2019-05-19, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Vadå rätten till andras liv? Det är rätten till sitt eget liv det handlar om.

Nej man får inte fritt bestämma vad ens kropp ska användas till. Jag får inte bestämma att min kropp används till att döda dig. Är det ett intrång på min kroppsliga frihet?

Yes

Nej dina resonemang vilar endast på att barnet parasiterar på modern och att man måste få välja själv om man ska göra sig av med denna parasit eller inte. Man får inte välja om man ska döda någon eller inte, samhället är inte byggt på den typen av val. Om du tycker förbud mot att döda känns tvingande är det synd men så är det.

Valmöjligheten för oss finns vid samlag. Vi får fritt välja med vem och när vi har samlag. Men med val kommer konsekvenser och ansvar. Om du sätter ett liv till jorden har inte du rätt att avsluta det endast för att det råkar vara så att det behöver dig för att överleva. Du äger inte någons öde bara för att den är beroende av dig.

Hur kan du bevisa att människan föds med rättigheter, om man nu inte tror på gud? Om det måste finnas en gud för att vi ska ha objektiva skyldigheter måste det också finnas en gud för att vi ska ha objektiva rättighet.
Du är alltså för att kvinnan tar piller som förhindrar ägget att fästa så att kvinnan istället blöder ut ägget, men mot att kvinnan tar piller som skapar sammandragningar i livmodern så att kvinnan blöder ut ägget istället?

Har du någon speciell tanke med det eller?
Citera
2019-05-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Om män nu oroar sig så fö vad kvinnor gör med sina kroppar och avkommor.(inte männens avkommor?) Så borde män göra en vasektomi. Det är inte permanent och då kan de själva kontrollera sin säd.

Om kvinnor har full koll på sin cykel och slutar hora runt under ägglossning är problemet löst.
Vasektomi KAN vara reversibelt i enstaka fall. I regel leder det alltid till sämre fertilitet eller sterilitet.

Men givetvis skall man kunna erbjudas abort vid övergrepp. Vi har dock ett problem här och det är att man enkelt kan skylla en oansvarigt oönskad befruktning på våldtäkt. Systemet kommer att utnyttjas.
Senast redigerad av VillJalentine 2019-05-19 kl. 11:46.
Citera
2019-05-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Om kvinnor har full koll på sin cykel och slutar hora runt under ägglossning är problemet löst.
Vasektomi KAN vara reversibelt i enstaka fall. I regel leder det alltid till sämre fertilitet eller sterilitet.

Men givetvis skall man kunna erbjudas abort vid övergrepp. Vi har dock ett problem här och det är att man enkelt kan skylla en oansvarigt oönskad befruktning på våldtäkt. Systemet kommer att utnyttjas.
Du har helt rätt.

Rätten till egen kropp har man ju i stort sätt, abortlagar eller ej.
Citera
2019-05-19, 11:49
Medlem
forts. från igår

Citat:

I frågan om värdet av människoliv har religösa människor synen att värdet ges av Gud och det är den objektiva utgångspunkten. Det betyder inte att religiösa människor aldrig är ett hot mot människoliv men du kan objektivt säga att det är fel, både för dig och för den religiösa som tar människolivet.

I ateistisk moral måste värdet vila mot något annat och om det är subjektivt så är du exponerad mot andras subjektivitet. Vilket leder till att ni inte ens kan komma till samförstånd om att ett människoliv är värt att skydda. Där är vi gällande abort i nuläget.

Det mesta av människors "tro" hit eller dit är just subjektivt, även om man hävdar "objektivitet" eller
"högre makt" så man storknar.

Men du får ju gärna förklara varför religiösas: GUD har sagt!!!! skulle vara mer "sant"eller "objektivt" än ateisters: Foster har inte ett utvecklat nervsystem så de kan inte enligt all logik ex känna smärta eller få sinnesintryck eller kvinnor ska ha samma rätt bestämma över sin egen kropp som män har.

