafter som orsakar det? Vilka naturkrafter handlar det då om?
Ingen aning hur jag skulle förklara en sådan sak. Det finns tusentals sådana påståenden, i tusentals kulturer genom tiderna. Är alla alltså sann? Eller favoriserar du en viss myt?
2019-05-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så är det. Vetenskap ska beläggas.

Precis, evolutionsteorins påstående att alla arter kommer från en ursprunglig urcell, är inte vetenskapligt belagd.
2019-05-19, 12:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vilket inte motsäger en skapelseteori.

Nu säger du att du inte vet, men tidigare lät det som att påståendet "universum alltid har funnits" är felaktigt, något som du skulle kunna hitta på, på samma sätt som du påstod att jag hittade på att Gud alltid har funnits:

När jag läser det här, så uppfattar jag det som att universum inte alltid har funnits enligt dig.

Jag vet inte om det funnits alltid. Jag säger bara att möjligheten för universums eviga existens är samma som för guds eviga existens.
2019-05-19, 13:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vad menar du att man inte kan se solen? Solen strålar massor med ljus som vi människor kan se, svarta hål däremot slukar upp all ljus.

Nej, vi ser ljuset som varit på väg hit i 8 minuter, vi ser inte solen i sig.
2019-05-19, 13:00
Medlem
Citat:
Precis, evolutionsteorins påstående att alla arter kommer från en ursprunglig urcell, är inte vetenskapligt belagd.
Det kan inte jag bedöma tillräckligt. Men det är den som har bäst och mest belägg för tillfället, så vitt jag vet. Det är ju fritt fram att falsifiera den.
2019-05-19, 13:05
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hur vet du det? Vad har du för bevis för det?

Varför kan det inte inte lika gärna vara en hund som sprungit loss och förvildats som är anfadern till vargen?

Dessutom är hundar och vargar inte olika arter, eftersom dom kan få fertil avkomma med varandra.

Den sista meningen där var min poäng.
2019-05-19, 13:05
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vi har skapat hundraser ur vargen.

Exakt.
Det är väldigt viktigt att bevara dessa raser.
2019-05-19, 13:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Exakt.
Det är väldigt viktigt att bevara dessa raser.

Varför då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in