Citat:
Moral utvecklas oavsett om den vilar mot Gud eller luft. Frågan är om ett moraliskt system som vilar på luft kan hålla under en lång tid, jag tror inte det. Det är helt för tidigt för att säga, det finns fortfarande mycket Gud kvar i dagens ateisters moral men titta hur vissa idag argumenterar för att döda foster i 9:e månaden, de för ett öppet krig mot familjen, krig mot vår natur där vi inte ens accepterar de mest centrala i vår natur och människans själ (manliga och kvinnliga könet). Om du tror att de senaste 50-100 årens utveckling är ett bevis för att ateism fungerar tycker jag du är naiv.

Och ateisters vilar alltså sin moral på "luft"? I see.

Som sagt...människan behöver "rätt och fel" i alla sina samhällen, annars fungerar inte gruppen.
Man kan inte ha nån som springer runt och dödar gruppmedlemmar ex, alltså skaffar man sig en moralkod som säger att döda inom gruppen är fel.

Om man nu använder sig av en moraliserande och straffande Gud, för att sprida detta eller helt enkelt presenterar skälet till att detta beteende inte är smart för samarbetet
Ändrar inte på grunden eller värdet till just den moralen.

Det som skiljer är att en Gud kan användas att föra ut trams, sånt som bara gynnar vissa på andras bekostnad etc.
Vilket är just vad GUDAR i alla tider används för. Se till att andra jobbar, andra tvingas ställa upp på sex, eller tvingas avstå från sex, eller tvingas ge sina sura pengar till prästers vin ex.

Så bara välja vilken moral du vill följa, den som bygger på sunt förnuft, med vettiga skäl bakom, eller den som bygger på trams och andras maktbehov.

Och när det kommer till kvinnors möjlighet att abortera foster, så är det rätt uppenbart hur tankarna går hos div. prästerskap, nationalister, högerextrema, gubbar etc etc.
Alla de som tenderar vara för att begränsa kvinnors rättigheter över sina kroppar.

Citat:
Så människan är bara ett i mängden av likvärdiga liv på jorden? Om inte, varför? Om ja, ska vi stoppa alla människor som äter djur? Ska vi fängsla alla djur som äter djur? Det håller inte.

Ja rent objektivt så är vi ju det. Vad trodde du?
ja just ja,, du tror att en GUD har sagt att männsikan står över alla / allt annat.
Och allt som denne GUD säger är ju rent "objektivt" sant...
just så var det ju.

Citat:
Ja jag tycker verkligen det är så svårt eftersom det mänskliga medvetandet är så sjukt komplext. Det är så komplext att jag tycker det är värt att diskutera dess potential, inte endast det som nått färdig utveckling. Om jag hade vetat till 100% att det mänskliga ”jaget” endast är en falsk upplevelse och i själva verket endast är en köttslig företeelse hade jag hållit med dig.

Jag vill väga in potentialen/möjligheten att få känna kärlek, lycka, sorg och vad det innebär att beröva någon om detta. Det räcker inte för mig att den möjligheten berövas på ett smärtfritt sätt.

Jag pratar inte om potentialen till mänskligt liv, jag pratar om potentialen för ett redan existerande liv att uppnå ett visst stadie. Det är stor skillnad.

Det är komplext när det fungerar ja, men vi vet rätt väl vad som behöver finnas där för att det just ska fungera. utvecklat nervsystem ex.

Så? du känner att du berövar alla dina små spermier detta?
Och att alla dessa biljoners berövade själar sitter och gråter nånstans i dina testiklars universum?

Nått sånt?

Vet du, jag tycker du ska spola insidan av skallen med iskallt vatten, det kanske hjälper ditt tänkande lite på traven.
Citera
2019-05-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
forts. från igår
Nog flera som borde spola skallen, vad är grejen med att vara så jävla dryg och nedlåtande?

Utöver det, att hålla på att blanda in irrelevanser om högerextrema, män, invandringsfientliga och annat blir bara tjatigt. Blanda in klimatförnekare också när du först är igång.
Citera
2019-05-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Men jag har inte rätt att leva med hjälp av en annans kropp mot dess vilja.

Jo när personen vars kropp du är beroende av är den person som är ansvarig för att din beroendeställning har uppkommit. Du har fått denna invändning gång på gång kan du snälla bemöta den utan att dra in våldtäkt?

Citat:
Jag får inte använda din kropp mot din vilja. Inte ens om jag dör annars. Skulle du vilja att det såg annorlunda ut?

Nej, du är inte mitt foster så jag förstår inte varför det är relevant. Mor och foster är inte att likställa med två främlingar enligt mig.

Citat:
Och fanns det en abortmetod som gick ut på att förändra förutsättningarna i livmodern så att fostret inte längre kunde fästa vid den? Vad skulle du tycka om den?

Det beror när det sker, jag anser som sagt att den moraliska frågan är när livet uppstår.

Hela anledningen till vår långa diskussion är inte att jag är för ett totalförbud likt Alabama. Vi diskuterar för att du påstår att frågan om när livet uppstår är irrelevant eftersom en mamma har rätt att döda sitt barn så länge barnet inte klarar sig utan henne. En mamma har, enligt dig, inga skyldigheter mot sin avkomma eftersom gud inte existerar

Citat:
Ditt argument går ut på när livet blir till. Inte på huruvida vi valt vilka vi ligger med. Om det enbart var ansvar för det egna valet ditt argument vilade på skulle du behöva förklara vad som gäller vid våldtäkt och det har du inte gjort.
Våldtäkt är irrelevant för mig. Antingen är abort moraliskt rätt eller fel. Det hänger på om man anser att fostret som aborteras har rätt till sitt liv eller inte. Det är binärt för mig.

[/quote]Nej, jag behöver inte bevisa frihet. Den som ska göra något med mig måste bevisa att den har rätt att göra det. Hur skulle det annars se ut?[/quote]

Ja precis, så vi säger att du är ett foster och någon ska göra något med dig (abort), vad är bevisen för att personen får göra det?
Citera
2019-05-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twotowers
Bör en 18-årig kille tvingas ge upp alla sina andra planer för att tvingas ta hand om ett barn han inte vill ha?
Det är aldrig synd om män som "ofrivilligt" avlar barn. För i 99.999999% av fallen har de frivilligt haft sexuellt umgänge med kvinnan.
Dessvärre gäller inte det omvända för kvinnor men det är alltid de som på ett eller annat sätt måste ta konsekvenserna.
Citera
2019-05-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Och så försöker vi med lite feminstiskt trams vilket inte heller fungerar. Hade ingen aning om du var kvinna eller man och bryr mig inte heller.

1. Vet inte vart du vill komma men OK. Män betalar ett avsevärt högre pris i krig. Vad har det med saken att göra?

2. Återigen är var och en ansvarig för sitt eget liv. Väljer en kvinna att behålla ett barn med en man som inte vill bör hon även ha ekonomin för detta. Om mannen ska ha en ekonomisk skyldighet skall han även ha något att säga till om gällande abort.

3. Håller helt med dig fram till sista meningarna. Det är just det vi INTE gjort. Ett barn blir till och kvinnan bestämmer helt huruvida hon vill behålla eller ej men om hon väljer att behålla ska mannen betala ca 350.000 kr trots att han inte vill behålla det själv. Det är helt knäppt.

Jag står inte alls för en parts vilja. Jag står för att bägge parters vilja är lika mycket värd. Vill kvinnan göra abort ska hon ha rätt att göra det. Vill hon behålla det trots att mannen inte vill så får hon betala det själv. Allas vilja är lika mycket värd för mig till skillnad från dig.

Detta handlar inte om mig, jag är extremt lycklig med min sambo sedan många år tillbaka.
Komiskt att du pratar om att andra inte skall ta ansvar för individens situation - detta gäller dock bara män i dina ögon. Om en kvinna behåller ett barn trots att hon inte har råd då ska minnsann mannen ta ansvar för hennes situation. Känner du inte själv hur ologiskt du resonerar?
Återigen säger du att män isåfall ska se till att skydda sig om de inte vill betala. Då vänder jag på det igen - abortlagen är bra och om kvinnor inte vill bli gravida får de skydda sig helt enkelt. Det kallas för att bli vuxen.

Vill återigen förtydliga:
Jag är för fri abort för kvinnor sålänge underhållsbidraget inte finns.
Om underhållsbidraget ska finnas får inte heller kvinnor göra abort. Samma villkor för båda könen gäller.

1 Gör ni?

2. Ett barn har rätt till 2 försörjande föräldrar, det är barnets ekonomiska trygghet vi pratar om inte kvinnans. Så? varför vill du straffa födda barn ekonomiskt?

3. Jepp ett embryo/ foster har kommit till via 2 parters sexande, och HIT sträcker sig ena partens möjlighet att undvika få ett oönskat barn. Vill män slippa detta så måste de skydda sig.
Kvinnor har en möjlighet till, och det är dagen efterpiller samt aborträtt. Vill kvinnor slippa abortera oönskade embryon, så måste de skydda sig.
Så ser den praktiska verkligheten ut.

Som sagt du glömmer barns rättighet ri hela denna ekvation. Alla födda barn ska ha rättigheter, så som ex ekonomisk tryggnad.
Det ska inte gå abortera ett fött barn, enligt mig. För den processen drabbar ett fött levande barn, med alla möjligheter känna och tänka och behöva mat och tak över huvudet.

Kivnnor i situationen: oj nu är jag oväntat gravid, ska få lov endast koncentrera på sin vilja härvidlag, SITT eget ansvar och situation hit och dit, och inte behöva ta i beräkning en mans och ansvara för hans situation också. Detta får han ansvara för. Och sorry mäns biologiska "situation" är nu sådan att nej det är inte i hans kropp ett embryo växer, utan i någon annans, och han har ingen rätt gå in i denna andra kropp och bestämma, även! om embryot är till hälften hans.

hans möjligheter att ansvara för att inte bli oönskat fader är att kontrollera sina spermier.

den mänskliga reproduktionen som föds, ska ansvaras för 50/50 av män/ kvinnor, eftersom ja BÅDA är delaktiga för den mänskliga reproduktionen. Även om villkoren ser olika ut för de båda könen.
Man har fördelar och man har nackdelar att ansvara för på varsitt håll.
Och det viktiga här är att samhället bygger sina lagar och system så att 3 parter, får så vettiga konsekvenser som möjligt.
Senast redigerad av Merapi 2019-05-19 kl. 12:22.
Citera
2019-05-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnoPerp
Nog flera som borde spola skallen, vad är grejen med att vara så jävla dryg och nedlåtande?

Utöver det, att hålla på att blanda in irrelevanser om högerextrema, män, invandringsfientliga och annat blir bara tjatigt. Blanda in klimatförnekare också när du först är igång.

ja klimatförnekare tenderar ju höra ihop med dessa grupper också.
så visst kör på det...lägg till klimatförnekare.
Citera
2019-05-19, 13:06
Medlem
Citat:
forts. från igår

Det mesta av människors "tro" hit eller dit är just subjektivt, även om man hävdar "objektivitet" eller
"högre makt" så man storknar.

Men du får ju gärna förklara varför religiösas: GUD har sagt!!!! skulle vara mer "sant"eller "objektivt" än ateisters: Foster har inte ett utvecklat nervsystem så de kan inte enligt all logik ex känna smärta eller få sinnesintryck eller kvinnor ska ha samma rätt bestämma över sin egen kropp som män har.

Och ateisters vilar alltså sin moral på "luft"? I see.

Jag är ledsen men du förstår inte mitt argument. Utan en Gud blir alla värden subjektiva och godtyckliga enligt mig. Man behöver inte hålla med om detta men då får du gärna invända mot det i sak, det har du inte gjort.

Citat:
Som sagt...människan behöver "rätt och fel" i alla sina samhällen, annars fungerar inte gruppen.
Man kan inte ha nån som springer runt och dödar gruppmedlemmar ex, alltså skaffar man sig en moralkod som säger att döda inom gruppen är fel.
Jag trodde du var för abort? Hur går det ihop med en moralkod som säger att döda inom gruppen är fel? Du bevisar min poäng med detta resonemang.

Rätt och fel kan endast existera om man har ett värdesystem. I ett värdesystem måste värde tillägnas. Om vi själva bestämmer dessa värden blir de subjektiva och därmed godtyckliga. Det som majoriteten ger värde har ett värde, och det som majoriteten inte ger ett värde har inget värde. Det som majoriteten säger är rätt är rätt, det som majoriteten säger är fel är fel. Om majoriteten säger att foster inte har rätt till skydd är det rätt att döda dem. Om majoriteten inte tycker judar har rätt till skydd är det rätt att döda dem. Du kan inte objektivt säga att det är fel, du kan bara tycka att det är det.

Citat:
Om man nu använder sig av en moraliserande och straffande Gud, för att sprida detta eller helt enkelt presenterar skälet till att detta beteende inte är smart för samarbetet
Ändrar inte på grunden eller värdet till just den moralen.

Det som skiljer är att en Gud kan användas att föra ut trams, sånt som bara gynnar vissa på andras bekostnad etc.
Vilket är just vad GUDAR i alla tider används för. Se till att andra jobbar, andra tvingas ställa upp på sex, eller tvingas avstå från sex, eller tvingas ge sina sura pengar till prästers vin ex.

Så bara välja vilken moral du vill följa, den som bygger på sunt förnuft, med vettiga skäl bakom, eller den som bygger på trams och andras maktbehov.

Och när det kommer till kvinnors möjlighet att abortera foster, så är det rätt uppenbart hur tankarna går hos div. prästerskap, nationalister, högerextrema, gubbar etc etc.
Alla de som tenderar vara för att begränsa kvinnors rättigheter över sina kroppar.

All ondska du beskriver ovan kan spridas med eller utan att en gud används som redskap. Utan en gud är det bara en subjektiv åsikt att de sakerna är fel.

Citat:
Ja rent objektivt så är vi ju det. Vad trodde du?

Exakt, du medger alltså min poäng. Utan en gud har människan objektivt inget särskilt värde. Du tror att det inte heller behövs för en hållbar civilisation över tid, jag har mina tvivel...

Citat:
Det är komplext när det fungerar ja, men vi vet rätt väl vad som behöver finnas där för att det just ska fungera. utvecklat nervsystem ex.
Jag tycker det är så komplext att jag har svårt att acceptera att det mänskliga ”jaget” endast är en falsk upplevelse som inte har något värde förens det existerar i sin fulla form.

Citat:
Vet du, jag tycker du ska spola insidan av skallen med iskallt vatten, det kanske hjälper ditt tänkande lite på traven.
Jag önskar att människor som du fick spendera en dag med ett fungerande intellekt så ni får uppleva den smärtsamma pinsamheten man känner inför kommentarer som denna. Arrogans och efterblivenhet är fan ingen bra kombo.
Citera
2019-05-19, 13:54
Medlem
Citat:
Jag är ledsen men du förstår inte mitt argument. Utan en Gud blir alla värden subjektiva och godtyckliga enligt mig. Man behöver inte hålla med om detta men då får du gärna invända mot det i sak, det har du inte gjort.

Nej du har rätt jag förstår inte alls ditt "argument" till att en Gud skulle var objektiv moral eller allt denne Gud behagar säga skulle vara RÄTT enligt nån form av automatik.

Gud säger: Ni ska döda alla inom religionen X. För dessa säger mot mig.
AHH!! MORAL med stort M. Låt oss alla tåga och slakta 300 000 människor. Härliga "moraliska" tider.
Gud säger: Kvinnan är ond, allt är hennes fel !
Bra tycker du? och "objektivt"? Och inte ett endaste skit "godtyckligt"?

Citat:
Jag trodde du var för abort? Hur går det ihop med en moralkod som säger att döda inom gruppen är fel? Du bevisar min poäng med detta resonemang.

Abort är inte att döda. Lika lite som jag anser avstängande av en respirator till en konstaterad hjärndöd, är att "döda" en människa.
Förstår du? Döda kan man bara gör mot något som är något som är värt kalla för människa (eller vad vi nu pratar om) där och då.
Jag kan alltså inte döda en ek via att inte plantera ett ekfrö som börjat gro i jord, eller dra upp det, eller sluta vattna ex.....ÄVEN om detta lilla frö innehåller DNA till en fullvuxen ek.
Detta ekfrö behöver en massa saker för att uppnå alla sina "ekförmågor" för att vara en EK värt namnet. Däremot kan jag döda en ek som står framför mig.
Ett embryo är ett människofrö, det behöver X månaders utvecklingstid i en livmoder, för att uppnå ett stadie där det går att "döda". men som embryo är det faktiskt rent objektivt inget mer än 2 könscellers sammanfogning och en klunga celler på delning, där finns ingenting att "döda".

Citat:
Rätt och fel kan endast existera om man har ett värdesystem. I ett värdesystem måste värde tillägnas. Om vi själva bestämmer dessa värden blir de subjektiva och därmed godtyckliga. Det som majoriteten ger värde har ett värde, och det som majoriteten inte ger ett värde har inget värde. Det som majoriteten säger är rätt är rätt, det som majoriteten säger är fel är fel. Om majoriteten säger att foster inte har rätt till skydd är det rätt att döda dem. Om majoriteten inte tycker judar har rätt till skydd är det rätt att döda dem. Du kan inte objektivt säga att det är fel, du kan bara tycka att det är det.

jepp och världens alla mänskliga samhällen har haft massa olika "värdesystem" det går numera under namnet ideologier. De kan antingen vara religiösa och bygga på andlig tro, eller de kan vara sekulära och bygga på ex. vetenskap.

och ska du tillägna någon av dessa två varianter någon form av objektivitet så sorry men då ligger vetenskap betydligt bättre till än religion.

Citat:
All ondska du beskriver ovan kan spridas med eller utan att en gud används som redskap. Utan en gud är det bara en subjektiv åsikt att de sakerna är fel.

Viist, män kan ex våldta om de är ateister eller tror att en Gud sagt åt dem att de har rätt att våldta.

men se dig omkring för sjutton, vilka samhällen har vådltäkt inbyggt i sina system idag?
är det de sekulära och demokratiska eller är det de religiösa?
hmm?
Vilka tvångsgifter sina små döttrar mot deras vilja med män de inte valt själva, inte vill ha sex med, för att de ska våldtas under brölloipsnatten/ resten av livet? Vilka tycker det är "rätt" och riktigt att massvåldta fienden?
vilka tycker det är "rätt" och riktigt att äkta mannen ska med våld tvinga sig på sin fru?

Och vilka??? tycker att kvinnor inte ska ha rätt avsäga sig en graviditet? I nån flummig Guds namn?

Nå?

Citat:
Exakt, du medger alltså min poäng. Utan en gud har människan objektivt inget särskilt värde. Du tror att det inte heller behövs för en hållbar civilisation över tid, jag har mina tvivel...

Jag tycker det är så komplext att jag har svårt att acceptera att det mänskliga ”jaget” endast är en falsk upplevelse som inte har något värde förens det existerar i sin fulla form.

Jag önskar att människor som du fick spendera en dag med ett fungerande intellekt så ni får uppleva den smärtsamma pinsamheten man känner inför kommentarer som denna. Arrogans och efterblivenhet är fan ingen bra kombo.

utan en Gud så måste människan finna en annan grund för sin moral, och den kan vara vetenskap och sunt förnuft kring vad som är bäst moral för gruppen här och nu, under de premisser, förhållanden som råder.
Dessa två är betydligt bättre metoder, än: För att Gud har sagt så, det står här i den här gamla dammiga boken skriven av ett gäng skäggiga gubbs för 2000 år sen i nån lika skäggig GUDS namn och tra-la-la-la då MÅSTE jag ju göra så....

varför skulle den vara "falsk" bara för att den dyker upp först under vissa kriterier?
och ex försvinner så fort dessa försvinner?

Jag önskar du kunde börja tänka själv utan dammiga böcker från medeltiden, och använda just detta oerhört komplexa och suveräna naturen har gett dig i din skalle under din korta existens på detta klot.
Senast redigerad av Merapi 2019-05-19 kl. 14:23.
Citera
2019-05-19, 14:26
Medlem
Citat:
Nej du har rätt jag förstår inte alls ditt "argument" till att en Gud skulle var objektiv moral eller allt denne Gud behagar säga skulle vara RÄTT enligt nån form av automatik.
Gud säger: Ni ska döda alla inom religionen X. För dessa säger mot mig.
AHH!! MORAL med stort M. Låt oss alla tåga och slakta 300 000 människor. Härliga "moraliska" tider.

Bra tycker du? och "objektivt"? Och inte ett endaste skit "godtyckligt"

Jag vet inte hur jag ska nå fram till dig, du behärskar helt enkelt inte diskussioner på denna nivån.

I 50% av dina argument erkänner du själv att värden från gud är objektiva för människan. Ändå motsätter du dig det vilket visar att du inte behärskar konceptet.

Citat:
Abort är inte att döda. Lika lite som jag anser avstängande av en respirator till en konstaterad hjärndöd, är att "döda".
Förstår du? Döda kan man bara gör mot något som är något som är värt kalla för människa ( eller vad vi nu pratar om)
Presentera ett icke godtycklig resonemang som styrker att ett foster inte är värt att kalla människa. Du bevisar mina poänger i varje inlägg du gör men du är för långt ifrån konceptet att du inte ens kan se det.

Citat:
jepp och världens alla mänskliga samhällen har haft massa olika "värdesystem" det går numera under namnet ideologier. De kan antingen vara religiösa och bygga på andlig tro, eller de kan vara sekulära och bygga på ex. vetenskap.

och ska du tillägna någon av dessa två varianter någon form av objektivitet så sorry men då ligger vetenskap betydligt bättre till än religion.

Vetenskap kan aldrig vara basen för moral. Vetenskap är per definition särskilt från moral.

Kan du tex presentera ett resonemang för att mord borde vara förbjudet på enbart vetenskapliga grunder?

Om du inte kan det, medge då att du inte fattar det du själv skriver. Upp till bevis nu!

Citat:
Viist, män kan ex våldta om de är ateister eller tror att en Gud sagt åt dem att de har rätt att våldta.

men se dig omkring för sjutton, vilka samhällen har vådltäkt inbyggt i sina system idag?
är det de sekulära och demokratiska eller är det de religiösa?
hmm?
Vilka tvångsgifter sina små döttrar mot deras vilja med män de inte valt själva, inte vill ha sex med, för att de ska våldtas under brölloipsnatten/ resten av livet? Vilka tycker det är "rätt" och riktigt att massvåldta fienden?
vilka tycker det är "rätt" och riktigt att äkta mannen ska med våld tvinga sig på sin fru?

Och vilka??? tycker att kvinnor inte ska ha rätt avsäga sig en graviditet? I nån flummig Guds namn?

Nå?

I princip allt människan har åstadkommit har gjorts i moraliska system som bygger på guds existens. Både bra och dåliga åstadkommanden. Jag säger dessutom inte att alla religioner är bra eller likvärdiga.

Citat:
utan en Gud så måste människan finna en annan grund för sin moral, och den kan vara vetenskap och sunt förnuft ex.
Dessa två är betydligt bättre metoder, än: För att Gud har sagt så, det står här i den här gamla dammiga boken skriven av ett gäng skäggiga gubbs för 2000 år sen i nån lika skäggig GUDS namn och tra-la-la-la då MÅSTE jag ju göra så.
Sunt förnuft är godtyckligt och vetenskap kan aldrig grunden för moral, vilket är precis vad jag påstår. Så vad är grejen?

Citat:
varför skulle den vara "falsk" bara för att den dyker upp först under vissa kriterier?
och ex försvinner så fort dessa försvinner?
Den är falsk i meningen att agentskapet bara är en illusion. Det finns alltså inget i det mänskliga jaget som inte är köttsligt. Slå upp determinism vs fri vilja så förstår du kanske konceptet med påståendet att jaget är en falsk upplevelse

Citat:
Jag önskar du kunde börja tänka själv utan dammiga böcker från medeltiden, och använda just detta oerhört komplexa och suveräna naturen har gett dig i din skalle under din korta existens på detta klot.

Jag har inte framför ett enda argument från bibeln. Du är för trög för att förstå vad jag argumenterar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in